Jump to content

Recommended Posts

Posted

...verkar som om det blir en liten Jazz vecka...

I början av åttiotalet hade jag en av mina korta men intensiva musikförälskelser, objektet för min trånad under denna period var den klassiska Hammond B3 orgeln med Lesliekabinet och allt!

b3.gif

Av alla då kända organgrinders bliev snabbt amerikanen Jimmy Smith den stora favoriten. Vid den här tiden köpte jag ett par kilo LPskivor i veckan och då ofta från Hasse Andersson i Nossebro (ie. Mr Ginza). Hasses stencilerade månadsutskick var det bästa och enklaste sättet att skffa stora mängder av skivor för oss som bodde på små orter med ingen eller liten tillgång till lokala skivaffärer. Hur som helst, då i början av åttiotalet hade jag beställt alla Jimmy Smith LP han hade i katalogen. När jag vart på posten och hämtat sitt paket var det raka vägen hem, inlåsning på pojkrummet och direkt en rak geomspisning av dom nyskaffade plattorna. Oftast i den ordning dom packats ner i paketet. Jag hade väll spisat 4 sidor Hammondsväng och LP nr 3 skulle på spelaren, jag reflekterar väll inte mycket över vad som står på omslagt och ettikett utan återvänder till min fotölj, sätter mej och det har gått ett par sekunder av introt på första låten, ingen orgel, och plötsligt en änglalik röst som intonerar .. everybody's Somebody's fool...

Jag minns inte om jag tänkte, "va f*n, det här är ju ingen orgel" eller "va f*n, vilken röst... Hur som helst satt jag där och hade en av dom där musikalsika ögonblicken när ens lyssnande tar en oväntad ny sväng. Jag lyssnade på bägge sidorna och till skillnad från från alla andra gånger jag hade köpt skivor, vände igen och lyssnade på första sidan en gång till!

Min upptäkt var den ävenledes amerikanske croonern Jimmy Scott, jag vet inte än i denna dag om det var Hasse som packat fel skiva eller om det var jag som blandat ihop skivnummrena, hur som helst är det en tillfällighet jag firar då och då genom att plocka fram de Jimmy Scott LP jag under några kommande år sammlade på mej. Tyvärr kom mitt intresse för Jazz att hamna på is i samband med att jag började läsa på universitetet, inte minst för att intresset för den klassiska musiken kom att ta över mitt liv.

Men eftersom jag bestämmt att 2005 skall bestå av töväder, inte minst musikaliskt, har jag börjat att tina upp ganla ikoner och spöken. Den första i raden kom att bli just Jimmy Scott. Eftersom jag inte hade några akuella plattor med honom, inte ens något på CD, bestämmde jag mej för att kolla vad som fanns på marknaden. Och mycket riktigt har Mr Scott gjort ett antal album sedan han föll ur mitt sikte, svårt att välja var man skall börja, så varför inte en sammling?

Veckans skivtipps :

B0002VBGUA.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Someone to Watch Over Me: The Definitive

(Warner Jazz 5046749702)

Nu är det så att man antingen älskar eller hatar Jimmy Scots röst, den är ljus, hes, nästan femenin men med ett slags urkraft som sänder kalla kårar ner för min håriga rygg. Orsaken till hans röst är en sjukdom (Kallmanns syndrom) som gör att personen stannar i sin sexuella mognad innan tonåren. Låtarna på denna samling (likt det mesta han sjunger) är tillbakalutade ballader, Cool Jazz ofta med en doft av stråkar. Vill man läsa lite mer om Jimmy Scott finns det två biografier att hitta, en HÄR och en liknande Här

Plattan innehåller 28 spår över två CD, inspelningarna kommer från produktioner gjorda under hela Jimmy Scots karriär, de första 1955 och de senaste är från 2003. Låtar som, evergreens ala, Someone to watch over me, Sometimes I feel like a motherless child, All the way och Embraceable you till fram till popsnören som Simply Reds Holding back the years och John Lennons Jealous guy (hela låtlista får man genom att klicka på skivnummret ovan). Med tanke på att vissa av inspelningarna är ganska gammla så varierar ljudkvaliteten, men som regel är den näst in till fantastisk.

För mej finns det flera sätt att insupa Jimmy Scott, ensam i mörkert eller i bakgrunden när man äter middag med den käraste.

Denna samling får ett intimt euphonium eufonium.gif bara för att den finns! :D:D

Det finns massor av Jimmmy Scott plattor att rekomendera, men det får bli en annan dag! Vill man dock provlyssna kan man gå in på E-music ("Snippets" som vanligt om man inte vill betala elelr registrera sig..)

/ptr

Posted

Riktigt kul när man hottar sådana guldkorn, och att de dessutom håller... är bra betyg.

B3 och Leslie med rätt person bakom spakarna kan få en på fall totalt. Det kan vara alldeles, alldeles underbart. Ett av mina favoritband i ämnet är: The Real thing ett Norsk-Svenskt jazzband, ses bäst live.

Trevlig läsning i vanlig ordning Plundin :)

/Mattias