Jump to content

Tips på körmusik


Amund

Recommended Posts

Jag har kommit på mig själv sakna körmusik i min musiksamling flera gånger i det sista. Så det vore väldigt roligt om jag kunde få lite tips på körmusik av forumet :)

 

Tänker först och främst på Klassiskt och gospel, men även låtar ni tycker är bra generellt, med en kör som "gör" låten om ni förstår vad jag menar?

 

/Amund

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, JWE said:

Mozarts Requiem är väldigt bra, fantastisk om du frågar Apex. 
Orffs Carmina Burana är mest känd för O Fortuna men hela verket är bra.

Är bland de första verken jag tänker på om jag förstod dig rätt. 

Tack! Carmina Burana kan jag inte förstå att jag missat, mitt i prick för mig. Kan du rekommendera en bra inspelning, hittar några olika på hdtracks.

 

7 hours ago, Taxmannen said:

Denna årstid passar den här plattan som hand i handske!

 

A-Spotless-Rose_3601.jpg.aebb480dc03fc04910bc5f016a4c9a09.jpg

Ja verkligen, ser fram emot den en mörk kväll med glöggen :) Tack.

6 hours ago, AlfaGTV said:

Arvo Pärt... Många av hans verk har mäktiga körer med. Ett exemempel:
Adam's Lament

 

Tack, ska botanisera lite bland hans verk.

 

Fortsätt gärna med tips, som sagt allt med kör är intressant :) 

Link to comment
Share on other sites

Körernas kör-skiva sägs vara Bachs mässa i H-moll, ett av hans sista verk. På Wikipedia skrivs bl a:

The Mass in B minor is widely regarded as one of the supreme achievements of classical music. Alberto Basso summarizes the work as follows:

The Mass in B minor is the consecration of a whole life: started in 1733 for "diplomatic" reasons, it was finished in the very last years of Bach's life, when he had already gone blind. This monumental work is a synthesis of every stylistic and technical contribution the Cantor of Leipzig made to music. But it is also the most astounding spiritual encounter between the worlds of Catholic glorification and the Lutheran cult of the cross.

Jag kan aldrig få nog av denna fantastiska musik. Släck ner, sätt dig ner, skruva upp och njut!

 

Bland Bachs mässor sätter jag även Matteuspassionen och Johannespassionen högt också men ändå ett snäpp under. "Säkra" och välljudande inspelningar hittar du med John Eliot Gardiner på bl a Deutsche Grammophone/Archive eller Philippe Herreweghe på Harmonia Mundi

 

En annan höjdare som också hör hemma bland mässorna är Giovanni Battista Pergolesis (samtida med Bach) och Stabat Mater. Den ligger också i absoluta topp och finns i ett otal utgåvor. En av de bättre tycker jag är den som är inspelad av Claudio Abbado på Deutsche Grammophone. Även Harmonia Mundi har en fin utgåva under ledning av René Jacobs, men här är det i och för sig ingen kör men det är jäkligt bra mässor.

 

Ett måste är också Brahms "Eine Deutsches Requiem". Fantastisk. Simom Rattle har gjort en bra inspelning av den. 

 

För bara någon månad sedan kom också Dvoraks version av Stabat Mater ut på Decca under ledning av Jiri Belohlavek på Decca. Ljudet är magiskt och musiken rent magiskt vacker. 

 

Om du skaffar dessa album har du en fin samling av klassiska mässor med fina körverk men även av solister. Det är först det sista året jag fördjupat mig i denna musik. Förr såg jag den lite över axeln men inte nu längre. Jag kan sitta och strecklyssna på en mässa som ofta varar kring 1,5 timme. Men det kräver koncentration och fokusering för att skönheten skall växa ut.

 

Link to comment
Share on other sites

Kör kan vara fantastiskt. Finns mängder. Här kommer lite exempel.

 

Ja Mozart, Brahm och även Fouré har gjort requiem som är magiska De är något av det bästa jag vet ur den klassiska musiken. 

 

Mahler's 8e symphoni går inte av för hackor. Enorm orkester och kör.

 

Sedan har Proprius spelat in mycket svensk körsång. En kulturgärning så väl som mycket välinspelad där den akustiska klangen från kyrkor etc är väl bevarad. Jag

har samlat på mig en hel hög Proprius.

 

Gospel har jag inte lika mycket av men jag har sett en del live och det är grymt bra. Borde jag nog botanisera mer bland faktiskt.

 

Depeche Mode har gjort Condemnation som jag vet en del gospelmänniskor gillar bra. Den var grymt bra live.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill nämna Händels Messias, som är en mix av solosång, talsång och kör.

 

Det finns inspelningar där endast kördelarna tagits med, exvis:

https://www.discogs.com/Handel-Sir-Adrian-Boult-London-Symphony-Orchestra-Messiah-Choruses/release/6602099

 

Men eftersom jag lyssnat på detta i evigheter är recitativen oemotståndliga, och speciellt när kören upprepar. Vad sägs om "Their land brought forth frogs, yea, even in their king's chambers" ?

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Putte said:

Om man vill köpa Bachs mässa i H-moll på vinyl, vilken väljer man då?

Här ett par förslag:

 

https://www.discogs.com/JS-Bach-John-Eliot-Gardiner-Mass-In-B-Minor-Messe-In-H-Moll-Messe-En-Si-Mineur/release/6208668

 

https://www.discogs.com/Bach-Robert-Shaw-Chorale-And-Orchestra-Saramae-Endich-Adele-Addison-Florence-Kopleff-Mallory-Walker-/release/4831659

 

https://www.discogs.com/Bach-Agnes-Giebel-Janet-Baker-Nicolai-Gedda-Hermann-Prey-Franz-Crass-Otto-Klemperer-New-Philharmonia/release/3503146

 

Vilken som av dem är utmärkta inspelningar och finns att köpa via t ex Discogs dit länkarna går. Det är bara att ta den som är i bäst skick. Det är förmodligen lättare att hitta ett bra ex av den första då den är senast inspelad men överlag brukar den här typen av album vara rätt så ok då de normalt inte spelas med samma frekvens som hit-musik.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, praz said:

Vi går ju mot jultider, så här är ett förslag ytterligare;

 

Bach Juloratorium, finns säkert i många inspelningar, själv lyssnar jag på en vinylinspelning 1973 på  Das Alte Werk - Harnoncourt- Concentus musicus Wien- Wiener Sängerknaben

 

Tack för tips!:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2017-11-15 at 06:45, calle_jr said:

Jag vill nämna Händels Messias, som är en mix av solosång, talsång och kör.

 

Det finns inspelningar där endast kördelarna tagits med, exvis:

https://www.discogs.com/Handel-Sir-Adrian-Boult-London-Symphony-Orchestra-Messiah-Choruses/release/6602099

 

Men eftersom jag lyssnat på detta i evigheter är recitativen oemotståndliga, och speciellt när kören upprepar. Vad sägs om "Their land brought forth frogs, yea, even in their king's chambers" ?

Visste att jag nyligen läst nåt om detta när jag idag såg följande i DN. Hoppas det går att läsa även för de som inte är prenumeranter.

https://www.dn.se/kultur-noje/sa-blev-handels-messias-varldens-mest-framgangsrika-musikverk/

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Richard said:

Visste att jag nyligen läst nåt om detta när jag idag såg följande i DN. Hoppas det går att läsa även för de som inte är prenumeranter.

https://www.dn.se/kultur-noje/sa-blev-handels-messias-varldens-mest-framgangsrika-musikverk/

 

Ja, intressant kåseri som var lite svårläst.

 

Det man åtminstone behöver veta är att västvärldens största musikstycke skrevs i mitten på 1700-talet av en tysk italofil som bodde i London.

Messias består av ett antal bibelcitat kopplat till Jesus och har efter Händels många omarbetningar trots det under mesta tiden haft mozartiansk orkestrering, men numera spelas den mest i Händels sista tappning.

 

portrait-of-george-friedrich-handel-germ

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt att höra om alla spännande tips om körmusik. Gällande Händels Messias så kan jag bara hålla med även om jag tyckte den var lite lång att spela i orkester. Dock alltid lika mäktigt. Än idag reser sig publiken under sista satsen vilket gjorde mig väldigt förvånad. Jag fick lära mig att det började vid uppförandet i London 1743 då George II satt i publiken och plötsligt reste sig under hallelujakören i sista satsen och att resten av publiken då var tvungna att följa hans exempel. En anledning sades vara att kungen småsov under konserten men vaknade bryskt i inledningen till sista satsen som han då trodde var kungssången som spelades varpå han reste sig hastiskt och förblev stående konserten ut...?

 

Jag vet nu att den exakta anledningen till att konungen reste sig ännu inte är helt klarlagd men jag tycker personligen att ovan anledning är rätt förnöjsam...??

 

Link to comment
Share on other sites

Om man vill komma i riktig julstämning så kan jag rekommendera lite gosskör med sopraner och countertenorer. Som denna 

 

 

Har en son som under många år sjöng i Stockholms Gosskör och deras höjdpunkt var julkonserten I Gustav Vasa kyrka Sthlm som jag bevistade alla de år han sjöng i kören.

 

http://www.stockholmsgosskor.se

 

Mycket annorlunda klanger de ljusa sopranerna mot countertenorernas  mörkare röster och basar i botten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Countertenor

 

Närmare änglakör kommer man knappast och garanterad julstämning.

 

Finns på skiva och cd men är svåra att få tag på dem på öppna marknaden, men via kören kan man få tag på dem. Säljs vid konserter och på kansliet.

 

Kan rekommendera deras konserter. Live är alltid bäst!

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Allegri's Miserere är mycket bra den också. 
 


Inspelningarna med gosskören The Choir of King's College är väl bland de vanligaste men hittade denna på tuben. Den kvinnliga sopranen har sjuk kontroll och styrka i sin röst.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-06 at 09:52, JWE said:

Allegri's Miserere är mycket bra den också. 
 


Inspelningarna med gosskören The Choir of King's College är väl bland de vanligaste men hittade denna på tuben. Den kvinnliga sopranen har sjuk kontroll och styrka i sin röst.

Detta är naturligtvis något annat med skolade röster och herrarna verkar ha kommit långt förbi målbrottet. Men just gosskörens klang är unik om man till sopranerna lägger countertenorerna och basarna. Stockholms Gosskörs tidigare ledare och dirigent Roland Nilsson hade de engelska körerna som ideal. Till skillnad med t.ex. Wiener Sägerknaben som har en mer enhetlig klang.  

 

 

Svårigheterna är att hitta oförstörda röster som inte påverkats av det som Roland kallade "dagissjukan" dvs skrikandet för att överrösta. Som ofta ledde till brutna skalor dvs att man hade språng ofta föranledda av knutor på stämbanden.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...