Jump to content

Hörlursanläggning - tips tack!


Terminator

Recommended Posts

Hej,

Jag är mitt i småbarnsåren så den vanliga stereoanläggningen får inte så mycket tid (i princip ingen alls...) men jag har börjat se att lite hörlurslyssning skulle kunna gå att smyga in. Jag har därför börjat fundera på att sätta upp en hörlursrigg i arbets/gästrummet där det finns en dagbädd att ligga och lyssna på kvällstid när barnen sover på våningen nedanför. Skivsamlingen är digitaliserad sedan länge och ligger i FLAC-format på en NAS och i övrigt så blir det en del Spotify, allt genom husets Sonos-system. Jag har tidigare tänkt att jag ska sätta upp en hörlursanläggning bestående av:

 

Sonos Connect - eller ett alternativ men jag prioriterar användarvänlighet och driftstabilitet väldigt högt. 

DAC/Hörlursförstärkare - kollat på t ex Marantz HD-DAC1 men känt mig låst till att ha en med koax in (ej bara USB!) för att kunna koppla ihop med Sonos Connect...

Hörlurar - lyssnar mest på rock/pop/hårdrock men det blir även en del country, klassiskt och opera. Ej krav med slutna lurar för att inte störa omgivningen. 

 

När jag läser på och surfar runt i butikerna så verkar det obönhörligen landa någonstans runt 15-20k utan att jag gjort några större utsvävningar. Jag har insett att jag inte är så påläst gällande elektronik/DAC-sidan då jag kanske skulle kunna använda min MAC Mini som står i samma det tilltänkta lyssningsrummet och komma åt NAS och Spotify den vägen och då ej behöva köpa en Sonos Connect eller annan streamer? 

 

Jag hade tänkt ta en sväng in till Ljudmakarn och ev. någon konkurrent för att få lite tips men jag tar tacksamt från er för att få lite mer kött på benen. 

 

//Hans

Link to comment
Share on other sites

Hehe, småbarnsåren ja... sedan kommer de att bli trötta tonåringar och sova till efter lunch i perioder. Då är hörlurarna också bra. 

Snacka med Akkelis i Göteborg också. De har bra utbud både på hörlurar och hörlursförstärkare. Jag har fått bra hjälp där.

 

Behöver du hörlurar och hörlurförstärkare/DAC? I ditt fall skulle jag lägga mer på luren än på förstärkaren.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Trevligt med hörlurslyssning, tycker iaf jag! @Terminator, du nämner inget om ljudideal eller vilka typer av lurar du attraheras av?

Det lät nästan lite kinky, men du fattar vad jag menar hoppas jag! :)

Utan att låta någon skugga falla över Sonos som är nog det smidigaste och stabilaste flerrumssystem jag kommit i kontakt med så finns det absolut mera välljud att hämta ur andra apparater.

Hur stort bibliotek har du förresten? Och spelar du någon musik via någon Mac/PC idag?

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för input och tips! Som Stockholmare så känns det dock lite väl långt med en tur till Göteborg då jag gärna vill provlyssna och samtidigt "gynna" butiken jag lyssnat i genom att i slutändan handla där. Jag ska dock ta och gå igenom deras utbud på hemsidan. Måste kanske boka en arbetsresa till mina kollegor på västkusten... 

 

Japp, både förstärkare och hörlurar behövs. 

Link to comment
Share on other sites

Har du en tot budget på 20k?

I så fall skulle jag själv välja Focals Elear. Jag tycker den är riktigt bra. 

 

_49U9095.jpg

 

 

 

Om du skulle kunna sträcka ut budgeten några tusingar till så skulle ja ta en Quad PA-one med inbyggd DAC

 

_49U9101.jpg

 

eller en Pathos Aurium med DAC för då får du ett superljud.

 

_49U9105.jpg

 

Pathos har nog Vinylbutiken tror jag.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Trevligt med hörlurslyssning, tycker iaf jag! @Terminator, du nämner inget om ljudideal eller vilka typer av lurar du attraheras av?

Det lät nästan lite kinky, men du fattar vad jag menar hoppas jag! :)

Utan att låta någon skugga falla över Sonos som är nog det smidigaste och stabilaste flerrumssystem jag kommit i kontakt med så finns det absolut mera välljud att hämta ur andra apparater.

Hur stort bibliotek har du förresten? Och spelar du någon musik via någon Mac/PC idag?

 

Hej! 

Jag vill ha en neutral återgivning och som avslöjar vad som finns (och inte finns) på inspelningen. Min erfarenhet av lurar är begränsad, har ett par slutna Bose QC25 på jobbet och hade för femton år sedan ett par slutna Beyerdynamic (DT770), både ger och gav en instängd känsla efter ett tag så det gör nog att jag helst väljer bort den typen. 

 

Jag är öppen för andra förslag än Sonos! Jag använder inte min Mac för streaming idag och har ca 400 album på min NAS. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Okay, då låter det iaf som att en öppen over-ear-lur är prioritet ett. De har ofta ett "luftigt och stort lyssningsrum". 

 

Jag kan inte låta bli att rekommendera ett par lurar som jag själv nyttjar dagligen:

Hifiman HE-400i, för småpengar (runt 4-5K va?) får du elektrostatprestanda! Chord Mojo skjuter till lite gyllenglans och tillräcklig kraft om du kan tänka dig laddbar DAC/HP Amp. Om du har musiken i FLAC redan kan JRiver vara ett gott alternativ att ha som motor på Mac'en för ett par-tre hundralappar. Spotify installerar du enkelt på Mac'också och så kan du köra Connect om du vill fjärrstyra med smartphone/tablet. 

 

Vill du kunna ignorera dator helt så tycker iaf jag att Bluesound har ett lika bra gränssnitt som Sonos men ett något bättre ljud. En Node 2 kanske? Du kan ge Mojon digital signal via coax/toslink och du har god möjlighet att prova MQA och Tidal vilket för mina öron är ett jätteskutt framåt ljudmässigt!

 

Eller kan du tänka dig att pyssla lite själv? En NanoPi Neo (2) med DietPi och någon lämplig distro ger dig sjukt mycket för pengen.  USB till Mojo och du har en digitaltransport av hög kvalitet för mindre än vad du betalar för en lunch... :)

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, AlfaGTV said:

Okay, då låter det iaf som att en öppen over-ear-lur är prioritet ett. De har ofta ett "luftigt och stort lyssningsrum". 

 

Jag kan inte låta bli att rekommendera ett par lurar som jag själv nyttjar dagligen:

Hifiman HE-400i, för småpengar (runt 4-5K va?) får du elektrostatprestanda! Chord Mojo skjuter till lite gyllenglans och tillräcklig kraft om du kan tänka dig laddbar DAC/HP Amp. Om du har musiken i FLAC redan kan JRiver vara ett gott alternativ att ha som motor på Mac'en för ett par-tre hundralappar. Spotify installerar du enkelt på Mac'också och så kan du köra Connect om du vill fjärrstyra med smartphone/tablet. 

 

Vill du kunna ignorera dator helt så tycker iaf jag att Bluesound har ett lika bra gränssnitt som Sonos men ett något bättre ljud. En Node 2 kanske? Du kan ge Mojon digital signal via coax/toslink och du har god möjlighet att prova MQA och Tidal vilket för mina öron är ett jätteskutt framåt ljudmässigt!

 

Eller kan du tänka dig att pyssla lite själv? En NanoPi Neo (2) med DietPi och någon lämplig distro ger dig sjukt mycket för pengen.  USB till Mojo och du har en digitaltransport av hög kvalitet för mindre än vad du betalar för en lunch... :)

 

Många intressanta förslag och som fick mig att tänka i lite nya banor samt läsa på om Chord Mojo. Det kan vara ett alternativ att använda datorn med JRiver om det går att styra den med en app i tablet/telefon då jag vill undvika att behöva sätta mig framför skärmen på mitt hemmakontor - jag vill ju ha avkoppling. :app:

 

Jag får erkänna att jag nog varken har kompetensen eller tiden för att pilla ihop en lösning själv (även om jag lyckades montera en PC från scratch för 20 år sedan...:D). 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Terminator said:

Det kan vara ett alternativ att använda datorn med JRiver om det går att styra den med en app i tablet/telefon då jag vill undvika att behöva sätta mig framför skärmen på mitt hemmakontor - jag vill ju ha avkoppling. :app:

 

Ja, det är inget bekymmer. JRemote (på iOS) fungerar strålande för "lokal" musik. Och Spotify brukar fungera bra som Connect-lösning.

 

Ang "konsthuvudinspelningar" så har HDTracks just nu gratis (iaf för ett par veckor sedan) nedladdning av ett album om 5 låtar som heter nåt i stil med "The Sound Of The Future: Binaural+".

Flera riktigt sköna låtar och riktigt härlig hörlursupplevelse, som funkar bra även i högtalare!

Link to comment
Share on other sites

Konsthuvudinspelningar fungerar endast med frifältskorrigerade hörlurar  - givet hifi-ambition. De klangliga felen vid högtalarlyssning eller lyssning via diffusfältskorrigerade hörlurar blir kraftiga. Därtill förutsätter konsthuvudinspelningar att inget ytterligare läckage mellan kanalerna införs, som blir fallet med högtalare.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-03 at 22:57, Morello said:

Konsthuvudinspelningar fungerar endast med frifältskorrigerade hörlurar  - givet hifi-ambition. De klangliga felen vid högtalarlyssning eller lyssning via diffusfältskorrigerade hörlurar blir kraftiga. Därtill förutsätter konsthuvudinspelningar att inget ytterligare läckage mellan kanalerna införs, som blir fallet med högtalare.

 

 

Du har säkert rätt i sak, men testa gärna inspelningarna jag nämner? 

Kan du förresten tydliggöra vad du menar med frifältskorrigerade resp. diffusfältskorrigerade lurar? Exempel?

 

Link to comment
Share on other sites

När du spisar konsthuvudinspelningar så har musiken redan passerat en uppsättning ytteröron (på konsthuvudet), varför den lur som används vid uppspelning inte bara bör utan skall ha en rak frekvensgång om du stoppar in en mikrofon där du har din egen trumhinna - givet att vi strävar efter en korrekt klang.

Spisar du emellertid musik som producerats för högtalarspisning så skall luren ha en frekvensgång vid din trumhinna som inte är rak, utan som stämmer med den klangpåverkan som dina ytteröron ger vid den vinekl mot högtalarna som högtalarspisningen ger.

Det finns inget entydigt svar på hur den "färgningen"/anpassningen skall se ut, men man kan göra rimliga approximationer. (Här har vi ett stort kompatibilitetsproblem mellan lurar och högtalare)

Använder man lurar som fungerar med konsthuvudinspelningar med programmaterial som producerats för högtalare som kommer klangen att bli på tok för ljus och vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Aha, då fattar jag bättre vad du menar. Med andra ord kan jag säga tro att de inspelningar som erbjuds av HDTracks som Binaural+ INTE är konsthuvudinspelningar utan förmodligen bara välgjorda inspelningar.

Edited by AlfaGTV
klargörande
Link to comment
Share on other sites

Mja, den slutsatsen är kanske inte helt lätt att dra.

Jag gjorde ett stort hörlurstest tillsammans med några andra  för cirka 10 år sedan.

Jag vill minnas att STAX (bortsett från en rör-driver som lätt påtagligt grisigare än transistor-drivern i ungefär samma prisklass) och AKG presterade bäst i såväl den subjektiva utvärderingen som den tekniska analysen.  Många av lurarna hadepassat bättre med konsthuvudinspelningar då de lät på tok för ljust.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant att hörlurar har så olika klangbalans tycker jag generellt. Jag vill att mina lurar skall återspegla klangbalansen hos ett par riktigt bra högtalare, och där tycker jag mig vara idag. De lurar som jag nämner som tips ovan, Hifiman HE-400i har en relativt ljus klang men är för mig mycket lika ett par riktigt högkvalitativa stativhögtalare. Om jag nyttjar HE-1000 istället får jag en effekt som påminner om att gå till ett par rejäla golvare av mycket hög klass.

Sennheiser har provat i olika iterationer under åren men de låter inte "korrekt/naturligt/som bra högtalare" i min skalle, men uppenbarligen finns det många som tycker om dem.

Link to comment
Share on other sites

Sennheiser HD600/650 som ju är populära klingar inte korrekt, utan för ljust. Däremot är distorsionen låg, så det låter rent/snyggt även vid ganska stark nivå. Kanske är därflör de är populära? Låg distorsion och litet ljus klang kan upplevas som extra detaljerat och närvarande.

Edited by Morello
dist
Link to comment
Share on other sites

Jag kan bidra med min subjektiva uppfattning =). Jag hade en hörlursperiod för ca 7 år sedan. Köpte ett par Grado 325is (tror jag modellen hette), ett par Sennheiser HD650 och ett par BeyerDynamic DT250 (250ohm versionen). Tre olika skolor. Kunde inte riktigt bestämma mig. Testade även många fler lurar, t.ex. de LTS-rekommenderade AKG'na och flera andra riktigt dyra saker. Det slutade i alla fall med att jag behöll Beyerlurarna och sålde de båda andra. De kom inte till användning. Jag upplevde Sennheiserlurarna som lite "fattiga" i mellanregistret, och Gradolurarna som allt för energirika i diskanten (inte essiga dock). Sen är Beyerlurarna slutna och det är en stor fördel om man vill ösa på lite och inte störa. Jag använder Beyerlurarna dagligen fortfarande kan tilläggas. Dyrt är inte alltid bäst. Tillägg: Beyerlurarna är dessutom mycket bekväma. Tillägg 2: Dt250 låter inte instängt.

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Morello said:

Jag tycker som kamrat Ranefjord att luren bör vara sluten, så att man inte stör andra på tex tåget, jobbet elelr vad det nu kan vara. Är jag hemma skulle jag inte ens komma på tanken att använda en hörkopf.

 

:) Å jag tycker precis tvärtom, ett tyst och behagligt lyssningsrum, bra lurar, förstärkning och källa o kanske en liten malt i glaset..

På tåg och liknande är det InEars som gäller för att stänga ute mesta möjliga intryck men jag har inte så stor behållning av ljudet i mina.

Link to comment
Share on other sites

Sitter i skrivande stund och lyssnar med lurar: AKG 270 Studio drivna av Holographic Audio Ear One och USB_DAC kopplad till en PC, men ingen jädra Spotify/Tidal, utan musiken är väl valda utgåvor på på en hårddisk - just nu RUSH "2112" på MOFI-utgåva. :app:

Link to comment
Share on other sites

På resande fot har jag stängd lur, men skulle inte heller komma på tanken att lyssna på det hemma. Jag gillar inte stängda lurars musikupplevelse, men det är personligt och upp till var och en såklart. 

En bra öppen lur kan vara mycket trevligt hemma tycker jag om behov av att inte störa finns. Jag har faktiskt börjat uppskatta hörlurslyssning så mycket att jag väljer det ändå ibland, men, men, men. Det krävs en bra hörlursrigg som släpper ut ljudet från huvudet och ger en stor ljudbild annars kan det kvitta för mig. Det är dock inte så många som gör det. Jag har mycket lik klangbalans och frekvensupplevelse i mitt hörlurssystem och mitt stora system. 

Link to comment
Share on other sites

Timbre testade en rad Stax-lurar och drivers här, med olika källmaterial inkl konsthuvudinspelningar:

 

Jag gillar inte hörlurar. Det händer allt som oftast att jag pratar med min son och först efter en stund tar han ut en in-ear och säger "Va?" :black:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har pga hem- och arbetsmiljö lyssnat en hel del på lurar de senaste åren, men jag har faktiskt inte jämfört så många i den riktigt höga prisklassen som omtalas här.  Kanske har jag inte fullt så kvalifierade öron. 

Två modeller som dock sticker ut som både sköna att bära länge och som jag subjektivt uppskattar ljudet i är dels tidigare nämnda Beyerdynamic DT-250 (det märks att de är gjorda för yrkesbruk), och Bang & Olufsen H6.  Andra lurar har ibland låtit lite bättre eller mer detaljerat vid jämförande lyssning, men de ovan är de som jag ofta greppat när jag bara vill ha musik, utan djupare eftertanke.   Ungefär som den där maträtten man alltid uppskattar, även om den är enkel.  

Med lurar har man ju utöver det "objektiva" ljudet två personliga egenskaper till, dels att ljudet påverkas av hur de passar på ens skalle, dels ar hur sköna de är att bära kortare och längre stunder.  Samt, om man inte är helt still, hur de funkar när man rör på sig. 

Det förstärkeri som jag använt när jag vill ta ett steg upp från det inbyggda i min källa är en "O2", en modell som gjorts av flera tillverkare. 

Om du är Stockholmare kanske en sväng förbi Ljudmakarn kan vara en idé, tyckte de hade en del trevligt som demo när jag drällde förbi sist. 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎10‎-‎07 at 09:30, lemanfan said:

Jag har pga hem- och arbetsmiljö lyssnat en hel del på lurar de senaste åren, men jag har faktiskt inte jämfört så många i den riktigt höga prisklassen som omtalas här.  Kanske har jag inte fullt så kvalifierade öron. 

 

 

Korrelationen mellan pris och prestanda är mycket dålig i härlursbranschen. Det skilde tex mer än en tiopotens i pris mellan mina två favoriter i testet. Jag besökte för övrigt Thomans butik i tyskland i samband med att jag hälsade på Rydberg i somras. Jag lyssnade på runt 30 hörlurar som hastigast och kunde konstatera att det finns ungefär lika mycket skräp i varierande prisklass som det fanns för 15 år sedan. Återigen fick jag intrycket av att AKG verkar ligga i toppskiktet.

 

För övrigt är sagda butik en höjdare att besöka för alla som gillar musik i allmänhet och instrument i synnerhet! Utbudet saknar motstycke i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...