Sign in to follow this  
calm

Reealistisk helg i musiken och teknikens tecken.

Recommended Posts

Sommaren och hösten har inneburit en del nytändningar vad gäller gammal och beprövad analog teknik som bärare av musikaliska upplevelser av högsta klass. Gamla analoga rävar kan nog aldrig riktigt släppa minnet av musikaliska upplevelser i tidigare tekniska former trots den digitala världens mycket tydliga och ljudliga framsteg, så ligger det  kanske en liten gnagande känsla att det ändå kunde varit bättre förr. Denna tråd kommer att handla om en helg i detta tecken. Vad månde detta sluta i.......

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

De flesta i min generation och något yngre har fått sina första musikaliska upplevelser i en sådan här apparat.

 

P1090656.jpg.aa48650c549d677bf70a88495fd2db39.jpg

 

En gammal hederlig rörradio av märket Dux så som den fanns hos många under 50,60 och 70-talets början. Innan den senare förhärskande transistorn slog i genom helt. Ljudet var det absolut inget fel på med rejält tilltagen låda med en ordentlig högtalare och luft för att vädra bort rörvärmen. Ofta luktade det lite av bränt damm och bakelit.

Men detta var inte föremålet för lördagens övning....

 

Calm

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej vi kommer närmare dagens övning genom den apparat som står längst till höger som dock är något enklare än den vi så småningom skulle få lyssna på....P1090657.jpg.e8b48c0c1866fac50a7f767080f09487.jpg

 

Vi befinner oss hos grabbarna på Stylus för en intressant jämförelse mellan den bästa analoga tekniken och dess motsvarande digitala.P1090672.jpg.928dd4ece2eac2f62c9cf5284ede9a1c.jpg

 

Stylus , under ledning av Karl och Daniel som hade inbjudit till en intressant övning tillsammans med Jan-Eric och Hugo på Opus 3 i en jämförelse mellan det bästa i två världar. Masterband eller DSD? Den frågan skulle visa sig inte vara så lätt att besvara så där kategoriskt eller entydigt, men mer till detta senare.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men först lite husesyn och axplock ur Stylus program.

 

Här ett axplock ur sortimentet.

 

Moon

 

P1090664.jpg.01e8109c3cf71293dcdf864f5ee1e056.jpg

 

 

och Aesthetix

 

P1090667.jpg.50b59ce8baa4c8d4f4abae41460aa167.jpg

 

 

tillsammans med YG;s högtalare tillhör några av de tunga grundpelarna i sortimentet. Men det finns mycket mera men det var inte huvudintresset för dagen

 

Calm

Edited by calm
Tillägg i text

Share this post


Link to post
Share on other sites

En del intressant blev sagt kring denna Aesthetics Romulus och framför dess möjlighet till uppgradering i vad jag förstår till i vart fall tre nivåer och mycket kopplat till toleranser på ingående komponenter.

 

P1090668.jpg.024db7a49a74e52fcd025f6ed1db9265.jpg

 

En del tycks ligga i skillnaden mellan dessa kondensatorer i paketet till höger. Vill minnas att detta är "mellannivån" och värstingen Eclipse har röda motsvarande.

 

Här delar av vårt sällskap. Eliot, Bebop och Torkel i samspråk med Kalle och Daniel från Stylus. Kan tänkas att ett och annat tekniskt spörsmål om Romulus kom upp.

 

Calm

P1090670.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men huvudnumret för dagen var ändå denna apparat som skulle ge oss den analoga inputen.....

 

P1090673.jpg.166204643f1bece3d45b79881fdfd08a.jpg

 

en Revox PR 99, en mk II, men jag kan inte ta gift på detta.. . Den första modellen hade en svart front om jag minns rätt...

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, calm said:

P1090668.jpg.024db7a49a74e52fcd025f6ed1db9265.jpg

 

En del tycks ligga i skillnaden mellan dessa kondensatorer i paketet till höger. Vill minnas att detta är "mellannivån" och värstingen Eclipse har röda motsvarande.

 

 

Nej, detta är värstingen. Det finns mycket riktigt 3 versioner. Dels standard och därefter den sk Signature-versionen som innehåller ett nytt analogkort med bättre och extremt lågbrusiga (enligt Aesthetix) motstånd, s k "Vishay Z-foil" fler och större (röda) kondingar från Peter Moncrief (8 x 4ųF istället för 8 x 2ųF). Signatur klarar också True Native DSD, dvs att ta emot DSD-signaler utan att gå via PCM-konvertering. Slutligen har den uppgraderats med avkoppling (fötter) från HRS.

 

Utöver Signature finns sedan en uppgradering som heter Eclipse där kondensatorbanken är utbytta till sk stealth-kondensatorer (de guldfärgade i bilden), mekanisk avkoppling av transformatorer och ny jordning i en punkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då var det dags att bänka sig i sweetspot och njuta av musiken.

 

P1090685.jpg.dee7938ac362c8ef0bc2bb359bc63b4d.jpg

Uppställningen var Moon-elektronik YG-högtalare och NordOst-kablage.

Jag är alltid koncentrerad på vad vi skall höra i musikväg och glömmer alltid att ta modellbeteckningar på systemet, det är ändå ljudet som räknas och det var mycket bra och upplöst och väl komponerat för att detektera även små nyanser och skillnader i de olika presentationerna.

Kanske Daniel kan berätta mer om systemet vid tillfälle?

 

Calm

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Bebop said:

 

Nej, detta är värstingen. Det finns mycket riktigt 3 versioner. Dels standard och därefter den sk Signature-versionen som innehåller ett nytt analogkort med bättre och extremt lågbrusiga (enligt Aesthetix) motstånd, s k "Vishay Z-foil" fler och större (röda) kondingar från Peter Moncrief (8 x 4ųF istället för 8 x 2ųF). Signatur klarar också True Native DSD, dvs att ta emot DSD-signaler utan att gå via PCM-konvertering. Slutligen har den uppgraderats med avkoppling (fötter) från HRS.

 

Utöver Signature finns sedan en uppgradering som heter Eclipse där kondensatorbanken är utbytta till sk stealth-kondensatorer (de guldfärgade i bilden), mekanisk avkoppling av transformatorer och ny jordning i en punkt.

Naturligtvis var det så, fick för mig att Eclipsen hade röda kondensatorer men uppenbarligen inte. Finns det mer skillnader i de olika modellerna? Borde i vart fall vara samma drive kan jag tro. 

I min MSB fanns också minst två till tre uppgraderingar både vad gäller drive, PSU och olika uppgraderingar i DAC:en med t.ex klocka, men det är redan historia.Jag ligger nog minst tre modeller efter i utvecklingen som går snabbt i den digitala världen. Bättre med bandspelare som uppenbarligen har längre mellan modellbytena och inga nya på så där 30 år.:D:)

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, calm said:

Bättre med bandspelare som uppenbarligen har längre mellan modellbytena och inga nya på så där 30 år.:D:)

 

Calm

 

Hehe, och då var det mestadels inspelningspraktiska uppdateringar. För avläsning och uppspelning har det inte hänt något väsentligt på mycket längre tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jan-Eric och Hugo berättade en del intressanta detaljer kring själva inspelningstekniken, mikrofonplacering och mixning.

 

P1090686.jpg.7e9bfd06a3c9ea8ce6d6985faf7db53c.jpg

 

Jan-Erik jobbar mycket med att "mixa i rummet" dvs att placera ut musikerna så att instrumentens inbördes styrkeförhållanden regleras i förhållande till ett fåtal mikrofoner som ofta endast är två AKG C-24 vaccum-tube-drivna stereomikrofoner i X-konstellation med mikrofoner i 8-karaktestik. Dessa placeras ca 2,5 m över musikerna och vid behov kan ytterligare mikrofoner tas in. Mixning sker helt analogt med en specialbyggd vaccum-tube mixer in till en Telefunken M28C bandspelare. Inspelningarna sker ofta i  konserlokaler och kyrkor med naturlig akustik utan några extra akustikåtgärder. Nacka skolas aula är en av favoriterna.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr hade jag förhinder i helgen. Annars hade detta varit en given träff att gå på. Chansen att jämföra R2R med den digitala motsvarigheten, med egna öron, står högt upp på min önskelista. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, sprudel said:

Det här kan bli kul. Hade ni samma masterkopia på band och digitalt, om jag fattat rätt?

Ja precis så var upplägget. Inte ofta som man får göra den direkta jämförelsen mellan samma stycke inspelad med två olika tekniker vid ett och samma tillfälle och på högsta möjliga kvalitativa nivå på respektive medie.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första musikexemplet blev en upptagning med Eric Bibb med en gitarrkonstellation. Minns jag rätt så var det inte ett original masterband men väl en kopia som i de sammanhangen kommer nästan helt i klass med originalet. Skillnaden kan nog inte ens märkas. Men först musiken i DSD.

 

5a13278d624f8_P1090685(1).jpg.46ae475c6d6a4a062ac5bc99d73d6769.jpg

 

Jag avstår att beskriva tekniken i den digitala tekniken eftersom man lätt halkar på alla begrepp och format. Det bollar jag till mina övriga och mer tekniskt orienterade medlyssnare. Jag kan dock redovisa mina lyssningsintryck som är mycket positiva. Gitarrer och sång framstår som naturliga och akustiken i konsertsalen  helt realistisk. Inget torrt studioljud med dämpade reflexer och pålägg därefter. Dynamiken med kraft och attack i transienterna. Mycket bra framställning!

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Därefter spelades samma stycke men nu i masterbandkopia helt analogt.

 

P1090678.jpg.feb920cf8b7ca74dc28531b92e469233.jpg

 

Samma fina musikaliska framställning och ljud. Skulle man lyssningsvis kunna peka på någon skillnad så upplevde jag möjligen lite mer attack i den analoga versionen och lite mer öppenhet. Men skillnaden var subtil och kan ha med att volymen inte var helt identisk. Båda upptagningarna i yppersta klass.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa Jan-Eric eller Hugo något om vad de tycker om skillnaderna?

Är karaktären som i övriga digitala källor med DSD? Ofta tycker jag de är bäst i lägre frekvenser och kan bli onaturligt uppåt i registren med tydligast början i övre mellanregister.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle vara intressant att veta lite om kedjan för de digitala filerna. Av bilderna att döma ser det ut som om DSD filerna spelades upp från Laptop? Via USB?

Ingen separat NAA eller USB isolator? Jättespännande i så fall att en såpass "normal" uppställning kan hålla jämna steg med R2R.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, calm said:

Därefter spelades samma stycke men nu i masterbandkopia helt analogt.

 

P1090678.jpg.feb920cf8b7ca74dc28531b92e469233.jpg

 

Samma fina musikaliska framställning och ljud. Skulle man lyssningsvis kunna peka på någon skillnad så upplevde jag möjligen lite mer attack i den analoga versionen och lite mer öppenhet. Men skillnaden var subtil och kan ha med att volymen inte var helt identisk. Båda upptagningarna i yppersta klass.

 

Calm

Om jag inte är helt fel ute så var HarryUp på forumet också närvarande och han upplevde i princip inga skillnader mellan den digitala återgivningen och bandaren. Han hör bra också den gode HarryUp.:)

Det här är ju verkligen hett stoff för någon som står i funderingar på att skaffa vinyl eller bandspelare. Det är mastringen som är da shit, oavsett formatet.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevlig tillställning.

Kul att läsa att en bandspelare med gammal teknik till en kostnad av cirka 5000 - 15 000 kronor plus kostnaden för bandet matchar en mediaspelare av modernt snitt. 

Vad kostar just den aktuella mediaspelaren och en DSD-fil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller helt med om att källmaterialet är kritiskt för upplevelsen. Men jag kan ändå inte sluta förundras över den digitala leveransen. Om nu en PC kan prestera dessa nivåer (nu är ju inte alltid en laptop dator den bästa miljön för att spela upp filer) som är uppe och nosar på R2R nivån. Ett läge som för mig är No 1. Vad ska man då med dedikerade servrar, NUC, NAA och allt vad det heter?

Eller är det så att uppspelning via en dedikerad och korrekt implementerad digitalkedja för åtskilliga 10 tkr (som på pappret ska vara bättre än en PC) tar och kliver förbi R2R?

Kan det vara så (helt utan belägg) att utrustningen på plats inte hade kapacitet att leverera den ljudmässiga skillnad som ev finns mellan en PC och en R2R?

Edited by bigblue
stavfel

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, sprudel said:

Om jag inte är helt fel ute så var HarryUp på forumet också närvarande och han upplevde i princip inga skillnader mellan den digitala återgivningen och bandaren

Jag håller i stort sett med. På någon musik tyckte jag mig höra en del skillnader jtan att säga att den var bättre eller sämre. Men Jan-Erik poänterade också att det är svårt att dra för många slutsatser av detta eftersom han kunde inte säkerställa att vi lyssnade på exakt samma nivå. Jan-Erik bekräftar tesen att om inspelningen görs på det "gamla sättet", dvs att använda bra inspelningslokaler med få mikrofoner typ Blumlein och gör "mixningen" på golvet genom att placera mickar och musiker rätt och sedan bandar analogt eller kör in det direkt som DSD-upptagning (DSD 128 eller 256) så blir det ingen större skillnad. 

 

Problemen uppkommer snarare när man bandar digitalt i 24-48 kanaler med lika många mickar och sedan klippa och klistra digitalt och justera överhörning mellan mickar, fasfel och annat så har man skapat så många problemområden som är svårt att få kontroll över. Lägg till detta den överkomprimering som ofta görs.

 

Intresset för masterband har inte så mycket med dessa digitala inspelningar att göra. Det handlar snarare om bandkopior från inspelningar innan den digitala revolutionen fram till ca 1980 men även nyinspelningar som görs på det gamla sättet. Nyinspelningar som Opus3 gör i DSD säljs inte som bandkopior. Det är endast de analoga upptagningarna han säljer på masterband.

 

Vad spelningen visade, tyckte jag, är att det är inte den digitala tekniken det är fel på utan hur den utnyttjas. Dessbättre (för mig), spelas mycket av den klassiska musiken idag in på det "gamla" sättet i lokaler med bra akustik där man endast ersatt den analoga bandaren med en digital. Nyinspelat på t ex Hyperion, Harmonia Mundi låter förstklassiskt från CD/SACD. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är en av de få som inte tror att källan har så jäkla stor betydelse när det gäller digital uppspelning. Bra D/A i fallet  digitalt? Absolut. Men en vanlig laptop funkar klockrent. Och det utan ormolja. Det Märkte jag när Peter McGrath spelade sina inspelningar via laptop och en bra dac. Det lät fantastiskt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, bigblue said:

Om nu en PC kan prestera dessa nivåer (nu är ju inte alltid en laptop dator den bästa miljön för att spela upp filer) som är uppe och nosar på R2R nivån.

Det finns de som hävdar att en PC eller Mac låter dåligt men jag tillhör dem som är tveksam till mycket av dessa påståenden. Det kan säkert finnas en del uppkopplingar som kan låta lite annorlunda men vad pratar vi för nivåer och hur mycket ligger på förväntanskontot? Vad som är helt säkert, tror jag, är att jitter, skillnad mellan analog/nätdelar i dacen kan vara påverkande. Och om vi pratar om DSD så måste dacen klara av att köra True DSD, dvs utan att konvertera om till PCM innan den gör DA-omvandlingen. Det exkluderar många dacar för DSD. Exakt vilka vet jag inte, men de som har True DSD brukar vara måna om att tala om detta som t ex den helt nya referensspelaren från Marantz SA-10 som enligt krikerkåren skall vara mycket bra och som gör om all signal till DSD (precis EMM Labs, dCS och TAD). Men det har inget med vare sig pc eller mac att göra.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this