Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här på forumet pratas det en hel del om DSD-filer. Har förstått att om man vill komma ett steg närmare det verklighetstrogna ljudet så är DSD snäppet vassare än vinylen och därefter kommer master-tape som slutliga kronan på verket.
Jag känner mig inte riktigt mogen för rullbandspelare än, men DSD känns ju lockade. Idag har jag en OPPO UDP-205 och den har ju en riktigt vass DAC i sig. Den har ju dessutom (förstås) en USB-DAC ingång så det borde bara vara att koppla in en Music Audio Server.

Eftersom ni andra här på forumet känner till alla fallgropar, för den som står i begrepp att börja med detta nya format, så kommer här 3 snabba:

1)    Vad skall man investera i för hårdvara? 
2)    Eller skall man använda sin PC (Windows 10) med nedtankad mjukvara? Vilken i så fall?
3)    Finns det någon ”gratis” test-DSD fil man kan tanka ner, bara för att testa att konceptet fungerar?

Jag förstår att det här är ett stort ämne att greppa om (ungefär som att fråga vilken skivspelare skall jag ha), men man måste börja nysta någonstans. Så var börjar jag?

Posted

Om jag tipsar om din sista punkt så blir det iaf nånstans att börja:

http://www.2l.no/hires/index.html?

Här hittar du en hel del filer i alla möjliga format att prova med.

Och visst kan du använda din PC om du så vill, men jag påstår att det är ganska pyssligt att nå riktigt hög kvalitet på ljudet. Men för att konstatera om du tycker DSD är nåt för dig så funkar det utmärkt.

Tipsar om JRiver Media Center som till och med kan omvandla din befintliga musik till DSD "on the fly" om du vill? Vissa DACar gillar att få sin dataström i DSD, andra låter lite bättre med PCM. Ingen aning om Oppo föredrar det ena eller andra.

Posted

Min erfarenhet är att DSD kan låta väldigt olika och själva formatet är ingen som helst garant för att det skall låta fantastiskt - det handlar som vanligt om inspelning och mastring. Har musiken tagit omvägen över PCM är det däremot väldigt tveksamt att du har något att vinna alls på DSD.

Om du inte redan gjort det skulle jag rekommendera dig att läsa den här tråden: 

Posted

Här kan du läsa en hel del matnyttigt om DSD: http://dsd-guide.com/

Här finns också en del inklusive länkar till DSD-filer som du kan ladda ner för att testa. http://bluecoastrecords.com/

Här finns klassiska inspelningar av jazz och klassisk musik som är överförda till DSD. Här kan du t ex ladda ner i både PCM-format och DSD-format och jämföra. https://www.highdeftapetransfers.com/collections/international-phonograph-inc För egen del köper jag bara s k "Pure DSD-filer" som är filer överförda från band till DSD utan inblandning av PCM. Det låter mycket bra. Men då handlar om musik från ca 1955 - 1965.

Nya inspelningar görs nästan undantagslöst med PCM eftersom man inte kan mixa i DSD-format. Man måste s a s mixa i studion och spela in färdigmixat. Så gör t ex Chesky och Opus 3. Men nästan allt annat är inspelat med PCM och det ser jag som meningslöst att köpa på annat format än just PCM typ CD eller möjligen på vinyl som kan låta bättre då de inte alltid är lika komprimerade som CD-skivor. För klassisk musik och jazz är skillnaden mindre. De CD-skivor som kommer ut där är oftast inte så hårt anpassade för lyssning i bil eller för mobillyssning med komprimerad streaming.

Posted (edited)

Nu har jag testat, med väldigt gott resultat!

Först laddade jag ner USB-DAC drive från OPPO och sedan även JRiver (trial). Slutligen några spår i DSD-format som var gratis, för att testa.

Via settings i JRiver styrde jag så att endast DSD-filer kunde spelas. Och min inbyggda DAC i OPPO UFP-205 klarar "ren" DSD-512. Det hela kickade igång utan problem, och lät otroligt bra.

En fundering jag har är vilken software man ska satsa på, jämför man t.ex. JRiver och ROON är det en stor prisskillnad, är ROON så mycket bättre? Vad finns det fler för SW att titta på?

Edited by string
felstavning