Jump to content

Kort presentation


Musicmansweden

Recommended Posts

6 minutes ago, Musicmansweden said:

Jag tackar ödmjukast för all input - det blir en härlig resa att närma mig olika märken och lösningar. Jag har som sagt lovat mig själv tålamod den här gången och se det som en resa. Inte för att man någonsin blir färdig med den här kärleken till musik och hifi men ibland kan ju vägen mot målet vara rätt härlig den med ?

 

Ja, det är ju resan som är målet, i alla fall för mig. På vägen mot målet, vilket det nu egentligen är,  får man lyssna på massa bra musik. 

Bra at du har tid på dig. Mitt bästa råd är att lyssna på många olika system i olika miljöer.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Apexorca said:

 

Ja, det är ju resan som är målet, i alla fall för mig. På vägen mot målet, vilket det nu egentligen är,  får man lyssna på massa bra musik. 

Bra at du har tid på dig. Mitt bästa råd är att lyssna på många olika system i olika miljöer.

Ja exakt - dock har jag snöat in lite på att jag vill provlyssna förstärkare med just mina högtalare. Hur skall man annars kunna ta beslut liksom? Eller är det ett för högtravande önskemål?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Musicmansweden said:

dock har jag snöat in lite på att jag vill provlyssna förstärkare med just mina högtalare. Hur skall man annars kunna ta beslut liksom? Eller är det ett för högtravande önskemål?

 

För det egna beslutet om vad som passar hemma är självklart test med de egna högtalarna det som gäller (tycker jag).

 

Med det sagt tycker jag också att det kan vara bra att lyssna hos andra för att få ett annat perspektiv på hur det kan låta i hemmiljö. Du har uppenbarligen god kännedom om hur det låter live och har det som referens men kompromisser i hemmiljö kan göras på många olika sätt och det är spännande att lyssna på andras lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att se helheten. Allt skall spela ihop och sedan skall du gilla både det du ser och hör. Allt som räknats upp har potential för detta och många fler än så. Prislappen är ingen bra urvalsprincip eftersom ett märke avspeglar mer än funktion. Inte minst design och prestige.

 

En förstärkare behöver inte kosta hundratusentals kronor. Det signalerar något annat i min värld. Det hindrar inte att de kan låta mycket bra men det har de inte ensamrätt på.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, YYZ said:

Var på Toto senast 2013, stortorget Örebro. En mycket bra spelning och blev totalt överraskad hur jäkla bra Joseph Williams röst presterade. En annan favvo på trummor då, Simon Phillips, som jag nu på Söndag ska till Fasching för att njuta av.

Jag såg dem i Norge då Joseph kommit tillbaka; samma upplevelse och det var litegrann av lyckokänsla att höra högoktanig sång igen med deras bästa sångare. Örebro var toppen också och det blir garanterat kul i februari igen:) Kul med Phillips, hör gärna av dig och berätta hur det svängde!?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Mitt tips är att se helheten. Allt skall spela ihop och sedan skall du gilla både det du ser och hör. Allt som räknats upp har potential för detta och många fler än så. Prislappen är ingen bra urvalsprincip eftersom ett märke avspeglar mer än funktion. Inte minst design och prestige.

 

En förstärkare behöver inte kosta hundratusentals kronor. Det signalerar något annat i min värld. Det hindrar inte att de kan låta mycket bra men det har de inte ensamrätt på.

Ja låter klokt och förtröstansfullt.  Och någonstans får man ju landa prismässigt vs prestation och upplevelsebar skillnad bortom märken och eventuell prestigefaktor. Som sagt; det blir en spännande väg framåt ?

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, YYZ said:

Var på Toto senast 2013, stortorget Örebro. En mycket bra spelning och blev totalt överraskad hur jäkla bra Joseph Williams röst presterade. En annan favvo på trummor då, Simon Phillips, som jag nu på Söndag ska till Fasching för att njuta av.

Lirar överdängaren Simon Philipps på Fasching denna helg?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-16 at 22:34, Musicmansweden said:

Ja exakt - dock har jag snöat in lite på att jag vill provlyssna förstärkare med just mina högtalare. Hur skall man annars kunna ta beslut liksom? Eller är det ett för högtravande önskemål?

Inte alls. När du hittat skall du låna hem och testa så klart. Men att lyssna runt först är bra så du kan minimera antalet tillfällen med att bära omkring dessa pjäser. Dessutom blir man mer uppmärksam på sitt ljudideal. Det måste man var klar över så gott det går. Annars vet man inte vilket mål man skall ha när man testar.

Ställ dig frågan. Hur vill jag att det skall låta, hur skall det kännas i kroppen? Det kan faktiskt behövas en del träning för att veta. Men du kanske redan vet det?

För mig min egen var det en del onödiga svängar på vägen innan jag nu känner att jag vet vad jag gillar. Men det är så klart så det ofta måste gå till innan men hittar rätt antar jag. :blush

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-19 at 17:45, Apexorca said:

Inte alls. När du hittat skall du låna hem och testa så klart. Men att lyssna runt först är bra så du kan minimera antalet tillfällen med att bära omkring dessa pjäser. Dessutom blir man mer uppmärksam på sitt ljudideal. Det måste man var klar över så gott det går. Annars vet man inte vilket mål man skall ha när man testar.

Ställ dig frågan. Hur vill jag att det skall låta, hur skall det kännas i kroppen? Det kan faktiskt behövas en del träning för att veta. Men du kanske redan vet det?

För mig min egen var det en del onödiga svängar på vägen innan jag nu känner att jag vet vad jag gillar. Men det är så klart så det ofta måste gå till innan men hittar rätt antar jag. :blush

Tack för kloka inspel och jag tror det är en bra väg att gå för att slippa för mycket onödigt att kånka hem. Tror att jag får hem Classes monoblock snart och det blir spännande att höra vad dessa skänker för musiken. En kul början. Återkommer med rapport ?

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Musicmansweden said:

Tack för kloka inspel och jag tror det är en bra väg att gå för att slippa för mycket onödigt att kånka hem. Tror att jag får hem Classes monoblock snart och det blir spännande att höra vad dessa skänker för musiken. En kul början. Återkommer med rapport ?

Lite chansning att köpa ett märke som konkurrsat, hur blir det med service om det händer något?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-21 at 17:53, Rydberg said:

B&W tar över servicen, för hur länge vet jag dock inte. Jag skulle inte ha några betänkligheter att köpa Classé (i alla fall inte förstärkare).

Håller med. Classé har inte kursat utan ägarna lägger ner tillverkningen av Classé. Ägarbolaget finns ju kvar men vill lansera andra hifiprodukter och väljer att inte göra det under Classés varumärke utan de kommer att heta något annat. Kanske gör man det med B&W's varumärke? Eller något nytt. Tydligen har de ett stort lager med komponenter till Classé och B&W har lovat att sköta garantier och service för lång tid framöver. B&W är nog rätt noga med sitt eget rykte som tillverkare och aktör i hifivärlden för att vända ryggen åt alla de Classéägare som finns där ute. Hade de gått i konkurs så hade jag varit betydligt mer orolig. 

Hur som helst så önskar jag dig lycka till i ditt sökande efter väljud. De är fina högtalare du har och det finns nog mer att hämta ur dem med en annan förstärkare.

Följer med intresse din fortsatta resa. Jag "förhandlar" just nu själv med en återförsäljare om ett byte av förstärkare:thumbsup: men det ska jag inte betunga din tråd med.

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, LasseJ said:

Håller med. Classé har inte kursat utan ägarna lägger ner tillverkningen av Classé. Ägarbolaget finns ju kvar men vill lansera andra hifiprodukter och väljer att inte göra det under Classés varumärke utan de kommer att heta något annat. Kanske gör man det med B&W's varumärke? Eller något nytt. Tydligen har de ett stort lager med komponenter till Classé och B&W har lovat att sköta garantier och service för lång tid framöver. B&W är nog rätt noga med sitt eget rykte som tillverkare och aktör i hifivärlden för att vända ryggen åt alla de Classéägare som finns där ute. Hade de gått i konkurs så hade jag varit betydligt mer orolig. 

Hur som helst så önskar jag dig lycka till i ditt sökande efter väljud. De är fina högtalare du har och det finns nog mer att hämta ur dem med en annan förstärkare.

Följer med intresse din fortsatta resa. Jag "förhandlar" just nu själv med en återförsäljare om ett byte av förstärkare:thumbsup: men det ska jag inte betunga din tråd med.

mvh
Lasse

Stort tack för all välgång i förstärkarjaktens fotspår. Jag pratade med representant från Hifiklubben som menar att det är just Deltalinjen som läggs ner, övriga produkter är osäkert om. Skulle mitt val falla på Classe känner jag mig faktiskt lugn. Och imorgon kommer det hem två Sigma Mono på hemlån och det skall bli oerhört intressant att höra vad som händer med musiken jämfört med mina två stereoslutsteg ?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Musicmansweden said:

Stort tack för all välgång i förstärkarjaktens fotspår. Jag pratade med representant från Hifiklubben som menar att det är just Deltalinjen som läggs ner, övriga produkter är osäkert om. Skulle mitt val falla på Classe känner jag mig faktiskt lugn. Och imorgon kommer det hem två Sigma Mono på hemlån och det skall bli oerhört intressant att höra vad som händer med musiken jämfört med mina två stereoslutsteg ?

 

Det hör jag gärna om. :)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Musicmansweden said:

Stort tack för all välgång i förstärkarjaktens fotspår. Jag pratade med representant från Hifiklubben som menar att det är just Deltalinjen som läggs ner, övriga produkter är osäkert om. Skulle mitt val falla på Classe känner jag mig faktiskt lugn. Och imorgon kommer det hem två Sigma Mono på hemlån och det skall bli oerhört intressant att höra vad som händer med musiken jämfört med mina två stereoslutsteg ?

Ok, det var mer än jag visste. Kul om de fortsätter med Sigmaserien som ska vara riktigt bra enl de som har lyssnat. 

Blir spännande att läsa vad du tycker om dem.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Musicmansweden said:

Stort tack för all välgång i förstärkarjaktens fotspår. Jag pratade med representant från Hifiklubben som menar att det är just Deltalinjen som läggs ner, övriga produkter är osäkert om. Skulle mitt val falla på Classe känner jag mig faktiskt lugn. Och imorgon kommer det hem två Sigma Mono på hemlån och det skall bli oerhört intressant att höra vad som händer med musiken jämfört med mina två stereoslutsteg ?

Skall bli spännande att höra om detta lyssningstest. Jag tror att Classé kan bli riktigt bra, den matchning har ju Hifi-Klubben haft under många år. Sedan vet man aldrig om deras smak stämmer överens med din, men det blir ju klart efter ditt test. Att köpa Classé idag borde väl leda till någon form av "nedläggningsrabatt" för rimligen bör det få effekt på andrahandsvärdet. Men möjligheten att få service borde inte vara något problem och reservdelar borde finnas under lång tid. Annars brukar det mesta vara typ standardkomponenter och skickliga reparatörer finns alltid som är duktiga på flera märken. Kanske bra att tanka ner en servicemanual om sådan finns.

Lycka till!:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vad tror du om McIntosh grejer istället för Classé? Jag testade detta till B&W 805 för många år sedan och det var en lyckad kombo. Att satsa på ett skakigt fabrikat som Classé med så mycket pengar i insats, skulle inte jag göra. Jag menar att dyrare förstärkare är ju något man ska leva med under lång tid, bra service och support är ju en del av det man betalar för. 

Link to comment
Share on other sites

Så har jag nu börjat lyssna på dessa monosteg och jag tänkte bara lite kort kika in och säga typ wow...Hade turen att ha min musikintresserade svåger på plats i fredags och han var med och kopplade om från mina ordinarie slutsteg (2 st Linn 2250) till Classe’ Sigma mono. Vi råkade köra igång låten ”I keep forgettin” med Michael Mcdonald då den var den sista vi körde innan omkopplingen. Ingen höjdarinspelning men det tog ungefär tre sekunder in i Jeff Porcaros inledning så tittade vi på varandra och bara skrattade. Oj...

 

Tilläggas skall att jag var helt nollställd och neutral innan och öppen för möjligheten att jag inte skulle höra någon förbättring alls. Men så skedde alltså och med besked. Jag har haft fullt med aktiviteter i helgen så mer seriös lyssning kommer ske i veckan innan jag skickar tillbaka till Hifiklubben så jag återkommer med mer intryck senare.

 

Har ni några tips om hur man skall komma ihåg intrycken inför nästa omgång utrustning anländer gissningsvis i början av 2018? Anteckna någpt speciellt?

 

allt gott,

 

johannes

 

 

Edited by Musicmansweden
Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-25 at 17:44, Joakim C said:

Vad tror du om McIntosh grejer istället för Classé? Jag testade detta till B&W 805 för många år sedan och det var en lyckad kombo. Att satsa på ett skakigt fabrikat som Classé med så mycket pengar i insats, skulle inte jag göra. Jag menar att dyrare förstärkare är ju något man ska leva med under lång tid, bra service och support är ju en del av det man betalar för. 

Mycket intressant då jag dreglat över tex MC601:ormen aldrig hört dem. Tänkte boka provlyssning på Audioconcept i början av 2018...

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Musicmansweden said:

Så har jag nu börjat lyssna på dessa monosteg och jag tänkte bara lite kort kika in och säga typ wow...Hade turen att ha min musikintresserade svåger på plats i fredags och han var med och kopplade om från mina ordinarie slutsteg (2 st Linn 2250) till Classe’ Sigma mono. Vi råkade köra igång låten ”I keep forgettin” med Michael Mcdonald då den var den sista vi körde innan omkopplingen. Ingen höjdarinspelning men det tog ungefär tre sekunder in i Jeff Porcaros inledning så tittade vi på varandra och bara skrattade. Oj...

 

Tilläggas skall att jag var helt nollställd och neutral innan och öppen för möjligheten att jag inte skulle höra någon förbättring alls. Men så skedde alltså och med besked. Jag har haft fullt med aktiviteter i helgen så mer seriös lyssning kommer ske i veckan innan jag skickar tillbaka till Hifiklubben så jag återkommer med mer intryck senare.

 

Har ni några tips om hur man skall komma ihåg intrycken inför nästa omgång utrustning anländer gissningsvis i början av 2018? Anteckna någpt speciellt?

 

allt gott,

 

johannes

 

 

Att köra lyssningsnoteringar är individuellt. Men om man som jag triojazz-intresserad så är det görbart. Först någon form skillnad av helhetsintryck i jämförelse med nuvarande. Sedan dissektion av varje instrument för sig. Tonal balans, transientsvar och attack, resonanser och strängljud. Trumljud och cymbaler i fråga om kick och krisp. Sång med var rösten placeras i svaljet och resonans. Ljudbilden med utläggning av instrumenten, samklang. Transparens och upplösning, 3D och djup i ljudbilden, ambiens?. Grepp och pregnans. Var ligger ljudbilden? I baffellinjen eller bakom, bredd eller centrering? Ja det finns hur mycket som helst att titta på, detta är bara exempel. Ett tips kan faktiskt också att ta en inspelning via telefonen hur galet det än kan låta så kan man ibland höra skillnader även i till synes usla inspelningar. Annars får man mala om och om igen på kända låtar, inte för många då blir det bara rörigt.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-16 at 22:34, Musicmansweden said:

Ja exakt - dock har jag snöat in lite på att jag vill provlyssna förstärkare med just mina högtalare. Hur skall man annars kunna ta beslut liksom? Eller är det ett för högtravande önskemål?

 

En högkvalitativ förstärkare är bra oavsett vilka högtalare sin kopplas på. Så du kan göra din grovsortering på firma. Tror jag. Men watt och ampere är aldrig fel. Det är inte allt. Men viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Jaha - då har slutstegen lämnat Västerås och det kan enkelt sägas att det var en trevlig bekantskap att prova Classé Sigma Mono. Kortfattat blev "allt" bättre, musiken framträdde mer, detaljer i musiken blev tydligare, det kändes som att jag kunde lyssna på svagare volym och ändå ha kvar en god känsla. Samtidigt funkade det också att lira lite högre av någon anledning, kanske mest för att det är kraftigare kräm i dessa steg än i mina stereoförstärkare.

 

Jag har även nu en känsla av att jag kanske hade förväntat mig lite mer när jag nu lyssnar på mina slutsteg. Skillnaden är stor men motsvarar den 75.000 kr? Det påminner mig om att vara kräsen, inte stirra mig blind på exakt budget utan fortsätta att lyssna och leta efter en perfect match. Om den nu finns :)

Jag kommer på mig själv att drömma om Mcintosh Mc601. Dubbla Hegel H30. MBL N51...Herregud, det här är farligt värre...Next up troligen Moon 400M. Det skall bli mycket kul att höra dessa när det blir läge.

 

Allt gott,

 

Johannes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...