Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er!

Jag har helt snöat in på piP och undrar om ni skulle kunna tipsa om passande elektronik till piP. Vore trevligt med tips "ungefär" i piPs prisklass (1000-10000 kronor). En ny cd behöver jag definitivt också, och den bör lira i samma liga som förstärkaren. Begagnat kann jag nog tänka mig.

Vad anser ni om påståenden som "För dom pengarna bör du satsa på flerkanalsprodukter, det blir mycket mer prisvärt då."

/HippHipp

Posted

Hejsan,

Känner igen denna frågeställning från Faktiskt.se där ju medlemmarna dessutom har mer och större erfarenhet av Pip.

Själv hade jag Pip på besök hemma hos mig och då drevs dom med ett ARC VT 100 mk III. Funkade bra! :)

Ang det generaliserande utalande om flerkanalsprodukter går det inte svara annat än just generaliserande. Stora serier ger bra priser men det tenderar bli "pallprodukter" (dvs massprodukt) med ibland bristande mekanisk kvalite för att inte tala om den (för mig) så viktiga produktkänslan. Att handhava produkten och använda den skall inte vara ett skramligt äventyr...

Jag tycker du borde rycka upp dig, se till vilka produkter du har möjlighet att testa och som du samtidigt även kan låna hem för provlyssning. Välj nån av dom.

Hej på er!

Jag har helt snöat in på piP och undrar om ni skulle kunna tipsa om passande elektronik till piP. Vore trevligt med tips "ungefär" i piPs prisklass (1000-10000 kronor). En ny cd behöver jag definitivt också, och den bör lira i samma liga som förstärkaren. Begagnat kann jag nog tänka mig.

Vad anser ni om påståenden som "För dom pengarna bör du satsa på flerkanalsprodukter, det blir mycket mer prisvärt då."

/HippHipp

Posted

Hej!

För att ta det sista först. Prisvärdheten beror ju endast på vad prylarna skall användas till och är det tvåkanal som gäller blir ju svaret givet... :)

Har lyssnat på piP ett par gånger och det har varit med Advantage och Denon vill jag minnas. Skall du ge dig ut på begagnatmarknaden kan det vara mödan värt att hålla ögonen öppna efter ett par Denon POA-6600A. Du är på den säkra sidan både när det gäller ström och effekt och dessutom har de variabel ingångsnivå så du kan förmodligen köra CD-spelaren direkt. Jag har själv haft dessa monoblock i flera år och bl.a. jämfört med NAD 208.

Nypriset var ungefär detsamma.

Posted
Hejsan,

Känner igen denna frågeställning från Faktiskt.se där ju medlemmarna dessutom har mer och större erfarenhet av Pip.

Jo, jag figurerar även på faktiskt.se under namnet HippHipp

Jag tycker du borde rycka upp dig, se till vilka produkter du har möjlighet att testa och som du samtidigt även kan låna hem för provlyssning.

Rycka upp mig? Inte för att jag vet vad du har för hemliga kontaker, men vad vet du om mitt sinnestillstånd?

Jag har inga guldöron och försöker bara vaska fram ett par kandidater, eftersom jag varken har tid, lust eller möjlighet att fara land och rike runt bara för att lyssna på hifiprylar. Tanken är att köpa saker som är "bra" och som jag kan leva med i vad vet jag, 5 till 10 år. Har man ingen aning så är väl bästa tipset att fråga dem som vet (och naturligtvis om möjlighet finnes, provlyssna själv).

/HippHipp

Posted
Jag har inga guldöron och försöker bara vaska fram ett par kandidater, eftersom jag varken har tid, lust eller möjlighet att fara land och rike runt bara för att lyssna på hifiprylar. Tanken är att köpa saker som är "bra" och som jag kan leva med i vad vet jag, 5 till 10 år. Har man ingen aning så är väl bästa tipset att fråga dem som vet (och naturligtvis om möjlighet finnes, provlyssna själv).

du grabbarna på detta forumet åker jorden runt för att lyssna på väljud :D:D

jag har själv funderat på att köpa ett par pip till sängkammarn.

i mitt vardags rum huserar redan ett par i28s samt fyra subbor(nht1259)

i28(4).JPG

obs högtalarna på bilden tillhör david a

Posted

En integrerad förstärkare under 10000:-, då är mitt tips t.e.x en begad Roksan Caspian, mycket musikalisk förstärkare för pengarna, bättre än dyrare konkurenter på att bara lira musik.

Roksan Caspian ( Nya modellen )

En annat musikaliskt alternativ tycker jag är en förstärkare från Rega, passande för budgeten är kanske Mira 3.

Rega Mira 3

En knappt begad finns på hifimagasinet.

Beg Rega Mira 3

En förstärkare från Myryad kanske oxå kan vara nåt, spelar lite större och maffigare än dom ovanstående alternativen.

En begad från M-serien eller en ny från Z-serien kanske.

Myryad i Sverige

Myryads Hemsida

Kolla oxå in Ljudmakarns hemsida, tycker dom har mycket intressanta alternativ i prisklassen, några lite ovanligare märken.

Ljudmakarn

Har aldrig hört pip högtalarna själv så jag vet vad som passar, bara lite tips på bra grejer.

Posted

Om det vore jag, skulle jag solklart köpa Roksan Caspian. Otroligt prisvärd redan som ny, som begagnatköp är den klockren om man hittar ett välskött ex.

CD under 10' är svårare. Nytt skulle jag nog prova Primare's nya minsting. Beggat så kanske en av de större Arcam-spelarna.

Men som någon sa tidigare, provlyssningen med egna öron kommer du inte undan. Visst kan man chansa åxå, men då finns ju risken för misslyckande...

lycka till /stargazer

Posted
Rycka upp mig? Inte för att jag vet vad du har för hemliga kontaker, men vad vet du om mitt sinnestillstånd?

/HippHipp

Du tolkade mig fel. :black: Att rycka upp dig var en uppmaning till att engagera dig. Inget ont om ditt sinnestillstånd. Faktiskt. :shy:

Jag menar att din frågeställning är relevant men ändå ganska lättbesvarad:

* vilka apparater har du tillgång till att kunna provlyssna i närområdet?

* om din budget är max 10'000kr så sätt av 2'000kr för att ge dig själv möjlighet att lyssna hemma på stärkare upp til 8'000kr

* om du inte har guldöron - skall du då lyssna på vad andra "säger att du skall tycka om"?

* Ingvar och därmed INO har väl gjort det ganska klart hur Pip drivs bäst? NAD208, Rotels bamsing, Denons hemmabioreceiver, mfl.

Ps. I alla välmening alltså!

Posted
Är NAD 208 verkligen ett alternativ med sina upptrissade begagnatpriser... :?:

Intressant fråga!

Som vanligt borde väl slutresultatet ställas i propotion till priset, oavsett nypris, begpris, etc!??

Mer kritiskt (än priset) verkar det vara med NAD'ens kvalite och därmed hållbarhet.

Guest Rydberg
Posted

Jag lyssnade på piP i lördags kopplad till Denon 2105 hembioreciever och det lät överraskande bra även för mina guldöron :cool: , däremot tror jag att det såklart skulle bli ändå bättre med ett rejält steg men det kräver en annan budget. Jag har ju själv en lite större Denon reciever, 3805, och den låter helt ok men ett steg är klart bättre (och dyrare).

EA> Väldigt sund inställning! (som vanligt :) )

Jag skulle inte heller valt 208 och det också pga kvalitetsbristerna.

Posted
Jag lyssnade på piP i lördags kopplad till Denon 2105 hembioreciever och det lät överraskande bra även för mina guldöron  :cool: , däremot tror jag att det såklart skulle bli ändå bättre med ett rejält steg men det kräver en annan budget. Jag har ju själv en lite större Denon reciever, 3805, och den låter helt ok men ett steg är klart bättre (och dyrare).

EA> Väldigt sund inställning! (som vanligt  :) )

Jag skulle inte heller valt 208 och det också pga kvalitetsbristerna.

Ah du e för söt! ;)

Måste kännas surt att tycka om Pip och ändå inte få till dom i ditt lyssningsrum? Nåja, du sitter väl med 60 snart?

Är man inte superintreserad och heller inte vill/kan/orkar lägga ner massa tid är det väl bara till att köpa nått sunt. Integrerad från Rotel, hemmabioreciever etc. Klart! skivor för resten! :mm:

Guest Rydberg
Posted

ja piP fungerar inte så bra här men jag köpte ett par ändå, kul att ha om inget annat :)

Pi60s, nja, vi får se, lutar lite åt topp- och basmodulsystem :mm:

Posted

Trevligt med olika rekommendationer! Gör inte valet lättare, men man får flera uppslag. Vägen till det perfekta ljudet kommer att bli lång och svår! Nog dumt att vara otålig när man skall köpa hifiprylar...

Vi får se vad det blir, begagnat är ju klart intressant, då blir det ju lite över till trevliga skivor också (..och konserter)

/HippHipp

Posted
En sak har jag lärt mig genom åren och det är att tiden är hifins bästa vän.

Impulsiviteten är dess fiende...  :diss::)

jag måste säga att det är precis tvärtom...finns inget roligare än å impulsköpa nån ny del :) enda nackdelen är ju att tjejen blir måttligt glad då hon får se prislappen

• 1 month later...
Posted

Förstärkar-rekommendation:

Jag kör en Electrocompaniet ECI-4 till mina Pip-ar. Spelar mycket oansträngt med fantastisk röst-återgivning, det fina är det där fylliga mellanregistret som passar IMO väldigt bra till Pip. Detaljer är bra men ingen överfokus i högsta registren = fri från S-ljud :) passar inte så bra i mini-rum med bummel-tendenser eftersom den besitter brååd-djup bas, jag lyssnade igenom ett gäng förstärkare innan jag valde denna, t.ex Rotel RA-1062, Densen B-100 mk2, Musical fidelity X-150 (mycket bra), panasonic XR-45, kort lyssning på Audio Analouge Maestro Settanta, men ECI-4 lät trevligast i mina öron. Köpte min beggad i nyskick för 9500kr

CD-spelare:

Jag kör med en Philips 963SA dvd-spelare och den låter väl som den ska men jag vet inte om den är värd en rekommendation.

Posted

Konstruktören av Pip förordar ju Pioneer 668 om du vill ha en dvd-spelare som

avspelare av skivor. Jag har själv aldrig hört den men du får väl fråga en handlare

om hemlåning för en jämförelse.

På beg marknaden finns ibland Primare D30. Den har bal utgång och skulle passa din stärkare.( Gissar att den har bal ingång )

hälsningar

Hasse