Jump to content

Ditt senaste inköp av masterbandkopior


eliot

Recommended Posts

Philips var ju giganter under 30-40 år med massor av innvationer, t ex kassettbanden och CD-tekniken (i samarbete med Sony). Avigsidan med många märken vid sidan om framför allt Revox/Studer och Otari är förmodligen service och reservdelar.

 

Under min uppväxt var de flesta bandspelare från Tandberg eller Philips. Studiobandspelare hade jag inte koll på alls. Philips satsade i huvudsak på volymprodukter, men jag tvekar inte sekund på att om de ville kunde de också ta fram en studiobandspelare. Jag kan också tänka mig att det var någon form av samarbete med tyskarnasom UffeZ nämner.. Studer och Ampex var rätt så dominerande under en period, så det är ju inte omöjligt att Philips ville in på det segmentet. I följande tråd står att det fanns en del av dessa spelare i Montreal. http://www.tapeheads.net/showthread.php?p=71305

 

Philips sågs lite över axeln på highendsida så jag kan tänka mig att de hade en barriär att klättra över för att uppfattas som prestigemärke oavsett "objektiv" kvalitet. Samtidigt fanns de på marknaden före Studer.

 

Här några video Philips maskiner:

https://youtu.be/Xvh6XAzaJVw

 

https://youtu.be/PO9nzwqps0Q

 

Som denna video visar har det funnits en hel del tillverkare av studiospelare... https://youtu.be/PO9nzwqps0Q

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mina första band från Foné. Det är relativt nya inspelningar gjorda helt analogt med en Ampex ATR 100 (troligen halvtumsband) och sedan överförda till en Nagra 4s. "Stabat Mater" från 1700-talet är den mest kända musiken tonsatt till Jacopone da Todi's text från 1200-talet om "Jesu moder (Mater) som stod (Stabat) vid korset". Det finns många tonsättare som tonsatt denna text, bl a Rossini, Dvorak, Scarlatti, Haydn och många, många fler. Pergoleses version är dock den mest spelade och mycket omtyckt.

 

Sherezade är förmodligen Rimsky-Korsakovs mest kända verk som också innehåller solo på violin. Smäktande vackert.

 

Banden som används är SM900.

 

Ricci.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2017-09-13 at 10:12, Bebop said:

Detta album är känt även på andra sätt. I branschen används den inspelningen som ett klassiskt exempel på hur mycket dynamiken skruvades ner för att klara graveringen till vinyl. Mastern har hela 11 dB högre dynamik än LP'n

 

Var hittar du den typen av information? Det vore väldigt spännande att få fram DR-siffror för masterbanden, men kan finns den informationen normalt tillgänglig? 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, lindome said:

Lite tillskott i samlingen av masterband. Gemensamt inköp med @Apexorca för att STS hade ett bra erbjudande innan jul.

Tape STS.jpg

 

Nyinspelad skön musik lite åt det snälla hållet i produktionen. LPR35 band på dessas. Så STS får plats med 45 min musik. Tror det är 280nWb, vilket en nWb-jagande rullbandsfantast kan tycka är lite, men det låter så bra man kan önska.

Spelade Madeline Bell i går kväll och fick lite Randy Crawford känsla. Bra alltså.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Anlände ett band från Jonathan Horwich på IPI med piano och sång. Dee Alexander sång och Jeremy Kahn piano; Magic. Naken musik och bra framträdande. Tyvärr har Jonathan en ide om att musiken skall annonseras muntligt mellan låtarna, vilket jag tycker är lite störande, vilket jag också framfört. Annars är det bra inspelat också.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Det trillar in lite nya masterband :)

 

Bandkopiorna från Groove Note produceras "on demand" i batcher om tre så om någon är intresserad av titlar som står som slutsålda så bör det gå att beställa ändå. Det tog ca 6 veckor från beställning till leverans av min kopia av Jacintha - Here's to ben.

 

Arnold Overtures (Tape Project TP-003) och Scheherazade (Analogue Productions RRAP 0007) är de två andra :tongue: 

 

IMG_3371.jpg.e2b1e8cbb6a8aafde78af9ff185e857a.jpg

Link to comment
Share on other sites

En fråga från en glad amatör, alla erbjudanden på E-bay om kopior på "protection copies" och "archive copies" från nerlagda radiostationer? Vad är detta och är det lagligt att köpa sådana samt håller kvaliteten om än på 15 IPS 2 track?

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Gigas said:

alla erbjudanden på E-bay om kopior på "protection copies" och "archive copies" från nerlagda radiostationer? Vad är detta

Det kan vara vad som helst. Allt från äkta vara till kopia från cd-skiva.

Jag skulle utgå från att det är bluff.

 

 

20 minutes ago, Gigas said:

är det lagligt att köpa sådana

Om det är äkta vara så är det olagligt med tanke på rättigheter.

Om det inte är äkta vara så är det olagligt pga missvisande marknadsföring.

Det är alltså normalt olagligt att sälja, men jag tror inte det är olagligt att köpa.

Många av dessa säljer själva mediat, alltså magnetbandet, och de menar att det råkar vara inspelat material på det...

 

 

20 minutes ago, Gigas said:

håller kvaliteten om än på 15 IPS 2 track?

Om det är 15ips 2 track så är det mycket bra.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Gigas said:

Tack för information. Ska fundera lite på hur man ska förhålla sig till detta mindre nogräknade utbud!

 

Det kan vara svårt att provlyssna. Men låter det bra så är det bra. Jag har hört kopior som kopierats utan någon vettig kontroll på inställningar, bandtyper mm. De har ändå låtit riktigt bra och bättre än andra medier. Visst kan de säkert bli bättre ändå, men det är ändå kul och det låter bra.  Jag skulle försöka undersöka saken lite först så att man får en känsla av om det är seriöst eller inte.

 

Link to comment
Share on other sites

Årets mässbesök i München gav mersmak - inte bara Augustiner Bräu:D

 

Nej det fanns ett antal utställare som sålde Master tapes, och det får man ju stödja på bästa sätt.

 

1. Från STS kommer Ingram Washingtons Sweet 'n' low.

2. Carmen Gomes tolkar Belafonte kommer ifrån ett holländskt bolag som heter Rhapsody Analog Recordings.

3. Sedan en sampler tape från Entertape(fd Horchhouse). Beställde New Mastersounds bandet då de tyvärr inte hade det med sig. Entertape hade även en kille som spelade gitarr live i montern och de spelade in på rullband men framför allt på kassetter som de sedan gav bort - mycket trevligt initiative!

4. Pippo Matino  Essential team från Hemiolia i Italien.

 

Nya band.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
On 2018-05-14 at 17:52, lindome said:

3. Sedan en sampler tape från Entertape(fd Horchhouse). Beställde New Mastersounds bandet då de tyvärr inte hade det med sig. Entertape hade även en kille som spelade gitarr live i montern och de spelade in på rullband men framför allt på kassetter som de sedan gav bort - mycket trevligt initiative!

 

Har det hänt något med Horchhouse/Entertape eller har jag fel adress? Jag möts bara av en inloggningsruta på deras hemsida...

 

599172324_Skrmavbild2018-09-28kl_10_28_12.thumb.png.7d80aca3e5421c0b0a26ccef6a3bc544.png

Link to comment
Share on other sites

@Taxmannen Tyvärr verkar det inte fungera riktigt för bolaget. Vi handlade av dem i München och jag hade kontakt med dem veckan efter mässan då jag ville köpa en titel som de inte hade med sig. De svarade i början men sen dog det ut....

Har haft kontakt med Christoph Stiebel på messenger men han slutade på bolaget i somras. Sen dess är det helt tyst. Skrivs lite om detta även på internationella forum.

 

Tråkigt om de inte får ordning på det. De hade en hel del intressanta titlar och hög kvalitet på inspelningarna av det jag hört(Yello o Dexter Gordon bl a)

Link to comment
Share on other sites

Det förklarar saken. Hoppas att dom får ordning på verksamheten. Har man koll på rättigheterna så borde det väl vara en no-brainer att driva den typen av verksamhet om man inte drar på sig för stora kostnader. Man måste ju inte ha en exklusiv webbshop och kostbara förpackningar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...