Jump to content

Min Canossavandring


calm

Recommended Posts

1 hour ago, Bebop said:

Grattis... Fantastiskt fin maskin, Studers sista modell. Iblan ångrar jag att jag inte köpte den istället för den B67 mkII jag valde. Den är trots allt ca 10 år yngre. Som du varit inne på är det inga betydande ljudskillnader men A807 har bättre banföring och är som är ett pinnhåll bättre mekaniskt. Även A810 (som kom efter B67) är en fantsdtisk modell, framför allt mk II med serienummer över 1100 (med röd display). 

Jag tror att om jag förstår Fabios urvalsmetod rätt att din maskin är minst lika fin. Jag tror inte han skulle vilja riskera sitt rykte genom att leverera under genomsnittsstandard. Är imponerad av den byggkvalitet som dessa maskiner besitter. Rena urverk vad avser mekaniken. Om man jämför bandföringen mellan B67:an och A807:an så saknar den senare bandföringsfjädring på "utsidan". Men enligt Fabio så är detta ingen förbilligande kompromiss utan en elektronisk förfining med bandspänningen  via spolmotorerna istället. Det är en mer komplex elektronik. Men slutresultatet blir detsamma. Dvs utmärkt.

Och förstår jag det hela rätt så ligger det i farans riktning för din del att det vankas kanske en maskin till.....?:D

 

Calm

 

Ca

Link to comment
Share on other sites

Dessvärre medförde den digitala teknikutvecklingen också att många ansåg att man inte behövde akustiskt bra lokaler längre. Den digitala Messias kunde även fixa detta, ansåg man. Det gror jag är en anledning till att digitaltekniken fått oförtjänt dåligt rykte oavsett resultat. Det finns upptagningar gjorda av t ex Bachs Mattheus- och Johannespassionen och Händels Messias där allt är samma förutom att de har "bandats" digitalt. De låter väl så bra som analoga inspelningar.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, calle_jr said:

Helt fantastiska maskiner. Vilken trevlig resa i välljudets anda. Inte bara klicka på "köp" på en anonym hemsida.

 

Slutresultatet kanske är att dessa två världar sporrat varandra?

Jag tycker att man kan se det.

 

Förstår jag det hela rätt så är denna trend med analoga bandspelare inte bara i audiofilsammanhng, utan precis som det nyvaknade intresset för vinyl bland unga så är inte steget långt till att även inspelningssidan med yngre tekniker kommer att anamma detta. Men som mycket hantverkskunnande så måste ett antal mästare kunna överleva för att sprida kunskapen vidare. Jag tror inte inte bara att man kan börja från scratch så där utan vidare. Många världsartister börjar också inse att det finns en annan värld vad gäller välljud. Didrik DeGeer har i vart fall inga problem att få avsättning för sina mikrofoner, snarare att få tid att producera nya i takt med efterfrågan.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, LasseJ said:

Grattis Calm. Vilket fint exemplar. Mycket bandspelare nu. Som flera redan har skrivit så är detta läckra maskiner. Tyvärr inget som lockar mig då tillgången på musik som jag gillar knappt finns. 

Tack så mycket!

Med hänsyn till en trend på alla fronter för att om möjligt skapa bättre ljud så skall man aldrig sluta hoppas på att detta också kommer att omfatta din musik. Den stora skillnaden handlar om dynamiken och den går naturligtvis att utvinna också ur digitala medier.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Grattis till både en härlig resa och till en av de maskiner jag själv skulle ha valt om jag hade hade hoppat på tåget. Det är i första hand platsbrist och bandpriserna som gör att jag inte stigit ombord på tåget och om jag är med på tåget utan rullbandspelare så får jag nöja mig med att just få vara med men då kanske sitta i sista vagnen. Men finns det en restaurangvagn så kan vi träffas där så bjuder jag på en Champagne Blanc de Vertus 1er Cru Brut N.V för 265kr på systembolaget, en dryck som jag tycker är riktigt god och väl värt sitt pris. Och ni rullbandspelarägare kanske skulle kunna tänka er att bjuda på en sittning som tack för tipset?;)

 

Ursäkta raden om alkohol men ville bara tipsa:blush

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Mr. D said:

Sincere congratulations for the acquisition of this superb machine. Now that the hunt for a tape deck is over, there is a new hunt starting: finding some good tapes. The fun never ends.

Thank you very much! 

Yes, the hunt has already started and it will be nice to explore new musical experience. One chocking one is the opera recordings that Fabio played for us. Absolutely stunning!

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, byZan said:

Grattis till både en härlig resa och till en av de maskiner jag själv skulle ha valt om jag hade hade hoppat på tåget. Det är i första hand platsbrist och bandpriserna som gör att jag inte stigit ombord på tåget och om jag är med på tåget utan rullbandspelare så får jag nöja mig med att just få vara med men då kanske sitta i sista vagnen. Men finns det en restaurangvagn så kan vi träffas där så bjuder jag på en Champagne Blanc de Vertus 1er Cru Brut N.V för 265kr på systembolaget, en dryck som jag tycker är riktigt god och väl värt sitt pris. Och ni rullbandspelarägare kanske skulle kunna tänka er att bjuda på en sittning som tack för tipset?;)

 

Ursäkta raden om alkohol men ville bara tipsa:blush

 

/byZan

Tack för det!

Det blir nog lyssning vad det lider och tack för tipset om champagne. Kommer till det senare på återresan. Först måste jag tanka av alla nuvarande bandspelareägares bästa tips om band och var man kan hitta dem. Du kommer om jag känner dig rätt i jakten på Nirvana säkert trilla dit själv.:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bebop said:

Som du varit inne på är det inga betydande ljudskillnader men A807 har bättre bandföring och är ett pinnhåll bättre mekaniskt. 

 

Hmm. Jag har hört precis tvärt om faktiskt. Jag har hört av Studertekniker i Sverige att B67 har bland de bästa bandföringarna bland Studermaskiner och att det är en av dess styrkor. A807 har bara fjädrade hjul på ena sidan, men som sagt är ljudet lika bra. Detta säger jag inte för att dissa A807. Jag har precis köpt en sådan också. Återkommer om det...

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, byZan said:

Men finns det en restaurangvagn så kan vi träffas där så bjuder jag på en Champagne Blanc de Vertus 1er Cru Brut N.V för 265kr på systembolaget, en dryck som jag tycker är riktigt god och väl värt sitt pris

 

/byZa

Tack för skumpatipps det uppskattas. Hittar den dock inte på ovanstående info. Behöver veta Champagnehuset också skulle jag tro. 

Link to comment
Share on other sites

Nu till höjdpunkten vid besöket i Varese!

 

P1090074.jpg.7fd110e9945c6f82df88dcefd8b359a8.jpg

 

Det här lyssningsrummet och denna lyssning går till historien som en av de bästa jag hört. Maken till akustikreglerat rum får man leta efter. Som jag nämnde jobbar Fabio även med Avalon och Acoustica Applicata. Det satt mängder av deras produkter på tak och väggar i detta rum.. Det gav en försmak om vad som skulle komma. Dynamiken var enastående. Men det var innerligheten i musiken som på ett oförklarligt sätt får det hela flyta som en musikalisk lavaström. Men höjdpunkten var när Fabio laddade ett band med operamusik som den fulla potentialen verkligen kom fram. Absolut det bästa inspelade stycket jag någonsin hört, basta! Helt enastående. Aldrig hört något bättre.!

 

Calm 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Apexorca said:

 

Hmm. Jag har hört precis tvärt om faktiskt. Jag har hört av Studertekniker i Sverige att B67 har bland de bästa bandföringarna bland Studermaskiner och att det är en av dess styrkor. A807 har bara fjädrade hjul på ena sidan, men som sagt är ljudet lika bra. Detta säger jag inte för att dissa A807. Jag har precis köpt en sådan också. Återkommer om det...

 

Det grasserar en del myter i den audiofila världen som saknar bäring i verkligheten. En är att VU-mätare skulle ha inverkan på ljudet, en annan att Butterflyhuvuden har samma effekt och så denna. Tog naturligtvis upp denna fråga med Fabio eftersom den är så uppenbar när man tittar på maskinen att man kan dra den slutsatsen. Han menar dock och har säkert täckning för detta att den frågan om mekaniken är omhändertagen av en ytterligt väl utvecklad elektronik istället. Alltså ingen kompromiss eller besparing, snarare tvärt om. Kanske denna krets som gör att en del reparatörer inte kan hantera alla Studermaskiner, vad vet jag? Är dock helt trygg i att detta kommer att fungera utmärkt så länge maskinen i övrigt håller. Och vi pratar sannolikt om en livstid till.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Hmm. Jag har hört precis tvärt om faktiskt.

Jag tror det kommer från Studers egna kommunikatörer. 

 

Fast tape deck with high tape spooling speeds and gentle processing of the tapes by electronically controlled tape tension, 2 controlled AC spooling motors with photoelectric tacho sensors and noncontacting tape tension sensor.

 

I och med att bandet inte ligger mot en "tape tension sensor" skall den vara "snällare" mot bandet, framför allt vid snabbspolning och därmed tillåta högre spolningshastighet. Det är inget argument som har praktisk betydelse för mig men jag tvivlar inte på att det är riktigt. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Det grasserar en del myter i den audiofila världen som saknar bäring i verkligheten.

Det håller jag med om. Just Butterfly-huvud är en sådan som många gått i luven på varandra. Spårbredden är lite bredare för att bättre anpassas till den den då introducerade IEC-standarden men framför allt ger de lite högre magnetflöde så att stereoinspelningar skull låta mer på monoskivor men på bekostnad av lite sämre "crosstalk". (Om nu detta är sant; det finns olika tolkningar och sanningar).

 

Vi har inte en susning om vilka huvud som använts i hela inspelningskedjans olika steg. Skulle det vara ett problem kan man ju tänka sig att studiorna skulle ställa krav på inspelningshuvud vid inspelning, överföring till mixningsband  och sedan till masterband och kopior av dessa för vinyl- och CD-mastrar. Blandar vi sedan in NAB/IEC blir det ännu knepigare. Anta att inspelningen och grundmastern är gjord i USA med NAB-standard på Ampex (som inte använde Butterfly). En masterkopia skickas över till Europa som gör en masterkopia med Butterfly efter IEC-standarden och sedan gjordes en vinylmaster utan Butterfly. I andra fall kan det vara en annan kombination. Vad jag lärde mig i somras är att det är en icke-fråga och inget att bry sig om. 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Det finns upptagningar gjorda av t ex Bachs Mattheus- och Johannespassionen och Händels Messias där allt är samma förutom att de har "bandats" digitalt. De låter väl så bra som analoga inspelningar.

 

Det där är ju en väldigt viktig synpunkt tycker jag och något att ha i bakhuvudet när man förordar det ena eller andra mediets förtjänster och nackdelar. Det handlar som så mycket annat om vem som hanterar verktygen och hur det görs och inte mediet självt. Ge te x mig och Lars Lerin samma papper, penslar och vattenfärger. Förutsättningarna för ett fantastiskt konstverk finns hos båda, men medan min målning på sin höjd blir en patetisk kludd, så blir Lars Lerins något helt annat :)

 

med det sagt, grattis Calm till en fantastisk maskin! :thumbsup:

 

Man börjar nästan känna paniken flåsa i nacken...kommer det att finnas några maskiner och band kvar om man någon gång skulle få för sig att hoppa på detta tåg??? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Bebop said:

Jag tror det kommer från Studers egna kommunikatörer. 

 

Fast tape deck with high tape spooling speeds and gentle processing of the tapes by electronically controlled tape tension, 2 controlled AC spooling motors with photoelectric tacho sensors and noncontacting tape tension sensor.

 

I och med att bandet inte ligger mot en "tape tension sensor" skall den vara "snällare" mot bandet, framför allt vid snabbspolning och därmed tillåta högre spolningshastighet. Det är inget argument som har praktisk betydelse för mig men jag tvivlar inte på att det är riktigt. 

 

Det jag hört är att stabiliteten i drivningen av bandet, hastigheten mm är bättre på B67. Din kommentar om slitaget mot bandet låter ju rimlig med färre hjul. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

 

Det där är ju en väldigt viktig synpunkt tycker jag och något att ha i bakhuvudet när man förordar det ena eller andra mediets förtjänster och nackdelar. Det handlar som så mycket annat om vem som hanterar verktygen och hur det görs och inte mediet självt. Ge te x mig och Lars Lerin samma papper, penslar och vattenfärger. Förutsättningarna för ett fantastiskt konstverk finns hos båda, men medan min målning på sin höjd blir en patetisk kludd, så blir Lars Lerins något helt annat :)

 

med det sagt, grattis Calm till en fantastisk maskin! :thumbsup:

 

Man börjar nästan känna paniken flåsa i nacken...kommer det att finnas några maskiner och band kvar om man någon gång skulle få för sig att hoppa på detta tåg??? :unsure:

Tack så mycket!

Allt kommer an på musiken som spelas in. Sk-t in sk-t ut som det heter även i andra sammanhang och det är helheten som räknas. Men om det någonstans ligger en begränsning i inspelningskedjan så kan den nog knappast kompenseras senare, i synnerhet om det rör sig om media eller signalkälla. Att lyssna till musik utan egentlig (skall väl tas med en nypa salt) dynamisk kompression blir annorlunda, men det gäller även de digitala medierna naturligtvis. Skall i vart fall njuta nyhetens behag så länge det går och vill du komma och lyssna slå på ett pm.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, YYZ said:

Jag gratulerar! Jag har ingen som helst anknytning till dessa maskiner, men tycker de är hur coola som helst, att bara med sitt utseende uttrycka välljud :)

Tack så mycket!

Vet inte om man sätta korrelation mellan utseendet och ljudet, men det senare är värt även om man skulle välja någon med sämre utseende.;)

 

Calm.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, UffeZ said:

Grattis till en mycket fin spelare och tack för gästfriheten samt lyssningsstunden av ditt fantastiskt väl utsorterade system. 

Tack själv!

 

Alltid roligt att träffa likasinnade och kul att ni gillade systemet.

Tack också för vägledning när det gäller att bildredigera!

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

 

Ok Figge tack! Har druckit några från detta hus. Det är roligt att hitta hus som kan göra riktigt bra Champagne till lägre pris. 

Veuve Fourny från Verty är mycket seriösa och duktiga. De höjer sig över många gårdar i den storleken.. Biodynamiskt odlad i hela sortimentet, ca 70.000fl/år. Ekfat på det mesta tror jag ffa på deras finaste flaskor. God kvalitet i hela deras sortiment. I toppskiktet helt klart. De har många Blanc de blanc, så klart, eftersom de ligger i Cote de Blanc där Chardonnay växer utvecklas kanske bäst i hela världen (i alla fall kan en Champagneälskare säga det) Chablis håller nog inte med. Skulle verkligen tro att även deras enklaste Champagner skall ligga till sig mint 3 år i en sval källare för att prestera på topp. Skall nog testa det själv...

 

Ursäkta denna bubbliga utsvävning.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Mr. D said:

The fun never ends.

...or the torture never stops, depending on how you see it :D

 

 

7 hours ago, Taxmannen said:

min målning på sin höjd blir en patetisk kludd

:D

Jag kör ju en VW Golf bättre än jag skulle köra en F1-bil, men ge en F1-bil till rätt förare så...

Jag tror inte formatet i sig är begränsningen utan arbetssättet, och slarvigt uttryckt kan man säga att det inte är så lätt att slarva och skarva med en analog inspelningskedja som med en digital.

Jag tycker att man ser en tydlig tendens att valet av format sätter ambitionsnivån.

Om man räknar upp 10 digitala inspelningar som är superba så kan man räkna upp 100 analoga.

En annan aspekt är att man ofta uppfattar en halvsjaskig analog inspelning (Peter Green, Nick Drake, Robert Fripp etc) nästan som mer äkta eller verklig, medan en sjaskig digital inspelning låter obehagligt.

 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, calle_jr said:

En annan aspekt är att man ofta uppfattar en halvsjaskig analog inspelning (Peter Green, Nick Drake, Robert Fripp etc) nästan som mer äkta eller verklig, medan en sjaskig digital inspelning låter obehagligt.

 

 

En av de första CD jag köpte, Lenny Kravitz "Mama said" hade en massa varningstext på sig om att den var inspelad med äldre instrument, förstärkare och dito inspelningsutrustning och därför kunde låta brusigare än en heldigital inspelning.  Fånerier.  Bruset från en överstyrd rörförstärkare innan första strängen slås an är ju som nån sorts förspel som bara höjer upplevelsen.  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...