Jump to content

Ditt senaste inköp av masterbandkopior


eliot

Recommended Posts

Ditt senaste inköp av masterbandkopior

Det är fler och fler som köper kopior av masterband och jag tycker att det är hög tid att vi skapar en tråd om våra inköp av kommersiella masterbandkopior.

Jag tycker att det var lämpligt att starta tråden då jag precis köpt 4 titlar i Analogue Productions Ultra Tape serie

ultratapes.jpg

  • RRAP 0005 Turnabout ‎– TV 34145S Donald Johanos/Dallas SO - Rachmaninoff: Symphonic Dances/ Vocalise
  • RRAP 0006 RCA VCS-2659 René Leibowitz/RPO - Power Of The Orchestra (Pictures At An Exhibition)
  • RRAP 0007 RCA LSC-2446 Fritz Reiner/CSO - Rimsky-Korsakoff: Scheherazade
  • RRAP 0008 RCA LSC-2436 Fritz Reiner/CSO - Respighi: Pines Of Rome & Fountains Of Rome

ultratape5-8.jpg

I samma serie, Ultra Tape, har jag sedan tidigare två jazzinspelningar och jag är mycket spänd på de klassiska inspelningar som jag nu köpt

  • RRAP 0002 Ben Webster - Gentle Ben
  • RRAP 0004 Hugh Masekela - Hope
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, eliot said:

Ditt senaste inköp av masterbandkopior

Det är fler och fler som köper kopior av masterband och jag tycker att det är hög tid att vi skapar en tråd om våra inköp av kommersiella masterbandkopior.

Jag tycker att det var lämpligt att starta tråden då jag precis köpt 4 titlar i Analogue Productions Ultra Tape serie

ultratapes.jpg

  • RRAP 0005 Turnabout ‎– TV 34145S Donald Johanos/Dallas SO - Rachmaninoff: Symphonic Dances/ Vocalise
  • RRAP 0006 RCA VCS-2659 René Leibowitz/RPO - Power Of The Orchestra (Pictures At An Exhibition)
  • RRAP 0007 RCA LSC-2446 Fritz Reiner/CSO - Rimsky-Korsakoff: Scheherazade
  • RRAP 0008 RCA LSC-2436 Fritz Reiner/CSO - Respighi: Pines Of Rome & Fountains Of Rome

ultratape5-8.jpg

I samma serie, Ultra Tape, har jag sedan tidigare två jazzinspelningar och jag är mycket spänd på de klassiska inspelningar som jag nu köpt

  • RRAP 0002 Ben Webster - Gentle Ben
  • RRAP 0004 Hugh Masekela - Hope

Toppen Eliot! :)

Jag ställde precis en fråga om dessa band i min tråd "Mästarmöte har en vinnare".

Jag känner till dessa album eftersom jag har en del av dem på vinyl, bla är de från Analogue Production. 

Den stora frågan är Eliot, hur låter de?

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Apexorca said:

Den stora frågan är Eliot, hur låter de?

Rachmaninoff: Symphonic Dances var ett måste för mig och den släpptes förra veckan, därför var jag var tvungen att vänta på den. Jag har precis beställt och betalat och väntar nu på besked om leverans. :mm:

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, eliot said:

Känner jag Chad Kassem så har han gjort det så bra som bara möjligt:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/Cljs-bLFPws" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Jag vågar chansa på några titlar då alltså? :64:

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, eliot said:

Jag tog bort min länk för jag lyckades inte bädda in det - gamla mjukvaran var mycket bättre, jag hatar intelligent mjukvara :dead:

Håller med. Att få in bilder krånglar också för mig.  Den accepterar inte bilderna alltid. Så får jag gör om om förminska och trixa i evigheter tycker jag. Går det att göra enklare?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, eliot said:

Rachmaninoff: Symphonic Dances var ett måste för mig och den släpptes förra veckan, därför var jag var tvungen att vänta på den. Jag har precis beställt och betalat och väntar nu på besked om leverans. :mm:

Var beställde du ifrån. USA? Då kan det bli tull. Finns det smartare sätt?

Link to comment
Share on other sites

Om det enda alternativet är att beställa från USA så brukar man kunna spara några kronor på att få varorna levererade till en "leveranshubb" där man har en egen USA-adress - t ex myus.com erbjuder den typen av tjänster. Min erfarenhet är att frakten är betydligt billigare, och man kan dessutom samla på sig flera leveranser som sampacketeras innan de skickas vidare till Sverige. Däremot hjälper dom knappast till med att undslippa tull/moms - det är ju dessutom olagligt ;)

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Apexorca said:

Var beställde du ifrån. USA? Då kan det bli tull. Finns det smartare sätt?

Jag beställde direkt från Acoustic Sounds och får det i två paket med vardera två titlar ?

Det är svårt att undvika moms och tull och i förtullningen räknar de även med porto. 

- Just nu väntar jag på ett paket från Elusive Disc som enligt uppgift väger 17,5kg så jag bävar för förtullningen ?

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Taxmannen said:

Om det enda alternativet är att beställa från USA så brukar man kunna spara några kronor på att få varorna levererade till en "leveranshubb"

Vinylcenter har importservice. Man räknar då dollarpriset x 13 så täcks både frakt, tull och moms in plus någon krona för jobbet.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, eliot said:

RRAP 0008 RCA LSC-2436 Fritz Reiner/CSO - Respighi: Pines Of Rome & Fountains Of Rome

Detta album är känt även på andra sätt. I branschen används den inspelningen som ett klassiskt exempel på hur mycket dynamiken skruvades ner för att klara graveringen till vinyl. Mastern har hela 11 dB högre dynamik än LP'n

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Får man fråga vad du fick ge för frakten för det paketet?

Jag har inte koll på det paketet men när det gäller paketet från Acoustic Sounds kostade det

4x$450=$1800 och frakt $117,14 , totalt $1.917,14  :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu vet jag ju inte vad dina band väger in på, men bara för att jämföra med ett paket på 17,5 kg så kostar det $116,60 (FedEx economy) eller $210,09 med FedEx Priority hos MyUs.com vilket jag tycker är konkurrenskraftigt. Är man dessutom premiumkund hos MyUs.com får man ytterligare 20% rabatt på frakten. Sparar man en tusenlapp på frakten, så blir ju även momsen 250 kr lägre :)

Link to comment
Share on other sites

Tullavgiften är 6,5 %. Observera att tull utgår på varans pris och frakt/försäkring.  Momsen beräknas sedan på denna total. Så i exemplet blir det alltså:

  • Varans pris inklusive frakt:  $ 1,917. Forex försäljningskurs för USD när jag skriver detta är 8,495 kronor för en US-dollar, vilket blir SEK 16,285 
    • Tullavgift: SEK 1,059
  • Momspliktigt belopp: SEK 17,344
    • Införselmoms: SEK 4,336
  • TOTALT: SEK 21,680

Räkna också med en administrationsavgift som jag tror ligger på en hundring eller två.

Jag köper bara CD från USA via Amazon. Där blir totalpriset fortfarande gynnsamt och samtidigt har de musik jag inte hittar här. Frakten på vinyl och band är alldeles för dyrt, tycker jag och det slår hårt när tull och moms läggs till. Det går ju att hoppas att godset slipper igenom men det skall man inte räkna med när bolag typ Fedex och UPS är inblandande. De är momsombud och tar in momsen för statens räkning och de tar ut en avgift för detta så de har ett incitament att se till att momsen drivs in.

 

Link to comment
Share on other sites

Jättefina band!

:mm: :mm:

23 hours ago, eliot said:

jag hatar intelligent mjukvara

Håller generellt med om det, men just denna funktion har blivit bättre om man bara sätter sig in i hur den kan användas, vilket är busenkelt. När man skriver eller klistrar in en länk till en tråd, bild eller annan media så visas detta grafiskt som default. Det kommer samtidigt upp en list i nederkanten av editorfältet där man får valet att i stället visa som en länk. 

Bilder och media kan man därefter dubbelklicka på för att justera storlek. Jag förordar dock normalt att först justera till den storlek man vill visa.

Dessutom kan allt ovanstående ändras i "Källa", vilket tills vidare är låst för de flesta (men inte för dig) eftersom vi är osäkra på säkerhetsrisken. Men om man ska klistra in källkod så får man såklart göra det i källkoden. Så har det alltid varit.

 

Link to comment
Share on other sites

Ett par titlar från Opus 3 (två band per album)

Gösta Rundqvist Trio Treecircle inspelad analogt 1999. Utgiven endast på CD och idag finns den bara tillgänglig som masterbandkopia. Om man gillar t ex många av ECM's pianister och deras trio-utgåvor, inklusive Bobo Stenson så ger det en bra beskrivning av innehållet på detta album. Superb triojazz i en blandning av original och standardlåtar.

Stockholm Guitar Quartet Transcriptions (eller Gitarrkvartetten som det hette när första vinylen kom 1978). Jag håller detta album som ett av Opus 3 bästa av alla titlar de gett ut. Inspelad redan 1978. Det är musik av Bach, Ravel, Debussy, Grieg med flera som transkriberats till sopran-, tenor-, alt- och basgitarr. Sopran- och tenorgitarrerna är "vanliga" gitarrer men med lite annorlunda strängar och de är stämda olika. Samma sak med basgitarren som i grunden är en altgitarr men med annan strängning. För mig är det näst intill otroligt att det går spela gitarr med ett sådant samspel. Musiken är magisk och ljudet är förstklassigt.

Opus3 Gitarrkvartetten Rundqvist.jpg

Enrico Dindo (cellist och dirigent) och hans tolkning av Haydn's cellokonsert på Italienska OpenReel Records. Helt analogt Inspelad 2008 på en Nagra T. Som källa för masterkopiorna används en Studer A812 som kopieras till en Studer A807. Jag har säkert 4-5 tolkningar av denna cellokonsert och denna ligger helt i topp. Dessutom en oerhört finstämd tolkning av Tchaikovskys Andante Cantabile. Musiken ryms på ett band. Mycket fin utgåva och dessutom exklusivt förpackad.

Open Reel Haydn.jpg

Ett album till med Enrico Dindo med italiensk barockmusik av Arcangelo Corelli (ungefär samtida med Vivaldi). Här musik ur hans kanske mest kända Concerto Grosso. Musik med härligt "schwung och gung". Liksom Haydn, är den inspelad live där koncertsalens ambiens ger en speciell live-närvaro. Som om de stod mitt framför mig. Albumet innehåller 2 band.

Corelli OpenReel.jpg

Link to comment
Share on other sites

rullband.jpg

Det är flera av oss som håller på att bygga upp en samling masterband kopior och här är min lilla samling :app:

Från vänster

...och ovanpå ligger ytterligare 5 band från IPI, International Phonograph, Inc:

  • Warne Marsh, At The Ice House (1971)
  • Lee Konitz / Martial Solal - The Portland Sessions (1979), Recorded at 30ips on a Levinson/Studer A80 ML5
  • Jazz Duets - A  rehearsal (1979), recorded by Mark Levinson Stellamaster SP8
  • Stan Getz Quintet (1980), Recorded at 30ips on a Levinson/Studer A80 ML5
  • Jeremy Kahn, Duets (2012)
Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-14 at 10:50, Bebop said:

Enrico Dindo (cellist och dirigent) och hans tolkning av Haydn's cellokonsert på Italienska OpenReel Records. Helt analogt Inspelad 2008 på en Nagra T. Som källa för masterkopiorna används en Studer A812 som kopieras till en Studer A807. Jag har säkert 4-5 tolkningar av denna cellokonsert och denna ligger helt i topp. Dessutom en oerhört finstämd tolkning av Tchaikovskys Andante Cantabile. Musiken ryms på ett band. Mycket fin utgåva och dessutom exklusivt förpackad.

 

Open Reel Haydn.jpg

Jag gillar också Haydn's cellokonsert så man får nästan lust att köpa en kopia :Thinking:

Jag tycker att det är viktigt att det är exklusivt förpackat när det kostar så mycket och jag skall visa Groove Note: Jacintha - Here's to Ben som kostade $599 och som var slutsåld men nu finns att köpa igen. Banden levereras i två vita askar

jacintha.jpg

och inuti askarna finns banden på standardspolar och ett papper med information om innehållet :Cry:

jacintha2.jpg

Banden använder inte IEC utan NAB vilket har fått många att reagera :shy:

Link to comment
Share on other sites

I have Decided to slow down my purchases of LPs, CDs / SACDs and the high resolution files in order to focus on building a decent tape library. I'll have more than 100 tapes with some 15 additional ones thatshould arrive in the coming weeks / months. Mainly classical and some jazz music from MA Recordings, Horch House, Open Reel Records, Tape Project, STS, Pearl Record, Chasing the Dragon, IPI, Fone and Opus third

Quality and sound wise, Fone and Opus 3 are the most natural ones hence the reason Why these two labels are among my main tape suppliers. 

L1030922_zpsojpna6ck.jpg

Edited by Mr. D
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mr. D said:

I have Decided to slow down my purchases of LPs, CDs / SACDs and the high resolution files in order to focus on building a decent tape library.

It's very nice to see your tape collection. :mm:

Jan-Eric Persson of Opus 3 is the person who got me into tapes after hearing his tapes and he helped me purchase my first Studer in November 2012. Like you, I have also decided to reduce my purchase of vinyl in favour of tapes. It is very interesting to hear your comments about different tape labels and as a swede I'm a little proud of your assessment of the Opus 3 tapes. :app:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...