Jump to content

Min Canossavandring


calm
 Share

Recommended Posts

On 2017-10-21 at 19:06, calm said:

Lördagen efter hemkomsten ägnades åt lödning och kontaktskapande kablage mellan den nya Studer A807 och förstärkaren och lyssning på de få band jag då hade hunnit skaffa. Det vankades storfrämjande på söndagen då bandspelarjagande göteborgare skulle titta förbi. Alltid trevligt!

 

Här en temporär uppställning av bandspelaren i avvaktan på nytt stativ.

 

59eb7c920eff2_P1090412(2).jpg.fc8c1942be7f3102d0270973a2d824cb.jpg

 

Det verkar som gästerna gillade vad de hörde.

 

59eb7d291321d_P1090408(4).jpg.f84be0f9c3a4e808eb08704b83bec936.jpg

 

Listen to Music, Uffe Z, Apexorca och Christian i koncentrerad lyssning. Bandmaterialet var inte så rikhaltigt så det blev en del vinyl också. 

 

Calm

 

 

Tack för en fantastiskt trevlig musikstund i ett otroligt välljudande system som lyfte ytterligare med rullbanden! Vill även tacka för den trevliga brunchen och pratstunden med din sambo och höra hennes intryck av resan och upplevelsen hos Fabio (önskar att min sambo kunde dela mitt intresse på samma sätt :) )

 

Kristian 

 

Edited by Kristian
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Kristian said:

Tack för en fantastiskt trevlig musikstund i ett otroligt välljudande system som lyfte ytterligare med rullbanden! Vill även tacka för den trevliga brunchen och pratstunden med din sambo och höra hennes intryck av resan och upplevelsen hos Fabio (önskar att min sambo kunde dela mitt intresse på samma sätt :) )

 

Kristian 

 

Tack själv!

 

Roligt att få dela den nya glädjen med att landat denna bandspelare hemma och lycka till med din och övrigas nya bandare.

Kul att du och de andra också gillar mitt ljudideal.

Välkommen igen vid tillfälle.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett toppenreportage @calm! Man lär sig det mest oväntade på hififorum som detta! :D

Men, för att knyta an till pudelns kärna, kan inte någon som innehar en bra rullebandare och några trevliga band göra en ren och rak digital inspelning. (t.ex. på DAT eller via en skaplig AD till fil) Jag är inne på att skillnaden mellan rullbandet och den digitala inspelningen kommer vara liten, mycket liten. Jag misstänker att det handlar oftare om hantering av mjukvaran, inte formatet i sig.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Tack för ett toppenreportage @calm! Man lär sig det mest oväntade på hififorum som detta! :D

Men, för att knyta an till pudelns kärna, kan inte någon som innehar en bra rullebandare och några trevliga band göra en ren och rak digital inspelning. (t.ex. på DAT eller via en skaplig AD till fil) Jag är inne på att skillnaden mellan rullbandet och den digitala inspelningen kommer vara liten, mycket liten. Jag misstänker att det handlar oftare om hantering av mjukvaran, inte formatet i sig.

Vore naturligtvis mycket intressant och självklart är grundmaterialet av helt avgörande betydelse för lyssningsintrycket. De digitala inspelningar som Peter McGrath på Wilson demat visar ett tydligt exempel på detta, särskilt när det gäller det hans egna i egenskap av ljudtekniker. Han spelade upp ett stycke, med en finalist i en pianotävling i NYC,  en gång på Elite Plaza i Gbg. Undrar om det inte var då vi fick höra Alexandriorna för första gången på en mässa. Helt otrolig upplevelse som man sent glömmer. Helt digitalt inspelad. Sedan kan jag säga att det finns  många analoga inspelningar som inte lever upp till standarden. Om man finge önska något så vore det att man kunde få höra något som är helt oförvanskat oavsett om det är digitalt eller analogt. Skall bli kul att så småningom få höra Martens analoga inspelning som gjordes i deras egen studio/lyssningsrum förra hösten. Den mixades ner helt analogt från en stereomikrofon till en Studer modell A80 kan det ha varit?

I andra sammanhang kan det vara så att mastern är digital men ges ut på vinyl, men ändå uppstår en skillnad mellan digitalt och analogt.

 

Var på en mycket intressant övning på Audio Concept häromkvällen där Devialets satsning på "The Lost Recordings" spelades upp. Dessa utgår från en analog tape men som remastras genom Devialts egen process Phoenix och sedan graveras analogt till vinyl med limiterad upplaga. Finns nu ett antal sådana inspelningar med Oscar Peterson, Ella Fitzgerald, Dave Brubeck, Bill Evans och min absoluta favorit i sammanhanget Sarah Vaughn. Hämtade från ett arkiv med konsertinspelningar från Holländska Radion som spelats in helt analogt. I varje album ligger en nedladdningsmöjlighet till den digitala mastern. Vi kunde enkelt jämföra genom lyssning på samma låtar direkt nedladdat från den digitala mastern kontra på en vinyl. Där märktes en tydlig skillnad. Skulle inte säga att något var sämre eller bättre men definitivt annorlunda. Men lyssnar man på en direktkopierad masterband så är det framförallt dynamiken som är den grundläggande skillnaden och att toppen blir mer verklighetstrogen. Kan verkligen rekommendera Sarahs platta om den nu finns kvar. Rejält dyr men värd varenda krona! Så enligt mitt förmenande så har vi idag fyra olika källmaterial med olika ljudliga variationer, digitalt nedladdat och CD inkl. SACD och vinyl på digital eller analog master och slutligen det som borde ligga närmast ursprungsmaterialet nämligen en analog master och dess kopior. Olika men sannolikt lika bra.

 

Calm

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Kom också på att tänka på Martens inspelning, här går det att läsa om det. Analogt och digitalt spelades in pararellt.

 

28 minutes ago, calm said:

Kan verkligen rekommendera Sarahs platta om den nu finns kvar.


+1 på den. Väldigt bra skiva.

Detta kommer jag nog säkert få äta upp men: en sak jag stör mig på med The lost recordings - texten på konvolutets rygg är åt fel håll. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, JWE said:

Kom också på att tänka på Martens inspelning, här går det att läsa om det. Analogt och digitalt spelades in pararellt.

 


+1 på den. Väldigt bra skiva.

Detta kommer jag nog säkert få äta upp men: en sak jag stör mig på med The lost recordings - texten på konvolutets rygg är åt fel håll. 

Jag var där när inspelningen gjordes och hade faktiskt glömt att den spelades in digitalt, men lika intressant att lyssna på den och jämföra. Skall nog lägga en slant på båda, kul när det görs lite saker "out of the box".

 

Frågan är om Sarah Vaughn finns i direktgraverat lack? Endast 30 st gjordes på respektive inspelning. Kan endast spelas en gång och kostar skjortan och jag lovar att texten sitter nog rätt på det specialtillverkade läderetuiet. Smakar det så kostar det!:D Att avnjutas i vänners lag tillsammans med en väl lagrad och kyld champagne! :thumbsup::icon_smile_cool::mm:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-24 at 16:49, calm said:

Frågan är om Sarah Vaughn finns i direktgraverat lack? Endast 30 st gjordes på respektive inspelning. Kan endast spelas en gång och kostar skjortan och jag lovar att texten sitter nog rätt på det specialtillverkade läderetuiet. Smakar det så kostar det!:D Att avnjutas i vänners lag tillsammans med en väl lagrad och kyld champagne! :thumbsup::icon_smile_cool::mm:


Det hade varit en upplevelse sent att glömma. Det blir många masterband för $7900. :o

Just Sarah Vaughan-lacket har statusen "On demand" enligt Devialets hemsida medan vanliga vinylen är "Out of stock" så goda möjligheter att det finns kvar exemplar, sen har säkert någon samlare kvar ett ex i bankfacket.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, JWE said:


Det hade varit en upplevelse sent att glömma. Det blir många masterband för $7900. :o

Just Sarah Vaughan-lacket har statusen "On demand" enligt Devialets hemsida medan vanliga vinylen är "Out of stock" så goda möjligheter att det finns kvar exemplar, sen har säkert någon samlare kvar ett ex i bankfacket.

Jo jag hörde priset men kände inget omedelbart behov av att köpa. Bättre att lägga pengarna på något annat i upplevelseväg till exempel någon exklusiv livespelning med favoritartist, den stannar också i minnet ungefär lika länge. Nu lär man kunna se Michel Jackson och Abba i hologram så varför inte Sarah Vaughn också. Då blir det säkert pengar över till lite hummer till champagnen eller kanske en burk iransk Kalles.:D:icon_smile_cool:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vid besöket i Varese hos Fabio så fick jag en CD-Rom med instruktionsbok och servicemanual, tillsammans med maskinen jag köpte. Eftersom jag ogärna läser på skärm så roade jag mig med att få dessa utskrivna på ett tryckeri. Alltid bra att ha för framtiden och lite intressant att läsa om produkten i detalj.

 

P1090596.jpg.4072cab6bc1958ec99f3726c8964d11e.jpg

 

Bläddrar i servicemanualen får man lätt en uppfattning om hur maskinens komplexitet på den elektroniska sidan är. Mekaniskt skiljer den sig naturligtvis också från en semiprofessionell maskin t.ex. A 77 men mycket känner man igen. Tänker nog aldrig göra ens några försök att ens lyfta på locket till maskinen och aldrig under garantitiden, men min gamla REVOX  kunde jag i vart fall felsöka hjälpligt och också serva vad gäller t.ex. bromsband och dylikt förslitningsmaterial.

Lite slående är nog teknikutvecklingen också på mediasidan. Det tog mig några tryckeribesök innan jag hittade något som hade en gammal dator som kunde läsa av CD-Romen och överföra den till stickan som ligger på manualen. I ärlighetens namn så innefattar servicemanualen alla varianter av A807:an, det finns några stycken onekligen.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Vardagslunken vad gäller musiklyssning börjar infinna sig. Är fortfarande imponerad över framförallt dynamiken och rumskänslan. Tycker att samverkande av instrumentens klang är mycket bättre. Har endast några trioband hittills men har beställningar liggande som jag hoppas på. Annars har det hittills varit en del solopiano som är intressant att lyssna på.

 

Har också börjat ta fram mina gamla tillbehör för rengöring, redigering och demagnetisering.

 

P1090598.jpg.f9045aff8c04cf6dee61c981dfb6eb21.jpg

 

Från vänster  Ferrographs defluxer, transparant ledartape för fotocellshantering, röd ledartape, mitt gamla redigeringsset med olika ledartejper och tejper för sammanfogning av band och slutligen rengöringsset från Revox med flaska med tvållösning för gummidetaljer. Isopropanol får endast användas på tonhuvuden och andra metalldelar,. Gummidetaljer har en förmåga att torka om de kommer i kontakt med alkohol.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

On 09.09.2017 at 21:25, flyer said:
9 minutes ago, calm said:

The living Lunken Regarding music listening Begins to Appear. Is still impressed above all the dynamics and spatial feeling. Think of the collaborative instrument's sound is much better. Have Only a trio band so far, but has orders supine and I hope for. Otherwise, there has so far been a party solo piano is interesting to listen to.

 

Have there started to developmental my old accessories for cleaning, editing and demagnetisering.

 

P1090598.jpg.f9045aff8c04cf6dee61c981dfb6eb21.jpg

 

From left Ferrographs defluxer transparent leader tape for photocell action red tape conductor, my old redigeringsset with different ledartejper and tapes for bonding tapes and finally cleaning kit from Revox with the bottle with soapy water to rubber parts. Isopropanol May be used only on the heads and other metal parts,. Rubber parts have the probability to dry if they come into contact with alcohol.

 

Calm

 

May I suggest you That Consider Acquiring a He-D Mag demagnetizer. They are well suited for the Studer and Their tip is in plastic Which allows to touch the heads Risking without scratching them.

Edited by Mr. D
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Mr. D said:

May I suggest you That Consider Acquiring a He-D Mag demagnetizer. They are well suited for the Studer and Their tip is in plastic Which allows to touch the heads Risking without scratching them.

Super @Mr. D! We were just discussing this elsewhere at Euphonia. I found a 240 V He-D demagnitizer including Gauus meter on this US link: https://www.splicit.com/Tape-Head-Demagnetizer-p/thd.htm So the price is without freight cost and VAT. Do you have any European source to recommend?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Mr. D said:

 

May I suggest you That Consider Acquiring a He-D Mag demagnetizer. They are well suited for the Studer and Their tip is in plastic Which allows to touch the heads Risking without scratching them.

I can understand that different demagnetizer have different strength to defluxe tapehead. The one I have is for my Revox A77 and have a plastic cover over the tip so there is no risk to scratching the heads.  As Fabio describe when I visit him to pickup my recorder there is no need to demagnitize more than twice a year. But I have already ordered a H-D Mag as you suggested

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, calm said:

 As Fabio describe when I visit him to pickup my recorder there is no need to demagnitize more than twice a year. But I have already ordered a H-D Mag as you suggested

Calm

 

Twice a year!!! Is that when you just play or when you record?

I'v heard many different advices about this. One studio guy I know demagnetize every morning before recording , just to be sure. One other studio professional told me, once a month. Fabio twice a year. May be the is because it's not that important and it can be done differently with good results? A Gaussmeter would tell when it's time to do it.

Is there no consensus about this?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Apexorca said:

 

Twice a year!!! Is that when you just play or when you record?

I'v heard many different advices about this. One studio guy I know demagnetize every morning before recording , just to be sure. One other studio professional told me, once a month. Fabio twice a year. May be the is because it's not that important and it can be done differently with good results? A Gaussmeter would tell when it's time to do it.

Is there no consensus about this?

I think this was if you only use the recorder to replay master copies but I´m not sure. I don´t think that you can demagnetize  to much, so the recommendation must be the minimum. If you have a Gauss-meter it should be  at zero after a deflux.  And I think that cleaning is even more important to avoid any dropouts. Good maintainance is important anyway and I think they have routines for that in every professional studio. You can´t risk a recording by not to do so. And a master tape copy could probably be ruined by a magnetized tape head that will effect the recording itself.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Man förstör inget genom att inte avmagnetisera och inte av att göra det heller. En studio där spelarna står på hela tiden och rimligen används mer frekvent än en hemspelare är ju mer utsatt. Att man avmagnetisera var dag behöver ju inte betyda att man når bättre resultat. Jag brukar normalt göra det på känsla och det fungerar än så länge bra eftersom jag inte kan höra någon skillnad före och efter så jag ligger inom marginalen. I praktiken blir det kanske en så där 3 gånger per år. Beror ju lite på hur ofta jag spelar och det kommer i o f s öka i takt med att bandbiblioteket ökar.  Precis som Calm är är jag mer petig med rengöring.

 

Man får lika motstridiga svar på när det är dags att byta pick-up och rör. Jag håller koll på timmar när det gäller pickupen och jag vet när jag bytte rör senast men om det låter ok tycker inte jag att man måste hasta.

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt gäller sunt förnuft när det kommer till rengöring av tonhuvud och avmagnetisering. Jag brukade, när jag körde min gamla A77 köra både rengöring och avmagnetisering vid varje inspelningstillfälle. Detta för att ha bästa förutsättningar vid inspelningen av nytt material. Missas det där kan man inte återställa som i den digitala världen. Vid ren avspelning blev det rengöring och avmagnetisering mindre ofta men naturligtvis oftare rengöring. Mina speciella rengöringskuddar som är gjorda i mjuk filt är enligt min uppfattning bättre än Tops, som kan ha en förmåga att släppa fiber. Dessa finns fortfarande att köpa hos Revox Online.https://www.revox-online-shop.de/epages/64512991.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/64512991/Products/0240  De är stadigare än Tops som har en förmåga att vika sig och vinklade vilket gör att man kommer åt bättre, men naturligtvis dyrare. Har man hård smutsade tonhuvud är dessa bättre att polera med.

 

När det gäller frekvensen av avmagnetisering bekräftar den av Bebop hänvisade videon att ett par gånger per år räcker. Men jag kommer att köra lite oftare. Jag är nog inne på att ett magnetiserat tonhuvuden kan få negativ effekt på redan inspelade band. Med hänsyn till kostnaden för dessa skulle jag aldrig chansa. Precis som bandeko kan uppstå genom att banden kopierar sig själv när de ligger upprullade, så är jag övertygad att ett magnetiserat tonhuvud kan få samma effekt även vid avspelning. Inspelningshuvudet ligger också mot bandet i den situationen.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Om man skall basera råd på hur ofta rengöring skall göras så finns anvisning för min Studer A807 i "Operation instructions" avsnitt 2.7 "Care Instructions". Sammanfattningsvis framgår det att rengöring av delar som kommer i kontakt med bandet som tonhuvuden, bandförare och capstanaxel etc. bör rengöras dagligen och vid fall där avsättningar kan märkas ännu oftare. Däremot kunde jag inte vid bläddring hitta något om avmagnetisering av tonhuvud o.dyl, vilket är något märkligt. Kanske behovet är överdrivet?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Om man skall basera råd på hur ofta rengöring skall göras så finns anvisning för min Studer A807 i "Operation instructions" avsnitt 2.7 "Care Instructions". Sammanfattningsvis framgår det att rengöring av delar som kommer i kontakt med bandet som tonhuvuden, bandförare och capstanaxel etc. bör rengöras dagligen och vid fall där avsättningar kan märkas ännu oftare. Däremot kunde jag inte vid bläddring hitta något om avmagnetisering av tonhuvud o.dyl, vilket är något märkligt. Kanske behovet är överdrivet?

 

Calm

 

Just det Calm ,det får mig at skriva detta nedan som jag funderat lite över. Det blev ett starskott. Hoppas det lyfter.

 

Låt mig ifrågasätta lite hur diskussionen om bandspelare fortlöper. 

Jag vill belysa detta lite från ett annat håll. Varför? Jo, dels pga att jag hört både rena proffs detta höja lite på ögonbrynen om våra diskussioner och vissa glada amatörer tycker det ser väl osäkert ut att ta steget mot rullband. Jag tror de leds in på fel slutsatser om detta.  "Proffsen och de glada amatörerna" har fått mig att försöka se detta lite från sidan vilket blir intressant. Jag har själv en stor del i det som diskuteras och skrivs och vill avdramatisera det hela lite. Vi nerdar nog ner oss lite väl mycket i detaljer som blir orimliga rent praktiskt. Resutatet kan bli 99% bra ändå. 

 

Jag vet inte säkert men jag har också misstankar att det inte är så himla avgörande med avmagnetisering som Calm var inne på. Att det som Fabio menar, krävs speciella produkter och att andra inte håller måttet, verkar konstigt ur ett rimlighetsperspektiv. Den produkt Fabio hänvisar till har inte alla som spelar in. Det verkar funka riktigt bra ändå. Hur avancerad kan en avmagnetiserare vara att? Det är väl bara att avmagnetisera tills det blir avmagnetiserat, avmagnetisera lite mer i så fall om det inte är klart. Jag tycker det blir lite blint att ha en sådan nestor som kan allt och berättar allt som den enda sanningen när nästan allt inte bara har en enkel sanning. Jag vill gärna stämma av med fler källor, det har jag gjort och då kommer glorian lite på sned kan jag tycka, mycket stämmer men inte allt. Det finns fler som kan detta. Räds inte över det, vi kan få riktigt bra hjälp på närmare håll om man önskar det.

 

Det finns ju olika spår att gå i detta med bandspelare.   Man vi får inte glömma att allt vi pratar om är begagnade och rätt gamla produkter, men med proffskvalitet. Det ena spåret är att köpa ett koncept som hos Fabio med massa mervärden och en trygghetskänsla i detta, det köper jag fullt ut. Det finns överallt. Klockvärlden är ett mycket liknande exempel där begagnade klockor säljs. Värdet avgör köparten och vad som ingår i det värdet. Klockan kan gå lika bra eller dåligt ändå. Ett annat sätt är att söka mer själv hitta en maskin värdera detta och kanske få lämna in den på service och betala ett antal tusenlappar för att få den i bra skick. Men när man gjort detta kan jag inte förstå varför det skulle var annorlunda i prognosen på hållbarheten av maskinen. Det är ju inte så att allt ändå är utbytt. Det är ju fortfarande begagnat, men uppmätt, kalibrerat och servat så att allt fungerar som det skall.

Detta behöver någon förklara för mig i så fall. Kan det vara så at Fabi renoverar allt och byter allt gammalt i maskineran, men det tror jag inte. Vad gäller skötsel och renovering av dessa maskiner så går det hos fler aktörer.

Den känsla jag själv får och som jag vet andra får är att det verkar som om det är kört med ordning och reda i maskinen om man inte får en "supertekniker". Så tror inte jag att det är. Det är inte raketvetenskap att hålla en bandspelare under armarna för de som vill hitta en maskin om de skulle vara slut hos Fabio.

Jag betonar igen att jag tror säkert han är mycket bra tekniker och att hans spelare håller så bra klass de kan för att vara begagnade inte minst finish, det har jag själv sett,  men han är inte helt ensam om att få igång dem med bra funktion.

När jag pratat med studiokillar och tekniker så framstår skötsel och service av rullbandspelar som något helt normalt. Ingen raketvetenskap. Vardagligt och träffsäkert även utan auktoricerade Studerexperter. Intresserade tekniker som är kunniga på elektronik kan lätt lära sig detta, lite mekanik skadar inte heller. Så klart skall komponenter mäta rätt etc, men det gäller all elektronik för att det skall fungera. Det finns inget som egentligen antyder att det bara är ett fåtal, som kan allt om bandspelare, som ett utrotningshotat djur. Jag har träffat på många människor den senaste tiden som har kunskap nog att hantera det som behöver servas på tex Studer för att få igång den bandspelaren till utmärkt skick.

 

Ta nu inte detta som att jag i samma veva vill förminska de som har en extra växel av kunskap och erfarenhet typ Fabio i Italien, men jag menar bara att han faktiskt inte är ensam om att klara av dessa maskiner på hög nivå. Jag har hört några på forumet jag träffat, utanför i verkliga livet, som jag tycker fått en felaktig bild om detta som skrivs när de hänvisar till detta forum. Även en del proffs som läst delar av diskussionerna här känner inte igen problematiken alls på samma sätt som det kan upplevas i våra diskussioner.

Vi skall inte problematisera detta orimligt mycket.

Det finns fakta i detta som är mycket viktiga och som användaren behöver veta men det är rät enkelt. Mycket enklare än vinyl. Grundläggande kunskaper om tex band, hastighet och kalibrering. Men jag kan tänka mig att det försvinner i bruset av mycket mindre viktiga fakta om detaljer.

 

 

Så på förekommen anledning och med hopp om att detta skall släppa motstånd till dessa gamla maskiner och tekniken i fråga hoppas jag på fler som vågar prova och att vi inte skrämmer bort dem.

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det är för mig inte en fråga om vem som skall anses som expert eller inte. Det finns många av den arten som är minst lika kompetenta och gör utmärkta jobb. Men vi som nyligen köpt spelare oavsett från vem så är det rimligt att vända sig till man köpt av. Jag värderar inte den kunskapen med automatik som gällande sanning som skall tas rakt av, utan precis vad den står för en åsikt som sådan. Sedan kan man värdera den kritiskt som alla annan information och det är kanske rimligt att värdera den utifrån kunskap och beprövad erfarenheter. I denna tid av kunskapsnihilism och alternativa fakta så får var och en ta ställning till vem och vad som jag själv tycker är rimligt. Vi sysslar med en hobby som har en tendens att driva mot nörderi, men är det inte det som egentligen tjusningen? Att tränga ned i detaljer som i sig kanske inte ens har någon betydelse är väl rimligt i ett sådant sammanhang. Vi redovisar vad vi vet och det baseras på mer eller mindre faktabas. När vi talar om fakta så är audiofil-området omgärdat av diverse myter som gärna sprids av den som inte ens testat eller har kunskap i den aktuella frågan. Vi pendlar också mellan semi till professionell nivå. Vad som anses som sanning i det ena eller andra lägret är inte alltid detsamma. Många gånger ligger ekonomiska intressen bakom som styrande i viss riktning. Vi pratar om produkter som ibland har fantasipriser, motiverat eller inte är knappast vetenskapligt belagt. 

Vi som har hoppat på tåget gör det i kärlek till musiken och känner nog till mans att det är ett rimligt pris att komma närmare den än kanske någon långt dyrare investering. Var och en är sin egen herre vilket innebär att var och en fattar sina egna beslut och vill man ta del av andras erfarenheter så är det helt frivilligt. För mig är endast  det viktiga slutprodukten dvs den musikaliska upplevelsen avlyssnat i mina egna öron, ingen annans! Det lyssningsintrycket kan svårligen förmedlas i skrift det måste upplevas, det är mitt intresse och utgångspunkt för hobbyn, inte läsa vetenskapliga avhandlingar. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte vad det är som är så irriterande. När jag skriver om Studer, Fabio eller vem det än må vara så redogör jag för min resa, vilka rekommendationer jag har fått. Om det sidan inspirerar eller inte är ju upp till betraktaren. Tydligen har mitt inköpsställe blivit en nagel i ögat för ett antal läsare. Det har vi haft uppe någon gång tidigare. Då skrev jag en hel lista över andra som specialiserat sig på just Studer. Men om jag handlar av Fabio så är det väl rimligt att det är hans namn som nämns på motsvarande sätt som andra inköpsställen nämns. Jag har t ex ganska bra koll på var Apexorca och Calm köpt sin hifi. Är det ett problem?

 

Här har under åren varit perioder då det varit mycket MBL, MSB, Sonus faber, Wilson med flera som också framkallat motsvarande reaktioner. För att inte tala om kablar, men även butiker. Hur många gånger har inte t ex HiFi-Stället, Akkilis och Audio Concept nämnts i spalterna och alla de rekommendationer som var och en tar till sig eller inte från olika demos på mässor, artiklar osv. Det är väl inte så särskilt märkvärdigt att det möts av olika reaktioner. 

 

Om vi går in på nörderi och djupdykning så har vi också mycket av den varan på forumet. Senast i raden är kanske calle_jr's redovisning av hans el-installation. Är det verkligen nödvändigt? Är det verkligen nödvändigt att köpa granitplattor och fötter för tusentals kronor? Eller alla dessa prytlar för digital musikåtergivning som någon tråd handlar om? Eller att bygga om sitt rum fullt med akustikprodukter? 

 

Det är klart att det inte är nödvändigt. Ändå så gör vi det, några mer än andra. Det intressanta är väl ändå vad vi gör och hur vi tänker och resonerar. Om vi tar avmagnetiseraren som exempel så är det för mig fullständigt likgiltigt vilka val ni andra gör. Men det är ändå intressant att läsa hur ni resonerar. Jag frågade Fabio vad han tyckte. Det blir det reaktion på. Men inte på de andra rekommendationer jag fått som går i samma riktning. Vi har alla områden som vi är lite mer petiga med och andra som vi är mindre roade av. Det är ju också upp till var och en. Om någon vill avmagnetisera sin bandspelare en gång om dagen, vad är problemet med det? Samma sak med rengöring oavsett vi pratar bandspelare, pickuper eller dammtussar bakom racket. 

 

Det är väl ingen som anklagar någon för att man väljer att köpa den ena eller andra avmagnetiseraren eller att man väljer t ex Sonus faber före Dynaudio. Livet är fullt av val och kompromisser och var och en får göra sina. 

Link to comment
Share on other sites

Apropå hur ofta en avmagnetisering bör ske så är det naturligtvis skillnad om maskinen används professionellt eller kanske bara som avspelningsapparat på amatörnivå. Den rekommendation jag har fått, för vad den nu är värd, är att det är bättre oftare än sällan naturligtvis, men som riktmärke var 20:e spelad bandrulle. Den rengöringsfrekvens som jag tidigare refererade till hämtad från bruksanvisningen om daglig rengöring handlar naturligtvis om rent professionellt bruk Sunt förnuft i sammanhanget är inte förbjudet, men jag kommer precis som min tidigare Revox att alltid köra en fullständig rengöring och defluxeromgång vid varje inspelningstillfälle och kanske  vid var 20:e rulle när det gäller ren avspelning. Verkar rimligt och inte överdrivet ofta. Någon ljudmässig fördel av alltför ofta köra defluxern finns egentligen inte, snarare att undvika försämring vid redan inspelade band. Rengöring har nog mer bäring på att undvika förargliga dropouts som blir hörbara på bandet för all framtid.

Därmed kanske vi kan lägga detta kapitel på hyllan och konstatera att alla gör som man själv vill utifrån egna preferenser, pedant eller slarver. :D 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-02 at 16:37, Bebop said:

Jag förstår inte vad det är som är så irriterande. När jag skriver om Studer, Fabio eller vem det än må vara så redogör jag för min resa, vilka rekommendationer jag har fått. Om det sidan inspirerar eller inte är ju upp till betraktaren. Tydligen har mitt inköpsställe blivit en nagel i ögat för ett antal läsare. Det har vi haft uppe någon gång tidigare. Då skrev jag en hel lista över andra som specialiserat sig på just Studer. Men om jag handlar av Fabio så är det väl rimligt att det är hans namn som nämns på motsvarande sätt som andra inköpsställen nämns. Jag har t ex ganska bra koll på var Apexorca och Calm köpt sin hifi. Är det ett problem?

 

Här har under åren varit perioder då det varit mycket MBL, MSB, Sonus faber, Wilson med flera som också framkallat motsvarande reaktioner. För att inte tala om kablar, men även butiker. Hur många gånger har inte t ex HiFi-Stället, Akkilis och Audio Concept nämnts i spalterna och alla de rekommendationer som var och en tar till sig eller inte från olika demos på mässor, artiklar osv. Det är väl inte så särskilt märkvärdigt att det möts av olika reaktioner. 

 

 

 

Ja det stämmer. Det är en bra poäng. Så skall det ju också vara tycker jag. Hittar man en återförsäljare som sköter sig bra på olika vis är det bra att det kommer fram tycker jag.

 

On 2017-11-02 at 16:37, Bebop said:

 

 

Om vi går in på nörderi och djupdykning så har vi också mycket av den varan på forumet. Senast i raden är kanske calle_jr's redovisning av hans el-installation. Är det verkligen nödvändigt? Är det verkligen nödvändigt att köpa granitplattor och fötter för tusentals kronor? Eller alla dessa prytlar för digital m usikåtergivning som någon tråd handlar om? Eller att bygga om sitt rum fullt med akustikprodukter? 

 

 

 

Håller med där också. Det är kul att gå på djupet särskilt i musikens tecken. Musik framför Hifi, även om det berikar musiken och intresset för musiken också.

 

On 2017-11-02 at 16:37, Bebop said:

 

 

Det är klart att det inte är nödvändigt. Ändå så gör vi det, några mer än andra. Det intressanta är väl ändå vad vi gör och hur vi tänker och resonerar. Om vi tar avmagnetiseraren som exempel så är det för mig fullständigt likgiltigt vilka val ni andra gör. Men det är ändå intressant att läsa hur ni resonerar. Jag frågade Fabio vad han tyckte. Det blir det reaktion på. Men inte på de andra rekommendationer jag fått som går i samma riktning. Vi har alla områden som vi är lite mer petiga med och andra som vi är mindre roade av. Det är ju också upp till var och en. Om någon vill avmagnetisera sin bandspelare en gång om dagen, vad är problemet med det? Samma sak med rengöring oavsett vi pratar bandspelare, pickuper eller dammtussar bakom racket. 

 

Det är väl ingen som anklagar någon för att man väljer att köpa den ena eller andra avmagnetiseraren eller att man väljer t ex Sonus faber före Dynaudio. Livet är fullt av val och kompromisser och var och en får göra sina. 

 

Håller med om att var och en får göra sina val och det är mycket spännande att följa alla som delar med sig av sin resa och det är mycket entusiasmerande och lärorikt.

 

jag skall försöka förklara svaret på din fråga om vad som du skriver verkar irritera och du inte vet varför. Jag tycker dock det är svårt. Gör ett försök dock. Jag utgår från mig själv och vad jag hört flera andra kommentera. 

Vad gäller Fabio så har han säkert hittat en bra nisch där han är helt rätt. Åter igen så betvivlar jag inte att han är en duktig tekniker och kan allt om maskinerna och att de är i superbra skick. Han sköter nog allt så seriöst det går och naturligtvis är det roligt att köpa sådan fina produkter. Inga problem för mig. Det är inte det som irriterar tror jag. Inte mig i alla fall. Det inspirerar mig.

 

Det är nog mer hur vi uppfattar den andra sidan av detta. Den du kallar "chansobjekt". Det blir en nedlåtande känsla kvar i luften efter det. (alltid svårt med sådana tolkningar på forum och jag vet att värdet av detta är individuellt)  

Det är oftast inte chansobjekt om man gör lite koll på säljaren och skapar en relation med säljaren. Jag tror inledningen av dessa rullbandsresor blev lite enkelspårig. Det fick bla mig och jag har förstått också en del andra, tex några som kan mycket sedan många år om rullbandare att höja på ögonbrynen. Upplägget som jag och många uppfattade det var att det inte fanns så många andra än Fabio som kunde något om detta och om man inte köpte där så riskerade man att bli blåst med en apparat som var felservad och ihopknåpad av någon på våra breddgrader som uppgav sig för att kunna, men egentligen inte har koll på detta. Några jag känner som använt svenska reparatörer känner inte igen sig i detta. Inte reparatörerna själva heller. Det finns många gamla hifi rävar i stugorna som läser här men inte är aktiva själva och de kan mycket om dessa maskiner.  De menar att det inte är så avancerat och komplicerat som de menar att det framställs. Jag kan förstå det. 

 Det förstärks dessutom via att ikonliknande reparatörer som Fabio skulle vara helt unika med att renovera rullbandare. Detta vänder jag mig emot och många andra också. Det har inte framställt tillräckligt tydligt att det faktiskt inte är så avancerat och att bra hjälp finns att få i tex Sverige.

Jag vill visa den andra sidan av myntet, som enligt min uppfattning är väl fungerande.

 

 

Exempel:

"Du kan hitta chansobjekt på Ebay för blygsamma siffror, säg 10'-15' för en B67 med VU-meterpanel men om du vill ha en helt igenom renoverad maskin pratar vi om ca 30-35. Lite mer för en Mk II och lite mindre för en tidig modell. Sen beror det lite på allmänna skicket och vilken typ av tonhuvud det är. S k "butterfly"-huvud är lite dyrare än "vanliga". En orenoverad A807 kan du hitta för ca 25'-30' men en fullt renoverad ligger på över 50'. Jag har sett ex uppemot 75'."

 

Det är inte min erfarenhet i det flesta fall, när jag surfat runt och pratat med åtskilliga säljare däribland reparatörer som säljer maskiner.

Det finns renoverade spelare i mycket fint skick i Sverige för 12-17 tusen där allt fungerar toppen. Då är allt justerat, intrimmat, kalibrerat, uppmätt och bytt det som är dåligt (kondensatorer etc )+ det som har risk i närtid att slitas, gå sönder och bli dålig är bytt, ibland ingår originalvagn och vu-mätare och butterflyhuvuden. Detta har jag sett på många maskiner till salu i Sverige. 

Med detta menar jag att det blir onödig osäkerhet kring massa fina maskiner som finns till bra pris på nära håll. Skulle man köpa en orenoverad för kanske 4-7000kr kostar det inte mer än låt oss säga ca 10.000kr att få den i mycket mycket bra skick av svenska reparatörer. Säkert mindre i många fall och då hamnar vi i bra prisläge också. Priserna verkar dock vara på väg upp.

Man kan välja bland en handfull reparatörer jag känner till där någon dessutom är utbildad och auktoriserad av Studer själva.

Att köpa på det viset är inte att kalla det chansobjekt, vilket jag tycker varit fallet. Att köpa vintage har ett visst mot av chans så klart, om man inte bytt allt i maskinen och det tror jag inte är gjort.

 

Det är nog detta som i grunden retat upp ett gäng här och även utanför forumet och även fått mig att skriva detta. 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

hej

jag vill nämna också de elektroniska avamagnetiserare som kom på 70talet, TDK gjorde dem om jag minns rätt eller kanske nån annan tillverkare. Drivs med små standard batterier och de ska ange en optimerad  AC fält som avtar propotionellt i någon sekund och därmed avmagnetiserar tonhuvuden eller kring metaller. Jag vet inte om de tillverkas idag, men de borde finnas som begagnade

Mvh

Spiros

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Det är nog detta som i grunden retat upp ett gäng här och även utanför forumet och även fått mig att skriva detta. 

 

Jag lägger inte in mer ved i brasan, bara en liten pinne... Att F. skulle vara ett unikum är inget jag har skrivit. Vad som är chansartat och inte och vilka reparatörer som är bra eller mindre bra får var och en bedömma utifrån sina referenser liksom pris. Jag har redogjort för mina.

Link to comment
Share on other sites

Ett tonhuvud innehåller en elektromagnet som magnetiserar bandet endast vid inspelning. Vid uppspelning läses det magnetiserade bandet av och skapar en växelström som sedan konverteras om till en signal som vi lyssnar på. Men precis som med t ex skruvmejslar så kan det bli kvar en permanent magnetism om man inte gör något åt det. 

 

Någon avsiktlig magnetism skall inte finnas där.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Jag lägger inte in mer ved i brasan, bara en liten pinne... Att F. skulle vara ett unikum är inget jag har skrivit. Vad som är chansartat och inte och vilka reparatörer som är bra eller mindre bra får var och en bedömma utifrån sina referenser liksom pris. Jag har redogjort för mina.

 

Från mitt håll är det inte någon brasa alls när det handlar om denna typ av diskussioner. Olika uppfattningar om triviala saker bara. Kan dock ibland var bra att vända och vrida lite på en del saker. Jag vet att du också gillar det från tid till annan. Respekt för det. Pinnen tar inte fyr för det. 

 

Allt väl. Peace :6: (om det skulle behövas)

 

Link to comment
Share on other sites

En rolig sak inträffade vid frukostbordet igår. Jag och min sambo satt och diskuterade lite om hifi i allmänhet då hon plötsligt utbrast," jag älskar verkligen den nya bandspelaren och tycker att den faktiskt är snygg där den står". Lite förvånat frågade jag varför denna plötsliga kärlek? "Jo, därför att den associerar till allt positivt som vi upplevde när vi hämtade den och jag blir glad varje gång jag tittar på den".  Jag insåg plötsligt betydelsen av att arrangera något trevligt för henne i samband med att en ny pryl skall komma hem och att involvera henne i processen. Innan hade det låtit "en ny pryl in och en pryl ut". Vilken pärla!:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...