Jump to content

Recommended Posts

Posted

Blekinge är inget hörn av Sverige som är bortskämda med hifi av hög kvalitet. Men vi är inte helt tomhänta. I Karskrona huserar ju @Engelholm Audio och @Double A som bygger högtalare av hög klass. Men ikväll begav jag till Karlshamn, den andra av två helsvenska städer i Blekinge (Sölvesborg och Ronneby är danska skapelser från medeltiden). Karlskrona grundades av Karl XI som byggde upp Sveriges marina centrum där på 1680-talet. Ca 20 år tidigare grundades Karlshamn av faderskapet som kallade sig Karl X. Ni vet han som tågade över bälten och bär skulden till att vi här nere måste räkna oss bland svenskarna. Det var också den första kungen av den s k Pfalzätten som tog över efter Wasa-ätten efter Drottning Kristinas svek.

Här har vi honom, Karl X Gustav, en av Sveriges mest framgångsrika stridsherrar.

h6hkRK.jpg

Karlshamn är en liten pärla som varmt rekommenderas. Mysig sommarstad med fin skärgård och intressant historia. Även nutida sådan. Ett av de förnämsta besöksobjekten, i vart fall för arkitektintresserade är Väggaskolan, stans gymnasium som ritats av den fantastiska arkitekten Gunnar Asplund. Han kom från Stockholm men hans första verk restes i Blekinge, bl a denna fantastiska skola (där jag själv tog studenten).

KUYWh4.jpg

fR5GBy.jpg

Karlshamn var också en stor utskeppningshamn av emigrerande svenskar som for till USA kring sekelskiktet 1800/1900. Wilhelms Mobergs Utvandrarna stod Karlshamn modell för hans skildring vilket också manifesterats med en staty där Karl-Oscar och Kristina står vid hamnen. Karl-Oskar blickar framåt men Kristina vänder sig mot Sverige och undrar om det gör rätt.

r0WN5S.jpg 

Vad har nu detta med hifi att göra? Ni har gissat rätt... inte ett dugg. Ja, det skall då vara att åt det hållet Kristina kikar ligger en relativt ny stadsdel som heter Strömma och där finns det hifi och dit skall vi nu...

GPYjxk.jpg

Posted

Som redan framgått av Classic Designs inbjudan så är det mycket fint musikrum som öppnades upp för oss.

thUvJr.jpg

Uppskattningvis ca 40 m2, kanske något mer. Ingen direkt synlig medveten akustikbehandling sånär som på "hemmagjorda" diffussorer. De var gjorda av frigolit och frågan är stor effekt de har. Hur som helst saknades inget direkt. Det lät mycket bra.

Längs väggarna fanns framför allt vinyl med en stor musikbredd där det tycks finnas något för varje smak. Dessutom en hylla med CD-skivor.

eEcLeE.jpg

Posted
16 minutes ago, Bebop said:

Som redan framgått av Classic Designs inbjudan så är det mycket fint musikrum som öppnades upp för oss.

thUvJr.jpg

Uppskattningvis ca 40 m2, kanske något mer. Ingen direkt synlig medveten akustikbehandling sånär som på "hemmagjorda" diffussorer. De var gjorda av frigolit och frågan är stor effekt de har. Hur som helst saknades inget direkt. Det lät mycket bra.

Längs väggarna fanns framför allt vinyl med en stor musikbredd där det tycks finnas något för varje smak. Dessutom en hylla med CD-skivor.

eEcLeE.jpg

Snyggt rum!

Tack för att du delar med dig Bebop. 

Är du säker på att de var hemmagjorda? Min polare har sådana- De ser i alla fall likadana ut och i frigolit.  Han har dem i taket och de gör akustiken bättre tycker jag. De både dämpar och diffuserar. 

Posted
7 minutes ago, Apexorca said:

Snyggt rum!

Tack för att du delar med dig Bebop. 

Är du säker på att de var hemmagjorda? Min polare har sådana- De ser i alla fall likadana ut och i frigolit.  Han har dem i taket och de gör akustiken bättre tycker jag. De både dämpar och diffuserar. 

@ApexorcaTack ska du ha. Du har rätt, de är inte hemmagjorda. Leverantören heter Vicoustic och de gör dessa ruskigt billiga diffusorer.

@Bebop Tack för igår, det var oerhört trevligt. 

Posted

Classic Design är en bekant firma för många av oss. Då fanns firman i Tingsryd och var mycket framgångsrik distributör av bl a Musical Fidelity, Spendor, Bryston med flera. För ca 10 år sedan avled ägaren (Kenth) och om jag förstod det hela rätt så var de bekanta på något sätt med Jonas som driver Classic Design. Han ombads hjälpa till att sälja ut lagret i gamla Classic Design. Firman fastnade dock kvar och finns numer i Karlshamn.

Det stora märket hos Classic Design är Italienska Gold Note. Första gången jag såg och hörde dem var tillsammans med calle_jr och eliot på en hifimässa i Zürich för snart 10 år sedan. Ingen av oss blev direkt imponerade då. Sedan har de dykt upp lite då och då men har inte satt några direkta spår hos mig. Men efter gårdagskvällen har jag ändrat mig. Jag tycker de har fått ihop en bra produktkatalog. De har också hittat en yttre stil på sina produkter där man kan se att de kommer från ett och samma företag. Det låter bra oc dessutom har de en "vettig" prislapp i sammanhanget (med några undantag).

Vi fick lyssna på deras största högtalare XS-85 som du kan läsa mer om här. Det är också de som sticker ut mest prismässigt då går på 400,000 kronor. Idag är det på intet sätt marknadsledande. Det finns många tillverkare som bekant som tar betydligt mer. Trösten för den som vare sig kan eller vill lägga upp den här typen av belopp är att Gold Note har andra högtalare också till helt andra pengar. Det här är deras referens.

Det lät mycket bra i mina öron. Bra balans över registren med bra bredd och spridning samt dynamik to die for. Jag hade med mig en platta med Mahlers 2:a symfoni där 8 basar drar till unisont i början och som följs upp av trumpetstötar och hela slagverkskollektivet. Dynamik så det förslår. Det var ingen match för denna anläggning. Det lät mycket bra.

Elementen tillverkas av SEAS i Norge efter Gold Note's specifikation. 

w4fGid.jpg

I racket, som tillverkas av Attacama, fanns en anläggning bestående av försteget P-1000 överst som ser betydligt bättre ut i verkligheten än vad jag lyckats med i det svåra ljuset (svart tak och mörka väggar är ingen bra fotokombination för ljus). Därunder CD-spelaren CD-1000. Sedan deras relativt nya och omskrivna RIAA-steg med balanserad utgång som klarar två skivspelare samt med en mängd inställningsmöjligheter. Beteckningen är PH-10. Längst ner ett 175 watts slutsteg som går under beteckningen PA-1175.

Det visade sig va en bra matchning till högtalarna, vilket knappast är förvånande. 

gwuPyE.jpg

Överst tronade en av deras skivspelare som numer utgått ur sortimentet men som kan tillverkas på beställning. Den kallas Bellagio Reference,  en bastant sak. Skivspelare saknas dock inte i sortimentet.

DcCTQx.jpg

Posted

Gold Note har en imponerande palett av hifi. När jag hör om att de funnits i många år och sysslat mest med OEM-tillverkning till andra märkesprodukter så förklarar det en del. Det lär finnas Gold Note-konstruktioner i långt fler hifi-utstyr än de som bär deras egen logga. Det mesta som visades upp igår bär Gold Note-logga. En del undantag fanns dock. Jag redan nämnt hifi-racket som kommer från Atacama. Kablarna, som genomgående hade silverledare kommer från Albedo som har sin hemvist andra sidan tvärs över Östersjön, alltså i Polen.

52T86S.jpg

Appratfötterna kommer också från Albedo. De utgörs av två solida metallkroppar som avskiljs av en keramisk kula (tror jag). De har också sprängt in mässingscylindrar i kroppen som jag antar skall ha positiva egenskaper utifrån dämpning. Det ser misstänkt likt Dynaudios lösning på de högtalare jag har själv så de kan mycket väl komma härifrån.

dPmfaG.jpgD

Kabellyftare kom från Gold Note liksom strömfördelaren. 

UMGPzr.jpg

WXtZJw.jpg

Posted

Snyggt rum. Hade verkligen velat vara med men kunde inte så ett reportage tas tacksams emot. Gold Note får en en hel del uppmärksamhet på utländska forum och verkar ha lyft ljudkvalitetsmässigt. Gillar även designen. Ang OEM så är det Gold Note som tillverkar Brystons vinylspelare som har fått bra kritik och nya
Riaa-steget verkar vara superfint. När tid finnes skall Perfect Sense få ett besök.

Posted
11 minutes ago, Apexorca said:

Jag har ett Gold Note PH-7 till grabbens system. Jag gillar detta Riia. Hur står det sig mot de nyare tro? 

Ljudmässigt är de väldigt likvärdiga, det man tillfört är anpassningsmöjligheterna, dubbla tonarmsingångar och större utbud på uppgraderingar.

Posted

Kul reportage!

Lyssnade på Gold Note i våras på HighEnd-mässan i Stockholm och gillade vad jag hörde.   http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12372-highlights-från-high-end-2017/&page=3&tab=comments#comment-215341  Likadana högtalare nu som då. Grabbarna hade då en smula problem att bemästra ett besvärligt rum, men tyckte ändå att kvaliteterna gick fram. Lite annorlunda elektronik och annan skivspelare. Jag kan tänka mig att denna här uppställningen på hemmaplan blev betydligt bättre rent ljudmässigt då jag ser lite akustikfix i bakgrunden.

Calm

Posted
3 hours ago, calm said:

Kul reportage!

Lyssnade på Gold Note i våras på HighEnd-mässan i Stockholm och gillade vad jag hörde.   http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12372-highlights-från-high-end-2017/&page=3&tab=comments#comment-215341  Likadana högtalare nu som då. Grabbarna hade då en smula problem att bemästra ett besvärligt rum, men tyckte ändå att kvaliteterna gick fram. Lite annorlunda elektronik och annan skivspelare. Jag kan tänka mig att denna här uppställningen på hemmaplan blev betydligt bättre rent ljudmässigt då jag ser lite akustikfix i bakgrunden.

Calm

Anläggningen på HEM-mässan var lik denna. Då körde vi bryggkopplade slutsteg och en kombinerad CD/Försteg. Denna gång körde vi bara ett slutsteg, men ett dedikerat försteg, i form av Gold Note P1000 istället. 

Posted

Här kommer lite fler bilder från besöket. Högtalarna är inte så höga och heller inte så breda. Däremot tar de lite plats baktill.

k1cODA.jpg

BmAWML.jpg

DyyGRM.jpg

Posted

Inte mycket att klaga på i detta lyssningsrum.

Klädsamma vinylkonvolut längs väggarna och en i övrigt väldigt smakfull inredning.

Ju trivsammare miljö man lyssnar i desto mer och bättre låter antagligen musiken...

...vad mer kan man önska :mm:

Tack för riktigt fina bilder Bebop :)

Posted

Mellan lyssningarna diskuterades en hel del generellt kring hifi - om motorstyrningsprinciper, hur man kan förbättra sin digitala återgivning, bandspelare och dessutom prisutveckling på hifi. Det rådde stor samstämmighet om att vid sidan om den nästan sjuka utvecklingen med "dyr-hifi" så har det inte stått still inom de lägre prisskikten. Det går att få tag på mycket bra musikförmedlare idag till "vettiga" priser som låter betydlig bättre än förr. Gold Note har lagt sig i ett litet mellanläge. Inte det billigaste på marknaden men heller inte fantasipriser. Undantaget är väl då högtalarna, men referensmodeller brukar kosta en hel del. Den goda saken med dessa är att de landvinningar man gör med dessa pjäser brukar strömma ner till mer åtkomliga modeller framöver.

hFwGUy.jpg

Jag kan inte uttala mig om hur det lät via skivspelaren. Jag fokuserade på de CD-album med klassisk musik som jag hade med mig. Det lät mycket bra. Det bästa jag har hört? Jag har slutat att gradera på det sättet. Det lät bra men lite annorlunda än hemma och mot vad jag hört hos mina vänner, både plus och minus. När man kommer upp i den här klassen handlar det mer om nyanser eller variationer, tycker jag. Var det prisvärt? Det är ju upp till betraktaren. Om jag minns rätt kostade varje elektronikkomponent kring 50,000 vilket inte sticker ut direkt. Däremot kan jag ibland undra vad ingenjörer och produktchefer håller på med när det gäller högtalare. Med tanke på det utbud som finns idag och hjälpmedel i form av mjukvarusupport ställer jag mig frågande vad det är som är så hi-Tech med att konstruera en välljudande högtalare att de skall behöva kosta nästan en halv mille och uppåt? Dessa högtalare hade definitivt kvaliteter men jag har inga problem att hitta väl så bra högtalare för betydligt beskedligare priser. Kanske även ur Gold Notes sortiment? Men idag var det deras största pjäser som visades upp.

Jag tackar Mats o Jonas för en trevlig träff och dessutom på hemmaplan. Marknaden är tuff därute och det är inte alldeles lätt att introducera ett nytt märke. Om det enbart hänger på kvalitet, utseende och välljud så har Gold Note definitivt en plats bland respektabla hifi-tillverkare. 

0p6eiI.jpg

Posted

Det fanns med i början. Det kommer från Attacama som jag tycker spottat upp sig. De gamla i glas och stål var inte så kul, tycker jag.

Posted
On 2017-11-11 at 12:15, P-pan said:

Har jag missat kanske ? ... men har du nämnt vad det är för rack ?

Riktigt snyggt i mina ögon.

Kul att racken uppmärksammas lite. Atacamas rack är väldigt trevliga, och framförallt mycket prisvärda. Racket på bilden heter Evoque Eco. Det finns även ett trebent rack med trähyllor, som heter Eris Eco. 

http://www.atacama-audio.co.uk/c/hifi-racks_evoque-eco-series

http://www.atacama-audio.co.uk/c/hifi-racks_eris-eco-series

Jag vill även passa på att tacka alla som kom till Karlshamn. Vi hade en riktigt trevlig afton, vilket förhoppningsvis framgår av Bebops reportage