Tux Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Nu kommer lite bevis vad som kan hända en fredagseftermiddag då man av "misstag" surfar in på ett av de svenska forumen för spridande av nerdig kunskap. Strax före kl 15 "skulle jag bara" kika förbi innan jag skulle stänga ihop och ta helg, ser en kort tråd om diyträff på HifiConsult, IDAG dessutom (idag när det lästes allstå). Jag hade ju läst det innan och hade även tänkt tanken att det där skulle ju vara roligt att få bevista. Det var bara att lyfta på telefonen och kolla om en av ens medbrottslingar skulle göra mig sällskap på denna begivenhet. Självklart var inte Vee-Eight svårövertalad... Och här hamnade man då... Välkommen in i tråden och häng med på en tur hos Sladd och Co på HifiConsult när det var DIY-träff. mvh Tux Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Hade ni laddat upp till max på Maxi... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tux Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 HifiConsult har tagit en massa fina initiativ till olika träffar med olika focus, kommande torsdag skall det vara liten konsert och framöver skall även LTS vara inbjudna på lyssning. Sladd hade några enkla regler för kvällen, Ha det trevligt och elda helst inte upp något och kaffet är där borta. Kvällens ena värd är en gammal bekanting på många forum och han kokar ett kaffe som är riktigt, riktigt bra. För de som inte besökt Alingsås tidigare eller träffat honom på någon mässa så är det Ingemar "Sladd" Carlsson. Är det månne transparentnätkabel på kaffekokarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tux Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Här hinner man knappt börja skriva innan Timbre är i farten... Maxikassen tror jag tillhörde ett högtalarpar som var med till alingsås, dock inte mina... Lite egenkär som man är så var man tvungen att fota sitt eget alster tillsammans med de tyngre grabbarna... Steget som är ganska knäckande att kånka runt på ser i jämförelse ganska litet och tetigt ut... Den som är skarpögd ser att det sitter ett par esoteriska blå dioder inuti. Jag var tvungen att föreviga QRS jupiter med V8 som referens till dess storlek... Jupiter är en rejäl burk! Tyvärr fick vi inte lyssna på jupiter då då de skulle hämtas av en lycklig ägare i en nära framtid. Men de är klart vackra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tux Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Detta var en riktigt vacker skapelse som skall vara ett Traffoförsteg. Vill minnas att det finns en tråd på hififorums diyavdelning som beskriver det betydligt utförligare. En annan "kändis" är Bernt´s cambridge cd. Vi kikade även under locket på denna och det är bara att erkänna att bernt har fyllt den med moddningar och tweak. Bra låter den också. HFLS-1 avlyssnades en hel del. Just dessa exemplar var PAC´s och lät helt ok, dock tror jag att de låter ännu bättre i ett mindre rum lite närmare bakväggen. Den skarpögde ser vad det står för kopp på bordet... För att motionera diverse högtalare så hade vi laddat med oss riktig gympa-musik och den serverades genom en fullspecad Gondul. Sen fick vi oss även en liten tur runt i QRS-fabriken. Dessa transformatorer används till filtret i Venus. Jag är ganska säker på att det är på runt 350va och skulle duga utmärkt att driva en liten hypex med... Brutaldimensionering känns som en underdrift... :evil: Mattiasa och Vee-Eight står och känner på fossingarna till Venus. Alla ingenjörer som får möjlighet att skruva på dessa fötter kommer vilja ha ett par venus bara för fötternas skull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tux Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Jag är övertygad om att någon på HifiConsult har använt ett av dessa till att ikläda sig rollen som Darth Vader på någon maskerad! Finishen är i den högre divisionen. Frontplattor till ett par Venus under byggnation. Bakstycken i fräst aluminium var klart fräsiga. Och här ser vi en venus utan Darth Vader-hjälm och utan frontplatta. Det var även några fler deltagare som fastnade i min kamera... Slutligen ett mycket stort tack till Sladd och HifiConsult som arrangerar sådana här tillställningar! Jag hade jättetrevligt och jag är ganska övertygad om att övriga 15 som var där också gick hem mycket nöjda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Bra jobbat Tux !! Riktigt trevligt initiativ av Sladd och Co , bra jobbat till dom med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Ser trevligt ut! Hur klarade sig ditt egna alster i sammanhanget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Skön stämning kan jag tro! Finns sämre sätt att tillbringa sin fredagskväll på...lätt!! Gott! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tux Posted January 24, 2005 Author Share Posted January 24, 2005 Ser trevligt ut! Hur klarade sig ditt egna alster i sammanhanget... <{POST_SNAPBACK}> För att vara helt ärlig så vart det inget jämfört med något annat denna gången. Jag tog mest med det för att ha med mig något. Vi körde lite jämförelse förra veckan hos vår lokala handlare och kom fram till att det skiljde ganska rejält mellan hypex och hypex med relativt liknande setup. Stefan skall modda sitt och sen skall vi lyssna och jämföra igen. Vi får väl se om det inte hittar in till göteborg och sonus fabers högborg tids nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Allt har sin tid och Sf Extrema är en utmaning för varje slutsteg... :evil: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Såg ut att ha varit en intressant träff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vee-Eight Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Timbre, Tux: Jag ställer gärna upp på lyssning och ev släckning. Tyvärr, om man nu får svära i kyrkan, så har jag inte hittat mkt till kurvor och mätningar på hur Hypexarna klarar sig vid jobbiga laster. Men vi har ju öron... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Kul att få följa med i produktionen av dessa venus högtalare. Darth Vader lär nog köpa dessa högtalare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Vi kompletterar med några snickeribilder från produktutvecklingen i somras... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Timbre, Tux: Jag ställer gärna upp på lyssning och ev släckning. Tyvärr, om man nu får svära i kyrkan, så har jag inte hittat mkt till kurvor och mätningar på hur Hypexarna klarar sig vid jobbiga laster. Men vi har ju öron... Släckning blir bra bara det inte blir utsläckning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts