Adagio Posted October 14, 2017 Posted October 14, 2017 Hej! Ibland pysslar jag med saker som inte är "branchorienterade" en god vän stod i begrepp att uppgradera sin DAC, men hade fått rådet att byta kondensatorer i den han redan hade. En mycket fin/trevlig DAC som i sig inte behöver någon moddning tycker jag iaf. Hur som helst tyckte han att man kanske skulle prova och eftersom jag älskar att modda åtog jag mig uppgiften. Jag har ju tidigare anbefallt JUPITER condensers copper foil kondensatorer och så även i detta fall. DACen i fråga är en Line Magnetic LM-502 CA. Nåväl min kompis räds inte att ta i rejält och ivriga som vi var glömde vi helt att kontrollera storlekar och tillgängligt utrymme. Därför kallar jag denna operation " Operation Skohorn" plind 1 Quote
plind Posted October 14, 2017 Posted October 14, 2017 Känner igen det där! Blev precis så i mitt Lebenförsteg Adagio 1 Quote
Adagio Posted October 17, 2017 Author Posted October 17, 2017 (edited) Har inte haft tid att skala ner bilderna, gör nu ett nytt försök. här är altså underverket i originalutförande. Edited October 17, 2017 by Adagio Quote
Adagio Posted October 17, 2017 Author Posted October 17, 2017 Och dessa ska ner på något sätt........ Quote
Adagio Posted October 17, 2017 Author Posted October 17, 2017 Det är bara att skrida till verket, knipps, knipps. och sätta dit montageplattor, små silikonkuddar och stripes. Quote
plind Posted October 17, 2017 Posted October 17, 2017 Monsterkondingar! Men de låter fantastiskt Quote
Adagio Posted October 17, 2017 Author Posted October 17, 2017 Jo då, lite pussel och lite nerver fick dom på plats, inte så snyggt men det är ljudet som räknas. Här är nr1 på plats. Krävde lite funderingar kring hur benen skulle nå sin plats. Quote
Adagio Posted October 17, 2017 Author Posted October 17, 2017 Ljudet då? Initialt lät det som vanligt hårt o rått när man varit i och löddt samt med nya komponenter. Efter några timmar med PADs inbränningskiva testade jag med musik........ riktigt trevligt, förbannat bra! Fortsatte och spela musik några timmar ytterligare och det blev bara bättre och bättre. Det var svårt att skiljas från DACen när ägaren kom och hämtade den. Men han var väldigt nöjd, och nöjdare blev han ju mer han lyssnade. Det är en tilltalande dac redan från början men jag skulle inte förvånas om man nu får leta i flera ggr dyrare klasser för en värdig motståndare. det som imponerar mig är neutraliteten parat med extrem detaljrikedom och upplösning. Men aldrig hårt eller vasst, bara sååå njutbart. Jag får fortgående rapporter om att skivor som tidigare var....sådär nu lyfts till nya oanade höjder, det känns kul tycker jag. jag blir riktigt sugen på att bygga ihop en NOS DAC eller köpa en LM och modda. Jag har redan några viktiga och dyra delar till en NOS DAC, bla Lundahls trafos mm. Beolab and plind 2 Quote
Recommended Posts