new order Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 Ok. Har roat mig lite med vänner att välja ut ens topp fem album. Det är vansinnigt svårt för det kan ju variera med tid och humör. Men de som ligger varmast om hjärtat. De som stått tidens tand och fortfarande lockar. Detta är mina. För tillfället. U2- Joshua Tree. Fortfarande lika fantastisk. Radiohead- the Bends. För mig är detta album nog det närmaste perfektion man kan komma. Känslorna kan tas på. Peter Gabriel- So. Fortfarande knäckande bra. RATMs första. Ibland vill man bara vara revolutionären. Och skrika ut sin frustration och banka huvudet blodigt. Här är skivan som gör't! Bruce Springsteen- Born to Run. För att hedra mitt yngre jag. Plus att jag fortfarande älskar denna skiva. Energin och berättandet är i Bob Dylan klass. Musiken är bättre i mitt tycke. Fantastiskt album Vilka är era? /n.o wege and P-pan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 Det här har jag några lätt dimmiga minnen av .... Men okej här kommer vad jag tycker kan vara mina... 10 cc - Deceptive Bends Kraftwerk - Trans Europe Express Rimskey Korsakov - Scheherazade Michel Hedges - Aerial Boundaries Alan Parson Project - Pyramid new order and wege 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim C Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 - Okej här kommer mina som jag kan tänka mig att ta med på en ö med en gammaldags vinyl eller cd-spelare. Mike Oldfield - Tubular Bells Sven Ingvars - Lika Ung Som Då Malmö Musikteaters Kör & Orkester - Kristina från Duvemåla Meat Loaf - Bat out of Hell Kent - Röd wege and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 Fem klassiker då får det bli. Album jag körde sönder i ungdomen som betytt mycket för mig och fortfarande spelas regelbundet Supertramp - Crime of the century Pink Floyd - Wish you were here Electric light orchestra - Out of the blue Genesis - Duke Alan Parsons Project - I robot new order, wege and JWE 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 (edited) Om man skulle våga sig på en liten resa i minnenas värld så skulle nog listan bli något så här: The Who; Live at Leeds, kan fortfarande spelas på landet när man är helt ensam och på full volym Cream; Cream dvs den första totalt distad med Clapton, Baker och Bruce Al Kooper; Super Session The Who; Who´s Next Paul Butterfields Blues Band; East/West Det trodde ni inte om en jazzfreak va?! Calm Edited November 25, 2017 by calm wege and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 25, 2017 Author Share Posted November 25, 2017 Nä du @calm, där överraskade du! ? Mycket bra musik som jag också håller högt. The Who, Mike Oldfield, Pink Floyd och Kraftwerk för att nämna några. Roligt! ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 Fasen jag inser redan att jag, med tanke på övrig listad musik, skulle behöva redigera min egen lista ... tänk att det finns så mycket bra musik och det samtidigt som man har på tok för lite tid... Jag har redan lagt fram både Pink Floyd, Mike Oldfield och Supertramp... Crime Of The Century är ju makalöst bra . new order and Taxmannen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 25, 2017 Author Share Posted November 25, 2017 Kollar på Moreus med mera. Där spelade dom en liten snutt av the boys are back in town med Thin Lizzy. Och Lizzy är ju också favoriter. Black Rose. Bad Reputation. Renegade... Grymt!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWE Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 Svår fråga för mig, fem är nästan för lite. Men några album jag alltid söker mig tillbaka till är då, inte i ordningsföljd: Sade - Promise Santana - Abraxas Dire Straits - Brothers in Arms Supertramp - Crime Of The Century (verkar vara poppis ) Pink Floyd - Dark Side of the Moon Runner up: Thåström - Skebokvarnsv. 209 Deep Purple - Made In Japan Dompan och gänget - Jazz at the Pawnshop Resten av Pink Floyds album efter Ummagumma. Eagles - Hotel California Elton John - Goodbye Yellow Brick Road wege, new order and Taxmannen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 25, 2017 Author Share Posted November 25, 2017 12 minutes ago, JWE said: Svår fråga för mig, fem är nästan för lite. Men några album jag alltid söker mig tillbaka till är då, inte i ordningsföljd: Sade - Promise Santana - Abraxas Dire Straits - Brothers in Arms Supertramp - Crime Of The Century (verkar vara poppis ) Pink Floyd - Dark Side of the Moon Runner up: Thåström - Skebokvarnsv. 209 Deep Purple - Made In Japan Dompan och gänget - Jazz at the Pawnshop Resten av Pink Floyds album efter Ummagumma. Eagles - Hotel California Elton John - Goodbye Yellow Brick Road Du sneakade in 10!? Jag förstår dig! Det är svårt. Och du kom ihåg Eagles. Och Dire straits. JWE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWE Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 3 minutes ago, new order said: Du sneakade in 10!? Jag förstår dig! Det är svårt. Och du kom ihåg Eagles. Och Dire straits. Hehe, hade kunnat lägga in tio till men någon måtta får det vara! Hell Freezes Over hade lika gärna kunnat ta Eagles-albumet också. new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 25, 2017 Author Share Posted November 25, 2017 13 minutes ago, JWE said: Hehe, hade kunnat lägga in tio till men någon måtta får det vara! Hell Freezes Over hade lika gärna kunnat ta Eagles-albumet också. Hell freezes over är fantastiskt! Oj så bra. Fan, nu kommer jag att tänka på Marillion. Deras 80 tals album var grymma. Har dom på lp. Men har ingen vinylsvarv. Än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWE Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 38 minutes ago, new order said: Men har ingen vinylsvarv. Än. Kan slita med mig min om du vill ha lite övningar i vintermörkret! new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Det är stört omöjligt för mig att lista fem stycken album. Såg tråden igår och började skriva men raderade för jag tyckte att dessa fem bara blev sådana som jag hade fina minnen till (listan skulle iofs kunnat göras ännu längre). Det var inte enbart för det musikaliska utan känslor och upplevelser innefattades och jag blev osäker på vad som egentligen skulle listas? Det var ju det där med humör, när i tiden, ett helt album, inte bara enskilda låtar etc etc. Jag som är allätare, gammal med mycket minnen, varit med på pop-eran från ”början” (-59) etc. fick stora problem, för listan jag började skriva blev missvisande p g a humör o s v. Listor dök upp i tråden och visst skulle jag kunna ta flertalet av dessa även på min lista, men då saknas ju en hel hop med skivor, så vilka listar man som sina topp fem…………….? Jag kan inte, men jag kan skriva ner några artister som har betytt mycket för mitt fortsatta musikintresse (utan rangordning) Beethoven, Bach, Elvis, Queen, Monika Zetterlund, Beatles, Harry Belafonte, Jussi Björling…………………äh det funkar tyvärr inte för mig att lista alls, det snurrar bara i knoppen och jag stryker och lägger till, stryker och lägger till, stryker och lägger till, men kul att läsa vad ni andra har för listor, kanske hittar man en ny favorit bland dessa, så kör på. /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/Wing. Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 11 hours ago, new order said: Hell freezes over är fantastiskt! Oj så bra. Fan, nu kommer jag att tänka på Marillion. Deras 80 tals album var grymma. Har dom på lp. Men har ingen vinylsvarv. Än. Finns en fin så gott som ny svarv i medlems-annonserna Avid tror jag den heter new order and JWE 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 (edited) Fruktansvärt svårt. Valde ut fem album som alla (utom möjligen PJ Harveys) visade mig musik på ett sätt jag inte kunde föreställa mig den innan jag hörde den här. De har alla vidgat mina sinnen och öppnat helt nya musikaliska vägar för mig: The Microphones - The Glow pt. 2 Godspeed You! Black Emperor - Slow Riot for New Zero Kanada Fennesz - Endless Summer Talk Talk - Spirit of Eden PJ Harvey - Let England Shake Edited November 26, 2017 by shifts AlfaGTV and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Har man svårt att välja fem album, kan man ju istället fylla på i denna tråd 1001 album att lyssna på innan du dör new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Som flera varit inne på, den här uppgiften är omöjlig och en ytterst instabil blandning. Fråga nästa vecka och du får en annan listan, iaf delvis. 1. Genesis - Seconds Out (Live från -76, med Collins på sång, men mycket av den äldre repertoaren. Suppers Ready.... 20minuter extas!) 2. Yello - Stella (Electronica med influenser både från dansgolv och det mer abstrakta, -86) 3. Metallica - Master Of Puppets (Trashmetal gone mature! Även denna -86) 4. Tool - Aenema (En magisk blandning med smak av de tidigare valen, men vilket Tool-album som helst går bra. -96) 5. Pink Floyd - Animals (Utan PF försmäktar vi, på denna ö... -77) Men jag skulle ha svårt att klara mig utan lite kreativ jazz, typ E.S.T - Viaticum e.d. Likaså lite klassiskt som Bartok - Concerto for Orchestra [Fritz Reiner]... shifts 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Tool live på Hultsfred på Lateralusturnén hör också till ett av mina uppvaknanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 3 minutes ago, shifts said: Tool live på Hultsfred på Lateralusturnén hör också till ett av mina uppvaknanden. Det kan jag tro, har inte sett dem live tyvärr.. Spelar just nu Salival Live på vinyl och njuter! Du brukar tipsa om spännande musik och på din lista hade du ett par omvälvande artister för mig också, Talk Talk och PJ Harvey. Därför ska det bli skoj att leta upp de övriga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 Ahh. PJ Harvey. Det är en artist som jag försökt tycka om och det tog ändå tills jag lyssnade på "stories from the city, stories from the sea". We float, vilken låt. Och vilket grymt album!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaxho Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Phuu! Kan bara lista de jag har kört senaste tiden. 1. Opeth. a, Heritage. b, Pale Communion. c, Watershed. d, Sorceress. e, Gost Reveries. 2. Andreas Vollenweider. Book of roses. Kvällens fynd. En hejjare på elektrisk harpa... 3. Ray Brown. Soular Energy. Ja, jag nöjer mig med tre... Vänligen Jaxho new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 36 minutes ago, jaxho said: Phuu! Kan bara lista de jag har kört senaste tiden. 1. Opeth. a, Heritage. b, Pale Communion. c, Watershed. d, Sorceress. e, Gost Reveries. 2. Andreas Vollenweider. Book of roses. Kvällens fynd. En hejjare på elektrisk harpa... 3. Ray Brown. Soular Energy. Ja, jag nöjer mig med tre... Vänligen Jaxho Tre artister, men sju skivor! Fusk!? Det är som sagt inte lätt, men det ska det inte heller vara. Man måste våndas lite...?? Andreas W gillar jag! Bra musik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vita Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 (edited) Intressant övning. Mycket bra popmusik som listats. Kan förvisso se poängen hos flera av föregående talare, inte minst @AlfaGTV. På Euphonia diskuteras dock ofta musik som inte helt platsar inom populärkultur som klassisk och olika former av jazz. Även om jag alltid gillat medryckande populärmusik av typen Metallicas Master of puppets, Pink Floyds Dark Side of the moon och Neil Youngs Harvest, så är väl dylika album mer en viktig historisk del av min musikaliska resa än topp fem album i modern tid. Det vore roligt om diskussionen (även) avsåg topp fem i nutid där albumen är säg max 2-3år gamla. Edited November 26, 2017 by vita Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 23 minutes ago, vita said: Intressant övning. Mycket bra popmusik som listats. Kan förvisso se poängen hos flera av föregående talare, inte minst @AlfaGTV. På Euphonia diskuteras dock ofta musik som inte helt platsar inom populärkultur som klassisk och olika former av jazz. Även om jag alltid gillat medryckande populärmusik av typen Metallicas Master of puppets, Pink Floyds Dark Side of the moon och Neil Youngs Harvest, så är väl dylika album mer en viktig historisk del av min musikaliska resa än topp fem album i modern tid. Det vore roligt om diskussionen (även) avsåg topp fem i nutid där albumen är säg max 2-3år gamla. Det finns fler liknande trådar. Men tanken bakom denna var mer bara att posta direkt och välja favoriter ur minnet. Kunna prata och tipsa om favoriter som stannat kvar. Inte så mycket detektivarbete eller eftertanke utan bara köra på. Roligt bara att kunna prata musik på ett informellt sätt. Lite så. vita 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Album som snurrat mycket 2017: Christian Löffler - Mare Zhu - Generationwhy Bugge Wesseltoft - New Conception Of Jazz Box Set Agnes Obel - Citizen Of Glass Blood Orange - Freetown Sound shifts, new order and vita 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 (edited) Såhär rätt ur huvudet: 1 Radiohead Ok Computer 2 se ovan 3 jo, det blir oxå ok computer... 4 Skinny Puppy Cleanse Fold and Manipulate 5 Talking Heads Remain in Light Imorgon är det en helt annan lista.... Edited November 26, 2017 by bfjohansson new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vita Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 50 minutes ago, new order said: Det finns fler liknande trådar. Men tanken bakom denna var mer bara att posta direkt och välja favoriter ur minnet. Kunna prata och tipsa om favoriter som stannat kvar. Inte så mycket detektivarbete eller eftertanke utan bara köra på. Roligt bara att kunna prata musik på ett informellt sätt. Lite så. Jag förstår. Musik är ett favoritämne. Just nu: Dan Patlansky, Introvertigo. new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 (edited) 12 hours ago, new order said: Ahh. PJ Harvey. Det är en artist som jag försökt tycka om och det tog ändå tills jag lyssnade på "stories from the city, stories from the sea". We float, vilken låt. Och vilket grymt album!?? Själv var jag helt fast efter att ha hört den där gröna hemma hos en vän till min dåvarande flickvän på en fest mitten av nittiotalet. Redan dagen efter gick jag ned till den lokale skivhandlarn på torget i Partille och köpte ett ex. Och We float är grym... Haha förresten, nu när jag skulle kolla vad "den gröna" heter visade det sig att den är ju inte alls grön. Kanske bara ryggen på skivan var det? I alla fall är det To Bring you my love. Det är fanimej baksidan av att ha rippat allt... Edited November 26, 2017 by bfjohansson new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 (edited) Kanske inte en topp5 skiva, men ni som gillar PJ Harvey, testa Marianne Faithful - Before The Poison! (Grym vinylplatta för övrigt) PJ och Nick Cave är med o producera bl.a. Edited November 26, 2017 by AlfaGTV new order and vita 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.