Jump to content

High Fidelity - är vi på rätt väg?

lindome

Recommended Posts

Hittade en gammal artikel från Stereophile som ev har varit uppe tidigare?

Lite roligt iaf med tanke på diskussionerna kring vinyl, cd, band och digitala filer som pågår just nu:)

https://www.stereophile.com/asweseeit/1107awsi/

Vad säger auditoriet?:icon_smile_cool:

Själv kan jag tycka att jag hittar bra och dåliga utgåvor på de flesta medier idag. Jag lyssnar hellre på en dåligt inspelad/mastrad platta med grym musik än tvärtom.

Just nu Parliament - The Newburgh Sessions på nyutgiven vit vinyl. Det svänger som f-n;)

Parliament.jpg

On 2017-11-21 at 20:30, lindome said:

Vad säger auditoriet?:icon_smile_cool:

Innerst inne är det nog musiken ändå som kittlar mest för de allra flesta. Men ibland kan det se ut som att formatet kommer först och sedan musiken. Där har även jag syndat men jag tror mindre och mindre då jag beslutat mig för att CD och LP är lika bra fast annorlunda.:thumbsup:  Komprimerade format får fortfarande kalla handen; även av ideologiska skäl.

Det är nog få som inte håller på med detta pga ett genuint intresse för musiken.

Musik är för mig ett starkt behov och ett stort intresse sedan jag var mycket liten. Musikbehovet är konstant och jag lyssnar alltid, hela året, mitt i sommaren och mitt i vintern. Regelbundet.  Det är få dagar per år det inte blir aktiv lyssning. Jag njuter av musiken från alla medier och från en bred palett av anläggningar.

Men visst vill jag att den skall låta bra när jag njuter av den. Det är ju ännu bättre då tycker jag. Annars skulle väl detta forum, som handlar till säkert nära 100% om prylarna, inte finnas.

Jag har ett intresse av att skapa välljud som en del av musikintresset, men det behövs inte för at jag skal kunna njuta. Bara en kul grej till at hålla på med.

Jag väljer hellre en bra inspelning framför en dålig, bra pressning framför en dålig och  bra anläggning framför en dålig osv. Kan jag välja så väljer jag det som låter bra. Finns det bara en skitinspelning avspelad på en tveksam anläggning, men är bra musik, så får väl det gå också.

Numer köper jag i huvudsak nyinspelad klassisk musik och i någon mån nyinspelad jazz av gamla favoriter. Jag har inga exakta siffror som jag kan verifiera, men om vi talar om klassisk musik från de främsta bolagen som t ex Naïve, Onyx, Hyperion, Harmonia Mundi, ECM Classic, så finns det bara cd/sacd/filer att välja på. För Decca, Deutsche Grammophon, Erato, Sony Classical och Virgin är det i stort samma sak med en del undantag.

För nyinspelad jazz ges ges fler titlar ut på vinyl men i regel är det enbart några storsäljare.

Att avstå all denna musik och de fantastiska artister, orkestrar och tolkningar som görs idag och gjorts de senaste 20-30 åren enbart pga format finns inte på min karta. Det är inte så att allt som gjordes förr var bättre bara för att det gjordes förr.

I senaste välrenomerade Grammophone gjordes i senaste numret en analys av ett antal tolkningar av Haydn's cellokonsert. De listar 18 inspelningar från 1963 och framåt som bra men lite olika men de tre främsta som de lyfter är de med Gautier Capucon (2003), Jean-Guihen Queyras (2004) och Stephen Isserlis (2016) som också utses som den absoluta "benchmarken". Jacqueline du Pré (1967) som gjort en av de mest sålda karaktäriseras så här: du Pré herself is an uncomfortable listen, bullish, and erratic of metre and articulation. Om man har dörren stängd mot det digitala missar man helt enkelt för mycket musik som jag skulle ha svårt att vara utan. Då hamnar ju formatet före musiken. 

Jag lyssnade på intervjuer med den svenska Maestron Herbert Blomstedt (90 år och still going strong), med Claudio Abbado och med Christoph Eschenbach. De uttryckte lite indirekt att det finns en snobbism inom den klassiska musiken och använde bl a följande argument (i korta drag)

• Orkestrarna har betydligt bättre och välutbildade musiker idag än förr som gör det lättare att testa olika tolkningsmöjligheter och dessutom i en kreativ dialog.
  • Musikhistorierna har plockat fram mer fakta kring kompositionerna och kompositörernas intentioner via brev och anteckningar som tidigare bara legat i arkiven.
  • Det finns fler orkestrar idag och fler välutbildade dirigenter som drivit på en utveckling och där idéer växlas mellan orkestear.
  • Dessutom finns det fler solister att välja på och de tas om hand på ett bättre sätt än förr som gör att de blommar ut tidigare. Det finns nätverk mellan de stora orkestrarna som skapar möjligheter för yngre talanger att spela och träna med de bästa orkestrarna och dirigenterna i s k youth orchestras med talanger från hela världen.

Min ledstjärna är att en öppen attityd skapar förutsättning för fler upplevelser. 

Kan ibland tycka att en dåligt inspelad och eller dåligt återgiven i ett illa sammansatt system kan förmörka en annars bra musikalisk framställning. Kan ibland men inte alltid bortse från detta. Beror lite på vad och av vem som spelar, favoritartist eller helt okänd. Pratar vi om hifi som egentlig betyder hög trohet mot originalet  https://sv.wikipedia.org/wiki/Hi-fi eller återgivning till varje pris? Om återgivningen är dålig så är sannolikt originalet också dåligt. Om vi pratar om återgivning i tiden gammalt mot nytt så är allt som utgivits tidigare inte bättre än moderna musikaliska alster. Finns en liten tendens till amerikansk chauvinism när det t.ex. jazz och all jazz som inte tillhör de gyllene perioden i amerikansk jazzhistoria, inte är riktigt rumsren. Då kan man egentligen acceptera allt som producerats under denna även det som både är uselt musikaliskt och inspelningsmässigt och missar den utveckling av jazz som skett framförallt i Europa och på andra håll i världen. Detta ämne tar jag upp i tråden Den moderna jazzens utveckling och vars ursprung var en artikel i Stereophile och samma fenomen togs upp senare. Många tongivande audiofiler är äldre amerikanska män och då skapas en form av PK (politisk korrekthet) eller åsiktskorridor.  Jag sticker medvetet ut hakan i denna fråga för om möjligt skapa lite debatt. :)

Calm

Ps det kan tyckas att jag läst Bebops inlägg innan men det kom under tiden jag skrev, men roligt att vi kommit till ungefär samma slags slutsats.

Edited by calm
tillägg ps

Mycket intressant tråd och inspel. Jag uppskattar och ”jagar” också gärna musik och inspelningar som får musiken att bli än mer engagerad, tydlig och medryckande om det nu är det man går igång på. Ett bra betyg för mig är om jag minns låten ihop med känslan och platsen jag befann mig på när jag upplevde tonerna första gången. Har hänt både på Tonläget, High Fidelity och Ljudmakarn. Och hos 

några till:) När jag sedan spelat musiken i min egna anläggning har det inte alltid varit lika medryckande kanske mest beroende på att min anläggning av naturliga skäl varit ”sämre” än hos handlarnas dito.

Det som slår mig är att jag ibland lite för ofta går över till att lyssna på ljudet i olika inspelningar än musiken. Jag drar sakta och bestämt tillbaka mig själv för att inte tappa bort mig för långa stunder i analysens tecken och istället njuta av känslan.

Johannes

Jag tycker det har blivit lite bättre på senare år med inspelningstekniken, eller har min hörsel blivit sämre :D Jag har några riktigt dåliga inspelningar hemma på CD och den jävligaste jag hört är nog Eldkvarns "Svart Blogg". Även Metallica har ju släppt skräckexempel på dålig ljudkvalitet. Under några år spelade jag på ett par B&W 805 men fick överge dessa eftersom de är så analytiska/rena att en del plattor inte gick att lyssna på. Idag kör jag en anläggning som är mer förlåtande och det mesta låter medryckande att lyssna på. Som Musicmansweden skriver är det känslan och ståpäls som gäller också för mig.

Edited by Joakim C

• 2 months later...

Huvudsaken för mig är att jag gillar musiken, att jag gillar låten. Sällan jag lyssnar numera på sådan musik där enbart inspelningen är bra men som inte är mina favoritlåtar. Jag spelar nästan enbart sådant som jag har växt upp med...Alla möjliga artister. Inte sån där Highend musik tex Allan Taylor och liknande där skivan är perfekt och musiken inte är den man är van vid sen förr..Sådant tycker jag är tråkigt. Sen om man har en riktigt bra stereo / anläggning så ska den enligt mig klara dom flesta format och inte duka under bara för att inspelningen inte verkar vara perfekt. En bra anläggning enligt mig är en sådan som kan plocka fram välljud ur dom flesta inspelningar utan att det låter illa. Jo, det finns sådana anläggningar också. Det gäller bara att hitta dom. Det krävs en del timmar för att få fram ett bra resultat och möjligtvis en gnutta erfarenhet också, men dom existerar. En sådan anläggning har jag mer nytta av personligen än en sådan som bara råkar kunna fixa finliret..Men det är mer vad jag tycker alltså och har kanske inte så mycket med andra att göra skall sägas :) 

Edit: Ändrad text.

Edited by Hifi_Perrra

On 11/23/2017 at 14:04, Bebop said:

Jag lyssnade på intervjuer med den svenska Maestron Herbert Blomstedt (90 år och still going strong), med Claudio Abbado och med Christoph Eschenbach. De uttryckte lite indirekt att det finns en snobbism inom den klassiska musiken och använde bl a följande argument (i korta drag)

• Orkestrarna har betydligt bättre och välutbildade musiker idag än förr som gör det lättare att testa olika tolkningsmöjligheter och dessutom i en kreativ dialog.
  • Musikhistorierna har plockat fram mer fakta kring kompositionerna och kompositörernas intentioner via brev och anteckningar som tidigare bara legat i arkiven.
  • Det finns fler orkestrar idag och fler välutbildade dirigenter som drivit på en utveckling och där idéer växlas mellan orkestear.
  • Dessutom finns det fler solister att välja på och de tas om hand på ett bättre sätt än förr som gör att de blommar ut tidigare. Det finns nätverk mellan de stora orkestrarna som skapar möjligheter för yngre talanger att spela och träna med de bästa orkestrarna och dirigenterna i s k youth orchestras med talanger från hela världen.

Väldigt bra och helt trovärdigt.

Har sett några exempel på det. 

On 11/23/2017 at 14:04, Bebop said:

I senaste välrenomerade Grammophone gjordes i senaste numret en analys av ett antal tolkningar av Haydn's cellokonsert. De listar 18 inspelningar från 1963 och framåt som bra men lite olika men de tre främsta som de lyfter är de med Gautier Capucon (2003), Jean-Guihen Queyras (2004) och Stephen Isserlis (2016) som också utses som den absoluta "benchmarken". Jacqueline du Pré (1967) som gjort en av de mest sålda karaktäriseras så här: du Pré herself is an uncomfortable listen, bullish, and erratic of metre and articulation. Om man har dörren stängd mot det digitala missar man helt enkelt för mycket musik som jag skulle ha svårt att vara utan. Då hamnar ju formatet före musiken. 

En faktor är att man (jag) lyssnar annorlunda på musik än en musiker.

En annan faktor är när musiken det handlar om är tolkningar.

För mig kan aldrig Dweezil Zappa bli bättre än Frank Zappa. Strikt tekniskt kanske, men inte så att jag skulle gå över till att lyssna på Dweezils cd-utgåvor för att de strikt musikteoretiskt skulle vara bättre.

En tredje faktor är att de som ger ut den musik du talar om inte riktigt tänker sig för. Daniil Trifonov är ett tydligt exempel från mitt perspektiv. Han har tidigare bara gett ut på CD. Hans senaste inspelning 2017 ges ut på trippel-LP. Trippel-LP!!