Jump to content

Musikåtergivandets ädla konst och dess hjälpmedel...


P-pan

Recommended Posts

IntrobladDSC_2518_7583_002836 (kopia).jpg

 

Jaha, hur fortsätter jag nu då ?

En klatschig inledning och saken är biff ?

Orden kommer ju sällan av sig själva och tycker man dessutom att man sedan länge tömt sina sirliga beskrivningar i andra sammanhang så blir det lätt att man upprepar sig ?

Dagen har bitvis också varit en upprepning sett till musikaliska upplevelser fast på ett bättre sätt än med hjälp av det skrivna orden.

Orden finner sällan sin väg till "pappret" utan lite fantasi och tusan vet om inte min börjat tryta.

Står ni bara ut med ett antal redan "förbrukade" adjektiv så kommer här snart ett försök till en dokumentation av en synnerligen god lyssningsstund...

 

:) 

Link to comment
Share on other sites

Då tänder vi lite i taket så vi kan "höra" lite bättre, för det är vad det handlar om egentligen :)

 

LumaDSC_2565_7627_002842.JPG

 

I ljuset uppenbarar sig en ... korg med gamla handbromsvajrar....

 

OrmboDSC_2580_7640_002843.JPG

 

Som ersatts av lite nyare och välsmorda modeller...

 

Ansuz kompottDSC_2570_7630_002841.JPG

 

Tillsätter man dessutom lite musikalisk mjukvara så är det bara att börja rulla ner för backen.

 

MjukvaraDSC_2555_7617_002844.JPG

 

Hur... om man ens vill... får stopp på ekipaget före nästa korsning bestämmer antagligen bara resten av utrustningen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Muffin said:

Ur ett väl dolt gömsle bland buskarna, smög en viss herr P-pan fram och försökte ta bilder på den skygga men skönsjungande sångfågeln! :unsure:

 

 

Det var tur att det var en art av lite mer stillasittande natur.

 

Sen kan man ju undra hur jag lyckades ta mig upp från den sittställningen :schild_help: 

 

Kul att få se fler bilder än sina egna. . . :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

I lördags besökte jag HiFi Experience i Uppsala där de hade en intressant Specialdemo med Aavik, Ansuz och Raidho

 

Jag hade väntat att du kanske skulle dyka upp så jag tog bara denna bild

 

IMG_5397-liten.jpg

 

Det påminde rätt mycket om de kabeldemonstrationer som Lars Kristensen brukade göra för Nordost

och mycket riktigt har han sitt finger med i det nya bolaget - men det var en annan dansk som demade  :app:

Link to comment
Share on other sites

Då ska vi se om vi kan få lite styrfart här igen :)

 

Att besöket ägde rum hos Perfect Sense har säkert ingen undgått men nu är den uppgiften också officiell om inte annat.

Det var ju inte så länge sedan Frits Dalmose från Aavik / Ansuz Acoustics var på besök, tillsammans med Kristian från Audioactive, och utförde en liknande demonstration av vad, kanske främst, Anzus kabel-program kan tillföra en ljudanläggning.

Efter förra demonstrationen så var åtminstone jag övertygad om att kablar/strömlister + lite annat i signal/strömvägen verkligen kan ha betydelse för hur ljudet ur ett par högtalare presenteras.

 

Raidho D1.1

Ansuz AavikDSC_2523_7586_002881.JPG

 

Ansuz AavikDSC_2528_7591_002882.JPG

 

För att vara en så pass liten stativhögtalare så fyllde den rummet med bas på ett riktigt föredömligt sätt.

Övriga register hängde naturligtvis också väl samman med de lägre oktaverna.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Då ska vi se om vi kan få lite styrfart här igen :)

 

Att besöket ägde rum hos Perfect Sense har säkert ingen undgått men nu är den uppgiften också officiell om inte annat.

Det var ju inte så länge sedan Frits Dalmose från Aavik / Ansuz Acoustics var på besök, tillsammans med Kristian från Audioactive, och utförde en liknande demonstration av vad, kanske främst, Anzus kabel-program kan tillföra en ljudanläggning.

Efter förra demonstrationen så var åtminstone jag övertygad om att kablar/strömlister + lite annat i signal/strömvägen verkligen kan ha betydelse för hur ljudet ur ett par högtalare presenteras.

 

Raidho D1.1

Ansuz AavikDSC_2523_7586_002881.JPG

 

Ansuz AavikDSC_2528_7591_002882.JPG

 

 

 

Snigelfart eller inte... Snygga bilder P-pan. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för de orden Apex, det är ju kommentarer likt denna som får en att vilja växla upp en aning :thumbsup:

 

Aavik U-150...

 

Ansuz AavikDSC_2530_7593_002883.JPG

 

Ansuz AavikDSC_2531_7594_002884.JPG

 

En bantad version av U-300 ?

Ja, kanske det - åtminstone sett till priset - om man nu tar i beaktande att den är moduluppbyggd och därför går att få i olika versioner.

I sitt grundutförande är det en integrerad förstärkare som har likadant slutsteg som sitt större syskon.

Hur det är med försteget snappade jag inte riktigt men jag har för mig att här finns en liten skillnad.

Hur som helst så står det köparen fritt att få med dac +/- riaa efter önskemål, vilket ju 300:an saknar då dessa följer med per automatik.

För att kunna höra skillnader i ljudåtergivandet, dessa två emellan, krävs nog en lugn veckas lyssning med de två sida vid sida i hemmets lugna vrå.

Den "lille" saknar inte någonting så som jag upplevde det :icon_smile_cool: ... mycket välljudande m.a.o... åtminstone med dessa högtalare och alla "välsmorda" tillbehör från Ansuz... mer om dessa lite senare.

 

Ansuz AavikDSC_2543_7606_002888.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då ska jag försöka komma ifatt lite här också då...

 

Att Aavik i all ära lanserar en ny förstärkare är ju riktigt trevligt men det var väl kanske främst för Ansuz nya produkter vi hade 

kommit ?

Det var ju inte länge sedan den förra demonstrationen gick av stapeln och blev jag inte nog imponerad den gången så blev jag

det nu...

 

AnsuzDSC_2537_7600_002902.JPG

 

AnsuzDSC_2535_7598_002901.JPG

 

... repetitioner är inte alltid av ondo och i det här fallet så var upprepningen densamma, åtminstone i

mitt sinne med hjälp av mina öron.

Ansuz-kablarna och de olika strömlisterna lyfter liksom musiken till att låta mer och mer ju högre upp

i modell-programmet man kommer... kanske andra är av annan uppfattning men jag kan nog inte beskriva

det på annat sätt än så.

Det kan må hända vara lätt att sitta inför en påläst föredragshållare och låta sig bli hänförd av diverse

tekniska argumenteringar men när man dessutom hör påtagliga skillnader så är det väl antagligen bara

att ge upp, öppna plånboken, koppla upp sig hemmavid och vara nöjd ?

Mjo...

om det nu inte var för att man ju så gärna vill gå "all in" .... och då kostar det en bra slant är jag rädd.

För det dyraste låter ju som vanligt "bäst"... :39: ?

Eller blir det bara annorlunda kan man ju undra ?

 

Ansuz AavikDSC_2539_7602_002885.JPG

 

Ansuz AavikDSC_2541_7604_002887.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Om det är ok, så kompletterar jag med några bilder från min lins!

Skillnaderna ljudmässigt på kablar var inte tillräckligt stora, för att försvara priserna i de övre prissegmenten enl min mening. Här skulle jag behövt utvärdering i en lugn hemmiljö innan köpbeslut. Men grunduppställningen med förstärkare och högtalare och Ansuz standardkablar var i toppklass, både vad gäller ljud- och utförandekvalité! Detta skulle jag kunna leva med länge och vara toppnöjd. Lagom stora högtalare med ett stort ljud. Stativen ser bra ut med sin kryssande konstruktion, som ger stabilitet i högtalarens längdriktning, som motverkar att hgt-elementens rörelse överförs i konstruktionen.

 

Omsorg om akustisk utformning och hantverk återspeglades också på högtalarnas baksida. (Alltid undrat varför inkoppling hgt-kablar på stativare inte görs vertikalt underifrån eller åtminstone snett vertikalt, för att minska på vridmomentet på kabelkontakterna och kabeln! Jag lider med de dyra kablarna! :black: )

5a0fdbb6d3413_Kopiabild.jpg.20eb58396041266da1320196383412bc.jpg

 

Fina Ansuz Mainz P2.1.0 POM strömkabel för drygt 10.000.-

P1050261.JPG.0ab325c77932f13da6ccba74a9285f66.JPG

 

Aavik U-150 baksida med många kopplingsmöjligheter

P1050250.JPG.b2885c6f1c1960a7d2824305c9200f3b.JPG

 

Avskalad och trovärdig CD transport med bält drivning o toppmatning från legendariska C.E.C.i Japan modell TL 2N för ca 60 000kr. C.E.C började tillverka skivspelare redan på 50-talet.

Levererade tidigare CD-drivverk till både Marantz, Sony och Teac m fl.

P1050266.JPG.ae2b65cad1e1c3c04b72e1a05f313aac.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...