Jump to content

Diana Krall - Royal Albert Hall 2017-09-28


calle_jr

Recommended Posts

Diana Krall - Royal Albert Hall 2017-09-28

Efter många om och men lyckades jag ta mig till London för en vecka sedan.
Jag var på Kastrup kl 6 dansk tid och landade på Heathrow kl 17.30 uk time, och risken vara att Diana Krall skulle stå på scenen kl 19.30. Transporter tar tid...

IMG_0001.JPG
Bild av Royal Albert Hall från Wikipedia

Upplägget för Turn Up The Quiet var:

Diana Krall - Piano/sång
Anthony Wilson - Gitarr
Karriem Riggins - Trummor
Stuart Duncan - Fela
Robert Hurst - Bas

:)

Link to comment
Share on other sites

 

På Royal Albert Hall kan uppvärmningen inledas redan i baren. Vi hann knappt med det, men det går att ta med sin pilsner eller vad man nu föredrar. Kl 19.30 kom Neil Cowley Trio in.

De är betydligt skäggigare än Diana Krall Band, och musiken kan inte alls förväxlas med hennes. Mycket bra. Jag tog ingen filmsnutt av dem, men här är ett smakprov.

Rooster Was A Witness från albumet The Face Of Mount Molehill:

http://www.neilcowleytrio.com/

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, A/Wing. said:

Spännande var det värt resan 

Jag ska tillstå att jag tycker hon är bäst när hon inspireras av Count Basie och Tom Waits, hellre än Peggy Lee och Antonio Carlos Jobim. Så helt säker var jag inte. Det skulle bero på vad de valde att spela och på vilket sätt.

Det skulle visa sig att de pendlade friskt mellan stilar, och bara valet av instrumentering gör att de fick mitt gillande. På 5 min hade de förvandlat Albert Hall (5272 sittplatser!) till en barscen.

L-O-V-E:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, YYZ said:

Grymt skönt snärtigt basspel :)

Ja, det är ett sjujäkla band. Deras kraftigt temposänkta Sway är en klar konkurrent till Dean Martins klassiska version, och får en helt annan innebörd. 30-talsklippen med George Raft och Carole Lombard som projicerades gjorde kanske sitt till. Mycket effektfullt.

Sway:

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Jag var på Kastrup kl 6 dansk tid och landade på Heathrow kl 17.30 uk time, och risken vara att Diana Krall skulle stå på scenen kl 19.30. Transporter tar tid...

 

Oj, så många timmar för att komma till London?! Vad hände?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vox said:

Oj, så många timmar för att komma till London?! Vad hände?

Äsch, en massa strul, men jag har förträngt det.

Royal Albert Hall är en vacker sal och det nya taket innebär säkert en förbättring, annars hade de inte gjort det. Det rimmar kanske inte stilmässigt, men man behöver ju inte titta uppåt och om man ska prioritera är det väl viktigare att man hör bra än att taket ser fint ut. Albert Hall är trots allt en konsertsal, och numera är merparten av föreställningar förstärkta.

IMG_2981.JPG

IMG_2994.JPG

IMG_3005.JPG

IMG_3028.JPG

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

Äsch, en massa strul, men jag har förträngt det.

Royal Albert Hall är en vacker sal och det nya taket innebär säkert en förbättring, annars hade de inte gjort det. Det rimmar kanske inte stilmässigt, men man behöver ju inte titta uppåt och om man ska prioritera är det väl viktigare att man hör bra än att taket ser fint ut. Albert Hall är trots allt en konsertsal, och numera är merparten av föreställningar förstärkta.

IMG_2981.JPG

IMG_2994.JPG

IMG_3005.JPG

IMG_3028.JPG

Kul! Live är alltid bäst! Ser att hon ändrat uppställningen på scen jämfört med konserten på Konserthuset i Sthlm för några år sedan. Då stod flygeln mot höger och hon spelade med ryggen mot övriga musiker, vilket var lite märkligt. Samspelet var det dock inget fel på. Vi hade bokat biljetter långt fram till vänster och blev så att säga snuvade på konfekten och såg bara ryggen på henne. Jag upplever henne som lite sval som personlighet och kanske en artist med lite scenskräck. Vet inte om rutinen har mjukat upp henne. Då pratade hon mellan låtarna lite om sina år i Stockholm och Sheraton där hon var barpianist. Jag och några kompisar brukade landa där på kvällskvisten och få lite musik och kvinnlig fägring, men det var många år sedan. Roligt i vart fall att se henne nu på Royal Albert Hall, måste varit en upplevelse värt resan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Kul! Live är alltid bäst! Ser att hon ändrat uppställningen på scen jämfört med konserten på Konserthuset i Sthlm för några år sedan. Då stod flygeln mot höger och hon spelade med ryggen mot övriga musiker, vilket var lite märkligt. Samspelet var det dock inget fel på. Vi hade bokat biljetter långt fram till vänster och blev så att säga snuvade på konfekten och såg bara ryggen på henne. Jag upplever henne som lite sval som personlighet och kanske en artist med lite scenskräck. Vet inte om rutinen har mjukat upp henne. Då pratade hon mellan låtarna lite om sina år i Stockholm och Sheraton där hon var barpianist. Jag och några kompisar brukade landa där på kvällskvisten och få lite musik och kvinnlig fägring, men det var många år sedan. Roligt i vart fall att se henne nu på Royal Albert Hall, måste varit en upplevelse värt resan.

Calm

Hon hade en mycket ödmjuk framtoning. Så till den grad att det i sig blir humoristiskt, typ "Hur ska detta gå?", och inledde med att hylla sina musiker som hon "skulle få svårt att leva upp till".

Jag har hört talas om hennes jobb på Sheraton. Det är säkert anledningen att hon har en så stor katalog standards med den typen av pianobarsstuk.

Mycket proffsigt och vackert framförande som var väl värt resan. Vi stannade över helgen och lufsade runt i Soho, Monument, Portobello Road, China Town, Hyde Park osv. Vinylhub.com är bra i telefonen i de lägena. Skivaffärer i London har en tendens att poppa upp och lägga ner år från år. Jag har bott i London, men jag tippar på att hälften av de butikerna jag gick till då är stängda idag, och nya har poppat upp. I Soho var det nästan bara DJ-butiker på den tiden. Nu finns det minst en handfull riktiga skivaffärer.

Link to comment
Share on other sites

Kul att få följa med lite på konserten även om det bara är via bild och ljud. Det är en väldigt tilltalande live-känsla i ljudet avlyssnat via mina datorhögtalare (som är ganska bra) och när jag ser bilden från salen förstår jag varför det fungerar så pass bra.

 

IMG_2991.JPG

 

Det är inga dumskallar som designat den salen. Från din position är det förhållandevis fritt fram för direktljudet att skapa riktningsinformationen och när efterklangen sedan läggs ovanpå blir det inte dumt alls. PA-ljudet balanseras också strax framför så den platsen var inte dum.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, MatsT said:

Det är inga dumskallar som designat den salen.

Nej.
Albert Hall är rankad som nr 58 i världen (baserat på Beranek). Den rankingen är för akustisk musik och jag tror inte den är uppdaterad sedan man gjorde om taket.
Det skulle vara kul att göra en ranking för salar med sitt eget FoH, även om de största artisterna nästan alltid använder sitt eget.
Den är mycket väldiffuserad och drygt 5200 stolar med människa ger en avsevärd dämpning.

Link to comment
Share on other sites

Publik har nog mer av absorberande effekt i form av kläder etc misstänker jag. Var i Berwaldhallen i söndags på Hiromikonserten och noterade avtagande efterklang när publiken strömmade in i salen. Likaså när publiken reste sig för att applådera. Måste vara svåra beräkningar när man bygger konsertsalar om man inte använder dockor istf människor förstås:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2017 at 05:29, calm said:

Publik har nog mer av absorberande effekt i form av kläder etc misstänker jag. Var i Berwaldhallen i söndags på Hiromikonserten och noterade avtagande efterklang när publiken strömmade in i salen. Likaså när publiken reste sig för att applådera. Måste vara svåra beräkningar när man bygger konsertsalar om man inte använder dockor istf människor förstås:)

Du kommer väl ihåg testerna från Malmö Live :)

 

diagram.JPG

 

DSC_0444.JPG

 

Om man strävar strikt efter jämnhet så får man ha högabsorberande stolar. Annars påverkar det ganska mycket om salen är tom, halvfull eller full. Jag föredrar dock att stolarna inte är alltför absorberande eftersom det ju sänker efterklangen.

I Malmö Live sänkte vi stolarnas absorption genom att sätta ett tätt membran under tyget på ryggsidornas topp och sidor, samt att förlänga träplattan på ryggstödets baksida.

Även reflektionsmönstret och diffussion i salen kan styras med stolarna, och lägg märke till hur man ofta utformar både ryggens baksida och sätets undersida för att få gynnsamma reflektionseffekter.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, calle_jr said:

Du kommer väl ihåg testerna från Malmö Live :)

 

diagram.JPG

 

DSC_0444.JPG

 

Om man strävar strikt efter jämnhet så får man ha högabsorberande stolar. Annars påverkar det ganska mycket om salen är tom, halvfull eller full. Jag föredrar dock att stolarna inte är alltför absorberande eftersom det ju sänker efterklangen.

I Malmö Live sänkte vi stolarnas absorption genom att sätta ett tätt membran under tyget på ryggsidornas topp och sidor, samt att förlänga träplattan på ryggstödets baksida.

Även reflektionsmönstret och diffussion i salen kan styras med stolarna, och lägg märke till hur man ofta utformar både ryggens baksida och sätets undersida för att få gynnsamma reflektionseffekter.

Hade i bakhuvudet att jag sett inlägg om detta tidigare. När jag tänker akustik i konsertsalar så tänker jag på Musik Verein i Wien och deras stora sal. Make till akustik får man leta efter. Men så var det inte bara salens proportioner utan också kassettakets upphängning i linor, utrymmet under konsertsalsgolvet och de ihåliga statyerna efter sidorna. Alltså allehanda akustiska trix. Eftersom salen nästan alltid är fullsatt så blir beräkningen kanske lättare. Kommer inte ihåg hur stolarna var konstruerade men det var säkert något extra med dem också.

Publiken i den här hagen verkar måttligt engagerade, flesta med hörselskydd. Antar att man ville skydda känsliga musikeröron för frekvenssvep?:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calm said:

Publiken i den här hagen verkar måttligt engagerade, flesta med hörselskydd. Antar att man ville skydda känsliga musikeröron för frekvenssvep?:D

Förutom vi som var direkt inblandade så kommenderades en skolklass och vi bjöd på saft o bullar.

Det går inte vistas därinne under test utan kåpor. Det är 7 sek efterklangstid i rummet, så det är direkt skadligt utan skydd.

Jag vet en kille som för många år sedan hamnade i allvarligt chocktillstånd efter att av misstag startat högtalarna i ett liknande efterklangsrum.

Mannen närmast som slog i pannan före testet är Jonas Brunskog.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om det var detta företag som jobbade med fullstora dockor vid test? http://www.nagata.co.jp/e_sakuhin/concert_halls.html

Tycker mig ha sett bilder på dylikt, kanske i samband med ditt stora projekt i Malmö?

I vart fall tycker jag att det är intressant att det finns lokaler som är tillkomna långt före elektroniska mätinstrument som klingar fantastiskt. Kanske kommenderades gladiatorerna ut som provdockor under romartiden?:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

Tycker mig ha sett bilder på dylikt

Ja, Yasuhisa Toyota föredrar att bygga skalmodeller. För Elbphilharmonien har han byggt en modell i skala 1:10 med dockor.

Jag har lite svårt att förstå hur man kan lyssna i skala 1:10, men det ska gå och han gör det.

Likhetsteori (theory of similitude) är inte helt okomplicerat om det ska bli rätt, men jag har inga problem med det för andra fysikaliska tester. Men för välljud...? :unsure:

Min personliga uppfattning är att det är bättre att lägga de slantarna på en riktigt bra beräkningsmodell där man kan testa flera hundra varianter, och även leta fel med auralisering och andra metoder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...