sprudel Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 Inspirerad av Lasse j.s tråd om streaming mm så vill jag starta en tråd om medlemmars val av streamingapparater och hur ni tycker det fungerar. Jag började min streamingkarriär med SqueezeBox, som blev till SB Touch, därefter ett antal Airport Express för Spotify och AppleTV för bild o ljud. För lagrad musik står Oppo BDP 105 med uppackning till dac. Kan det bli bättre med en dedikerad streamer som är optimerad för uppgiften? Jag vill inte ha en dator i anläggningen av olika skäl även om det fungerade OK med wasapi så var det en del mek, och säkerligen skit från dator in i anläggningen. Rippar musiken med dBPoweramp som fungerar utmärkt. Vad använder du, är du nöjd med kvaliteten och vad har du jämfört med? Quote
Morello Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 (edited) Problemet med streaming är kvaliteten på det som spotify, tidal med flera erbjuder, därför kör jag inte streaming alls. Däremot har jag en hel del filer på hårddisk som spelas med en vanlig windows-PC och foobar med en del lämpliga "plugins" för att hantera olika format samt tillse att foobar skickar datat direkt till ljudenhetens (USB-DAC av egen konstruktion) drivrutin utan att ta omvägar genom windowsmixern etc. Edited September 25, 2017 by Morello Stavfel. sprudel 1 Quote
sprudel Posted September 25, 2017 Author Posted September 25, 2017 2 minutes ago, Morello said: Problemet med streaming är kvaliteten på det som spotify, tidal med flera erbjuder, därför kör jag inte streaming alls. Däremot har jag en hel del filer på hårddisk som spelas med en vanlig windows-PC och foobar med en del lämpliga "plugins" för att hantera olika format samt tillse att foobar skickar datat direkt till ljudenhetens (USB-DAC av egen konstruktion) drivrutin utan att ta omvägar genom windowsmixern etc. Är du nöjd med kvaliteten Morello, har du jämfört med någon dedikerad streamer? Quote
Morello Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 "Rippar" jag en CD och jämför CD med wav-fil hör jag ingen som helst skillnad. CD-spelaren och USB-DACen är idenstiska med avseende på DAC-kretsar och analogelektronik, dvs nivån är inom någon tiondels dB. Det som skiljer är att CD-spelaren har ett annat digitalfilter: PMD100 i CD-maskinen och PCM1704 i USB-DAC, men bortsett från att PMD100 hanterar HDCD så är filtren ohyggligt lika med avseende på översampling av icke HDCD-kodat programmaterial. Du är välkommen att provlyssna och jämföra. sprudel 1 Quote
sprudel Posted September 25, 2017 Author Posted September 25, 2017 4 hours ago, Morello said: "Rippar" jag en CD och jämför CD med wav-fil hör jag ingen som helst skillnad. CD-spelaren och USB-DACen är idenstiska med avseende på DAC-kretsar och analogelektronik, dvs nivån är inom någon tiondels dB. Det som skiljer är att CD-spelaren har ett annat digitalfilter: PMD100 i CD-maskinen och PCM1704 i USB-DAC, men bortsett från att PMD100 hanterar HDCD så är filtren ohyggligt lika med avseende på översampling av icke HDCD-kodat programmaterial. Du är välkommen att provlyssna och jämföra. Jag kommer, det vet du! Quote
Taxmannen Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 Jag började som många andra med Squeezebox SB3 som senare uppgraderades till en Transporter och all musik på en Mac Mini med Logitech Mediaserver. Hela härligheten styrdes med iPeng på en padda och telefon. Denna lösning byttes av olika anledningar för några år sen till en Aurender server/streamer och det blev ett klart lyft ljudmässigt, men eftersom jag inte tyckt att användarupplevelsen i Aurenders app riktigt nådde upp till vad jag sökte letade nytt igen och fastnade för Roon. Jag är som du och vill inte ha en "dator i racket" så idag kör jag Roon på en server (Roon ROCK som snurrar på en Intel Nuc) som kommunicerar över nätverket med ett Bridge II-kort som sitter i min dac (PS Audio DSD) och det styrs såklart via en iPad. Arkitekturmässigt är denna lösning optimal för mig, men Bridge-kortet har en irriterande begränsning när det gäller uppspelning av DSD-filer, så jag letar vidare när det gäller streamer (Roon endpoint i mitt fall). Tankar har även funnits att se om jag kan ta det hela ljudmässigt någon nivå till med en annan dac, men det är en annan historia. Jag rippar numera all CD på en Mac med XLD till flac och hanterar metadata med Mp3Tag. SACD rippar jag till dsf-filer på en Oppo 103. Jag scannar numera även alla omslag (fram- och baksida) eftersom jag ofta tycker att det man hittar på nätet är av så varierande kvalité och/eller helt enkelt avser en annan utgåva. Ja just det, jag använder även Tidal i Roon och då mest för att lyssna på musik jag fått tips om och liknande. sprudel 1 Quote
calle_jr Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 Ska bli kul att ta del av både sprudels och er andras streamingkarriärer. Det känns som att jag själv vände i karriärtrappan. Jag har inga alls abbonemang och mitt bibliotek är i chocktillstånd. Är det någon som provat att transkoda tex en cd-skiva till dsd/dsf? För att se om man kan lura uppspelaren. sprudel 1 Quote
Vox Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 Även jag startade med Squeezebox SB3 och en NAS. NAS'en har uppgraderats och SB3 har bytts till en Transporter (www.hifiplus.com/articles/tested-logitech-transporter-network-music-player/). Finns även en SB Radio och en SB Boombox i huset. Sedan ett antal år tillbaka har jag slutat rippa cd-skivor och för den delen även slutat köpa cd-skivor till förmån för vinyl. Jag finner en glädje att resa mig från lyssningsplatsen och gå fram till skivhyllorna för att botanisera i utbudet. Att sitta med läsplattan och välja musik är för mig lite som att äta snabbmat - praktiskt och enkelt, men tråkigt i längden. Kom även på mig med att inte spela hela albumen utan hoppa mellan låtar/skivor/artister. sprudel 1 Quote
Bebop Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 1 hour ago, calle_jr said: Är det någon som provat att transkoda tex en cd-skiva till dsd/dsf? För att se om man kan lura uppspelaren. I JRiver kan eller i vart fall kunde man göra det. Jag körde ett tag konvertering till dsd/dsf vid uppspelning men tappade kontakten lite då och då. Efter konversation med JRiver menade de att funktionen var inte tänkt så och jag tror att de plockat bort den för uppspelning på det sättet. Däremot kan man konvertera filer till dsd/dsf och många andra format. Jag kan inte hävda några direkta skillnader när man gör så. Inte heller genom att upsampla inom PCM-formatet. Jag kör med ursprungsformatet. Det finns ju flera CD-spelare som konverterar all PCM till DSD innan avspelning, t ex dCS och EMM Labs. Undrar om inte PS Audio gör så i någon av sina spelare/dacar (?). Själv streamar jag inte. Jag spelar bara egna rippade CD-album och därutöver vinyl samt då och då rullband. Det närmaste streaming jag kommer är via radion som är fastspikad på P2. Det "tvingar" mig att lyssna på musik och inspelningar inklusive kommentarer om album jag inte känt till. Där får man också lite historia och intressanta intervjuer och reportage vilket jag tycker höjer upplevelsen av det man sedan lyssnar på. Gillar jag dem går jag in på P2's spellista och beställer albumen. Det fungerar utmärkt för mig. Jag spelar enbart hemma i "kontrollerade" former. Ute på stan, i naturen, på cykeln osv, tycker jag musik är störande. Jag vill ha någon frizon. Spelade heller aldrig på jobbet. Quote
AlfaGTV Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 (edited) Min filspelar-karriär inleddes trevande under det tidiga 90-talet när min Mac IIVx kom med en CD-läsare, av typen kasett! (Man stoppade CD-ROM eller ljud-CD i en plast-kasett, såg lite ut som en stor minidisc. Sedan matades hela paketet in inläsaren.) Men det vore fel att påstå att vare sig jag eller Macen hade någon större behållning av detta. Det var väl inte förrän MP3 etablerades och tillgången på musik spreds över det unga nätet som mitt intresse väcktes. Tyvärr dämpades glädjen av de ofta fruktansvärt ljudande rippar som cirkulerade och jag gav snabbt upp ful-tankandet. Från runt millennieskiftet har jag rippat mina CD-skivor till okomprimerade format och med mer eller mindre framgång spelat upp dem som filer. (eller bränt mix-skivor för bilbruk e.d.) Ursprungligen användes WinAMP för att spela musik, ett arv från MP3-tiden. Enkelt, bra formatstöd och snabbt. Det tog inte såå lång tid innan jag tröttnade på att ha en dator med i ekvationen dock. Från nånstans runt 10 år sedan gick jag över till Mac för musikspelarsyftet och det har inte jag ångrat en millisekund. Det är givetvis en dator det med, men den Mini jag började med hade ett par rejäla övertag, nämligen att den lät förbaskat bra, redan utan kladdande. Och, den var i princip ljudlös, ja, ni fattar... Jag gillade redan från början iTunes gränssnitt, snyggt och funktionellt. När sedan Apple Remote kom till iPhone, för att fjärrstyra iTunes började det här ta fart. Man kunde ha en MacMini, utan tgb, mus o skärm, i stereohyllan utan att den distraherade, lät mekaniskt illa eller krävde en massa handpåläggning. Tillsammans med Amarra och all musik i ALAC på USB-disk och någon av de första USB-dacarna gav detta mersmak. I kombination med en snygg och funktionell fjärrstyrningslösning (Apple Remote) via smartphone (och senare padda) var CD spelaren historia för mig. Med denna lösning testades lite olika varianter för att få bort datorn helt, ur stereohyllan. Den största ljudmässiga, och praktiska, framgången för mig har varit att flytta musikbiblioteket (och givetvis även mina dokument, bilder och i någon mån filmer) till NAS. Jag hade ingen aning om hur omvälvande den manövern skulle visa sig. Sedan min första NAS (En QNAP TS-109) har jag hela tiden haft i stort sett 100% tillgång till musikbiblioteket både som filresurs och som serverfunktion i form av Twonky Media UPnP-server. Att med MacMini hämta filerna från NAS (istället för extern USB-disk) gjorde mycket större skillnad för ljudet än att implementera Amarra eller liknande. Förmodligen för att kombinationen USB-lagrad musik och USB-DAC inte är någe vidare. Någonstans här skaffade jag mig min första litet dyrare DAC, en Benchmark. Jag tror att jag haft tre stycken totalt Problemet med DAC-1 var att det krävdes en USB-till-SPDIF konverterare för att få bästa resultatet ur MacMinin. Det blev en Gustard U-10 som verkligen visade att det fanns gott hopp för USB-interfacet! Nu blev det här väl långt och jag får fortsätta senare om det ens är läsvärt. Kanske bättre i en presentationstråd... Vi är inte ens halvvägs ännu! (Runt 2010 i tidslinjen) Edited September 26, 2017 by AlfaGTV Double A, sprudel, calle_jr and 1 other 4 Quote
shaft Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 Hej! Jag började min knaggliga streamingkarriär med att ha målsättningen att ta med mig ljudet i form av iPod till sommarstugor och andra platser. Så det rippades en hel del till iTunes 2012 och framåt. Tyvärr inte lossless. Sen när jag väl hade musiken i Itunes/iPod så skaffade jag en docka för analog ut till stereons försteg (Lexicon MC-12). Det lät helt ok och var kul att lätt få tillgång samt shuffla etc. Jag körde alltså inte itunes-biblioteket på datorn till stereon för jag ville inte ha den stationära datorn igång för musiklyssning. Finliret var CD och LP. När det kom in en AppleTV i matchen så blev det lite annorlunda. ATV'n inköptes för att strömma SVTPlay etc. Tanken uppstod senare att kunna sitta i soffan och välja musik med Ipad och det blev så att itunes-musiken laddades ner på iPads och nu strömmar via AirPlay till AppleTV och sen in i Lexicon-försteget. Det är hur kul som helst! Det blev hellyckat att ha musiken under fingarna - kunna bygga spellistor etc. Det rör sig om ca 20.000 låtar i olika genres så det finns mycket bra att välja på. Mycket smidigt att slippa hantera CD-skivor IMO. Tyvärr får jag ibland drop-outs i uppspelningen - något som beror på nätverket. Trådlöst har ofta någon flaskhals eller problem, märker jag. Det finns säkert lösningar för att få det mer stabilt som jag skall prova, men det funkar bra för det allra mesta. Egentligen borde jag väl ha en NAS, men det är ett stort jobbigt steg att rippa om eländet till lossless med fix med omslag/metadata etc. Men det skulle säkert få vissa vinster för ljudet! Det låter dock helt OK och skillnaden mellan paddan och CD är ganska liten för vardagligt lyssnande Finliret är fortfarande mest Vintage Vinyl som jag har en verklig soft spot för och lägger en del pengar på. calle_jr and sprudel 2 Quote
calle_jr Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 9 hours ago, Bebop said: I JRiver kan eller i vart fall kunde man göra det. Jag körde ett tag konvertering till dsd/dsf vid uppspelning men tappade kontakten lite då och då. Efter konversation med JRiver menade de att funktionen var inte tänkt så och jag tror att de plockat bort den för uppspelning på det sättet. Däremot kan man konvertera filer till dsd/dsf och många andra format. Jag kan inte hävda några direkta skillnader när man gör så. Inte heller genom att upsampla inom PCM-formatet. Jag kör med ursprungsformatet. Det finns ju flera CD-spelare som konverterar all PCM till DSD innan avspelning, t ex dCS och EMM Labs. Undrar om inte PS Audio gör så i någon av sina spelare/dacar (?). Det är allt du nämner som jag menar att man skulle undvika, allt utom möjligen "konvertering", om du med konvertering menar att man transkodar till dsd/dsf i samband med rippningen. Jag vet inte om det blir bra, men jag skulle kunna tänka mig det åtminstone för vissa uppspelare. Syftet skulle alltså vara att inte behöva avkoda, lagra och koda om under själva avspelningen utan göra detta i samband med rippningen. Då kan spelaren avkoda direkt som om det vore dsd. Quote
Bebop Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 3 minutes ago, calle_jr said: Syftet skulle alltså vara att inte behöva avkoda, lagra och koda om under själva avspelningen utan göra detta i samband med rippningen. Oavsett om man gör det vid rippningen eller efteråt blir det väl samma sak. Den måste väl ta ut formatet som det ligger på cd'nm dvs som PCM och sedan konvertera till dsd/dsf, 24/96 eller vad man väljer. Du kan rippa en cd och sedan konvertera om till t ex dsd/dsf, wav eller 24/192 och lägga i separata filer. Sedan är det bara att dra över dem till en spellista och jämföra. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan låta annorlund beroende på utrustning och hur man upplever det. Quote
calle_jr Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 12 hours ago, Bebop said: Oavsett om man gör det vid rippningen eller efteråt blir det väl samma sak Man tar sig från A till B i båda fallen, men om vi bortser från de kontroller som måste göras för varje paket så måste maskinen momentant i ena fallet läsa, avkoda, lagra, transkoda, lagra, läsa och avkoda. Det borde vara hög risk för mycket korrigeringar. I andra fallet behöver maskinen bara läsa och avkoda. Jag vet att det finns de maskiner som läser in hela eller delar av mediat innan avspelning, men en sån maskin har inte jag. Quote
AlfaGTV Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 Som jag nämnde i min tidigare post så upplevde jag avsevärt mycket bättre ljud med min musik lagrad på NAS än med en USB-ansluten hårddisk. Att ha musiken lagrad "centralt" innebär också att den är åtkomlig för andra brukare än t.ex. den MacMini/iTunes/Amarra-lösning jag nyttjade här. Jag provade även med JRiver och PC men blev aldrig frälst. Jag började helt enkelt tveka över om det var toppen med en dator i ekvationen. 2012 köpte jag en Marantz NA-7004, en händig maskin som jag trodde skulle ersätta datorn och DAC i kombination med streaming och den vid tidpunkten ganska mogna tekniken som kallas UPnP eller DLNA. Kortfattat kan man säga att UPnP, Squeeze och även Roon bygger på konceptet att ett uppspelningsystem består av en server som tillhandahåller en ljudström till en utenhet. Det hela kontrolleras av en kontrollenhet för t.ex. att välja låtar, justera volym etc. I mitt fall hade jag både musikfiler och server på samma ställe, i NASen. Med NA-7004 som utenhet och även kontroll (ja, det gick utmärkt att välja musik med fjärrkontrollen och det lilla teckenfönstret!) blev jag varse hur det fungerade utan "dator" med i ekvationen. Och det lät bra, riktigt bra! Det finns en ganska full beskrivning av hur jag upplevde apparaten på hififorum.nu Redan innan Marantz anlände hade jag skaffat en Sonos ZP-90, även kallad Connect. Den fungerade fantastiskt smidigt och var oändligt mycket mera lättjobbad via iPhone och iPad än Marantz. Ljudmässigt var den en besvikelse dock, även om det gick att plocka ut digitalsignal ur den för klart bättre resultat om din DAC ordnade omvandlingen. Ambitionen att förbättra ljudet ytterligare lockade mig mot västkusten och Hifi Consult och på hösten -12 hämtade jag en Bladelius Embla Classic DL. Denna apparat ersatte gamla försteget, mediaspelaren, DAC och mera. Och ljudmässigt trivdes jag som fisken i vattnet! Uppspelning kontrollerades med Bladelius egen app på iPad men den användes lika mycket som analogt försteg och faktiskt ganska mycket som DAC också för t.ex. Spotify och även optisk digital från en AirPort Express (Airplay) Eftersom denna också gärna spelade upp filer från USB-disk (låter toppen!) gick det utmärkt att styra den med fjärrkontroll och den bra displayen helt utan behov av nätverk eller uppkoppling. Jag valde att fokusera på analog uppspelning och gjorde mig av med Embla efter några år, lite besviken på små skit-missar i mjukvara och hantering. Det resulterade i bl.a. att uppspelning av filer under en tid åter möjliggjordes med en MacMini och USB-SPDIF converter samt ett annat system, Bluesound. Lite mindre "life-style" än Sonos, bätte ljud och stöd för högupplöst ljud, Spotify connect m.m. Fortfarande ett riktigt bra kontroll-gränssnitt på iPad/iPhone. Jo, här någonstans testade jag en annan mediaspelare också, en Pioneer N-50. Denna beskrivs också på hififorum.nu och den var betydligt bättre än Marantz på app-sidan. Det tog dock inte mer än ett halvår innan jag köpte en Embla igen, denna gång en Classic med inbyggd disk och CD-rom. Alla missar är kvar, men jag har lärt mig leva med dem och välja att uppskatta den för det den gör riktigt bra, spela musik! För ca två år sedan valde jag att kliva på Roon-tåget. Det orsakades av att biblioteket växte och att jag helt enkelt gillade upplägget att lägga krutet på servern och ha enkla, strömsnåla media-bryggor som utenheter. Jag nyttjar fortfarande Embla som DAC/Försteg och spelar musik via både intern disk och från Twonky eller liknande på NAS. Vad som tillkommit är de små SBC'er som blivit så populära. Alltså "single board computers", ofta med en liten Arm-processor och ett linux-baserat operativ. Till Raspberry finns massor av intressanta, välljudande HAT-tillbehör som möjliggör både analog signal ut eller SPDIF. Alla SBC har möjlighet att fungera som Ethernet-till-USB-brygga utan extra hårdvara dock (iaf de jag är intresserad av). Roon gör det möjligt att knyta en sån här lite grunka för en knapp tusenlapp till en stereo med en ledig analogingång (eller usb/spdif) och få ett ljudligt resultat som ligger oförskämt nära en Bladelius Embla för runt 75-85Tkr. För att komma dithän behöver man några förutsättningar uppfyllda som t.ex. en bra IT-miljö med både trådat och trådlöst nätverk. Du behöver endera en PC/Mac igång med Roon Server igång, eller så bygger man en ROCK eller gör som jag, skaffar en kraftigare NAS och installera Roon på denna. ROCK behöver förklaras, det är Roon Server levererat med operativsystem och allt! Det är byggt och anpassat för Intels mini-pc som kallas för NUC (New Unit of Computing?) och är 100% underhållsfritt när du väl installerat det, alltså vad som kallas en "appliance" inom IT-världen. När du fått igång din Roon server kan du installera utenhen som kallas för Bridge på alla möjliga enheter, jag kör mest på MacMini (Ja, de används fortfarande och är tillbaka i racket) men även de små Raspberry Pi. De senaste utenheterna i min miljö är dels en Bluesound Vault som letade sig hit efter att Bluesound blivit Roon Ready, alltså certifierade Roon-komponenter. Den låter trevligt, fungerar fantastiskt och tillför ett enkelt gränssnitt för min kära att snabbt kunna klicka igång SR P1 eller streama lite Spotify Connect. Den gör allt detta utan att ens hicka, aldrig en tvekan om byte av källa eller så. Med detta menar jag alltså att hon kör Bluesounds app för val av webbradiokanal eller volym. Om hon kör Spotify Connect så är det ju Spotifyappen som gäller. Hon tycker Roon är för "mycket" och blir förvirrad av alla länkar o möjligheter och spelar sällan annat än färdiga spellistor. Den andra nya enheten är en SOtM sMS-200, även denna en liten strömsnål SBC, fast byggd med ett enda ändamål: Bästa ljud! Denna är också Roon Ready men har en massa andra möjligheter om man är lite masochistiskt lagd! Funktionsmässigt och ljudmässigt är detta en fantastisk liten manick för den som inte vill/kan mickla med Pi' och andra gör-det-själv varianter. Dock är den enbart en Ethernet-till-USB-omvandlare så den kräver en USB-DAC eller ytterligare låda som gör om USB till SPDIF om din DAC gillar det bättre. Roon skjuter också ljudet till din befintliga SqueezeBox eller Airplay-enhet om du redan har sådana också. Eftersom jag gillar pryttlar har det passerat en hel del sådana genom åren som ni förstått! Jag har genom åren också köpt en del mjukvaror som jag tycker ha varit värda sitt pris som t.ex. Amarra, Roon och JRiver MC. Fråga gärna om det är nåt ni klurar på, jag har säkert varit duktigt otydlig emellanåt! Ivery, shifts, Azur and 6 others 9 Quote
shaft Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 AlfaGTV, Intressant historia. Kul att följa under en längre tid ;-) Själv har man ju stannat av tyvärr - då jag måste rippa om stora delar av samlingen för att komma vidare. Roon verkar onekligen intressant och det verkar vara en hel del att sätta sig in i innan man får ihop det. Så fort man börjar läsa om Roon-installationer så blir det en mängd tekniska redogörelser som behöver överbryggas - i alla fall för mig - även om jag är hyfsat teknisk ;-) En fråga: Tycker/Tror du att du har nått vägs ände ljudkvalitetsmässigt? Kramar du ur det du kan ur din NAS? sprudel 1 Quote
Taxmannen Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 9 minutes ago, shaft said: Roon verkar onekligen intressant och det verkar vara en hel del att sätta sig in i innan man får ihop det. Så fort man börjar läsa om Roon-installationer så blir det en mängd tekniska redogörelser som behöver överbryggas - i alla fall för mig - även om jag är hyfsat teknisk ;-) Ett tips är att börja i det lilla. Installera en testlicens av roon på en laptop med ett gäng album så är du igång och kan testa om du gillar upplägget. Om du tycker om vad du ser och hör kan du gå vidare att splitta upp installationen efter eget önskemål. 12 minutes ago, shaft said: En fråga: Tycker/Tror du att du har nått vägs ände ljudkvalitetsmässigt? Kramar du ur det du kan ur din NAS? Jag kommenterar även om frågan inte var riktad till mig I min värld är det "good enough" som gäller när man pratar NAS och/eller Core. Om din Roon Back-end klarar av att processa eventuell transkodning/dsp och att tillhandahålla strömmen på att stabilt sätt över ditt nätverk så bör dess inverkan på ljudkvaliteten vara minimal. AlfaGTV 1 Quote
shifts Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 (edited) Mycket intressant AlfaGTV, dina inlägget är uppskattade. När jag läser om olika lösningar blir jag bara mer och mer varse om att ingen verkar fungera exakt så som jag själv skulle vilja. Eller så är jag själv inte säker på min egen kravspec och den ändras nog över tiden. Har trott att jag skulle kunna övergå till en streamerlösning, men har insett att jag skulle ha svårt att helt plocka bort datorn ur ekvationen. Jag uppskattar alldeles för mycket att pilla och redigera med mitt digitala musikarkiv. De streamerlösningar jag försökte titta på verkar alla begränsade antingen i hur samling kan sorteras, användarvänlighet vid användande, fjärrstyrningsmöjligheter, panikhög kostnad osv. Roon verkar kunna erbjuda något i stil med det jag vill ha, men helt säker är jag fortfarande inte. Det jag sett av dess interface är överfyllt i jämförelse med vad jag skulle vilja se. Just nu kör jag iTunes-klonen Swinsian (macOS) som är helt lysande i sin enkelhet – så som iTunes var för några generationer sedan, innan det blev bloatware av alltihop; rasande snabbt och mycket enkelt att redigera stora mängder data på en gång, inga problem med att få bort dubbletter osv som varit irriterande svårt i iTunes. Det enda jag egentligen saknar med Swinsian är en iOS-app att kunna fjärrstyra med. Fanns det en sådan skulle jag lätt kunna leva mycket nöjd med programmet. Min drömlösning vore en NAS som tillhandahåller mediefilerna. Den skulle streama på något oklart sätt till min DAC. Säger oklart, då NAS måste vara ihopkopplad med en router, men en router står sällan nära resten av anläggningen. Och vill man ha sin NAS när anläggningen? Har aldrig haft någon, men gissar att de surrar en del. Fjärrstyrning skulle kunna ske via dator med Swinsian eller iOS-enhet med Swinsian. Klart. Roon verkar klara allt detta (särskilt som AlfaGTV skriver att man kan installera Roon på NAS:en och därmed slipper ha en laptop/dator igång enkom för Roon), men verkar inte lika enkelt när det kommer till userinterface. Vill inte att det ska se ut som en webbsida när jag försöker spela en spellista, utan rent och enkelt ska det vara. Det vore ju en dröm att inte alltid behöva ha datorn på och bara använda sina mobilenheter. Swinsian: https://swinsian.com/ Edited September 27, 2017 by shifts sprudel 1 Quote
sprudel Posted September 27, 2017 Author Posted September 27, 2017 Oppon fungerar inte klockrent, den hänger sig och hittar inte filerna, behöver startas om. Appen som jag styr med är usel i formgivningen, skittråkig. Kör coax ut från Oppon men skulle gärna sett en usb-utgång också till dacen Oppo kan inte spela Spotify med den heller utan förlitar mig på Airport Express där. Spotify-appen är ju trevlig, både att hantera och utseendemässigt. Endast optiskt ut ser jag som en brist. Quote
sprudel Posted September 27, 2017 Author Posted September 27, 2017 Vad har macmini för utgångar? Quote
Taxmannen Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 30 minutes ago, shifts said: men har insett att jag skulle ha svårt att helt plocka bort datorn ur ekvationen. Jag uppskattar alldeles för mycket att pilla och redigera med mitt digitala musikarkiv. Både en NAS och en Roon core är ju en dator, men det innebär ju inte att man måste pilla med sitt metadata på den. Jag har min Nuc/ROCK som en ren black box dit jag kopierar när jag pillat klart. 38 minutes ago, shifts said: Det jag sett av dess interface är överfyllt i jämförelse med vad jag skulle vilja se. Jag kan hålla med i viss mån. Det som skänker förtröstan är att utvecklingen går ganska snabbt och att det enligt diskussioner på deras forum är en större omarbetning av användargränssnittet på gång! En sak till. Din NAS eller vad du nu väljer behöver inte vara kopplad till dac/mediaspelare via en router. Det räcker med en enkel switch. Nu har ju många routers även en liten inbyggd switch, så det blir ju ändå i praktiken samma sak. Poängen är ju att routingfunktionen inte blir inblandad när det handlar om trafik på ditt "interna" lan. Quote
shifts Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 (edited) Jo, det är datorer det också. Dator är knappast något entydigt, men vette sjutton vad jag ska kalla det istället. Det jag menar med dator är helt enkelt en laptop eller stationär dator med skärm, sådana som tar plats både i rum och stör i sinnet. Edited September 27, 2017 by shifts Quote
shifts Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 43 minutes ago, sprudel said: Vad har macmini för utgångar? https://www.apple.com/se/mac-mini/specs/ Har funderat på mac mini också, men den hårddiskarna är alldeles för små. 1 TB skulle nästan täcka in mitt behov i dag, men då finns lite utrymme för mer. Det går alltid att hända på en disk, men det är inte särskilt elegant. Quote
AlfaGTV Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 Tack för er feedback! 2 hours ago, shaft said: då jag måste rippa om stora delar av samlingen för att komma vidare Har du rippat med osäker applikation eller i fel format? 2 hours ago, shaft said: En fråga: Tycker/Tror du att du har nått vägs ände ljudkvalitetsmässigt? Kramar du ur det du kan ur din NAS? Jag ser det som två frågor! När det gäller "vägs ände" så tycker jag @Taxmannen svarade bra, det är "good enough" och tillgänglighet i kombination med kvalitet gör detta så bra att jag är nöjd. Jag nyttjar Tidal också och det integreras sömlöst i biblioteket i Roon vilket gör utbudet tok-stort och kvaliteten är mycket nära vad jag når med egenrippade lokala filer. (Jag köper det jag gillar på vinyl, CD eller download) Om jag kramar ur vad NASen erbjuder vet jag inte. Jag har idag två Roon-servrar som jag alternerar mellan; Dels min huvudinstallation på NAS (En QNAP TS-470Pro med 16Gb RAM och en Intel i5 3470T-processor) där jag kan sampla upp till DSD256 utan att den tvekar det minsta. Jag köpte också en mycket billig HTPC för chassits skull för jag var nyfiken på om ROCK var något för mig. Den var dock komplett och jag provade installera ROCK på denna gamla AMD E-350 baserade innehållet vilket gick kanon, och det är den jag använder för 100% tillgänglighet idag. Den genererar mindre värme och strömförbrukning än NAS vilket är av betydelse om man vill ha 24/7-tillgång och även vill kunna stoppa undan låddan i en skrubb/garderob.Vet inte vem det var som monterat en NUC i ett "städskåp"? @Taxmannen? Min ROCK kan inte uppsampla i samma omfattning som den andra men om jag inte använder DSP-funktionen är den lika rapp i gensvaret och låter inte sämre på något vis än den NAS-baserade servern. Och, det går fort att skifta Roon server om jag vill byta, licensen tillåter bara en aktiv åt gången. 1 hour ago, shifts said: men en router står sällan nära resten av anläggningen Nej, men det gör nog inte en NAS heller? I alla fall inte min. 59 minutes ago, sprudel said: Vad har macmini för utgångar? Jag använder optisk SPDIF ut men oftast USB, direkt till DAC eller via USB-till SPDIF-bryggan Gustard U-12. Jag inser också att vi lägger olika betydelse i benämningen "streaming". För mig har det ingen betydelse om källan är internetradiokanalen Radio Paradise, senaste Mastodon från Tidal eller min HDTracks nedladdning av Amused To Death i 24/96 på NASen som strömmas till min DAC... Same, same... Quote
shifts Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 (edited) 13 minutes ago, AlfaGTV said: Nej, men det gör nog inte en NAS heller? I alla fall inte min. Var lite för fåordig. Jag litar inte på trådlös överföring och skulle helst vilja slippa skicka annat än styrsignal över nätverket. Har nog aldrig haft en helt störfri överföring via wifi någonsin. Det kan fungera mer eller mindre bra i veckor, för att plötsligt inte göra det. Fel utrustning/konfiguration kan någon hävda och det är möjligt, men trådat spelar det ingen roll. När jag lyssnar vill jag göra det helt avslappnat utan att fundera eller oroa mig över eventuella yttre störningar. Edited September 27, 2017 by shifts AlfaGTV 1 Quote
sprudel Posted September 27, 2017 Author Posted September 27, 2017 1 hour ago, AlfaGTV said: Tack för er feedback! Jag använder optisk SPDIF ut men oftast USB, direkt till DAC eller via USB-till SPDIF-bryggan Gustard U-12. Jag inser också att vi lägger olika betydelse i benämningen "streaming". För mig har det ingen betydelse om källan är internetradiokanalen Radio Paradise, senaste Mastodon från Tidal eller min HDTracks nedladdning av Amused To Death i 24/96 på NASen som strömmas till min DAC... Same, same... Du tillför mycket kunskap här, så fortsätt gärna. Jag hittar ingen usb-utgång på Macmini när jag läser specen? Jag menar detsamma som du med streaming. Quote
AlfaGTV Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 56 minutes ago, shifts said: Jag litar inte på trådlös överföring och skulle helst vilja slippa skicka annat än styrsignal över nätverket Håller med! Trådlöst är för kontroll, inte dataöverföring. 6 minutes ago, sprudel said: Jag hittar ingen usb-utgång på Macmini när jag läser specen? Jodå, de är av typen USB 3.0 men det är bakåtkompatibelt. Jag glömde HDMI, som ju också bär digitalt ljud. Nu är mina MacMini lite äldre dock. Quote Fyra USB 3-portar (upp till 5 Gbit/s) Ljudutgång/3,5 mm minitele för hörlurar (digital/analog) HDMI-porten stöder flerkanalsljud När det gäller infrastruktur idag så visar jag min skiss igen som då inte är 100 komplett. (den saknar min ROCK och några endpoints) Quote
sprudel Posted September 27, 2017 Author Posted September 27, 2017 Strålande igen. Så, jag kan skaffa en macmini, koppla den via router till nätverket och låta den driva min Chord 2Qute dac. Men då återstår någon form av server. AlfaGTV 1 Quote
octavia rs Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 (edited) 18 minutes ago, sprudel said: Men då återstår någon form av server. Du kan ju ha en MAC mini som Roon server om du vill och använda usb ut till din DAC inget som säger att du tvunget ska ha Roon på annat ställe om du nu inte vill det. Du kan installera antingen vanliga Roon med GUI om du vill ansluta skärm för att styra Roon via MAC annars så väljer du server versionen och styr via mobila enheter eller installerar Roon remote på en annan dator för att styra. Jag tycker själv de är smidigt med Roon remote på en dator där man tex rippar eller gör annat med sin musik och samtidigt kunna komma in i Roon server som ligger på annan dator i nätverket. Edited September 27, 2017 by octavia rs shifts and AlfaGTV 2 Quote
shifts Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 octavia rs: Tycker lösningen med Mac Mini låter väldigt smidig faktiskt, men problemet med ett större bibliotek (+1 TB, litet med Roon-mått mätt, men stort i Mac Mini-mått) kvarstår. Quote
Recommended Posts