Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Tänkte ställa en liten fråga. Jag har ett par biwire-högtalaresladdar (Purist Elementa - spade till bananer) som jag kopplar till ett par högtalare som bara tar emot ett par ledare per kanal. Sladdarna är färdigterminaerade. Känner inte för att byta högtalarkablar. Idag kopplar jag bara in ena paret bananer. Det andra hänger lite ledset och isolerat vid sidan om.

Finns det bot och bättring? Någon koppling som man kan koppla ihop två bananer till en på ett smidigt sätt. Kankse det kan låta lite bättre efteråt? Man vill ju inte stoppa in något skräp i signalvägen så det måste vara schysst guldpläterad kvalitet...

/Shaft

Posted

Der finnes bananstik med hull i bakenden så du kan koble dom samman 2 och 2.

Alternativ kan du montera gafler på det ene sättet.

Posted

Hej!

Intressant, jag förstår hur du menar Jan, men mina bananer har inte dessa hål tyvärr :diss:

Jag vill gärna att termineringen också slutar med en banan till högtalaren. En gaffel kanske inte får plats?

/Shaft

Posted

Hej!

Du menar att man stackar dem genom att den ena kontaktens banan går in på baksidan på den andra (där man skruvar)? Sedan tar man in mina bananer i botten på de två stackade? Har jag fattat det rätt? Jag är ju ute efter 2 till 1 banan.

wbtmerge.jpg

/Shaft

Posted

En lösning som jag sett ibland...inte så supertjusig, och funkar inte på alla terminaler...men säkert funktionell...är att om högtalaren har terminaler av den typ som du kan "skruva ut" och sedan föra en oterminerad kabel genom ett hål i centrumpinnen för att sedan spänna fast den, så kan man sätta ena bananen där, och skruva ned "muttern" tills bananen fastnar och sedan sätta i den andra bananen på normalt sett. Detta kräver dock att terminalen har ett visst djup så att bananen som sätts på det normala stället "kommer ner" en bit i terminalen.

....inte hi-end....men kanske en momentat lösning, innan du hittar någon vettig "gren" ... :blush

\\K-man

Posted

Tack K-man, jag skall kolla. Fast det känns lite som en temporär lösning!

/Shaft

PS Såg en lite billigare variant Furutech FP-202 som såg ok ut(se bild)

FP-202(G).jpg

Posted

Hej Plundin!

Det är ett par Miller&Kreisel S-150 THX monitorer. Vill helst inte byta terminaler...

/Shaft

PS Jag tror jag siktar på en lösning mer 2 st WBT eller Furutech kontakter förutsatt att de får plats vid mina väggfästen ;-)

Posted

Kan ju lämna in kablarna och få dom omterminerade, helt enkelt båda kablarna till samma banan... om du inte vill ge dig på det själv.

Detta förstås om du vill ha singel som en permanent lösning.

Posted

Nitram,

Tack för tips. Det är förstås en idé, men jag tror jag kör på min grundidé med sammankoppling. Så behåller jag kablarna i original. Svalander hade inte Furutech hemma för tillfället, men jag återkommer.

/Shaft

Posted

Hej Igen!

Slank in på Sontec på Odengatan och köpte 4 st WBT som visas innan. Det blev kanonfint tycker jag - samt att jag minskar risken för kortslutning. Ljudmässiga vinster får jag återkomma om, då jag endast provlyssnat kort :) Tror inte det blir några jätteskillnader dock....

/Shaft

Posted

Nitram, ja de är väggmonterade M&K högtalare. Väldigt fina vägfästen som man kan vinkla både vertikalt och horisontellt.

Skall försöka ta några bra bilder på hela klabbet.

/Shaft

Posted

Jag kan bara hålla med om att det var toppenbananer att arbeta med. Och så har man ju den lilla guldnyckeln(skruvmejsel).....som "förgyller" hifitillvaron.

/Shaft

PS. Är det bara jag som tycker att ljudet måste "sätta sig" (ibland upp till en vecka) innan ljudet blir riktigt mjukt igen? Detta när man bytt kontaktdon kablar etc.

DS.

Posted

Nä, du är inte ensam... :) Ibland räcker det med att riva i kablaget för att ljudet måste få sätta sig igen. Det varierar nog mellan olika kabeltyper men jag har märkt att Kimbersnokarna är mycket känsliga för allehanda ingrepp.

Posted

Intressant, detta skulle även medföra att för de som upplever detta fenomen att t.ex. blindtester med snabba A/B-byten försvåras. Det är fö inget som jag ägnar mig åt. Jag vill hellre leva med en komponent ett tag för att sedan evt byta tillbaka igen.

/Shaft

Posted
Intressant, detta skulle även medföra att för de som upplever detta fenomen att t.ex. blindtester med snabba A/B-byten försvåras. Det är fö inget som jag ägnar mig åt. Jag vill hellre leva med en komponent ett tag för att sedan evt byta tillbaka igen.

/Shaft

Det låter som en sundare metod för att utvärdera ett par kablar... vare sig det är stöm, signal eller hgtkablar.