RC Ljud&Bild Posted November 6, 2017 Posted November 6, 2017 Dags att starta igång Hifi-hösten i Umeå! Lördag 18nov: 10-16 Söndag 19nov: 11-16. Vi bjuder som vanligt även på kaffe med tilltugg och god musik. Icon spelar på: Rigg 1: QLN Signatur 3 YBA Passion IA350 YBA CD 430 Rigg 2: QLN Prestige One YBA Genesis IA 350 KE Audio: Peak Consult Empress III Vitus Audio RI-100 med inbyggd DAC Purist Audio Design Dominus kablage Classic Design: Högtalare: Gold Note XT7 Elektronik: Gold Note Mediterraneo Gold Note Machiavelli Red Gold Note PH10 Gold Note DS1000 Gold Note PA1175 Kablage & ström: Gold Note Lucca Power Gold Note Arno Power distributor Albedo Solid högtalarkablage och singalkablage Möbler: Atacama Eris Eco Classic Design and JWE 2 Quote
jaxho Posted November 25, 2017 Posted November 25, 2017 (edited) Det var alltså dags för hifi-mässa i Umeå. Mini ? Jag tycker det var fullt, både med grejor att lyssna och titta på, och med folk. Men visst, det var ju på ett ställe. Tyvärr funkade inte kameran så det blir enbart text. Bra att RC har specifierat vilka grejor som spelade så slipper jag strula till det. Jag lyssnade mest på Icon rigg 1 (Rigg 2 var inte på plats) och KE Audio. Bekvämt att lyssna på den ena för att sedan vända på stolen och få nästa presenterad. Jag tycker båda lät bra, men naturligtvis lite olika. Grovt sett så gav Peak/ Vitus mera i botten och var lite försiktigare i toppen än Qln/YBA. Båda presenterade en bra ljudbild och var behagliga att lyssna på. Det blev inte så mycket lyssnat på Classic Design/Gold Note eftersom jag hade lyssnat på högtalarna ett par gånger förut. Demon var i ett annat, betydligt större rum så en direkt jämförelse var inte lika enkel. Men förut när jag hört på högtalarna så har jag anmärkt på banddiskanten. Jag tycker inte den lirade bra ihop med den mycket trevliga regionen nedanför. I och för sig med annan elektronik, det kanske var bättre nu. En intressant upplevelse var när Kenneth (som hade dator med Jriver som källa) spelade en kopia av ett masterband av Stevie Ray Vaughan. Oooo, så bra! Han visste dock inte i vilken form denna fil var, PCM eller DSD. Jag hade två trevliga dagar med mycket bra musik och snack med trevliga utställare och annat folk. Tack till Hans, Kenneth, Mats samt Stig med personal. Vänligen Jaxho Oops, insåg att texten kanske inte skall ligga här. Men var? Hifi-delen kanske. Vad gör jag? Edited November 25, 2017 by jaxho Var ska den vara? Quote
Classic Design Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 On 2017-11-25 at 19:57, jaxho said: Det var alltså dags för hifi-mässa i Umeå. Mini ? Jag tycker det var fullt, både med grejor att lyssna och titta på, och med folk. Men visst, det var ju på ett ställe. Tyvärr funkade inte kameran så det blir enbart text. Bra att RC har specifierat vilka grejor som spelade så slipper jag strula till det. Jag lyssnade mest på Icon rigg 1 (Rigg 2 var inte på plats) och KE Audio. Bekvämt att lyssna på den ena för att sedan vända på stolen och få nästa presenterad. Jag tycker båda lät bra, men naturligtvis lite olika. Grovt sett så gav Peak/ Vitus mera i botten och var lite försiktigare i toppen än Qln/YBA. Båda presenterade en bra ljudbild och var behagliga att lyssna på. Det blev inte så mycket lyssnat på Classic Design/Gold Note eftersom jag hade lyssnat på högtalarna ett par gånger förut. Demon var i ett annat, betydligt större rum så en direkt jämförelse var inte lika enkel. Men förut när jag hört på högtalarna så har jag anmärkt på banddiskanten. Jag tycker inte den lirade bra ihop med den mycket trevliga regionen nedanför. I och för sig med annan elektronik, det kanske var bättre nu. En intressant upplevelse var när Kenneth (som hade dator med Jriver som källa) spelade en kopia av ett masterband av Stevie Ray Vaughan. Oooo, så bra! Han visste dock inte i vilken form denna fil var, PCM eller DSD. Jag hade två trevliga dagar med mycket bra musik och snack med trevliga utställare och annat folk. Tack till Hans, Kenneth, Mats samt Stig med personal. Vänligen Jaxho Oops, insåg att texten kanske inte skall ligga här. Men var? Hifi-delen kanske. Vad gör jag? Först och främst vill jag instämma med dig angående mässan. Det var ett mycket trevligt arrangemang. Riktigt kul att det kom så mycket folk också. Magnus & Stig ska ha ett stort tack för att de styrde upp allt så bra. Däremot var det synd att du inte hann lyssna på Gold Note-systemet. Jag vill påstå att banddiskanten integrerar mycket väl när förstärkare och kablage är rätt. Däremot förstår jag din kritik, då jag upplevde ungefär samma sak när högtalarna spelades med annan förstärkare. Quote
kenneth Posted December 1, 2017 Posted December 1, 2017 @jaxho jag borde naturligtvis uppmärksammat själv att det var PCM eftersom det är en wav-fil. I vilket fall som helst, upphovsmannen bekräftar att det är PCM och att de kopierade en masterbandkopia till 24/176,4. Albumet vi spelade var Stevie Ray Vaghan Can't stand the weather. Sidan 1 väger in på 1.4GB och sid 2 1.9 GB Vi spelade upp på Vitus RI-100 inbyggda DAC i 2xDSD DoP Kenneth Quote
kenneth Posted December 1, 2017 Posted December 1, 2017 PS. glömde lägga till ett stor tack till RC för en strålande genomförd demo. Fungerade fint att vi som delade rum också delade upp speltiderna. Gott om folk var det, ett gäng trotsade vinterväglag och körde 20 mil för att vara med..... Kenneth Quote
jaxho Posted December 1, 2017 Posted December 1, 2017 Tack för klargörandet. Sitter just nu och lirar Stevie via Tidal, svänger gött men inte lika superbra som din fil. Vänligen Jaxho Quote
Recommended Posts