Jump to content

Kort presentation


Musicmansweden

Recommended Posts

1 hour ago, vita said:

Intresssant med klassisk bakgrund. Finns det några specifika inspelningar med Rachmaninov du kan rekommendera? 

 

Jag lyssnar rätt ofta på den andra pianokonserten med Decca som skivbolag och Vladimir Ashkenazy som solist och Bernhard Haitink som dirigent. Har även LSO:s 1:a symfoni med Valery Gergiev på pulpeten. Klingar utmärkt! Har du själv några favoriter?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, byZan said:

Classé har lagt ner enl hörsägen och det är som Apex säger ang. eftermarknad etc.

 

Jag har själv kört med B&W i olika konstellationer och med olika elektronik och jag förordar mycket kraft för att de ska blomma ut ordentligt, de nyare modellerna kanske är annorlunda? De har jag ingen erfarenhet alls av när det gäller passande elektronik. Finns lite att läsa i mina trådar om du orkar tröska igenom allt? Kanske någon hjälp på traven, vad vet jag?

 

/byZan

 

Ja; jag har hört lite olika; B&W:s representant säger att det enbart gäller deras Delta-serie men Hifiklubben säger samma som ni. Säkert klokt att ha lite koll här och kanske bättre att kika på lite annat...

 

Tack - jag skall gärna kika igenom dina trådar; toppen!

Link to comment
Share on other sites

Snyggt rum och skyssta prylar. Mycket nöje!

 

Instämmer till fullo. Ashkenazys tolkningar av Rachmaninov håller mycket hög klass.

 

Egentligen är jag mer för pianojazz än klassisk musik med pianosolister. Paradoxalt nog så håller jag Keith Jarrett mycket högt (som är klassiskt skolad likt många andra jazzpianister) och inte minst Vienna Concert från 1991 som kanske är Jarretts mest klassiskt orienterad verk. Icke desto mindre är denna konsert improviserad! Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, vita said:

Snyggt rum och skyssta prylar. Mycket nöje!

 

Instämmer till fullo. Ashkenazys tolkningar av Rachmaninov håller mycket hög klass.

 

Egentligen är jag mer för pianojazz än klassisk musik med pianosolister. Paradoxalt nog så håller jag Keith Jarrett mycket högt (som är klassiskt skolad likt många andra jazzpianister) och inte minst Vienna Concert från 1991 som kanske är Jarretts mest klassiskt orienterad verk. Icke desto mindre är denna konsert improviserad! Rekommenderas.

Stort tack!

 

Vad roligt med Vienna Concert som nu är tillagd i biblioteket på Tidal. Har mest lyssnat på Köln Concert som ju på många sätt är magisk. 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-11 at 21:24, new order said:

Välkommen. Jag kanske känner igen mig lite extra i dig, som en gammal Linnist vill säga. Så hjärtligt välkommen! Linns skola är mitt ursprung. Det var via Linn handlare som jag kom in på välljud på allvar. Men det är när man vågar släppa sargen och hitta egna ideal som det verkligen blir roligt. Så. Skoj att du hittade hit, broder! ?

Tackar särskilt och visst är det något speciellt med Linn - kanske som med alla märken iofs.

Ja, jag måste säga att det blev lite för mycket av det goda på sistone med Linn. Exaktgrejen, SpaceOptimization (vanlig och + (!)) och Katalystpriser som skjuter i höjden. Vid senaste lyssningen på deras 350-högtalare som var fullmatade med allt ovan satt jag mest frågande och upplevelsen lämnade väldigt mycket att önska utifrån mina preferenser om hur musik kan låta. Då kostar kalaset ändå närmare 700.000 kr...så ja - kul med sargsläpp :)

 

J

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-12 at 16:34, Apexorca said:

 

Classe skall visst läggas ner så det kanske blir bra priser på slutet, men samtidigt tveksamheter med eftermarknad och begagnatpriserna. Tänk över det lite noggrant först.

Hej,
Snyggt musikrum.


Ang Classé så är det en bra match med B&W. Tyvärr så är redan Classé nedlagt. Det gick rykten under hösten och sedan gick det ut ett pressmeddelande att det läggs ner omg. B&W som ägde även Classé såldes för ca 1,5-2 år sedan och nya ägaren vill satsa mer på "ungdomligare" produkter inom elektroniksidan men kommer inte att göra det under Classé namnet. Mycket tråkigt då Classé hade en helt ny line-up med förstärkare och försteg klar i Delta serien och som har visats och demonstrerats i USA med fantastiska vitsord. finns både bilder och rapporter om dem på amerikanska forum. Och så lägger man ner det, tråkigt som sagt. B&W säger dock att de kommer att hålla service och reservdelar till de befintliga modellerna.

Läs mer här:

https://www.strata-gee.com/b-w-closes-classe-hq-all-staff-dismissed/


B&W vill gärna ha en hel del effekt för att blomma ut ordentligt. Tror att det även gäller D3. Själv har jag 802D2 som matas med just Classé.  I USA kör många medClassé men även McIntosh är populärt. Nu är iofs McIntosh väldigt populära i USA men alla tillverkare du nämner gör bra förstärkare. Försök att få till hemlån och testa själv. Tror du har en del att vinna i ljudkvalitet med ett förstärkarbyte.

När du skriver att Hifiklubben kan få fram Classé mono till dig menar de då från Sigma eller Deltaserien?

Lycka till.
mvh
Lasse
 

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Hej Lasse

 

Stort tack för all nyttig information och det ser ju onekligen ut som att det är nerlagt. Konstigt bara att min kontakt på B&W inte bekräftade detta. Men oavsett så skall jag kika på olika förstärkarlösningar inklusive Mcintosh och flera andra.

 

Hifiklubben kör Sigma mono som utlån; kör du på samma?

 

Mvh

 

Johannes

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Musicmansweden said:

 

 

 

Hej Lasse

 

Stort tack för all nyttig information och det ser ju onekligen ut som att det är nerlagt. Konstigt bara att min kontakt på B&W inte bekräftade detta. Men oavsett så skall jag kika på olika förstärkarlösningar inklusive Mcintosh och flera andra.

 

Hifiklubben kör Sigma mono som utlån; kör du på samma?

 

Mvh

 

Johannes

 

 

 

Du får inte glömma Gryphon Diablo 300 som är en av de bästa integrerade förstärkare jag hört. Slår många försteg- och slutstegkombinationer i klart högre prisklasser. Den driver allt och låter fantastiskt.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Musicmansweden said:

 

 

 

Hej Lasse

 

Stort tack för all nyttig information och det ser ju onekligen ut som att det är nerlagt. Konstigt bara att min kontakt på B&W inte bekräftade detta. Men oavsett så skall jag kika på olika förstärkarlösningar inklusive Mcintosh och flera andra.

 

Hifiklubben kör Sigma mono som utlån; kör du på samma?

 

Mvh

 

Johannes

 

 

Hej Johannes,

Nej, jag har den lite dyrare CA-2300 i Delta serien som förstärkare. 2x300 W vid 8 ohm. CA-2300 är en klass AB förstärkare. Sigmastegen är klass D. Jag har inte lyssnat på Sigmastegen men de har fått väldigt bra betyg på amerikanska forum. 

Precis som Apexorca skriver så finns ju även Gryphon. Rackarns fina men det finns som sagt många fina förstärkare där ute.

mvh
Lasse 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Musicmansweden said:

Stort tack!

 

Vad roligt med Vienna Concert som nu är tillagd i biblioteket på Tidal. Har mest lyssnat på Köln Concert som ju på många sätt är magisk. 

Tack!

Vienna Concert är otroligt bra. Andra framstående verk av Jarrett är Paris Concert och La Scala. Tillsammans med Köln Concert är dessa album fyra enastående mästerverk. Förvisso finns det många fler album av Jarrett som håller mkt hög klass men dessa fyra är klara favoriter. Enjoy!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, LasseJ said:

Hej Johannes,

Nej, jag har den lite dyrare CA-2300 i Delta serien som förstärkare. 2x300 W vid 8 ohm. CA-2300 är en klass AB förstärkare. Sigmastegen är klass D. Jag har inte lyssnat på Sigmastegen men de har fått väldigt bra betyg på amerikanska forum. 

Precis som Apexorca skriver så finns ju även Gryphon. Rackarns fina men det finns som sagt många fina förstärkare där ute.

mvh
Lasse 

 

Ja, i sanning så finns det många lösningar. Gryphon ser brutal ut. Spännande. Jag skall ta min tid och njuta av resan tänkte jag och verkligen utvärdera så många jag har möjlighet till...

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, vita said:

Vienna Concert är otroligt bra. Andra framstående verk av Jarrett är Paris Concert och La Scala. Tillsammans med Köln Concert är dessa album fyra enastående mästerverk. Förvisso finns det många fler album av Jarrett som håller mkt hög klass men dessa fyra är klara favoriter. Enjoy!

 

Tack så jättemycket, dessa skall jag omedelbart lägga till i listan. Kan någon beröra lika mycket som Köln är det mästerligt. Vilken musiker...Tack!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte i vilken prisklass du kan tänka dig att investera i men klart att du behöver power för att driva dessa högtalare till perfektion, i synnerhet som du verkar vara en riktig pianoälskare som undertecknad. Själv kör jag ASR Emitter II Exklusiv och den räcker mkt gott. Nackdelen är att den har många burkar trots att den är integrerad. 3 PSU:er varav till förstegsdelen med batteridrift och sedan huvudenheten en del. Jag kan i dagsläget bara tänka en integrerad förstärkare som känns snäppet bättre och det är Absolares integrerade. När det gäller pianomusik är det en svår balansgång i de övre oktaverna, men också i mellanregistret och basen att få med både strängklang och resonansbotten på ett naturligt sätt. Är lite känslig i det avseendet för supeanalytiska förstärkare som förstärker B&W:s ganska upplösta ljud. Slår lätt över och blir kallt och hårt och jobbigt i längden. Skulle själv titta på Moon eller Marc Levinson och varför inte den "nya" integrerade. Men som vanligt man måste testa sig fram själv, inte gå på andras rekommendationer det är du som skall lyssna och trivas. Lycka till!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Jag vet inte i vilken prisklass du kan tänka dig att investera i men klart att du behöver power för att driva dessa högtalare till perfektion, i synnerhet som du verkar vara en riktig pianoälskare som undertecknad. Själv kör jag ASR Emitter II Exklusiv och den räcker mkt gott. Nackdelen är att den har många burkar trots att den är integrerad. 3 PSU:er varav till förstegsdelen med batteridrift och sedan huvudenheten en del. Jag kan i dagsläget bara tänka en integrerad förstärkare som känns snäppet bättre och det är Absolares integrerade. När det gäller pianomusik är det en svår balansgång i de övre oktaverna, men också i mellanregistret och basen att få med både strängklang och resonansbotten på ett naturligt sätt. Är lite känslig i det avseendet för supeanalytiska förstärkare som förstärker B&W:s ganska upplösta ljud. Slår lätt över och blir kallt och hårt och jobbigt i längden. Skulle själv titta på Moon eller Marc Levinson och varför inte den "nya" integrerade. Men som vanligt man måste testa sig fram själv, inte gå på andras rekommendationer det är du som skall lyssna och trivas. Lycka till!

 

Calm

 

Hej,

 

Tack för input och budget kan nog vara runt 100 k och uppåt - kan nog vänta ett tag för rätt känsla i musiken. Tror som du att lite mer värme kan göra susen även om jag gillar neutralitet och ofärgat ljud i musiken. Moon står på listan liksom flera andra. Då jag har Akurate DSM så behöver jag inget försteg (tror jag) så det räcker att kika på slutsteg utan DAC/försteg.

 

Med vänlig hälsning,

 

Johannes

Link to comment
Share on other sites

Jag kan av egen erfarenhet rekommendera Pass Labs slutsteg. Ett Begagnat X350.5 är ett monster som med lätthet driver dina högtalare exempelvis. Det finns andra alternativ också från Pass labs. Det finns hur mycket bra alternativ som helst från en mängd märken. Så du har säkert lite att pyssla med för dig!

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Musicmansweden said:

 

Hej,

 

Tack för input och budget kan nog vara runt 100 k och uppåt - kan nog vänta ett tag för rätt känsla i musiken. Tror som du att lite mer värme kan göra susen även om jag gillar neutralitet och ofärgat ljud i musiken. Moon står på listan liksom flera andra. Då jag har Akurate DSM så behöver jag inget försteg (tror jag) så det räcker att kika på slutsteg utan DAC/försteg.

 

Med vänlig hälsning,

 

Johannes

En viss "rondör" i pianosammanhang är nog inte helt fel och då menar jag att få med hela registret så att inte en alltför "forward" diskant får ta överhanden. Så framstår aldrig ett piano live om man inte bara spelar i den högsta oktaven vilket kan leda till lite ringningar i öronen. Moon har säkert något lämpligt slutsteg också, men där är jag ute på lite hal is. Lyssnar mer kombo för/slutsteg och integrerat för att kunna uttala mig. Däremot gillar jag soundet i ML och även ARC  när jag tänker efter.

 

Calm

Edited by calm
ett inte för lite
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Musicmansweden said:

Oj - vad är detta för "galenskap"? :)
 

//Johannes

Referenssteg som kan köras i antingen "stereo-mode" eller "mono-mode". Effekten torde blir minst 1200w@8ohm i mono så de flesta klarar sig nog med att köra med ett steg i "stereo-mode". De preliminära mätdata jag sett är chockerande bra, vi snackar distorsionsnivåer man snarare ser hos försteg i referensklassen (typ Mark Levninson no526). Steget är dessutom diskret uppbyggt från in- till utgång vilket säger lite om hur mycket designarbete som lagts ner på detta projekt. Ett matchande försteg i minst samma klass (lägre brus än Boulder 2110 för $54000) är också på G och har kommit längre i utvecklingsarbetet än slutsteget. Även försteget är helt diskret uppbyggt och innehåller dessutom ett RIAA-steg i referensklassen :) 

 

Jädrigt kul att vi har så talenterade firmor i detta land så slipper man gå över ån....:thumbsup:   

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Kul att ta del av en till Västeråsares anläggning! Vi börjar vara ett antal nu (själv bor jag på Önsta/Gryta och försöker få anläggningen att samsas med andra intressen).

 

Av den musik som du hänvisar till så känner jag igen mig själv i mycket av det - Toto, Pages, Mr Mister, Chicago, osv. AOR-ådran är stark, och för egen del blir det självklart ett konsertbesök på alla hjärtans dag när Toto kommer till Stockholm..... Jag har inte upptäckt den klassiska musiken ännu, men det finns ju tid kvar att utveckla det intresset :)

 

Är själv svag för Linn och har stegvis gått helt in i den världen, dock på en mer blygsam nivå. Men det ser riktigt läckert ut med 803D3 kopplat till Linn...

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Musicmansweden said:

Ja, Moon känns som något att kika vidare på - är det något du specifikt tänker på, de har ju rätt många olika slutsteg :)

 

Det är lite som det brukar vara... dyrare Moon blir bättre. Det handlar mest om vilken prisnivå du tänkt och kika på vad som finns där och lite uppåt också för att se om det kan vara värt det. Men som sagt. Skall man ha transistorsteg så är Gryphon bland de bästa som finns. Pratar vi integrerade förstärkare så har jag svårt att hitta bättre. Men detta är med min personliga smak. Jag har en kompis som spelar lite äldre Gryphon och B&W och det är han otroligt nöjd med. Jag har hört Gryphon skrämma liv i tveksamma högtalare som hux flux börjat låta bra och de kan lyfta redan bra högtalare till fantastiska höjder. 

 

Absolare är också grymt fina och otroligt bra.

Audio Research är fortfarande bra tycker jag.

Burmester är bra också. 911 har jag provat i mitt system och den var riktigt bra.

Detta är några men det finns fler.

 

Skall man upp en nivå så man kommer ikapp Gryphons finare förstärkarelektronik så är Dan d'Agostino fruktansvärt bra. 

 

Jag kan inte råda på annat sätt. Jag utgår från mig själv med min erfarenhet, men med respekt för olika smak och att alla inte kan gilla det jag gillar och vice versa.

 

Hoppas det är till någon hjälp.

 

Link to comment
Share on other sites

Angående Gryphon, jag har haft Gryphon Tabu 2/100, Gryphon Callisto 2100 samt Gryphon Encore. Mest nöjd var jag med Calliston men då hade jag inte testat Bryston (körde på den tiden med B&W 804

Nautilus). Gryphon Encore testade jag direkt mot mina Bryston 28B-SST och det fick se sig slaget med ganska bred marginal. Huruvida detta säger något om de andra Gryphon-stegen vågar jag inte spekulera i men jag skulle sätta upp Bryston på listan av kandidater jämte Sybarite Audio no1200. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Rydberg said:

Angående Gryphon, jag har haft Gryphon Tabu 2/100, Gryphon Callisto 2100 samt Gryphon Encore. Mest nöjd var jag med Calliston men då hade jag inte testat Bryston (körde på den tiden med B&W 804

Nautilus). Gryphon Encore testade jag direkt mot mina Bryston 28B-SST och det fick se sig slaget med ganska bred marginal. Huruvida detta säger något om de andra Gryphon-stegen vågar jag inte spekulera i men jag skulle sätta upp Bryston på listan av kandidater jämte Sybarite Audio no1200. 

 

Så är det Rydberg. Man har sina erfarenheter. Det bästa man kan göra är att skaffa sig egna erfarenheter och många erfarenheter så kan man välja vägen mot sitt eget ljudideal bäst.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-15 at 17:32, hultin said:

Kul att ta del av en till Västeråsares anläggning! Vi börjar vara ett antal nu (själv bor jag på Önsta/Gryta och försöker få anläggningen att samsas med andra intressen).

 

Av den musik som du hänvisar till så känner jag igen mig själv i mycket av det - Toto, Pages, Mr Mister, Chicago, osv. AOR-ådran är stark, och för egen del blir det självklart ett konsertbesök på alla hjärtans dag när Toto kommer till Stockholm..... Jag har inte upptäckt den klassiska musiken ännu, men det finns ju tid kvar att utveckla det intresset :)

 

Är själv svag för Linn och har stegvis gått helt in i den världen, dock på en mer blygsam nivå. Men det ser riktigt läckert ut med 803D3 kopplat till Linn...

Hej, vad roligt med Västerås och Linn; du är varmt välkommen till Bjurhovda (Guldkullen) närhelst du önskar!  Vad kör du för Linngrejer?

 

Härligt med Toto - jag skall köpa biljetter jag med trots Fryshuset :) Har du hört nya låten som kom idag?

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-15 at 18:22, Apexorca said:

 

Det är lite som det brukar vara... dyrare Moon blir bättre. Det handlar mest om vilken prisnivå du tänkt och kika på vad som finns där och lite uppåt också för att se om det kan vara värt det. Men som sagt. Skall man ha transistorsteg så är Gryphon bland de bästa som finns. Pratar vi integrerade förstärkare så har jag svårt att hitta bättre. Men detta är med min personliga smak. Jag har en kompis som spelar lite äldre Gryphon och B&W och det är han otroligt nöjd med. Jag har hört Gryphon skrämma liv i tveksamma högtalare som hux flux börjat låta bra och de kan lyfta redan bra högtalare till fantastiska höjder. 

 

Absolare är också grymt fina och otroligt bra.

Audio Research är fortfarande bra tycker jag.

Burmester är bra också. 911 har jag provat i mitt system och den var riktigt bra.

Detta är några men det finns fler.

 

Skall man upp en nivå så man kommer ikapp Gryphons finare förstärkarelektronik så är Dan d'Agostino fruktansvärt bra. 

 

Jag kan inte råda på annat sätt. Jag utgår från mig själv med min erfarenhet, men med respekt för olika smak och att alla inte kan gilla det jag gillar och vice versa.

 

Hoppas det är till någon hjälp.

 

Jag tackar ödmjukast för all input - det blir en härlig resa att närma mig olika märken och lösningar. Jag har som sagt lovat mig själv tålamod den här gången och se det som en resa. Inte för att man någonsin blir färdig med den här kärleken till musik och hifi men ibland kan ju vägen mot målet vara rätt härlig den med ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...