Jump to content

Kan två extra bokstäver på slutet spela någon roll???


Peo

Recommended Posts

Under den här rubriken tänkte jag presentera vad jag kom fram till vid en lyssningsjämförelse mellan två olika apparater från samma tillverkare, men jag har just insett det menigslösa med att lägga tid och energi på en sådan tråd. 
Det känns alltså helt meningslöst att skriva något eftersom jag inte la upp övningen som en regelrätt blindtest och därmed kan ju knappast resultatet anses vara adekvat heller. 
Jag kan inte heller uppvisa några mätningar som skulle kunna förklara de upplevda skillnaderna och därför kommer de med stor sannolikhet bara att tillskrivas självsuggestion eller placebo. 
Sorry, men det blev inte mer än så här.
/PEO

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Morello said:

Den här tråden luktar ytterligt unket redan från start; ett lågvattenmärke av sällan skådat slag.

 

Jag tycker administrationen bör slå på hänglåset per omgående.

 

< begin irony>

Har du jämfört den med andra trådar i dubbelt blindtest? Kunde du skilja den med tillräcklig signifikans?

< / end irony>

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Peo said:

Det känns alltså helt meningslöst att skriva något eftersom jag inte la upp övningen som en regelrätt blindtest och därmed kan ju knappast resultatet anses vara adekvat heller. 
Jag kan inte heller uppvisa några mätningar som skulle kunna förklara de upplevda skillnaderna och därför kommer de med stor sannolikhet bara att tillskrivas självsuggestion eller placebo. 

 

Jag håller inte med. Det är visst intressant att läsa om andras upplevelser, jag tror att de flesta förstår skillnaden mellan upplevelse och "absolut sanna fakta" om ljudkvalitet.

 

Blindtest tycker jag generellt är mindre intressanta att läsa om eftersom de är så förutsägbara. Därmed inte sagt att de är meningslösa men inte heller blindtest ger mig "absolut sanna fakta" om ljudåtergivning utan bara om testutfallet.

Link to comment
Share on other sites

Om tillvaron skulle vara så enkel att allt som gick att mäta skulle vara sanning och därmed avläsbart med ett synligt protokoll, så skulle de övriga fem sinnena vara helt meningslösa. För mig har alltid hörseln varit det avgörande, men också känsel osv... Och två tecken på slutet kan ha avgörande betydelse även om dessa är nollor, fråga alla ekonomer.:)

Så skjut PEO! Ditt förbehåll är redan gjort.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Kör på! Alltid roligt att få intryck av andra även om man inte håller med själv alla gånger, dina öron din upplevelse, mina öron min upplevelse och ibland tycker man lika vilket är roligt det också. 

Sanning! Vems sanning? Jag läser utan att behöva veta mer än det som skrivs från dennes upplevelse och finner det ”oftast” underhållande.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Morello said:

Den här tråden luktar ytterligt unket redan från start; ett lågvattenmärke av sällan skådat slag.

 

Jag tycker administrationen bör slå på hänglåset per omgående.

Märkligt inställning du har att så fort något inte stämmer med dina egna uppfattningar som är det inte relevant för någon annan. Det är väl lågvatten om något.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Peo said:

Under den här rubriken tänkte jag presentera vad jag kom fram till vid en lyssningsjämförelse mellan två olika apparater från samma tillverkare, men jag har just insett det menigslösa med att lägga tid och energi på en sådan tråd. 
Det känns alltså helt meningslöst att skriva något eftersom jag inte la upp övningen som en regelrätt blindtest och därmed kan ju knappast resultatet anses vara adekvat heller. 
Jag kan inte heller uppvisa några mätningar som skulle kunna förklara de upplevda skillnaderna och därför kommer de med stor sannolikhet bara att tillskrivas självsuggestion eller placebo. 
Sorry, men det blev inte mer än så här.
/PEO

 

Nä men, nej!

Tänk vad folk betalar för dyra stereomagasin för att få läsa subjektiva recensioner.? 

Så ger du oss det gratis, kom igen nu. Det är nog väldigt få som omakar sig till blindtest i hemmasystemet, och varför ska man göra det, om man inte har sin anläggning till just det ändamålet. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Kör på! Alltid roligt att få intryck av andra även om man inte håller med själv alla gånger, dina öron din upplevelse, mina öron min upplevelse och ibland tycker man lika vilket är roligt det också. 

Sanning! Vems sanning? Jag läser utan att behöva veta mer än det som skrivs från dennes upplevelse och finner det ”oftast” underhållande.

 

/byZan

 

Väl talat och ligger helt i linje med min åsikt om vad musik(återgivning) handlar om. Är vi inte här av just den anledningen? Eller finns det en sanningens heliga graal om vad som är bra, bättre och bäst på generell basis? I så fall blir det väldigt spännande och jag måste ha missat något helt väsentligt bortom att musik och hifi består av en mängd subjektiva faktorer ?

 

Rock on således!

Link to comment
Share on other sites

För egen del har jag aldrig kvantifierat den musikaliska upplevelsen (vilket är det som räknas för mig) i termer som "absolut sann fakta".

Om jag tycker att A låter bättre än B så räcker det för mig.

Att höra andra intresserade musikälskare uttala sig om sina erfarenheter tycker jag bara berikar. 

 

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, bigblue said:

För egen del har jag aldrig kvantifierat den musikaliska upplevelsen (vilket är det som räknas för mig) i termer som "absolut sann fakta".

Om jag tycker att A låter bättre än B så räcker det för mig.

Har du någonsin stött på något som inte accepterar ett sådant förfarande?:o  Naturligtvis räcker det för dig!:)

 

24 minutes ago, bigblue said:

Att höra andra intresserade musikälskare uttala sig om sina erfarenheter tycker jag bara berikar. 

Kan bara hålla med! Hur folk upplever saker är alltid kul att höra om, men att göra anspråk på att föra fram fakta efter öppna "lyssna o tyck"-övningar tycker jag man kan spara sig. Det räcker helt och hållet med intrycken sen kan var o en avgöra vad de tar med.

 

F.ö. gillar inte jag heller starten på den här tråden, den andas "vi och dem", riktigt trist! :diss:

Link to comment
Share on other sites

När jag läser under den här rubriken om vad som skulle kunna presenteras efter en lyssningsjämförelse så inser jag det meningsfulla med att lägga tid och energi på en sådan tråd.

Det skulle kännas helt rätt att få läsa dina skrivna ord om din övnings adekvat audiella och emotionella resultat. Skulle jag av någon anledning bli blind innan testens sista redogörelse går i skrift så ser jag till att få den uppläst för mig. Skulle dina uppvisade resultat sakna mätningar så mäter jag bara inom ramen för vad min magkänsla klarar av och det som inte passar där inom sköter min självhypnos och audiofila nojja.

Sorry, men du blir tvungen att skriva mer än så här.

/PAN

Link to comment
Share on other sites

Jag har förståelse för hur du tänker, Peo, tycker själv det är jobbigt och onödigt att brallorna dras ner på någon som har en subjektiv åsikt om hur något upplevs i sin anläggning. Alla har ju rätt till sin upplevelse och åsikt, även dom som vill ha blindtester och mätningar. Dessa hjälper ju också till att föra kunnandet framåt mot bättre ljud. Dilemmat uppstår ju när man kräver att andra måste göra på ett visst sätt för att upplevelsen ska ha någon relevans och därmed godkännas. Nä, jag tycker att man får redovisa sina metoder och skäl till sitt tyckande och det är upp till mig som läsare att välja hur mycket det betyder för mina val. Jag är ju ganska ny på min hifiresa, men jag har inte sett nån som har ett säkert och allenarådande sätt att kvantifiera sin upplevelse av ljudåtergivning. Jag uppskattar mycket de subjektiva berättelserna men även mätningar som redovisas (även om jag sällan förstår vad de egentligen betyder för hur jag upplever ljud). Men utan respekten för andra som oftast karaktäriserar inläggen skulle jag nog sluta vara på detta forum. Det finns ju faktiskt andra forum också:icon_smile_clown:.

Så kör hårt! Jag läser gärna dina inlägg!

 

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, jaxho said:

Jag har förståelse för hur du tänker, Peo, tycker själv det är jobbigt och onödigt att brallorna dras ner på någon som har en subjektiv åsikt om hur något upplevs i sin anläggning. Alla har ju rätt till sin upplevelse och åsikt, även dom som vill ha blindtester och mätningar. Dessa hjälper ju också till att föra kunnandet framåt mot bättre ljud. Dilemmat uppstår ju när man kräver att andra måste göra på ett visst sätt för att upplevelsen ska ha någon relevans och därmed godkännas. 

Med risk om att bli ensam mot "klabbet" så förstår jag inte vem/vilka som avses på detta forum som kräver objektiva bevis för berättelser av subjektiv karaktär, jag nog aldrig sett det. Tycker du med flera slår in öppna dörrar. Problemet är snarare när subjektiva upplevelser presenters som fakta och då får man nog räkna med att någon anmäler en avvikande åsikt. Varför ska vuxna män bli så stötta av det?

Link to comment
Share on other sites

Jag har full förståelse för varför Peo skriver som han gör - det räcker med att kika lite i nätkabeltråden så klarnar det nog - men lika lite som jag kan se att det tillför något att inleda en tråd med att man inte vill starta en tråd eftersom innehållet kommer att ifrågasättas, så sympatiserar jag heller inte alls med en hel del utmanade och konfrontativa inlägg. Håller man inte med - fine - men det går faktiskt att anmäla en avvikande åsikt utan att dumförklara, raljera eller vara spydig. Alternativt låter man bli att svara alls   ¯\_(ツ)_/¯ 

Link to comment
Share on other sites

Jag uppfattar Peo's inlägg som ett tecken på frustration över hur subjektiva omdömen då och då blir ifrågasatta med en otrevlig ton. Var och en kan säkert dra sig till minnes sådana exempel utan att de behöver upprepas här igen. Peo uttrycker den i klartext men det finns dessvärre fler men som valt att meddelat samma känsla på annat sätt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Musicmansweden said:

Det låter ju (från en absolut nykomling) oerhört tråkigt. Faller inte mångfald, härligt personliga reflektioner och berikande diskussioner då platt, liksom hela tanken med forum med öppet inträde för alla intresserade?

Jo, visst är det så. Om människor istället för att tvångsmässigt framhävda att någon har rätt och någon annan fel, nöjer sig med att konstatera att man är av annan uppfattning, men respekterar din, så blir det inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gärna sett Peo:s inlägg, särskilt som jag bedömer honom, utan att känna honom personligen, som en synnerligen noggrann och seriös person. Den uppfattningen grundar jag på den utmärkta tråden " Det smutsiga nätet" som är bland det bästa jag läst på detta forum. Jag använder den liksom  Vinylspelaren som ren lärobok när jag behöver förkovra och fördjupa mig i någon fråga när problem dyker upp. Så om det skulle komma en analys som inte grundar sig på bara mätningar och blindtest så är jag övertygad att den är väl underbyggd och inte bara ett tyckande i största allmänhet. Men självklart respekten för Peo:s ställningstagande måste naturligtvis förbehållslöst respekteras. Men det är lite synd på förmodligen så rara ärtor.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man kan se en skillnad mellan musik och foto som hobby, i synnerhet numera.

När det gäller musik så strävar "man" efter nån slags minimal påverkan av musiken med anläggningen och rum och att upplevelsen skall vara nära originalet (vilket det nu är).

Med photoshop som var mans egendom så påverkar alla sina bilder och ingen hävdar att det var precis så det såg ut när kortet togs.

 

Sen är det nog så att det svåra är att få till upprepbara tester. Upprepbara för andra. Det är först då som man har fått fram någon slags sanning som skulle kunna gälla generella slutsatser. Jag har ju faktiskt under ett stort antal år dagligen skruvat på skivspelare och skulle säga att om man redan mäter med ganska måttlig precision så skulle 10 identiska skivspelare mäta olika även som nya. Pratar man om hur en anläggning låter så är det ju bara att trycka in högtalarna mot väggen så låter den inte lika längre. Så att beskriva exakt hur en högtalare låter är svårt då den kommer låta olika beroende på var man ställer den. En förstärkare låter ju inte själv utan i kombination med signalkälla och den högtalare som den driver. Sen kan man ju fråga sig om man kopplar in en grunka och det låter "sämre", avslöjar den något man redan har i källan eller är det sämre i sig själv. Så felkällor finns det gott om. Jag ser det som att det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att utifrån en anläggning uttala sig om hur en grunka påverkar ljudåtergivningen för andra. Hur man själv upplever saken är ju en helt annan fråga. Så det är för min del inte någon hårfin skillnad mellan vad som är objektivt och subjektivt. I princip allt som händer på forum då det gäller hur grejor låter är subjektivt. Det gör det inte mindre intressant för min egen del. Tvärtom så får man väl bygga upp någon slags översättningstabell mellan andras upplevelser och sina egna. Man kanske finner nån som tycker ganska lika oftast och sen kanske man finner andra som tycker ganska olika konsekvent också. Jag tycker allt kan vara av intresse om man funderar på t.ex. en mediaspelare.

Så det som återstår är sättet att föra fram sitt budskap. Där kan man väl säga att smidighetskoefficienten varierar mellan olika personer men också över tid. Om man inte gillar en konversation så är man ju fri att inte svara med samma mynt, eller inte svara alls. Att få rätt eller att ha rätt är inte samma sak men man kan tänka på att andra som inte deltager kanske också har en uppfattning om hur det skrivs. Dras man med så kan det betyda att utomstående tolkar att båda är av samma skrot och korn. Så personligen så har jag mina uppfattningar ganska klara för mig, men jag ändrar mig ibland. Dock så försöker jag tänka på att minska mitt behov av att få andra att tycka lika. 

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Det vore härligt att få ta del av dina känslor om ett sådant test. Grafer och mätvärden kan ju kanske vara intressant för en del, men själv struntar jag för det mesta i sådant numera. Naturligtvis noterar jag mätvärden som publiceras och drar mina slutsatser men till syvende och sist får mina öron får avgöra. Som tidigare yrkesfotograf och färgkopist (jo, på den analoga tiden när vi jobbade med kemi och annat) var förmågan att träna upp ett korrekt färgseende avgörande för ett bra resultat. Mätinstrument fanns och finns för att avgöra färgfel men vid kritiska arbeten var det ens egen förmåga och erfarenhet som gällde.  Får tillägga att det var industri & reklamfotografering jag pysslade med där krav på korrekt färgåtergivning är hög.

 

Jag ser på ljud på lite samma sätt. Det krävs tid, engagemang, och att du får återkoppling av andra. Den stora skillnaden mellan bild och ljud är ju att ett färgfel är absolut medans det som låter gott för dig kanske låter inte alls lika gott för mig. Men i det stora hela är man ofta ganska överens, när tränade öron får berätta om sina upplevelser.

 

Jag tycker mig dock kunna läsa i inläggen vilka som lyssnat väldigt mycket och därmed kunna göra jämförelser med mina egna upplevelser. Så kom igen Peo skriv!...

Edited by Joakim C
Link to comment
Share on other sites

Peo - man blir ju nyfiken om inte annat....:-)

Det är ganska högt i tak för det mesta här anser jag och själv läser jag med öppet sinne.

Är det något man lärt sig under de år man hållit på med Hifi och aktivt lyssnande så är det att det mesta spelar roll och kan ha en påverkan på slutresultat.

Du har ju en fin rigg och är ju ingen "duvunge" precis så kör på.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Apexorca said:

Skillnaden mellan foto och at lyssna på musik är stor. Fotograferandet fyller ett kreativt behov. Att lyssna är njutning och koncentration på ett helt annat sätt. Foto och att lyssna musik fyller olika behov tror jag.

Jag ser det så här, man tar ett foto och bearbetar det tills man är nöjd, detta är en konstnärlig/kreativ och högst subjektiv process. Detta bör göras på en display som är kallibrerad så att jag ser precis vad jag gör. På detta sätt kan någon annan med en kalibrerad display återge fotot precis som kostnären hade tänkt sig (objektivt riktigt).

 

Det trevliga med displayer är att det finns en standard/referens man kalibrera mot och på sätt kan man uppnå god återgivning. Visst kan man subjektivt tycka att allt ser trevligare ut med ett grönfilter på återgivningsdisplayen och då ska man naturligtvis ha det även om displayen nu inte visar vad kostnären hade tänkt sig (objektivt: icke ackurat återgivning)

 

Jag ser musikåtergivningen precis analogt, problemet är att denna industri inte är standarddriven på samma hårda sätt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Rydberg said:

Jag ser det så här, man tar ett foto och bearbetar det tills man är nöjd, detta är en konstnärlig/kreativ och högst subjektiv process. Detta bör göras på en display som är kallibrerad så att jag ser precis vad jag gör. På detta sätt kan någon annan med en kalibrerad display återge fotot precis som kostnären hade tänkt sig (objektivt riktigt).

 

Det trevliga med displayer är att det finns en standard/referens man kalibrera mot och på sätt kan man uppnå god återgivning. Visst kan man subjektivt tycka att allt ser trevligare ut med ett grönfilter på återgivningsdisplayen och då ska man naturligtvis ha det även om displayen nu inte visar vad kostnären hade tänkt sig (objektivt: icke ackurat återgivning)

 

Jag ser musikåtergivningen precis analogt, problemet är att denna industri inte är standarddriven på samma hårda sätt.

 

 

 

Tyckte det var en bra jämförelse! Väl värd att tänka på!

Men din sista mening är väl där vi har svårt att enas? Hur definerar man en standard där så många andra faktorer spelar in? 

Jag menar då även såna högst subjektiva som smak, humör, promillehalt osv. Eg. är det ju poänglöst att med mätvärden försöka bilda sig en uppfattning om hur en komponent låter. Som @Harryup var inne på, varje komponent är ju beroende av sin miljö och sina medspelare. Vad man borde försöka komma åt är väl hur musiken upplevs och där kommer vi nog aldrig i mål...

Link to comment
Share on other sites

Man får nog skilja på om man dokumenterar något med foto eller om man kreerar något. Och sen har man i slutändan ändå problemet att hur väl man än har kalibrerat all utrustning tills man skriver ut bilden så kommer den hänga på väggen i dagsljus, blandljus, glödljus eller spotbelysning så där ryker ändå den definitiva kontrollen. Och jag tror få bryr sig om att ha en konstant färgtempratur på sin belysning hemma. Så vi sväljer att himmelsblå varierar mellan olika gånger man ser bilden och ingen säger att så här skall inte en himmel se ut. Att som proffs lämna ifrån sig en bild är ju något helt annat.

Däremot kan man lätt tycka att så här skall inte en flygel låta trots att man inte var med vid inspelningstillfället och förmodligen inte vet hur mastern faktiskt låter. 

Men hur man framför budskap på forum brukar enligt min erfarenhet skilja sig en hel del mot om man ses tillsammans. Då behöver ingen "ta i" för att så att säga att markera att nu blir det fel. Då brukar det alltid gå att säga samma sak på ett annat sätt eftersom man har kontakt med den andra direkt. Kanske menar man ungefär samma sak men med olika ord eller kanske pratar man om olika saker utan att man på forumformen förstår det direkt. På forum kanske man aldrig får svar eller man får svar om en vecka och då kanske tråden har hunnit byta riktning flera gånger, vill man då höras kan det nog bli lite extra grovt ibland.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...