Jump to content

Malmö Hi-fi Mässa 2017... kommentarer och intryck.


P-pan

Recommended Posts

MMA Mässan 2017DSC_2427_7495_002805 (kopia).jpg

 

Hösten har gjort sitt intåg och vad kan vara bättre än att starta lyssningssäsongen med ett mässbesök.

Malmö bjöd för dagen på regnrusk men det var inget som stoppade undertecknad med följe från att ta sig ner till sydligare breddgrader.

Gemytligheten hos både besökare och utställare kompenserade gott med tanke på vädret.

 

:icon_smile_cool:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte på lång när tillräckligt med material för ett heltäckande reportage men tänkte att det lilla i bildväg som ändå fastnade i kameran skulle kunna bidraga som start av tråden.

Att det sen var första gången jag besökte Malmö-mässan och att det fuktiga vädret möjligen smög sig in i kameran och gjorde bilderna suddiga får ni försöka stå ut med.

 

Jag går på nock direkt med en tillverkare som jag upplevde som ett av mässans bästa/trevligaste musik-återskapande ...

 

Buchardt Audio

 

BuchardtDSC_2463_7528_002808.JPG

 

En mycket trevlig högtalare som verkligen lät musikaliskt och "lättflytande". Kan så vara att myspys-stämningen i rummet bidrog till det hela men jag fick ändå med mig ett bestående intryck av "musikalisk själ".

 

En liten nyhet stod också vid sidan av och om det spelades på dessa nya/kommande S 400:or vet jag ej.

 

BuchardtDSC_2461_7526_002807.JPG

 

Den som eventuellt fick sig en lyssning får gärna redogöra för eventuella intryck.

Det x-tra baselementet gör säkert en redan god basåtergivning (sett till kabinettets storlek) än lite bättre :icon_smile_cool:

 

BuchardtDSC_2460_7525_002806.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så här i rullbandstider så lär den här apparaten alla gånger dragit intresse till sig...

 

RehifiDSC_2454_7520_002809.JPG

 

Tillverkad i Danmark av Lyrec Manufacturing A/S och skulle någon be mig att, på stående fot, gissa tillverkningsår så skulle jag med tanke på designen antagligen gissa helt bortom alla rimliga årtal... ?

En ovanligt modern design för att, som jag tror, vara från 80-talet ?

Antar att den var ämnad för ett mer fältmässigt arbete ?

 

Utställaren i detta rummet var noga med analoga källor :thumbsup: ...

 

RehifiDSC_2456_7522_002811.JPG

 

Maken till rejäl skivspelare från Kuzma lär man väl bara hitta på en eller ett par adresser i Malmö-trakten ;)

Högtaleriet från Tune Audio visade sig vara mer än en angenäm bekantskap... kan det i framtiden bli "hornisar" i det Panska lyssningsrummet :o  ?

Att få till lite mer dynamik på hemmaplan är ju sällan fel men med tanke på mitt redan lätt "överdynamiska samboavtal" så lär jag få bida min tid.

 

Alla dessa juveler sprang jag på hos Rehifi vars rum verkade vara ett av det populärare att besöka.

 

RehifiDSC_2455_7521_002810.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på det här med hornförsedda högtalare så kan vi ju kika in hos Akkelis Audio ...

 

AkkelisDSC_2452_7518_002812.JPG

 

Här någonstans går garanterat gränsen för vad min käresta skulle låta mig ställa in i den gemensamma boningen då det gäller högtalare :(

Jag ska naturligtvis inte klaga med tanke på vad jag redan har fått ta med in i bostaden men det känns ändå som att det är någon som liksom "står i vägen för utvecklingen" :D

Utvecklingen av modern datalagrad musik verkade också lägga hinder i vägen för Akkelis då det under lördagen "bara" gick att spela vinyl.

Inget som verkade påverka besökarna då det var knötjockt i rummet när jag kikade förbi. Att utbudet av vinyl också endast utgjordes av hårdrock gjorde antagligen inte värmen i rummet särskilt mycket svalare. Ett mindre haveri med datamediet sas vara orsaken till den något ensidiga musikstilen men skulle någon ha frågat mig så gjorde det inte ont någonstans :mm:

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, UffeZ said:

Jäkligt snygg och bra bandspelare. 

Lyrec Ptr 1 Frida kom 1989. 

 

Ah, trodde den var från väldigt tidigt 80-tal.

Hur länge fanns den i produktion ?

För det är väl inte så fantastiskt att den fortfarande tillverkas ?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, P-pan said:

 

Ah, trodde den var från väldigt tidigt 80-tal.

Hur länge fanns den i produktion ?

För det är väl inte så fantastiskt att den fortfarande tillverkas ?

 

Nej den tillverkas inte längre tyvärr. 

Jag har någon lista nånstans på hur länge de tillverkades. Är inte helt säker men tror jag har sett maskiner från 1994 i alla fall. 

Lyrec startades 1945 och verkar ha gått i graven 2010. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, UffeZ said:

Jäkligt snygg och bra bandspelare. 

Lyrec Ptr 1 Frida kom 1989. 

 

En sann dröm bandare! Måste vara bland den snyggaste rullbanspelaren som gjorts. Skulle kunna tro att det var B&O design bakom denna bandare. Danskarna kan design! 

 

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Förmodligen är det inte särskilt svårt att gissa hos vem den här skylten stod...

 

TechnicsDSC_2433_7501_002813.JPG

 

Technics verkar gå från klarhet till klarhet i sin nysatsning inom hi-fi och ljudsegmentet.

Speciellt ordet klarhet kan jag tycka ha en viss innebörd då man lyssnar till deras lite finare modell av högtalare...

 

SB-R1

TechnicsDSC_2437_7505_002817.JPG

 

Verkligen en ren och snygg ljudbild som inte alls ligger i linje med hur jag tyckte att det lät på det goda 80-talet.

Jag kan minnas fel men linjen man stakat ut för dagen håller en riktigt god kvalité och att en skivspelare med kultstatus åter har fått se dagens ljus är ju ett rent nöje att få uppleva.

Nu hade jag ju hoppats att få höra den senaste i raden av återuppståndna skivspelar-modeller (den f.d SP-10 nu med tillägget R) men den var ej representerad.

Oavsett så fungerade en SL-1200G alldeles utmärkt.

 

TechnicsDSC_2434_7502_002814.JPG

 

En något mer kompakt återgivare i form av SC-C70 fanns också för beskådan...

 

TechnicsDSC_2435_7503_002815.JPG

 

Här finns antagligen plats för allehanda moderna format och styrtekniska möjligheter. Hur många och vilka kan man säkert förkovra sig i på deras hemsida. Själv är jag lite för ointresserad av produkter likt denna så jag riktade ganska snart kameran åt ett annat håll... :mm: ...

 

Slutsteget SE-R1

TechnicsDSC_2440_7508_002818.JPG

 

VU-mätare är helt klart en mycket klädsam inredningsdetalj i min värld.

Att jag sedan inte har något i den vägen hemmavid är ju en annan sak förstås.

Förr var det väl vanligt att tyngden i själva förstärkaren gick hand i hand med vilken kvalité man fick för sin investering.

Går man fortfarande på den devisen så borde det här slutsteget vara nog så gott då den väger in på 54 kg.

Skulle ju gärna se att den dyker upp som en option av Technics hederliga brun/svarta variant också.

 

TechnicsDSC_2436_7504_002816.JPG

 

En del av Entreq's "renande" produkter fanns också representerat, antar att även bänken hör till deras sortiment ?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, P-pan said:

antar att även bänken hör till deras sortiment ?

Ja, det gör den. Den är tillverkad i krysslimmad massiv ek, och hyllplanen har en slags integrerad störfältsdränering. Jag vet inte varför eftersom racket är en helt passiv, omagnetisk och icke ledande komponent, men jag antar att man vill slå två flugor i en smäll och att kretsen minskar störfält kring apparater som ställs i racket.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, P-pan said:

Så här i rullbandstider så lär den här apparaten alla gånger dragit intresse till sig...

 

RehifiDSC_2454_7520_002809.JPG

 

Tillverkad i Danmark av Lyrec Manufacturing A/S och skulle någon be mig att, på stående fot, gissa tillverkningsår så skulle jag med tanke på designen antagligen gissa helt bortom alla rimliga årtal... ?

 

 

En sådana där måste bara ingå i grunduppställningen hos oss framöver... Fantastisk.

 

/ Marcus

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Perfect sense said:

 

En sådana där måste bara ingå i grunduppställningen hos oss framöver... Fantastisk.

 

/ Marcus

 

 

Såklart du ska hänga med på det tåget.

Skulle dock tro att just en Lyrec Ptr 1 kan vara svår att sno åt sig på grund av bara designen.

Hittar du en så kommer jag gärna och lyssnar för den verkar inte prestera ett dugg sämre än övriga tungviktare på området :mm:

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, P-pan said:

Såklart du ska hänga med på det tåget.

Skulle dock tro att just en Lyrec Ptr 1 kan vara svår att sno åt sig på grund av bara designen.

Hittar du en så kommer jag gärna och lyssnar för den verkar inte prestera ett dugg sämre än övriga tungviktare på området :mm:

 

Jag är svag för den eleganta och något mer kompakta designen i jämförelse med mycket annat... Hur den står sig prestandamässigt behöver jag fördjupa mig i :)

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, calle_jr said:

Ja, det gör den. Den är tillverkad i krysslimmad massiv ek, och hyllplanen har en slags integrerad störfältsdränering. Jag vet inte varför eftersom racket är en helt passiv, omagnetisk och icke ledande komponent, men jag antar att man vill slå två flugor i en smäll och att kretsen minskar störfält kring apparater som ställs i racket.

Skulle man inte kunna bygga in t.e.x en Minimus eller Tellus direkt i ett hyllplan för att slippa en massa x-tra lådor i racket.

Kontakdon kan man ju fästa i hyllans bakkant för enkelhetens skull :Idea:

Link to comment
Share on other sites

Dynaudio

 

Hos Dynaudio brukar man ju få försöka sträcka lite x-tra på sig för att nå lika högt som deras högtalare.

Dock tror jag att personalen slapp både ryggskott och klämda tår denna gång.

Småttingarna i sortimentet är ju rätt många och klart mer placeringsvänliga sett till "höghusen" och har man ett så pass brett sortiment som Dynaudio har så må väl också lite mer "förhandlingsbara" ljudförmedlare få ta plats på en mässa...

 

DynaudioDSC_2441_7509_002819.JPG

 

DynaudioDSC_2443_7511_002820.JPG

 

DynaudioDSC_2444_7512_002821.JPG

 

Jag hade ju förstås gärna tagit mig en reminder sedan mitt förra möte med flaggskeppet men det står väl inte på

förrns det dyker upp en demo nära mig :)

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-23 at 23:19, P-pan said:

Hur gick det förresten med den här...

https://www.analogplanet.com/content/new-revox-details-emerge#Pa063dC24kK5HwDQ.97

Är ju slående lik i sin design :mm:

Det har gått i stå! Locket på, s a s.

 

Tanken var att det skulle tillverkas ett hundratal spelare enbart för avspelning till ett pris motsvarande 40-50,000 kronor med leveransstart under 2017. Detta diskuterade vi under min Italienresa. Fabio och flera med honom har legat på för att få mer information från gänget bakom. Det besked han fått är att kalkylen inte höll, att några finansiärer dragit sig ur, att det varit knepigt att få fram delar men att den trots allt skulle släppas. Det senaste beskedet är tydligen att de ges inga kommentarer alls om projektet. Vad det betyder återstår att se.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är på vilken nivå den nya Revoxen i sådant fall skulle landat? Misstänker att den liksom de andra Revox-spelarna inklusive min egen A77 hamnar i klassen semiprofessionella och avsaknad av inspelningsmöjlighet gör den i vart fall mindre intressant för mitt vidkommande. Med tanke på det föreslagna prisintervallet så borde det väl ända finnas en marknad. Vi pratar priset av en toppicup och under en motsvarande cd-spelare med dac.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-23 at 21:32, P-pan said:

Jag har inte på lång när tillräckligt med material för ett heltäckande reportage men tänkte att det lilla i bildväg som ändå fastnade i kameran skulle kunna bidraga som start av tråden.

Att det sen var första gången jag besökte Malmö-mässan och att det fuktiga vädret möjligen smög sig in i kameran och gjorde bilderna suddiga får ni försöka stå ut med.

 

Jag går på nock direkt med en tillverkare som jag upplevde som ett av mässans bästa/trevligaste musik-återskapande ...

 

Buchardt Audio

 

BuchardtDSC_2463_7528_002808.JPG

 

En mycket trevlig högtalare som verkligen lät musikaliskt och "lättflytande". Kan så vara att myspys-stämningen i rummet bidrog till det hela men jag fick ändå med mig ett bestående intryck av "musikalisk själ".

 

En liten nyhet stod också vid sidan av och om det spelades på dessa nya/kommande S 400:or vet jag ej.

 

BuchardtDSC_2461_7526_002807.JPG

 

Den som eventuellt fick sig en lyssning får gärna redogöra för eventuella intryck.

Det x-tra baselementet gör säkert en redan god basåtergivning (sett till kabinettets storlek) än lite bättre :icon_smile_cool:

 

BuchardtDSC_2460_7525_002806.JPG

 

 

Intressant högtalare som var med på Stlms-mässan i våras. Storleken liknar Totems efterföljare till Model One som är en av de bättre stativarna i lagomprisklassen.

 

Tack för fina bilder P-Pan! De bemästrar alla svåra ljusförhållanden!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

När man går på mässa är det ju inte alltid man lyckas pricka rätt med tanke på att musiken inte alltid ljuder ur anläggningarna.

Lite så blev det även denna mässa hos...

 

Canseda med fina modeller från Canton

 

Canseda CantonDSC_2430_7498_002823.JPG

 

Elektroniken gick inte av för hackor heller :mm: ... vilka respektive modeller det rör sig om vet jag inte men med tanke på den lätt champagneaktiga färgen och de fina vu-mätarna så råder det inga tvivel om att det spelades på Accuphase.

 

Qln Audio

 

Qln AudioDSC_2426_7494_002824.JPG

 

Här var Mats Andersen i full färd med att ge sin syn på det här med tillverkning av högtalare.

Lokalt tillverkade i Göteborg om jag inte minns fel och intresset bland publiken verkade stort.

 

Om jag tänker efter så ser man ju tydligt på bilderna att dessa rum var "on silent play"...

ljudvågorna ser ju ut att ligga som raka streck på golvet :unsure:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Med tanke på det föreslagna prisintervallet så borde det väl ända finnas en marknad.

Absolut. Japanerna lär ha lagt beställning på hela batchen. Men det uppgivna prismålet tycks som sagt inte varit realistiskt. I USA finns det ett företag som tillverkar nya bandspelare ( Sonorusaudio ) som heller inte har någon inspelningsfunktion (ännu). De kostar $ 18,000 som med frakt, tull och moms lär bli omkring SEK 215,000. Det finns också en tysk nytillverkning av rullbandare från tyska Ballfinger som kostar SEK 270-280,000 (med inspelning). Att det skulle komma en ny spelare med ReVox-brand för SEK 40-50,000 är högst osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Då har vi kommit in till PL-Audio:

 

PL AudioDSC_2470_7535_002825.JPG

 

Här hittade man lite nyheter från Focal i form av deras nya högtalarserie Kanta.

Det känns väl som att denna modellserie tar plats någonstans mellan Sopra och Aria-modellen då utformningen ser ut att vara sprungen

ur Sopra och elementen tagna från Aria. Säkert ligger det också andra innovationer och uppgraderingar med i den nyare Kanata-högtalaren.

 

PL AudioDSC_2471_7536_002826.JPG

 

Dcs's lite nyare "integrerade" dac Vivaldi fick också vara med i ljudkedjan och att ligga på topp sett till det digitala mediet kan kosta en bra slant om jag förstod Lars på PL-Audio rätt. Tillbehör likt en extern klocka går naturligtvis också att köpa till.

 

Den mer analoga källan från ClearAudio gjorde inte bort sig den heller. Men med tanke på valet av demo-musik...

 

PL AudioDSC_2475_7540_002827.JPG

 

... så var det kanske tur att inget gick sönder... Partyt uteblev kan jag berätta.

 

Lite för mig nya kablar pratades det om också - Inakustik

 

PL AudioDSC_2474_7539_002828.JPG

 

Lite speciell innovation då det kommer till att hålla isär respektive ledare innanför höljet ( banderollen till vänster på bilden).

För er som vill förkovra er lite mer angående dessa föreslår jag en liten klickning HÄR .

I övrigt så spelades det på elektronik från Pass Labs.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...