Jump to content

Peter Aczel ur tiden


Bebop

Recommended Posts

Peter Aczel grundare av amerikanska The Audio Critic har gått hädan 91 år gammal.

I min ungdom var The Audio Critic lite av en ögonöppnare om vad hifi handlar om. Stereophile och The Absolute Sound fanns bara som små blad då men växte. Peter skrädde inte med orden mot tillverkares konstruerade argument för välljud och häcklade branscen och dess medlöpare för att lura kunder "big time". Inte minst i kabeldebatten där han vid ett tillfälle gjorde frekvensmätningar från 20 hz -20 kHz med olika kablar och konstaterade skillnader i kurvorna. De flesta låg inom 0,5 dB eller lägre men några visade upp skillnade på 2-3 dB vilket också kunde höras. Han konstaterade att det fanns en stark korrelation till kablarnas kapacitans och impedans. Alla andra argument var helt irrelevanta. Gissa om det skapade debatt...

En annan klassiker är hans genomgång av CD-spelare. "Varför är Krells spelare så dyr och varför är Pioneer så billig? Pioneer har den bästa da-omvandlaren och Krell den sämsta." Ni kan föreställa er vad detta betydde på hemmaplan i USA.

Peter förordade inte blindtester utan dubbla blindtester. Resultatet måste kunna upprepas med samma utfall för att vara trovärdiga, vilket retade gallfeber på marknaden. Annonserna uteblev till förmån för andra tidningar som han menade var hifibranschens förlängda arm som förmedlare av oseriösa argument. Tidningen gick i graven men återkom som webtidning ända fram till i fjol då Peter Aczel vid 90 års ålder tyckte att det var dags att avsluta sin gärning.

Trots hårda ord och strider under en lång karriär råder nog stor enighet om The Audio Critic varit en viktig röst, inte minst i hifins barndom. Peter Aczel satte ändå någon form av agenda att mätningar är viktiga för att försöka förstå vad som händer och för att bemöta de värsta påståenden som branschen utan blygsamhet använder i sin marknadsföring.

En annan klassiker är Peters definition av en Audiofil:

"An audiophile is a person who prefer to argue about hifi equipment instead of listening to music"

Link to comment
Share on other sites

 

Lite märklig definition från honom; det är ju det han själv stod för som jag ser det. Enbart att välja namnet Audio Critic ger en negativ klang till utövande av en hobby och musiklyssning. Även med engelsk betydelse.

Jag tycker hans gärning är beundransvärd, men det hade betytt mer med en något mindre kategorisk framtoning.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, tek said:

Jag fnissade lite när jag läste denna, som måste retat en del när det begav sig. Peter verkade ha ett horn i sidan på många av journalisterna på Stereophile.

Ja de flesta verkade som de blev sågade längs fotknölarna!:D 

De som relaterar sig till lyssningstest utan att göra dessa dubbelblinda har han inget till övers för.

Att indela i vita och svarta hattar förenklar onekligen världen. " I skymningen är alla katter grå" som det heter.

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, tek said:

Jag fnissade lite när jag läste denna, som måste retat en del när det begav sig. Peter verkade ha ett horn i sidan på många av journalisterna på Stereophile.

Verkade vara en man som såg världen nyktert, håller i stort med honom om i hans analys. Branschen behöver mer av dessa människor som en motvikt till alla tokigheter som förekommer.

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att något av det viktigaste om finns är acceptans av olika idéer och tankar. I min värld får man blindtesta och mäta hur mycket man vill. Men man får också låta bli. För att ta ett enkelt exempel.

 

Därför blir jag uppriktigt ledsen av den där listan där han hänger ut människor till höger och vänster. Något av det otrevligaste och mest maktfullkomliga jag sett. 

Ett exempel: 

Michael Fremer (Stereophile, formerly TAS)
Possibly the most unattractive individual in the American audio community. In his writings and in his personal contacts, he is vulgar, abusive, bigoted, and intellectually dishonest. A real charmer. His favorite cause is the superiority of vinyl to CD, an argument he pursues to the limits of absurdity and animosity, making a total jackass of himself in the process. A perfect example of the excesses engendered by tweako cultism and a highly suitable addition to the Stereophile stable.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Daniel said:

Jag tycker att något av det viktigaste om finns är acceptans av olika idéer och tankar. I min värld får man blindtesta och mäta hur mycket man vill. Men man får också låta bli. För att ta ett enkelt exempel.

 

Därför blir jag uppriktigt ledsen av den där listan där han hänger ut människor till höger och vänster. Något av det otrevligaste och mest maktfullkomliga jag sett. 

Ett exempel: 

Michael Fremer (Stereophile, formerly TAS)
Possibly the most unattractive individual in the American audio community. In his writings and in his personal contacts, he is vulgar, abusive, bigoted, and intellectually dishonest. A real charmer. His favorite cause is the superiority of vinyl to CD, an argument he pursues to the limits of absurdity and animosity, making a total jackass of himself in the process. A perfect example of the excesses engendered by tweako cultism and a highly suitable addition to the Stereophile stable.

Jag tycker också att man inte skall vara för dogmatisk åt något håll. Som Calm skriver så "är all katter grå i skymning". Sanningen är ofta inte polariserad.  Det finns nog delar som var riktigt i det han sa, men att inte respektera andras förhållningssätt och ta till tråkig attityd hänger ju inte ihop med en uppfattning. Det var ju helt klart en brist hos honom, vilket förmörkar en poäng han hade som faktiskt hade en positiv effekt. Skriker man högt tillräckligt högt hörs man inte...

Link to comment
Share on other sites

Eller bara en reaktion på all psykflum som finns i branschen. Det har ju nästa gått så långt att de seriösa i branschen knappt vill säga att de jobbar inom audio pga alla "gökar" som figurerar överallt. Skönt att någon sätter ner foten kan jag tycka!

Link to comment
Share on other sites

Om vi alla hade samma tillit till "de seriösa" skulle vår lilla värld vara bra trist, va? Och vem avgör vilka parter som verkligen är "seriösa"? För den delen, vad avses med "seriöst" i detta fall? Någon som vill leva på sin hobby "lite grann" eller den som tydligt markerar att man endera "Lyssnar och Mäter" eller "Mäter och Lyssnar".

Kanske du, @Rydberg? För det är ju bara du som innehar SANNINGEN, precis som det bara är jag som sitter inne med min SANNING...

Tänk när SQM kommer, Sound Quality Meter när vi utan personliga preferenser kan bara konstatera om det låter bra eller dåligt och hur mycket i så all:
4954049243_d5549d9f7c.jpg

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Rydberg said:

Skönt att någon sätter ner foten kan jag tycka!

Det tycker faktiskt jag också. Det finns överdrifter som faktiskt kan och bör lyftas fram. Peter saknade "stil" kan jag tycka och då blir det lätt skyttegravskrig utan saklig debatt. Anders Edenholm på HiFi-Musik tog bladet ut munnen i senaste numret och skrev följande med anledning av MIT's nya högtalarkablar à 650,000 paret:

Det verkar inte vara någon hejd på vilka dumheter vi låter kabelindustrin tuta i oss...//... på några år har de lyckats med tricket att övertyga allmänheten...//... Byt inte förstärkare, byt inte  högtalare, byt inte lyssningsrum... allt som behövs är ett kabelbyte och allt kommer att bli bra. 

MIT säger sig ha kommit på ett nytt sätt att hantera resonanser, såväl elektriska som mekaniska...

Visst, Anders raljerar och ironiser lite och det finns betydligt fler exempel i artikeln, men jag tycker det är en sund reaktion.  

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det tycker faktiskt jag också. Det finns överdrifter som faktiskt kan och bör lyftas fram.

Givetvis, instämmer till fullo att det finns extravaganser åt alla håll. Men @calm uttryckte det bra tyckte jag, "I skymningen är alla katter grå"! :)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Rydberg said:

Eller bara en reaktion på all psykflum som finns i branschen. Det har ju nästa gått så långt att de seriösa i branschen knappt vill säga att de jobbar inom audio pga alla "gökar" som figurerar överallt. Skönt att någon sätter ner foten kan jag tycka!

Jo, det kan jag hålla med om förutom att jag inte tror att det är så himla många "gökar" som jag tolkar att du menar, men det kan göras på ett smartare sätt om man vill få folk med sig. "Sätta ner foten" kan ju göras smart eller klumpigt. 

Det spelar ingen roll hur rätt man har om man inte kan övertyga ödmjukt, respektfullt och sakligt.  Det handlar om att sälja in sin ide när det finns konkurrerande idéer. Man tror på folk man tycker om. Aczel verkar ha haft svårt att få folk att tycka om honom och då får man tyvärr svårare.

Om man börjar med att skälla ut någon och säga att andra är dumma i huvudet så lär de inte följa den "rätta"  vägen  ändå.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Jag tycker också att man inte skall vara för dogmatisk åt något håll. Som Calm skriver så "är all katter grå i skymning". Sanningen är ofta inte polariserad.  Det finns nog delar som var riktigt i det han sa, men att inte respektera andras förhållningssätt och ta till tråkig attityd hänger ju inte ihop med en uppfattning. Det var ju helt klart en brist hos honom, vilket förmörkar en poäng han hade som faktiskt hade en positiv effekt. Skriker man högt tillräckligt högt hörs man inte...

Man skall aldrig vara dogmatisk tycker jag. Fremer tillhör dock den skara av skribenter som driver dogmer och han gör det med påtaglig energi.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Det tycker faktiskt jag också. Det finns överdrifter som faktiskt kan och bör lyftas fram. Peter saknade "stil" kan jag tycka och då blir det lätt skyttegravskrig utan saklig debatt. Anders Edenholm på HiFi-Musik tog bladet ut munnen i senaste numret och skrev följande med anledning av MIT's nya högtalarkablar à 650,000 paret:

Det verkar inte vara någon hejd på vilka dumheter vi låter kabelindustrin tuta i oss...//... på några år har de lyckats med tricket att övertyga allmänheten...//... Byt inte förstärkare, byt inte  högtalare, byt inte lyssningsrum... allt som behövs är ett kabelbyte och allt kommer att bli bra. 

MIT säger sig ha kommit på ett nytt sätt att hantera resonanser, såväl elektriska som mekaniska...

Visst, Anders raljerar och ironiser lite och det finns betydligt fler exempel i artikeln, men jag tycker det är en sund reaktion.  

 

Oj, det var glädjande läsning måste tillstås!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Daniel said:

Michael Fremer (Stereophile, formerly TAS)
Possibly the most unattractive individual in the American audio community. In his writings and in his personal contacts, he is vulgar, abusive, bigoted, and intellectually dishonest. A real charmer. His favorite cause is the superiority of vinyl to CD, an argument he pursues to the limits of absurdity and animosity, making a total jackass of himself in the process. A perfect example of the excesses engendered by tweako cultism and a highly suitable addition to the Stereophile stable.

Ja här fick han i alla fall inte mycket sagt av värde.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, calm said:

Ja de flesta verkade som de blev sågade längs fotknölarna!:D 

De som relaterar sig till lyssningstest utan att göra dessa dubbelblinda har han inget till övers för.

Att indela i vita och svarta hattar förenklar onekligen världen. " I skymningen är alla katter grå" som det heter.

Calm

Han verkar inte bry sig om människor han verkar känna och tycka om, iaf ett angående ett par av dem som får sig en släng av sleven. Ingen pardon :)

 

14 hours ago, Rydberg said:

Verkade vara en man som såg världen nyktert, håller i stort med honom om i hans analys. Branschen behöver mer av dessa människor som en motvikt till alla tokigheter som förekommer.

Det finns flera guldkorn på hans sida. Hittade exempelvis ett par intressanta tester av gamla Sentecprylar samt en lång artikel om olika Macintosh apparater. Jag tycker nog inte nämnda "black/white hats" listan är speciellt nyktert skriven, snarare skriven av nån som tycker om att provocera. Han måste gett upp all tanke på reklamintäkter i detta läge. :)

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Bebop said:

jag tycker det är en sund reaktion.  

Ursäkta en trögfattad, men jag förstår inte vad det är som han bidrar med. "Åh, tack Anders för att du har förklarat och räddat mig från den giriga kabelindustrin" :unsure:

Jag vet inget om Peter Aczels stil, men jag undrar vad de valde för begravningsmusik. Ett svep kanske, en serie chirptoner?

Link to comment
Share on other sites

Människor med den attityden att kunna och veta allt bäst gör mig genuint misstänksam. Ofta är det kopplat till ett behov av att få egen uppmärksamhet. Fräckhet och en skrämmande utstrålning får i vart fall mig att ifrågasätta full kompetens. Ser alltid med behållning det program där årets Nobelpristagare diskuterar olika spörsmål på en hög nivå.   Har aldrig mött den attityden där, utan tvärt om är den gemensamma nämnaren är ofta ödmjukhet inför olika problemställningar. Lite i stil med mitt favorituttryck: "Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag vet"

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Ursäkta en trögfattad, men jag förstår inte vad det är som han bidrar med. "Åh, tack Anders för att du har förklarat och räddat mig från den giriga kabelindustrin" 

Du får läsa hela artikeln för att förstå det. 

Jag ser det lite så här. Hifi-pressen är lite förblindad tycker jag med att sjunga nyheters välsignelse utan någon som helst kritisk granskning. Jag tycker det är mer regel än undantag att pressen skriver om tillverkarens lovord. Då kan man ju invända att det är upp till mig att ta reda på fakta men det är ju inte så enkelt för en amatör. Där kunde hifipressen göra betydligt mer. Bilpressen, Råd&Rön, Testfakta är betydligt vassare på detta även om deras metoder också kan ifrågasättas ibland.

Jag tycker det känns befriande att någon har "guts" att ifrågasätta vad branschen håller på med, men det kan göras på olika sätt. I min värld är det ett dåligt ingenjörsarbete om man på allvar hävdar att det krävs en högtalarkabel för 650,000 kronor för att få ut bästa ljudet. Det väcker bara löje omkring sig på samma sätt som överdrifter i andra branscher gör.

Ja, men det är väl upp till var och en att bedömma vad hen vill spendera sin pengar på? Jovisst är det, men alla behöver ju inte underblåsa företelsen och springa åt samma håll i beundran för att något ännu dyrare har sett dagens ljus. Jag tror inte ens det gagnar vårt intresse. Hur hade ni reagerat på en ny ekparkett med unika egenskaper för 20-30,000 kronor per m2. Det är ungefär samma uppsving som MIT hänger sig åt.

Så tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Ursäkta en trögfattad, men jag förstår inte vad det är som han bidrar med. "Åh, tack Anders för att du har förklarat och räddat mig från den giriga kabelindustrin" :unsure:

Jag vet inget om Peter Aczels stil, men jag undrar vad de valde för begravningsmusik. Ett svep kanske, en serie chirptoner?

Det är tämligen tröttsamt när du och en del andra gång på gång söker insinuera att tekniskt kompetenta människor inte lyssnar på musik - varför upprepas detta dravvel gång på gång samtidigt som det ropas efter ödmjukhet? Det saknar inte bara relevans och förankring i verkligheten, utan är dessutom ganska provokativt!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Människor med den attityden att kunna och veta allt bäst gör mig genuint misstänksam. Ofta är det kopplat till ett behov av att få egen uppmärksamhet. Fräckhet och en skrämmande utstrålning får i vart fall mig att ifrågasätta full kompetens. Ser alltid med behållning det program där årets Nobelpristagare diskuterar olika spörsmål på en hög nivå.   Har aldrig mött den attityden där, utan tvärt om är den gemensamma nämnaren är ofta ödmjukhet inför olika problemställningar. Lite i stil med mitt favorituttryck: "Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag vet"

Calm

Jag gjorde examensarbete för en av våra nobelpristagare - professor Kai Siegbahn - och delade rum med honom under ett halvår. Jag har aldrig sett någon skaka på huvudet så mycket som när jag visade lite olika bluffprodukter från hifi-branschen. Kai jobbade efter litet annorlunda metoder än vad typiska kabelmakare gör kan jag lova dig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de flesta är överens om att förklaringar till en del Hifi komponenters prestanda är mycket tveksamma liksom prissättning. Hur folk kommer fram till olika resultat när de konstruerar kanske är höljt i dunkel rätt ofta. Dock finns det ett sätt att utvärdera hela denna soppa. Det är att lyssna med egna vältränade öron och bedöma upplevelsen av musiken. Gillar man det eller inte!

Jag kan tycka att de som framhäver den tekniska sidan utan att acceptera andras upplevelser av musik där det då inte stämmer med den tekniska specifikationen och förklarar det med hjärnspöken mm är minst lika provocerande. Som att övertyga någon som älskar Picassos konst om att Picassos tavlor är fula och Howard Brooks är bättre på att måla tavlor. Jag tror inte att vi kan förklara hela den komplexa musiken och musikupplevelser med en teknisk specifikation. Visst är det en viktig del av detta som vi kan förutse men inte allt. Det är för komplext för det. Det tror jag även Kai skulle hålla med om.

Link to comment
Share on other sites

Är vi inne i en kabeldiskussion nu igen? :-)

Ja, det ärt klart det finns en hel hög clowner och lycksökare i branschen. Precis som i alla andra branscher, från politik till spannmålsproduktion. Som konsument har man ju alltid valet att välja vad man attraheras av och vad man slutligen lägger sina pengar på. Man kan ifrågasätta om brodyr på kablar, lyxiga gulddetaljer, delar i kolfiber och hemliga boxar verkligen gör någon nytta, eller bara är trams. Är en klocka för 600 000 värt pengarna i termer av att vara ett överlägset tidsmätningsinstrument, eller inte. Är den navigatorn i en bil värld 40 000:-, eller funkar en tom tom för 1500:- lika bra, eller bättre. Jag har under åren träffat audiofiler som lyssnar, provar, testar och utvärderar i all oändlighet innan de slutligen bestämmer var de ska lägga sina pengar, och jag har träffat de som olyssnat hoppar på det senaste bling-blinget så fort det läst en härlig review av någon korrupt journalist i väst. ;)

 

För de göra så, utan att behöva drabbas av en skitstorm av personangrepp från höger och vänster? Jag tycker det. Jag skulle varken sälja, eller köpa produkter som jag inte tycker är bra. Och många av de produkter jag gillar mest, skulle aldrig passera obemärkt genom ett anonymt hififorum någonstans i världen. Frågan är alltså inte vad som är bluff, eller bra för varje given individ. Frågan är om vi får tycka vad vi vill och uttrycka det utan att bli förolämpade? 

Så Peter bidrog säkert till en massa nyktra och förnuftiga åsikter, som branschen säkert behövde. Men han verkade vara en riktigt osympatisk och självförhärligande individ. 

Link to comment
Share on other sites

Personligen kan jag tycka det är rätt intressant att vi (jag) kan bli så pass provocerade av varandras tankar? Jag går ju i fällan själv samtidigt som jag är rätt övertygad om att jag skulle ha stor behållning av att lyssna till musik tillsammans med t.ex. Rydberg eller dig Morello. Jag tror inte våra mål är så långt ifrån varandras, men vägen dit är olik.

Det hjälps inte, men Peter Aczel har en stil som inte ger några pluspoäng från mitt håll iaf, även om det finns någon form av substans i vissa av hans resonemang. Oavsett är det inte okej att gå till rena personangrepp. Från någon part...

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Daniel said:

Frågan är om vi får tycka vad vi vill och uttrycka det utan att bli förolämpade?

 

38 minutes ago, AlfaGTV said:

Oavsett är det inte okej att gå till rena personangrepp. Från någon part.

Jag håller med om dessa båda citat.

Jag har inga problem med Anders Edenholms kraftfulla sågning, tvärtom tycker jag att det är befriande när någon vågar tycka något. Personangreppen som gjordes på diverse skribenter ger däremot en bitter eftersmak. Det är bra att det finns individer med olika ingångar till HiFi, sedan kan jag själv välja vilka jag tror mer på för att göra mina egna val. Jag står för mina val men vet att inte alla väljer likadant om de får möjligheten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Jag tror de flesta är överens om att förklaringar till en del Hifi komponenters prestanda är mycket tveksamma liksom prissättning. Hur folk kommer fram till olika resultat när de konstruerar kanske är höljt i dunkel rätt ofta. Dock finns det ett sätt att utvärdera hela denna soppa. Det är att lyssna med egna vältränade öron och bedöma upplevelsen av musiken. Gillar man det eller inte!

Jag kan tycka att de som framhäver den tekniska sidan utan att acceptera andras upplevelser av musik där det då inte stämmer med den tekniska specifikationen och förklarar det med hjärnspöken mm är minst lika provocerande. Som att övertyga någon som älskar Picassos konst om att Picassos tavlor är fula och Howard Brooks är bättre på att måla tavlor. Jag tror inte att vi kan förklara hela den komplexa musiken och musikupplevelser med en teknisk specifikation. Visst är det en viktig del av detta som vi kan förutse men inte allt. Det är för komplext för det. Det tror jag även Kai skulle hålla med om.

Den analogin haltar betänkligt; huruvida någon gillar Picassos konst är en helt subjektiv fråga  samtidigt som tex frågan om huruvida en Shaktisten påverkar återgivningen är en helt objektiv dito.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Personligen kan jag tycka det är rätt intressant att vi (jag) kan bli så pass provocerade av varandras tankar? Jag går ju i fällan själv samtidigt som jag är rätt övertygad om att jag skulle ha stor behållning av att lyssna till musik tillsammans med t.ex. Rydberg eller dig Morello. Jag tror inte våra mål är så långt ifrån varandras, men vägen dit är olik.

Det hjälps inte, men Peter Aczel har en stil som inte ger några pluspoäng från mitt håll iaf, även om det finns någon form av substans i vissa av hans resonemang. Oavsett är det inte okej att gå till rena personangrepp. Från någon part...

Det håller jag med om - tex hans raljerande om Fremer tillför ingenting i sak. Man kan och det är dessutom mycket lätt att ifrågasätta Fremers testmetodik eller snarast avsaknad av densamma utan att beröra hans person. Jag tycker det är viktigt att skilja på person- respektive sakfrågor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...