Jump to content

Streaming


sprudel

Recommended Posts

5 hours ago, A/Wing. said:

Hur är det mad Nasen då

 

Allt detta med att jorda minusen på en strömförsörjning har sitt ursprung i John Swensons poster på Computer Audiophile och hans olika mätningar på strömförsörjningar och nätverksprodukter. Om man inte läst det han skriver där är det svårt att sätta sig in i helheten av vad som ska åstadkommas med denna typ av jordning.

 

Från början riktade det sig mot switchade nätdelar och det läckage man får genom dem ifrån AC till DC sidan (alla nätdeler har ett visst läckage av AC till DC sidan oavsett teknik) och hur man kan bli av med det för de sprider sig igenom alla produkter som i princip har en AC till DC matning och är kopplade via ethernet och USB osv. John hittade två olika typer av läckage en med låg impedans som tex filter och transformatorer i ethernet portarna stoppar men även ett läckage som har väldigt hög impedans som kan ta sig igenom de filter och transformatorer som sitter i ethernet produkter. När han jordade minusen på en switchad nätdel försvann det läckage som har hög impedans och de var även då han upptäckte två olika switchar (Netgear FS105, 108 och GS105, 108) som även tar bort allt läckage som kan komma igenom ethernet kablarna ifrån produkter med switchade nätdelar om man jordade minusen på strömförsörjningen till switchen.

 

John har mätt på väldigt mycket och har ofta svar på det mesta.

 

Quote

Just to clarify, for  renderer such as the micro/ultraRendu, there are two paths that leakage current can get to the USB output:

1): power supply into the renderer

2): Ethernet connection to the renderer

 

Both of these need to be addressed if you want to get rid of all leakage going into the DAC.

 

For #1, an SMPS on its own will have both high and low impedance leakage. An LPS will just have low impedance leakage. Grounding the negative of the SMPS shunts the high impedance leakage before it gets to the renderer. Adding an LPS-1 after the grounded SMPS gets rid of all the leakage. Feeding the renderer with an LPS has no high limpedance leakage, and an amount of low level leakage that depends on the supply. Some LPS have extremely low leakage, some have significantly more. There is no easy way to tell.

 

For #2, the Ethernet transformers will block low impedance leakage, but the high impedance leakage sails right on through the transformers. Thus in a normal network with SMPS powering all network boxes, high impedance leakage from ALL the SMPS powering these boxes goes over the Ethernet wire into the renderer.

 

Using a grounded SMPS on the the last switch feeding the renderer shunts the high impedance leakage from THAT switch, but doesn't do anything about the leakage coming from the other boxes. I have found that the Netgear switches (FS105, FS108, GS105, GS108) WHEN powered from a grounded supply ALSO shunt the leakage from the other boxes on the network. The property of shunting leakage from OTHER boxes only seems to work with these switches. Grounding the SMPS with switches other than these doesn't seem to do this.

 

Thus to guarantee no leakage from any source use a grounded SMPS feeding an LPS-1 to power the renderer, and one of the above Netgear switches powered by a grounded SMPS driving the Ethernet jack of the renderer.

 

Using an LPS or super duper LPS to power the switch does not improve anything. The grounded SMPS powering the switch is all you need.

 

For powering the renderer using one of the really good LPS such as Sonore's supplies you are fine. These have such a small amount of leakage that they are perfectly fine powering the renderer. BUT you still need to take care of the leakage through the Ethernet jack.

 

A note on the shunting full network leakage: using one of the above named switches will only block network leakage if the supply powering it is grounded, thus an un-grounded LPS will NOT shunt network leakage, remember WHATEVER supply is powering the switch needs to be grounded to stop all the other network leakage. This also means that grounding the supply feeding the renderer does not block leakage from the network, again the supply powering the switch has to be grounded to do that.

 

John S.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/35129-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-the-microrendu-ultrarendu/?do=findComment&comment=738368

 

Denna delen är intressant.

 

Quote

This issue of SMPS sending noise back on the AC line is a very interesting question. I have tried to measure this several times and have not been able to see it. Even with very clean AC line I cannot see this "backwash" of SMPS into the AC line.

 

I HAVE been able to see noise from LPS show up on AC line from non-schottky diodes and ringing transformers, but not noise from SMPS. It might still be there and I'm just not looking for it correctly, but as of right now I cannot see it.

 

I have a suspicion that what people are ascribing to SMPS contaminating the AC line is actually the high impedance leakage I have been discussing, this stuff gets into everything and can travel by paths you don't even think about. So getting rid if it at the source is a very good thing.

 

John S.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/35129-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-the-microrendu-ultrarendu/?do=findComment&comment=738773

 

Jordningarna kräver lite eftertanke hur och var de görs.

 

Quote

Actually I am not advocating grounding everything. On the renderer keep leakage out of its power supply, AND keep leakage out of the Ethernet jack. A good LPS driving the renderer is sufficient for the PS part, or a grounded SMPS driving an LPS-1. For the network part you need one of the named switches powered by a grounded SMPS (or grounded LPS). Don't use end to end shielded cable between this and the renderer. That is it. You don't need to ground every other SMPS in the house or network.

 

John S.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/35129-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-the-microrendu-ultrarendu/?do=findComment&comment=738792

 

Johns tankar kring olika Ethernet och USB kablar hur skärmen fungera osv. Tex har @LasseJ köpt ethernet kablar ifrån Ghent som bygger på Johns JSSG teknik där skärmen inte är kopplad i RJ45 kontakten och har en isolerad återledare parallellt med skärmen.

 

https://www.ghentaudio.com/part/et02.html

 

Quote

Hi guys, I was going to post on this, but these recent posts are just what I have wanting to talk about.

 

I've been doing a bunch of measurements on both Ethernet and USB cables. This has to do with leakage being common mode, radiation from cables may be very different than commonly assumed.

 

Ethernet:  leakage current is common mode, the same on both data wires.

    UTP:  No shield, common mode leakage it radiated very well from the twisted pair. Twisted pair makes no difference, both wires have   the same thing

  STP: Shielded cable, metal connectors at each end, shield connected from box to box. Leakage goes right through shield, the shield makes a great antenna radiating the leakage.

 STP: shield is not connected to either end. Provides a little bit of attenuation of radiation due to leakage current.

 STP: JSSG, a single wire connect both ends of shield, ends of shield NOT connected to boxes. Since the shield is not connect to the boxes leakage cannot flow through shield. The wire connecting both ends of the shield does a very good job of blocking the radiation from the leakage current.

 

So for a system that DOES have leakage going through the Ethernet cable, all but the last will be radiating low frequency noise from the cable which can be picked up by normal audio cables and devices.

 

USB cables have a similar situation

 

Normal cable: shield connected at both ends, leakage flows through shield, radiating leakage.

Un-shielded cable. Leakage flows through ground wire and also VBUS and data. Due to geometry of cable and how leakage gets into data pair, does not radiate as good as UTP. less radiation that regular cable. May be why some people like un-shielded cables.

Un-shielded just data pair. With no ground wire and VBUS wire, leakage through just data pair is quite a bit less, producing significantly less radiation than normal cable.

normal cable, but JSSG, shield NOT connected between boxes. The JSSG shield blocks a very large amount of the radiation from leakage. Still has full ground, VBUS and data wires, without leakage radiation.

 

This leads me to think that a lot of systems are actually picking up noise due to radiation from leakage flowing through the Ethernet and USB cables. This may actually be why some people like some weird configurations of cables.

 

Note that this has absolutely NOTHING to due with the actual data going through the cable, it is just due to leakage from power supplies going between between boxes through the digital cables.

 

Note that this is from leakage, if you stop the leakage from flowing through the cable, all this cable stuff above makes no difference.

 

Just some more food for thought.

 

John S.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/37034-smps-and-grounding/?do=findComment&comment=741595

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, A/Wing. said:

 

Hur är det mad Nasen då

 

Har gjort samma med min NAS (jordat minus på DC matningen), men jag använder mig av linjär strömmatning och den är jordad men vet inte exakt hur det är gjort på utgången? Men kan ändå uppleva en viss förbättring!?? 

 

Tror iofs att förbättringen blir större om man använder Switchad nätdel!?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Streaming i allmänhet och Tidal+MQA i synnerhet blir allt mer intressant för oss som uppskattar den tillgänglighet detta erbjuder. Mera specifikt handlar det om att flera mjukvaruproducenter "kryper till korset"!

Senast i raden är (vad jag vet) ECM och där finns massor av intressant musik för en del av oss. Extra roligt är det att musiken ofta erbjuds även i högupplöst format i MQA-skepnad.

 

Ett exempel är den fantastiska The Astounding Eyes Of Rita av och med Anouar Brahem! Prova, om du inte gjort det tidigare!

 

IMG_0807.PNG

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, AlfaGTV said:

Streaming i allmänhet och Tidal+MQA i synnerhet blir allt mer intressant för oss som uppskattar den tillgänglighet detta erbjuder. Mera specifikt handlar det om att flera mjukvaruproducenter "kryper till korset"!

Senast i raden är (vad jag vet) ECM och där finns massor av intressant musik för en del av oss. Extra roligt är det att musiken ofta erbjuds även i högupplöst format i MQA-skepnad.

 

Ett exempel är den fantastiska The Astounding Eyes Of Rita av och med Anouar Brahem! Prova, om du inte gjort det tidigare!

 

IMG_0807.PNG

 

Hur upplever du MQA-kodningen generellt?

Link to comment
Share on other sites

Oj, ja, det är lite svårt att svara på faktiskt. Jag kan inte identifiera att MQA i sig tillför något speciellt, mer än att det är ett sätt att komma mycket nära återgivning av en högupplöst musikfil via streamingtjänster. Jag är inte alls imponerad av licensieringsmodellen men ser positivt på ljudresultatet kan man väl säga!

Jag kan bara höra första 'unfoldingen' dock, men kan lyssna via Bluesound Vault (inte från Roon riktigt än, tyvärr) eller via iMac+Tidal App+Audioquest Dragonfly Red och dra nytta av deblurring/rendering av 88.2/96khz.

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, AlfaGTV said:

Streaming i allmänhet och Tidal+MQA i synnerhet blir allt mer intressant för oss som uppskattar den tillgänglighet detta erbjuder. Mera specifikt handlar det om att flera mjukvaruproducenter "kryper till korset"!

Senast i raden är (vad jag vet) ECM och där finns massor av intressant musik för en del av oss. Extra roligt är det att musiken ofta erbjuds även i högupplöst format i MQA-skepnad.

 

Ett exempel är den fantastiska The Astounding Eyes Of Rita av och med Anouar Brahem! Prova, om du inte gjort det tidigare!

 

IMG_0807.PNG

 

Gillar du Anouar Brahem, kanske du också gillar Hadouk Trio!

 

5a09e72628d0e_laddaned(1).jpg.90da0971cc00e18946977dcc626473a1.jpg   5a09e726ce3e1_laddaned.jpg.472638e133ccee5e524f39bd0d41862e.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte en intressant sak med Roon ROCK idag som jag inte vet om någon annan märkt. Höll på att ändra lite med nätverket så tystnade musiken (Tidal), tänkte vad hände nu. Såg att ena ingången på switchen var släckt, den ifrån routern. Ända var att de var typ 3-4min sen jag rört något och musiken hade fortsatt spela. Tryckte in kabeln som lossnat och så fortsatte Roon i radioläget med nästa låt....hmmm de här måste testas. Tryckte play på en låt (Tidal), när låten började ryckte jag ur kabeln ifrån routern till switchen och mycket riktigt hela låten spelades innan det blev avbrott.

Så de verkar vara så att ROCK buffrar hela låten ifrån Tidal sen spelar den ifrån minnet :) jag kör just nu USB ut ifrån NUC men hoppas ju att de är samma sak om man kör med en endpoint till Roon vilket de ju borde vara.

 

Någon som kör Roon ROCK på NUC som kan testa om de får samma resultat med Tidal? @Taxmannen @AlfaGTV

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Jag experimenterade lite med mitt Sooloos i början o mätte man "trafiken" så va hela låten buffrad efter några sekunder, efter det gick det ingen mer trafik förrän strax innan nästa o en bit in på nästa låt.

Vet dock inte om alla streamers jobbar så. . ROON är ju egentligen en nyare version av Sooloos med mer minne o starkare CPU så den buffrar kanske klart snabbare än Sooloos

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, thli72 said:

Vet dock inte om alla streamers jobbar så. .

 

Ingen aning hur de fungerar i allmänhet men de dyker ju upp diskussioner om skillnader mellan streamat ifrån nätet vs. lokalt lagrade filer men vad blir skillnaden om hela låten buffras till datorn ifrån nätet innan den spelas upp?

 

Har ställt frågan hur Roon ROCK buffrar låtarna ifrån Tidal till Danny Dulai (CEO) på Roon forumet.

 

Med tanke på att de är samma personer som ligger bakom Roon som en gång gjort Sooloos så är de ju inte omöjligt att de använder sig av liknande teknik.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, AlfaGTV said:

Ett exempel är den fantastiska The Astounding Eyes Of Rita av och med Anouar Brahem! Prova, om du inte gjort det tidigare!

 

Tack för tipset, annorlunda för mig, men bra.

 

MQA tycker jag tillför nåt bra, större scen och klarare ljud. Men vissa skivor tex Ray Brown -Soular Energy- har ett bra ljud utan MQA. Åtminstone i mitt tycke.

OBS Spelar via Tidal så detta gäller endast den "uppackningen". Har tyvärr ej hört en komplett MQA-fil.

 

Vänligen Jaxho

Edited by jaxho
Komplettering.
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Någon som kör Roon ROCK på NUC som kan testa om de får samma resultat med Tidal?

Jag provade, men tappade musiken efter typ 1minut. 

Men detta fick mig att vilja fråga, när du startat ROCK så är ju webgränssnittet tillgängligt nästa omedelbart, men för mig tar det runt ett par tre minuter innan Roon Core blir tillgängligt via någon Control. Vet inte om detta handlar om att Roon server ska autentisera sig via Roon Labs sajt eller nåt, men det tar lite konstigt lång tid. Det är inget problem dock, jag har ju en av servrarna igång hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bigblue said:

Hoppas innerligt att det fram över finns lättare vägar att ta sig an den digitala sidan för det låter ju onekligen spännande. 

 

Roon ROCK och vettig endpoint är inte direkt svårt allt är hur svårt man vill göra det för sig själv. Man kan nog komma 99% av vägen utan massa pyssel men de är nog så att de flesta av oss vill pyssla med den där sista 1%

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, AlfaGTV said:

Jag provade, men tappade musiken efter typ 1minut. 

Men detta fick mig att vilja fråga, när du startat ROCK så är ju webgränssnittet tillgängligt nästa omedelbart, men för mig tar det runt ett par tre minuter innan Roon Core blir tillgängligt via någon Control.

 

Jag valde en låt på 12min och den spelade hela låten innan den stannar men nu är det ju via USB ut ifrån NUC.

 

Från de att jag ser gränssnittet så är Core tillgängligt inom cirka 15-20s har inte kollat de så noga men de är inga 3 minuter.

 

Edit.

 

Klockade tiden ifrån de att jag startar NUC till jag kan spela musik och de är mellan 25-30s på ett ungefär@AlfaGTV.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-12 at 14:16, octavia rs said:

Just to clarify, for  renderer such as the micro/ultraRendu, there are two paths that leakage current can get to the USB output:

1): power supply into the renderer

2): Ethernet connection to the renderer

 

Both of these need to be addressed if you want to get rid of all leakage going into the DAC.

 

Sådärja, nu har jag precis "adresserat" den andra källan också för läckage till DAC:en, enl John Swensons principer ovan!

 

1. sMS-200Ultra har fått jordning på strömförsörjningens minuspol.

2. Internet anslutningen till sMS-200Ultra går nu genom en switch Netgear SG105, som också fått jordning på strömförsörjningens minuspol.

 

Första åtgärden pkt 1, gav som jag skrev tidigare att " klarheten o dynamik har ökat ganska markant på alla register och basen ett snäpp bättre definierad".

Andra åtgärden pkt 2, har efter nå´n timmes lyssning gett ett lugn runt musiken. Antydan till det lite spretiga, nervösa, stickiga runt musiken har försvunnit.

Det är först när det försvunnit, som jag insåg att det fanns där! 

Dessa två åtgärder sammantaget har gett ett markant lyft och förhöjt kvalitén på ljudåtergivningen och ökat musikupplevelsen på ett jäkligt bra och kostnadseffektivt sätt!

Allt som allt har jag lagt ner ca 500 kr på switch, kontaktdon och kabel. Rekommenderas om man har en microRendu eller SOtM sMS-200 eller liknande!

En riktigt bra och optimerad ljudkälla, plus totalt 900W i förstärkeri ger nu både finess och muskler till musiken. :64:

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte lusläst alla inlägg här i tråden men har det framkommit hur viktig nätverkswitchen är för slutresultatet?  Har själv en billig D-Link från Kjell & Compani.

Funderar på att jorda den med en av mina Entreq jordboxar men har ingen kabel till det ännu.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ge det en chans verkar ju Netgear DS-108 eller GS-108 vara billiga swichar som har potential att smutsa ned signalen minimalt.

Tror det pratas om att koppla i sin utrustning i udda numrerade uttag dessutom?

Jag har testat att jorda av mina switchar (HP ProCurve) men det gjorde ingen skillnad som jag uppfattade. Däremot jordade jag av min NAS i förra boendet med en riktigt stor förbättring av ljudkvaliten!!?!? (Via USB’s ström-minus)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, AlfaGTV said:

Om man vill ge det en chans verkar ju Netgear DS-108 eller GS-108 vara billiga swichar som har potential att smutsa ned signalen minimalt.

Tror det pratas om att koppla i sin utrustning i udda numrerade uttag dessutom?

 

 

Har fått låna en Netgear gs-105 som ska testas. Det är väl samma som gs-108 men med 5 uttag istället för 8.

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Gjorde en upptäckt på en av mina Två Voltcraft fsp-1134 där ena matar Nas och den andra routern med 12v.

 

Dessa har ingående jord från strömuttaget i väggen och som är anslutna till chassit samt att en jordkabel också verkar vara ansluten på DC utgången internt.

 

Lägger man en mätpenna mot chassit på den ena ger pennan inget utslag medan den andra lyser upp innan den tar i chassit. Detta trots att fasen vänds i uttaget. Alltså ingen skillnad om fasen är ligger rätt.

 

Men varför blir det en skillnad när det är samma produkttyp? 

Och när jag jordar av minus på dc utgången så är reaktionen densamma mellan bägge, alltså 0v!? 

 

En video visar kanske lite bättre:

 

https://youtu.be/kTx7BEBpcJU

 

 

 

 

 

Edited by Danne75
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Hittade en bra förklaring runt Roons buffring av Tidal:

 

Tack för det. Ja min ROCK buffrar definitivt hela låtar utan problem. Frågan är ju vad som är skillnad egentligen när man spelar lokalt jämfört med Tidal (kan ju vara lägre kvalite) när den buffrar in hela låten till minnet innan avspelning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/14/2017 at 19:56, Muffin said:

 

Sådärja, nu har jag precis "adresserat" den andra källan också för läckage till DAC:en, enl John Swensons principer ovan!

 

1. sMS-200Ultra har fått jordning på strömförsörjningens minuspol.

2. Internet anslutningen till sMS-200Ultra går nu genom en switch Netgear SG105, som också fått jordning på strömförsörjningens minuspol.

 

Första åtgärden pkt 1, gav som jag skrev tidigare att " klarheten o dynamik har ökat ganska markant på alla register och basen ett snäpp bättre definierad".

Andra åtgärden pkt 2, har efter nå´n timmes lyssning gett ett lugn runt musiken. Antydan till det lite spretiga, nervösa, stickiga runt musiken har försvunnit.

Det är först när det försvunnit, som jag insåg att det fanns där! 

Dessa två åtgärder sammantaget har gett ett markant lyft och förhöjt kvalitén på ljudåtergivningen och ökat musikupplevelsen på ett jäkligt bra och kostnadseffektivt sätt!

Allt som allt har jag lagt ner ca 500 kr på switch, kontaktdon och kabel. Rekommenderas om man har en microRendu eller SOtM sMS-200 eller liknande!

En riktigt bra och optimerad ljudkälla, plus totalt 900W i förstärkeri ger nu både finess och muskler till musiken. :64:

 

Hej!

 

Har också en SMS-200 ultra som strömförsörjes av sotm SP-500. Får jag fråga vilken strömförsörjning du har?  Har inte testat o avjorda den ännu nämligen.

 

MVH Magnus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, magnuskan said:

Hej!

 

Har också en SMS-200 ultra som strömförsörjes av sotm SP-500. Får jag fråga vilken strömförsörjning du har?  Har inte testat o avjorda den ännu nämligen.

 

MVH Magnus

 

Hej magnuskan! Som strömförsörjning till sMS-200Ultra har en SBooster Ultra 12V. Vad jag läst behöver du inte jorda utgående minuspol på SP-500 , det är redan fixat internt i apparaten! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...