Jump to content

Min Canossavandring


calm

Recommended Posts

11 hours ago, Apexorca said:

 

Hmm. Jag har hört precis tvärt om faktiskt. Jag har hört av Studertekniker i Sverige att B67 har bland de bästa bandföringarna bland Studermaskiner och att det är en av dess styrkor. A807 har bara fjädrade hjul på ena sidan, men som sagt är ljudet lika bra. Detta säger jag inte för att dissa A807. Jag har precis köpt en sådan också. Återkommer om det...

 

 

Både Schubert och Sven Pernils som är Studer tekniker sa att B67 har den bästa bandföringen. Sven sa att han skulle rekommendera B67 för uppspelning men A810 fördrog dom som inspelningsmaskin framför B67. Nu är detta sett ur ett tekniskt perspektiv. Sedan är det givetvis hur bra exemplaret är. En maskin som är i nyskick, intrimmad och genomgången av en duktigt (Studer) tekniker ger nog mer fördelar än begagnad man hittar på blocket eller dyl. Känns tryggare i alla fall och kan vara värt de extra pengarna man får lägga ut. 

 

Calm A807 var i toppskick, skulle nog säga nyskick och ljudet från denna spelare var så underbart. Fantastisk svärta, dynamik, upplösning, närvaro. Live känslan var påtaglig i alla högsta grad! Nu får man inte glömma att både den fin balansen i rumsakustiken och hans fina stereo bidrog till detta toppklass ljud! Stort grattis Calm! 

 

Mvh Claes 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-14 at 20:03, LISTEN TO MUSIC said:

 

Både Schubert och Sven Pernils som är Studer tekniker sa att B67 har den bästa bandföringen. Sven sa att han skulle rekommendera B67 för uppspelning men A810 fördrog dom som inspelningsmaskin framför B67. Nu är detta sett ur ett tekniskt perspektiv. Sedan är det givetvis hur bra exemplaret är. En maskin som är i nyskick, intrimmad och genomgången av en duktigt (Studer) tekniker ger nog mer fördelar än begagnad man hittar på blocket eller dyl. Känns tryggare i alla fall och kan vara värt de extra pengarna man får lägga ut. 

 

Calm A807 var i toppskick, skulle nog säga nyskick och ljudet från denna spelare var så underbart. Fantastisk svärta, dynamik, upplösning, närvaro. Live känslan var påtaglig i alla högsta grad! Nu får man inte glömma att både den fin balansen i rumsakustiken och hans fina stereo bidrog till detta toppklass ljud! Stort grattis Calm! 

 

Mvh Claes 

 

Tack Claes!

 

Visst är det så att olika exemplar är i olika skick. Anledningen att jag sökte mig ner till Italien är egentligen flera. Rekommendationen från Bebop spelar naturligtvis viss roll när det gäller seriositeten hos säljaren. Har man marknaden öppen för olika förslag så vill man veta vem man gör affär med. Jag och Fabio har haft en givande mailväxling där jag upplevde att han har ett äkta intresse för musik och hifi och var rättfram i sin kommunikation. Det är det ena. Det andra är att han har ett stort urval av maskiner att välja på, men att Studer är hans specialmärke med hänsyn till hans yrkesmässiga bakgrund. Han lämnar också en ettårsgaranti på de maskiner han säljer.. Sammantaget är detta något jag är beredd att betala mer för. Sen var resan till Italien lite av en semestertripp som min sambo pushade för och det gjorde det lättare att genomföra köpet och ställa upp maskinen hemma. Innan var det diskussioner att vid varje ny pryl så skulle en gammal ut. Har inte hört ett ljud om detta nu. Jag bryr mig föga om vilken maskin som anses ha bäst bandföring eller Butterflyhuvud eller andra faciliteter av för mig oväsentlig slag. Det viktiga är hur den spelar rent ljudmässigt och där är jag fast i min övertygelse att detta är en maskin som passar in i mitt system. Hela mitt system är utvalt på mina hörselintryck och inget annat kriterium. Har dessutom mätningar på maskinen som följde med och de ser i mina ögon mycket bra ut och bekräftar ljudet inte tvärt om.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Ditt val av Studer A807 var/är verkligen ett toppen val. Alla personer med insyn jag pratat med säger att dom låter extremt lika, bara att Studer utvecklat sin produkter hela tiden efter marknaden. Både A810 och A807 har gränssnitt mot den digitala domänen som blir vanligare på 80 talet och framåt vilket tillsist också blir rullbandspelares död i studio-sammanhang. Därför är det extra kul att hifi folk och även studios idag börjar anamma dessa tekniska mästerverk igen.

 

Ett stort tack till alla er på Euphonia som bidrag till inspiration med era toppen reportage och delat med er av fina bilder, erfarenheter och inte minst kunskap gällande detta med rullbandspelare! 

 

Bästa bandföringen eller inte, så är A810 och A807 något kompaktare maskiner, i alla fall inte lika djupa som en B67. 

Kan man få tag i en Studer med VU mätare och alla dessa knappar och funktionaliteter så blir den ju extremt snygg också även om den inte låter bättre vid uppspelning. Men skall man spela in så är VU mätare till en stor fördel som Calm beskriver i sitt reportage. 

 

Ser fram emot att läsa om musiken och dess inspelningskvaliteter i framtiden och vad man kan köpa dessa band osv. 

 

Pratade med Jan-Eric Person, Opus 3 och han berättade att han har 53 masterband (AM) titlar. 

 

Hans webbsida  kan vara lite trixig att hitta på. Så jag skickar länkar direkt till hans AM titlar:

http://www.opus3records.com/am_list.html

 

Här får du titta efter ”AM” med röd text:

http://www.opus3records.com/list.html

 

 

Mvh Claes 

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Det finns en annan fördel med VU-meters om man vill ha perfekt matchning. Man kommer långt med sina öron men om man vill driva det till perfektion. 

 

Det finns en hel del bandleverantörer som spelar in en 1kHz-ton utstyrd för 320 nWb/m. Den kan man använda för att matcha återgivningen till "rätt" utnivå. När tonen kommer skruvar man upp utnivån så att VU-metern ställer sig på "0". Då kan man vara säker på att elektroniken i bandspelaren inte överstyrs och förorsakar distorsion. Därefter spolar jag tillbaka och kör tonen en gång till och nu mätrr jag ljudtrycket vid lyssningsposition till 90 dB (C) vilket är ungefär den referens som används vid mastringen (mellan 88-92 dB (C).

 

Opus3 gör inte så men nästa gång skall jag be honom spela in en referenston.

 

Det går att komplettera med VU-metrar i efterhand. Vill man ha original kostar de en del men det finns andra och billigare lösningar också.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LISTEN TO MUSIC said:

Då är det väl värt att investera i VU-mätare om man vill få ut maximalt välljud från sin rullbandspelare

Finessen skall inte överdrivas... men på marginalen. Även om man inte har en 1 kHz-ton inspelad på bandet så kan justera på känsla så att inte nålarna slår i botten. Det skall de inte göra om det bandet är inspelade korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Efter den något skakande ljudupplevelsen hos Fabio som ger en antydan om vad bandmediet har för potential i alla jämförelser, så fortsatte resan sydväst ut. Men först skulle bandspelaren förpackas väl så att den inte skulle förfaras under resan hem. Fram med ett lager plasfilm, sedan ett lager bubbelplast och sist på med ett liggunderlag som jag hade med mig i bilen. Och så baxa in den ca 30 kilo tunga pjäsen i bilen. Min modell har två bärhantdag på var sida så det fungerade relativt enkelt. Modellen är avsedd för mobilt bruk så den är sannolikt byggd för att klara lite extra stötar. Men jag ville till varje pris inte ta några risker.

Nu kommer vi till mitt ressällskaps höjdpunkt och lite "muta" för den långa resan ner. Nämligen Rivieran! Första anhalt var Finale Ligure, en lite pärla i närheten av Fransk/Italiensiska gränsen. Sedan Monaco som var ett trafikmässigt inferno och ett gytter av människor och ett paradis för nyrika. Försökte så snabbt som möjligt komma därifrån. Nice var slutmålet för denna dagsetapp. Nytt för sambon och en lämplig avslutning på dagen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en liten överraskning i fickan till min livskamrat och en övernattning utöver det vanliga!

 

P1090086.jpg.19bd564c69e5f5e3318f2f196a18e2b0.jpg

 

Här utsikten från vårt hotellrum med Promenade des Anglais nedanför och hela Medelhavets blåa horisont framför oss. Kan naturligtvis inte släppa tankarna på vad som hände här på nationaldagen förra året, men denna dag så lät vi oss betagas av  förmodligen en av världens  vackraste hotellutsikter. Dvs om man gillar stad och vatten i kombination. Har aldrig gett mig tid att stanna i Nice på riktigt utan mera susat förbi i farten. Snabb uppackning och en promenad i lite halvmulet men varmt väder utefter stranden. Fortfarande i början av oktober efter högsäsongen flera badande i vattnet och ljumma vindar i luften. Härligt!

 

Calm

Edited by calm
felstavning
Link to comment
Share on other sites

Som en "ringa" kompensation för att min sambo ville följa med mig på denna långa resa i hifi:n tecken och tålmodigt utsätta sig för mina nördiga intressen, så hade jag lovat en särskilt spännande överraskning.

 

P1090206.thumb.jpg.3586217eed1611ea2c3ce63a7a384007.jpg

 

På detta spektakulära hotell med förfining i varje detalj blir man väl omhändertagen av dessa män iförda sina livréer. Knickerbockers för vuxna män? Jag hade bokat parkering och sedan bagaget omhändertogs så kördes bilen bort till vad som uppgavs som en "säker parkering". Ville inte släpa upp bandspelaren på rummet vilket säkert hade renderat ett och annat höjt ögonbryn, så jag litade på försäkran. Rumspriserna på detta hotell är lika spektakulära som själva hotellet, men under lågsäsong och en natt kan man få ett rum för "endast" två masterband. En rimlig kompensation kan jag tycka med hänsyn till sambons tålamod. Hon var inte sen att uppskatta och ta emot gesten.:D

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bebop said:

Det är en härlig stad. Min grabb läste på universitetet där under ett år och jag bodde då i Belgien. Det blev många resor till Nice. 

Vi kommer säkert återvända men kanske inte till detta hotell. Lite väl svettigt prismässigt, men en gång i livet så och sedan kan man leva på detta minne. Nice är en trevlig stad och dessutom med direktflyg från Arlanda och en flygplats som ligger bara 5 minuter från stan. Tydligen världsbäst om man får tro SvD lista över närliggande flygplatser i världen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar naturligtvis om det berömda hotellet Negresco mitt för strandpromenaden. Byggt i början av förra seklet och numera ägt av  94-åriga Madame Jeanne Augier som själv bor på hela sjätte våningen.

 

P1090135.thumb.jpg.85dfaa36b98424fed9a03b0eec8fba20.jpg

 

 

P1090208.jpg.22ecb0b27bbb0a2f45ea7b44c77934cc.jpg

 

Här har kungligheter och kändisar bott under årens lopp men som många gamla storhotell så har de sett sina glansdagar och tvingas vidga sin kundkrets. Under högsäsong är det säkert annorlunda pga det fina läget. Då släpps nog inga katter in bland hermelinerna. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

När folk har frågat mig vad jag skall göra när jag blir en fri man så har jag alltid skämtat och sagt att jag skall promenera längst Promenade des Anglais iförd vit linnekostym med väst, Panamahatt och käpp med silverkrycka och inta eftermiddagsdrinken i baren på Negresco. Bilden av det bekymmersfria livet kanske eller den utopi som det är.

Mer realistiskt så här kanske?

 

P1090212.jpg.6f93c1f4821d19cd9a2b615118ed758d.jpg

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Baren på Negresco är legendarisk och ser ut som en gammaldags pub men i större format.

 

P1090192.jpg.a22841ebba9a623668dc0f9ecfe46631.jpg

 

Här serveras förutom dyra drinkar á 27 € st ,även livejazz under högsäsongen. Denna bild är tagen på dagen, men när vi var där kvällen innan så var den glest befolkad.

 

Och här kvällstidP1090138.jpg.52e015abea12e5a5c139d0214a3f454f.jpg

 

Men det kanske mest spektakulära med Negresco förutom själva lokalerna är den fantastiska konstsamlingen. Som den här trumpetaren som välkomnar vid entrén.P1090155.thumb.jpg.6229ca2146158e0d3b93d1fc520450f0.jpg

 

Men hela hotellet är fullt av konstverk så intrycket är att man bor i ett veritabelt konstmuseum.P1090123.jpg.1f24219ece3b9bca5439d81a88843afb.jpg

 

Varenda våningsplan och korridorer är fyllda med tavlor, skulpturer och antika möbler. Jag tror den exentriska och extremt rika ägarinnan lär haft ett avgörande inflytande över urvalet som spänner från 1700-tals gobelänger till den absolut senaste i modern konst. Man vandrar andaktsfullt runt och uppmanas att besöka alla våningsplanen för en konstrunda.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Efter den lyxiösa övernattningen i Nice kör vi längst Rivieran och passerar Cannes som inte känns lika inbjudande som Nice. Mycket trafik och folk och inte samma trevliga strandpromenad även om Croisetten inte går av för hackor heller. Lyxbåtarna i hamnen och på redden är dock ett trevligt inslag. Här gäller störst och bäst. Oliarkerna och it-miljardärerna tävlar om vem som har störst, byggs ständigt längre.

 

Vi fortsätter uppåt landet och nästa anhalt är Lyon som påminner en del om Paris fast inte lika vacker. Vi kommer dit i kvällningen efter en lång dags bilkörning genom Provance.

 

P1090244.jpg.b999823cd9cd794e916f3b0ddff2049e.jpg

 

 

P1090247.jpg.40d19f252ecb543919b2271c0ff63af9.jpg

 

 

Borgen/slottet syns på höjden över staden.

 

Enda behållningen blir dessa vinyler som jag hittade på Fnac för 10€ styck. Kändes riktigt billigt!P1090485.jpg.7bc793d9868740292fcc02fc37e2a83f.jpg

 

P1090486.jpg.628dcd90d99cc8494114abc4fdd79a9c.jpg

 

Så riktigt kan man inte släppa vinylen. Här är utbudet enormt idag med nyutgåvor av gamla klassiker. Kul för en som börjat samla på äldre jazz också.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Riktigt roligt att du tittar bakåt mot när jazzen kom igång. När jag släppte modernare jazz och ville se mer av ursprunget på ett seriöst och fokuserat sätt, så har det vidgat min horisont för hela den svarta musiken och jag fattar bättre och uppskattar mer modernare musik också, som jag inte blickat åt tidigare. Det har berikat en stor del av mitt musikliv att gå via och ffa gräva djupare i den äldre jazzen. Även tex rock, ffa från 70-talet, har fått en annan mening. Hoppas du upplever samma nytta med din tidsresa.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack för trevligt reportage. Uppskattas verkligen att följa med på resor som detta som varvas med lite kultur utöver hifi & musik. Har faktiskt bott på samma hotell härom året men bara en natt men det var i jobbet och vi hade tyvärr inte tid att titta på all konst.
Stort grattis även till en maskin som verkar vara otroligt fin och nu är det inte bara på Västkusten dessa dyker upp:thumbsup:.

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Riktigt roligt att du tittar bakåt mot när jazzen kom igång. När jag släppte modernare jazz och ville se mer av ursprunget på ett seriöst och fokuserat sätt, så har det vidgat min horisont för hela den svarta musiken och jag fattar bättre och uppskattar mer modernare musik också, som jag inte blickat åt tidigare. Det har berikat en stor del av mitt musikliv att gå via och ffa gräva djupare i den äldre jazzen. Även tex rock, ffa från 70-talet, har fått en annan mening. Hoppas du upplever samma nytta med din tidsresa.

Det var anledningen till att jag läste musikvetenskap i våras på Universitet i Stockholm. Men jazzens historia började inte med Miles och grabbarna utan långt tidigare i New Orleans i början på förra seklet och delvis redan på 1800-talets slut med klara influenser från kreolsk musik, europeisk militärmusik, vaudeville, västafrikansk musik och arbetssånger från odlingarna i amerikanska Södern. Slaveriet och rasfrågan går som en röd tråd genom hela jazzens historia. Men det är kanske något som vi skulle kunna köra i en egen tråd?

Mitt intresse handlade mer om den moderna musikens utveckling där Europa är helt dominerande i nutid. Sedan är det alltid intressant hur den historien ser ut och rötter i framförallt europeisk och musik från Mellanöstern och Nordafrika. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LasseJ said:

Tack för trevligt reportage. Uppskattas verkligen att följa med på resor som detta som varvas med lite kultur utöver hifi & musik. Har faktiskt bott på samma hotell härom året men bara en natt men det var i jobbet och vi hade tyvärr inte tid att titta på all konst.
Stort grattis även till en maskin som verkar vara otroligt fin och nu är det inte bara på Västkusten dessa dyker upp:thumbsup:.

mvh
Lasse

Tack Lasse!

Visst är det roligt att se sig om och dygnet på Negresco kommer nog att stanna kvar i minnet lång tid framöver. Svårt att jämföra med något annat. Nice är också en härlig stad med kombinationen av sol och bad och stad. Malmö har också lite detta i sig och naturligtvis Barcelona.

Calm

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

Det var anledningen till att jag läste musikvetenskap i våras på Universitet i Stockholm. Men jazzens historia började inte med Miles och grabbarna utan långt tidigare i New Orleans i början på förra seklet och delvis redan på 1800-talets slut med klara influenser från kreolsk musik, europeisk militärmusik, vaudeville, västafrikansk musik och arbetssånger från odlingarna i amerikanska Södern. Slaveriet och rasfrågan går som en röd tråd genom hela jazzens historia. Men det är kanske något som vi skulle kunna köra i en egen tråd?

Mitt intresse handlade mer om den moderna musikens utveckling där Europa är helt dominerande i nutid. Sedan är det alltid intressant hur den historien ser ut och rötter i framförallt europeisk och musik från Mellanöstern och Nordafrika. 

 

Calm

 

Jag hamnade bak till Scott Joplin redan innan tonåren eftersom jag spelade hans musik på piano då. Jag har alltid gillat dessa låtar. Så klart kommer influenser från många håll när nya genrer skapas. Riktigt spännande att göra som du med seriösa studier i detta område. Det skall jag själv ha med mig i bakfickan när det kan bli mer tid över framöver.

Inspirerande Calm!

Link to comment
Share on other sites

Vidare norrut från Lyon kommer man in i vindistrikten och man börjar skönja de snörräta raderna av vinrankor på norrsluttningarna.

 

P1090270.jpg.18a40b1884fd9b378bd64600f1ca1efc.jpg

 

Slotten kommer nu också tätare och skyltarna vid vägarna visar vägen till intressanta sådana. Vi hade dock ett mål för ögonen och det var den lilla staden Épernay mitt i Champagne-distriktet. Där skulle vi ha nästa övernattning.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Apexorca said:

 

Jag hamnade bak till Scott Joplin redan innan tonåren eftersom jag spelade hans musik på piano då. Jag har alltid gillat dessa låtar. Så klart kommer influenser från många håll när nya genrer skapas. Riktigt spännande att göra som du med seriösa studier i detta område. Det skall jag själv ha med mig i bakfickan när det kan bli mer tid över framöver.

Inspirerande Calm!

 Ja Scott Joplin var också en favorit. Vem kommer inte ihåg filmen The Entertainer från början av -70 talet eller som den hette på svenska Blåsningen. Med Paul Newman och Robert Redford i ett riktigt lurendrejeri och med Scott Joplins musik som ett huvudnummer.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vägarna blev mindre och mindre på väg mot etappmålet och byarna ser ganska lika ut. Någonting såhär...P1090276.jpg.92339ed1195bf797932542600127b43c.jpg

 

Om de tyska byarna kännetecknas av tegel och tyllgardiner så är de franska byggda förmodligen av kalksten och med fönsterluckor i  långa rader.Inte en katt ute.

 

Men att vi var på rätt väg visade denna skylt.

 

P1090277.jpg.0091265598ecde2b12f0bc1c1401967e.jpg

 

P1090281.jpg.096c1492a3ef3dacabf233242cadd0e7.jpg

När vi besöker Épernay bor vi gärna på detta lilla trevliga hotell, ett stenkast från Avenue des Champagne  och med det passande namnet Jean Moët.

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vid Avenue des Champagne i Épernay ligger de stora och mindre champagnehusen på rad.P1090287.jpg.ca0ed5fb8b00a6e284c677a5ae1b4ed4.jpg

 

Det största huset är utan tvekan detta

 

P1090290.jpg.ec0f883e85e72273a2de077fcafb5b68.jpg

 

Moët 

 

P1090294.thumb.jpg.201ed78ac330121c6808176c5bb2a7fe.jpg

 

Här munken som uppfann champagnemetoden Don Perignon

 

P1090298.jpg.c7285a9e47dbc33d9495326fc2ec59c9.jpg

 

Ytterligare ett champagnehus

 

P1090303.jpg.de1db3a16e0cdd2d8b0295906f533554.jpg

 

och detta...

 

P1090308.jpg.67205ffa493ea36d7732159242af3bae.jpg

 

och detta....

 

P1090325.jpg.164cd66d9351df5829b7b7e98f439237.jpg

 

och så kan man hålla på i det oändliga...P1090334.jpg.9e389a86f1330342502812c83f8ebf2e.jpg

 

Finns också i änden av avenyn ett museum som vi besökte förra gången. Till varje hus hör en cave, dvs grotta i vilket man lagrar champagnen i ändlösa rader. Moët & Chandon lär ha en grotta som är flera km lång och i vilken turister och andra körs runt i ett minitåg. Har dock aldrig varit där.

 

Calm

Edited by calm
Tillägg i text
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calm said:

Vid Avenue des Champagne i Épernay ligger de stora och mindre champagnehusen på rad.P1090287.jpg.ca0ed5fb8b00a6e284c677a5ae1b4ed4.jpg

 

Det största huset är utan tvekan detta

 

P1090290.jpg.ec0f883e85e72273a2de077fcafb5b68.jpg

 

Moët 

 

P1090294.thumb.jpg.201ed78ac330121c6808176c5bb2a7fe.jpg

 

Här munken som uppfann champagnemetoden Don Perignon

 

P1090298.jpg.c7285a9e47dbc33d9495326fc2ec59c9.jpg

 

Ytterligare ett champagnehus

 

P1090303.jpg.de1db3a16e0cdd2d8b0295906f533554.jpg

 

och detta...

 

P1090308.jpg.67205ffa493ea36d7732159242af3bae.jpg

 

och detta....

 

P1090325.jpg.164cd66d9351df5829b7b7e98f439237.jpg

 

och så kan man hålla på i det oändliga...P1090334.jpg.9e389a86f1330342502812c83f8ebf2e.jpg

 

Finns också i änden av avenyn ett museum som vi besökte förra gången. Till varje hus hör en cave, dvs grotta i vilket man lagrar champagnen i ändlösa rader. Moët & Chandon lär ha en grotta som är flera km lång och i vilken turister och andra körs runt i ett minitåg. Har dock aldrig varit där.

 

Calm

 

Härligt Calm. Jag blir så törstig och längtar dit igen.

 

Nu skall jag bara komplettera lite och dela med mig av lite intressant information. Inte Don utan Dom Perignon är det som får uppmärksamheten för denna upptäckt, men om detta tvistar de lärde. Vad som man nog vet rätt säkert är att han inte uppfann Champagnen, men utvecklade metoden ytterligare. En mindre känd munk som lånat namnet till det äldsta huset i Champagne nämligen huset Ruinart och munken Dom Ruinart är minst lika betydelsefull som Dom Perignon i detta sammanhang. Dom Perignon har dock fått affischnamnet för detta. Moet & Chandon har dock köpt detta namn och är hyggligt duktiga på att odla myten eftersom deras Dom Perignon Champagne är deras fina Presige skumpa.

 

Perrier-Jouet gör fantastiska Champagner och är ett av mina favorithus. Särskillt deras hyllning till sus och dus perioden La Belle Epoque i slutet av 1800-talet med deras Millésime Champagne med just namnet La Belle Epoque. Den är helt makalös och bland det bästa jag druckit. Men spar den några år i källaren först. Då blir den mycket bättre ändå.

 

Pol Roger har med åren bliva goda vänner med den hyggligt kända familjen Churchill från England. Sir Winston Churchill fick i början av 70-talert deras prestige Champagne uppkallade efter sig eftersom han älskade just deras Champagner.  Det var en hyllning till honom och jag tror dessutom den var gjord på ett sätt som man var rätt säker på att Winston gillade. Den är också riktig god. Inte bara dyr. Deras släkter lär fortfarande ha nära relationer. 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...