Jump to content

Rauna Chaconne Delta


RaunaOpus3

Recommended Posts

  • 3 months later...

Har haft ett antal projekt som kommit emellan detta men är nu äntligen på plats igen:)

Det som ska göras är;

 

  • Nya element
  • Nya filter (Eventuellt kombinera med Duelund audio) alternativt aktiva filter (Kund ej bestämt sig än)
  • Ny dämpning
  • Nya terminaler från Furutech
  • Ny intern kablage
  • Tillverka nya socklar i betong, rostfritt stål eller massivt trä (Kund ej bestämt sig än)

Inga billiga leksaker men å andra sida blir de som nya o kommer lätt kunna fajtas med dagens högtalare/ljud

/M

Link to comment
Share on other sites

Kul att se. Jag hade ett par sådana på 80-talet men bytte upp mig till Cresendo (serienummer 3 och 4 !) för jag ville ha mera bas. Har fortfarande kvar dom och tankar har tänkts om uppgradering av element och delningsfilter. Dom är för stora för mitt nuvarande boende men kanske sen...

 

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

Betong är ett väldigt bra material tull högtalare, dock ska helst inte lådan vara fyrkantig. Det fina med just denna modellen är att den är byggd mer trekantig o smal/liten rygg/bakdel.

 

Detta är ett projekt som passar mig o min kunskap som handen i handsken.

Lådan ska renoveras, slipas ner o målas om. Vita lådor, som så var tanken även från början, svarta lister/socklar i antingen trä eller målad betong. Dämpning på/mot alla väggar i lådan plus löst liggande. Nya skyltar för uppgraderade högtalare är på gång med, frontar kommer tas bort o hål för dessa spacklas igen

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AlfaGTV said:

Varför önskar du/kunden byta socklarna? De såg ju inte ut att vara några direkta fel på dem. Och lite undrar jag om det verkligen blir en Chaconne när allt bytts och micklats med? Det kanske blir en bättre högtalare men inte så ortodox.

Ena sockeln var sönder så båda ska bytas ut:)

Nä Chaconne blir det inte, därför jag kommer göra en uppgradering med skylten, som heter version !!

Link to comment
Share on other sites

Just now, AlfaGTV said:

Okej, det förklarar saken. Vad är det för material i socklarna förresten? MDF?

Då är det med andra ord förädlingsuppdrag du sysslar med i det här fallet! :)

 

Vi kan kalla det förädlingsuppdrag då :)

Socklarna i original handlar om nån sorts av plast / komposit

Ingen högre kvalite då de suttit där sen start

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...