Jump to content

Peter Aczel ur tiden

Bebop

Recommended Posts

Alltså. Jag fattar inte. En del vill ha kött på benen genom mätningar och blindtester. Andra väljer magkänslan och ståpälsfaktor. Inget är fel. Välj väg och kör på det. Men strunta i att övertyga andra att de valt fel. Det kommer aldrig att gå. För det är lite som "män är från Mars, kvinnor från Venus" syndromet. Prata samma språk för att göra er förstådda. Comprende?;):thumbsup:

On 9/19/2017 at 09:54, Morello said:

Det är tämligen tröttsamt när du och en del andra gång på gång söker insinuera att tekniskt kompetenta människor inte lyssnar på musik - varför upprepas detta dravvel gång på gång samtidigt som det ropas efter ödmjukhet? Det saknar inte bara relevans och förankring i verkligheten, utan är dessutom ganska provokativt!

"Tekniskt kompetenta" är en relativ term. Det är sällan jag stöter på någon som framstår som så kompetent att han kan redogöra för exakt hur audiosignalen påverkas. Kan man inte det så anser jag inte att man kan luta sig mot mätning mer än rent erfarenhetsmässigt. Visst, man kan göra bedömningar och det bör man göra också. Men det är bedömningar. Två aktuella exempel är trafos och kabinett, ganska dominerande komponenter inom hifi. Negativa, kritiska ställningstaganden i syfte att punktera och medvetet sabotera framstår i såna lägen än mer som dravel, eller skrävel är väl ett bättre ordval. Väldigt många delkomponenter inom hifi blir extremt komplexa ju djupare man gräver och exakt vad som gör skillnad och inte skillnad på marginalen blir i det läget en smaksak.

Jag tycker ofta att både tillverkare, fackpress och vi här på Euphonia hoppar över basala tekniska redogörelser och lyfter fram egenskaper som är på marginalen. Jag tycker det är helt kass att tex marknadsföra en nätkabel utan att ange grunddata för typ av ledare, uppbyggnad, isolering, skärmning, resistans osv men däremot lyfta fram kryptiska och svårbegripliga begrepp. Med elektronik och högtalare är det nog ännu värre. Innehållsförteckningen är ofta sämre än på ett paket spaghetti. Men jag tycker inte att man utifrån det kan totalsåga någon annans val eller tester.

Och jag tycker inte ens att jag insinuerar. Min erfarenhet är att det finns väldigt många som håller på med musik enbart för att det involverar teknik och prylar. De är mer eller mindre kompetenta. Det är i princip enbart killar och gubbar. Aldrig tjejer och väldigt sällan gummor. Min bedömning är att det är osannolikt att män tycker mer om musik än kvinnor, snarare att män skrämmer bort kvinonr. Män är inte överrepresenterade i konserthusen.