Jump to content

På ny rulle - nu till Belgien


Bebop

Recommended Posts

5 hours ago, calm said:

Flyer!

First of all thank you for letting us trough Bebop get a glimse of your system. It Seems well balanced in every detail and now with the crown on top by the A80. I can image thatthis is a top notch system in every sense. I also See that you have made a acoustical treatment of the listening room trough SMT. For me that was a experiencethat lifted my more humble system to a completely new level. I always thank Matts Odelmalm of SMT for rescued my musical- and hi-life.

I understand That the purpose of getting the A80 is to get closer to the real musical experience and Therefore real good copies of the master tapes are essential. And there fore recording will not be your aim. I understand that. If I will go into the tape record World, witch is likely, My idea of having the opportunity of recording are from rare vinyl and rare radio recordings, and That Will be a additional purpose Not the first.

Congratulations to a very good musical investment as I see it!

Calm

Thank you Calm for the compliment!

And to come back to bepop's comment: one has to get a bit used to listen to horn speakers as they effectively tend to overrule the usual laws of dynamic speakers and hence you have to open up to a whole new world.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Bebop said:

UV meters are also "avspelningsmätare" And there's one aspect of it, I have learned after the cargo was bound I've Bought.

Some suppliers supply bonded Where the beginning or end recording a 1 KHz tone, 320 nW / m at 38 cm / s (15 "/ sec) to be show 0 dB on the VU meters. One band I've got viewed 0 dB in the left CHANNEL aND -1 dB in the right. in the Adjusted utnivåvredet so THAT bothering ended at 0 dB. Today I got a new shipment and which showed the left channel and right -3 dB, -1 dB, Which I also Adjusted to 0 dB.

 

Well bebop, I never thought of That to be honest. 

But an unbalance in recordings is there all too often, including with digital. I simply use the left / right balance of the preamp That When It is to a disturbing degree. If I would adjust it on the tape deck one would need to check (and possibly change it) each time taking even more time before starting to listen to music and then the risk of not setting it back to its original position is very real in my case  :unsure:. With the preamp it is visual and I look straight at it When sitting on my sofa.

Edited by flyer
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebop said:

UV- metrar är också "avspelningsmätare" och det finns en aspekt på det har jag lärt mig efter de senaste banden jag har köpt.

En del leverantörer levererar band där de i början eller i slutet spelar in en 1 kHz-ton, 320 nW/m vid 38 cm/sek (15"/sek) som skall visa 0 dB på VU-mätaren. Det ena bandet jag fick visade 0 dB i vänster kanal och -1 dB i höger. Jag justerade med utnivåvredet så att båda hamnade på 0 dB. Idag fick jag en ny leverans och där visade vänster kanal -3 dB och höger -1 dB, vilket jag också justerade till 0 dB.

Med denna operation säkerställer jag rätt balans mellan kanalerna. Jag får också en nivå som inte kommer att skapa överstyrning av elektronik plus att jag kan använda tonen till att ställa in "rätt" lyssningsnivå vid lyssningsposition. Jag har lärt mig av Fabio att den ligger normalt kring 90 dB vid uppspelning av referenstonen. Jag spelar alltså upp tonen igen och mäter från mina örons position och ställer volymen med en SPL-mätare till 90 dB vilket skall motsvara lyssningsintrycket från ungefär 3:e bänkrad. Jag pratar då om klassisk musik. 

Om nu du tror att detta är lågt så misstar du dig. Det låter faktisk väldigt realistiskt. Sedan kan man ju höja eller sänka men det funkar bra som en tumregel och det är en nivå som på något sätt känns rätt så optimal. I en lägenhet kan jag tänka mig att man får ner ett antal dB.

Jag kommer begära av samtliga leverantörer att spela in en 1 kHz-ton framöver till det magnetflux de använt vid inspelningen vilket normalt är 320 nW/m vid 38 cm/sek. Men det finns också de som använder 250 nW/m vilket ger ungefär 4 dB lägre dynamik jämfört med potentialen.

Intressant! Du sätter dig verkligen in i detaljerna på ett för oss övriga mycket användbart sätt! Kalibrering är uppenbart nödvändigt både på in- som avspelningssidan. Jag minns från min A77 att man kunde ställa in VU-mätarna så att de visade balansen i avspelningssignalen men tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur det skedde eller också minns jag fel. Men inte minst viktigt är ju uppenbarligen att utstyrningen av bandet sker med maximal styrka inom ramen för vad bandet förmår att lagra. Om man avser att få ut maximalt är det uppenbarligen min. 320 nW/m man bör ha. Finns alltid dessa med i specifikationen på de förinspelade banden eller hur skall man veta?

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, flyer said:

Thank you Calm for the compliment!

And to come back to bepop's comment: one has to get a bit used to listen to horn speakers as they effectively tend to overrule the usual laws of dynamic speakers and hence you have to open up to a whole new world.

Yes, to listening to a real horn system is a different experience compared for instans with my own system with solid state amplifier ASR and my own Serblin/Ktêmas speakers. I have listening to a complete system with all Shindo tubes amplifier with horn speakers and that was much more liquid and airy in its presentation and a quite different sound compared with my own and much more dynamic. Even if the signal source was a vinyl player and not a tape recorder  it was magic.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

jag kan använda tonen till att ställa in "rätt" lyssningsnivå vid lyssningsposition. Jag har lärt mig av Fabio att den ligger normalt kring 90 dB vid uppspelning av referenstonen. Jag spelar alltså upp tonen igen och mäter från mina örons position och ställer volymen med en SPL-mätare till 90 dB vilket skall motsvara lyssningsintrycket från ungefär 3:e bänkrad. Jag pratar då om klassisk musik. 

:app:

Enkelt och suveränt tips.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calm said:

Om man avser att få ut maximalt är det uppenbarligen min. 320 nW/m man bör ha. Finns alltid dessa med i specifikationen på de förinspelade banden eller hur skall man veta?

Det är en norm för masterbandkopior i 38 cm/sek men det finns också de som lägger sig på 250 nWb/m. Orsaken till det är oftast att de vill nå en större marknad där där "vanliga" bandspelare finns. Min Tanberg t ex är kalibrerad till 250 nWb/m Om man spelar ett sådant band på en Studer så hamnar VU-metern 2 dB under referensen. Man får vrida på lite mer volym helt enkelt och det kan ge lite mer brus men det är inget alarmerande. Något masterband kan man heller inte kalla det i den vedertagna meningen. Då kan det vara värre med en bra masterkopia på enklare bandspelare. Om masterbanndkopian man köper är kopierad från en halvtumsmaster som ofta använder dubbla hadtigheten och standarden 510 nWb/m så blir kopian på kvartstumsband i halva hastigheten "överstyrd" med 4 dB. M a o, när VU-metern på min maskin visar 0 dB så är det i verkligheten +4 dB. Det innebär också att hela dynamikomfånget från halvtumsbandet finns med.  Det är inget problem för vare sig proffsbanden eller proffsspelarna. Men om du flyttar en sådan masterkopia till min Tandberg så innebär det att den ligger 6 dB över sin norm på 250 nWb/m. Det påverkar definitivt distorsionsnivån eller i vart fall risk för detta.

Det brukar stå på bandkartongen vilka referenser som använts.

Beträffande obalans mellan höger och vänster så kan ju det även inträffa på vinyl och CD. Precis som Flyer skriver så kan man justera det med balanskontrollen utifrån vad man upplever. Men jag är lite extra nördig med band och vill ha det perfekt. Det är också kul att lära sig och förstå hur det hänger ihop.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-05 at 19:19, Apexorca said:

Ser ut att vara liknande eller samma vita membran i trälådan som JR har på sina grekiska Tune Audio med modellen Marvel. 

Förmodligen har inspirationen hämtats ifrån Tune Audio då dom båda Grekiska/Cypriotiska tillverkarna en gång i tiden bland annat ställde ut på mässor tillsammans. Det var innan Aries Cerat själva började tillverka högtalare och istället ägnade sig åt förstärkare.

Mvh Carl

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Vinylcalle said:

Probably the inspiration taken from the Tune Audio when they both Greek / Cypriot manufacturers at one time including exhibited at fairs together. That was before Aries eyeshadow themselves began producing speakers and instead devoted himself amplifier.

Sincerely, Carl

Note that the Symphonia, the first speaker built by Stavros of AriesCerat, has been in development for almost 8 years before it got commercialised.  Note also that the Fostex driver talked about is a bespoke version for AriesCerat, just like all other drivers used in that speaker.  Often such Fostex driver is used for a wideband application, like in Tune Audio's Marvel, but in the Symphonia it only operates until 450 Hz where the midrange horn takes over from that point (with some sloping of course) till 3000 Hz when the RAAL tweeter again takes over.

So each driver,  though having the potential for a much larger  frequency range like the ribbon tweeter used in electromagnetic panels is used all the way from 500 Hz to 20 Khz , is applied in the Symphonia in a much narrower frequency band thus greatly reducing distortion, increasing sensitivity, etc.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

 

Beträffande obalans mellan höger och vänster så kan ju det även inträffa på vinyl och CD. Precis som Flyer skriver så kan man justera det med balanskontrollen utifrån vad man upplever. Men jag är lite extra nördig med band och vill ha det perfekt. Det är också kul att lära sig och förstå hur det hänger ihop.

Kan inte tycka att det är nördigt att optimera sin anläggning i alla dess delar, är inte detta som egentligen är hifi-inslaget i hobbyn. Om man jämför med vinyl så finns det minst lika mycket att påverka i form av trimning och inställning av en bandspelare vad jag förstår. Precis som i fallet pickupinställningar så finns det t.ex. azimutvinkelinställning av bandhuvud. Kanske inget man labbar med som amatör, men lite intressant att det finns tonhuvudsatser som kan bytas enkelt vad jag kan förstå ungefär som pickupskal. Finns tydligen hur mycket att fördjupa sig i och utveckla gärna vad du avser med ett eventuellt förstärkarbyte i din Studer. Vad är målet?

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Vinyl Calle said:

Probably the inspiration taken from the Tune Audio When They bothering Greek / Cypriot manufacturers at one time including exhibited at fairs together. That was before Aries eyeshadow themeselves Began producing speakers and instead devoted himself amplifier.

Sincerely, Carl

Another interesting feature to know Is that AriesCerat developed the Symphonia before it started to developping the laptop. Why? Because Stavros was frustrated with the laptop available at that time, so as The Busy Bee he is, he started to developping his own circuits from scratch.  

Stavros Eventually started making scaled-down models of the Symphonia (Gladius and Stentor, not commercialized anymore) That the match with his laptop as well.

Edited by flyer
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calm said:

utveckla gärna vad du avser med ett eventuellt förstärkarbyte i din Stude

Jag kan detta för dåligt än så länge för att ge mig in i en djupare diskussion. För avspelning med pickup behövs det ett "phonostage" och för avspelning av band krävs det en "tape head preamplifier" som är inbyggda i bandspelarna. Bandspelarna vi pratar om är 30-40 år gamla och det gäller ju också deras "tape head preamplifiers". Detta har några tagit fasta på, t ex Bottlehead. Primärt tror jag att deras målgrupp är enklare spelare (?). Men det finns även de som jobbar på alternativa och möjligen ännu bättre varianter för Studer. Det är inte Studer själva utan entreprenörer utanför. Om det blir något och när vet jag inte så mycket om och har därför inget direkt att förmedla. 

Jag tror det finns alternativ redan idag. @eliot kan och vet mer om detta och kan kanske bidra med någon rad.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Vad är målet?

Efter tonhuvudena sker en signalbehandling mycket lik den som görs i ett riaa, dvs eq av en signal som har modulerats för att lagra på band resp LP.
Det är bara lite andra tidskonstanter (brytfrekvenser) för band jämfört med vinyl.

Då kan man ju inte annat än fundera på att ta signalen direkt från tonhuvudena till ett försteg med sådan eq och av samma standard som övrig elektronik. I mitt fall skulle jag få Audionote att anpassa en krets på en ledig ingång till band-avkodning. Blir det bättre? Ingen aning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, calle_jr said:

Då kan man ju inte annat än fundera på att ta signalen direkt från tonhuvudena till ett försteg med sådan eq och av samma standard som övrig elektronik. I mitt fall skulle jag få Audionote att anpassa en krets på en ledig ingång till band-avkodning. Blir det bättre? Ingen aning.

Det börjar kännas som att det lagrats ytterligare ett intressant projekt till högen av ej slutförda sådana. Om extra tid dyker upp någonstans kanske jag börjar kolla upp vad som behövs. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Roligt att bandspelarvärlden engagerar trots att det inte är så många som håller på med det... eller kanske därför. :Thinking:

Mitt återuppvaknade intresse startades på allvar av @eliot . @calle_jr hängde på och jag föll också dit. Det har varit 1,5 år av återupplärning, studera skrifter, hemsidor och forum. Det är under den här perioden jag egentligen börjat förstå det hela på riktigt vilket lett till att jag har gått in på proffsmaskiner. Samma resa har både calle_jr och eliot gjort. Eliot har via sina vänner i Schweiz lärt sig via goda råd och erfarenheter, jag och calle_jr har bidragit från vår horisont och med våra kontakter. Nu var det dags för ytterligare ett besök i Belgien för att få än mer input.

Jag och Fabio körde till Flyers kompis en bit utanför Waterlo. Vi hamnade ute på landsbygden där vår värd, vi kan kalla honom Mr. D, som smakfull renoverat en liten mindre gård som ligger inbäddad i en grön dalgång. Jag börjar som hos Flyers och visar upp hans anläggning.

I Mr. D träffade jag en kille där jag kände igen mycket av mig själv. Ingen TV, fokus på musik, spelar lika gärna vinyl, CD, SACD och band och tycker debatten om de olika mediernas kvalitet är lite tramsig. Om man vill ha den musik man älskar så får man ju använda de format där musiken finns tillgänglig. Vi delar också synpunkten att det ges ut massor av bra musik även idag med nya dirigenter och solister. Det blev därför i huvudsak en kväll med musik och prat om musik och då enbart klassisk musik. Mer om det längre ner...

På skivspelarhyllan står en Brinkmann - jag tror det är en Balance med tillhörande motorstyrning och "oljelagervärmare". Pickupen kommer från Transfiguration. Armen är en SME V som är uppgraderad med bättre internkablage än originalet.

1kr3yo.jpg

Formatfrågan tycker jag snarare handlar om vilken potential de olika formaten har och med rätt hantverk bakom så finns det ingen anledning att se ner på det ena eller det andra. Vad man kan göra själv är ju att ge de olika formaten bra förutsättningar och det är det som driver de flesta av oss. En bra skivspelare, arm och pickup kan ju begränsas av att man bryter kedjan längre ner i flödet med dålig anpassning mellan system. Några sådana tecken kunde jag inte se här. RIAA-steget från Allnic är ett jättefint steg. Notera den blå Zerostat-pistolen nedtill vänster som används för att "skjuta" bort antistatisk laddning på skivorna. Baktill står plexiglasvingar från SMT

W3oqes.jpg

Slutstegen kommer från Krell  och jag tror de kallas Evolution.  Det är den sista modellen av Krells stora referenssteg innan företaget togs över av nya ägare. De har spelat i ca 10 år nu och har nyligen varit i Tyskland för genomgång och byte av bl a alla kondensatorer. Mr. D träffade D'Agostino på en mässa någonstans och berättade för honom att han ägde dessa steg. Rekommendationen han fick var att behålla dem. Jag har inte gjort något bättre än dem

Som ni ser finns det en hel del jordboxar från Entreq

OoZckn.jpg

I stapeln finns även försteg från Krell och CD/SACD/DAC från TAD.

kLJgiC.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här en vy baktill med kabelnästet och en streamer för bakgrundslyssning. Vi diskuterade inte kablar och kabeltillverkare men Mr D skickade mig följande information:

  • Signalkablarna är Argento Flow (silverkablar)
  • Phonokabel från skivspelaren till RIAA är en kopparkabel från japanska Ikeda (som även tillverkar pickuper)
  • Högtalarkablarna kommer från Wireworld (koppar), två par per högtalare

Tanken Mr D haft är att ha silverkablar i hela systemet, men han fick backa lite. Det blev för kliniskt. Han provade 7 olika kablar innan han hittade rätt kombination, vilket är den han har nu.

IO8XNy.jpg

Högtalarna kommer från Kanada från en tillverkare som heter Focus Audio. Modellen heter Master Two. Att döma av hemsidan finns de inte representerade i Norden.

7x3p0T.jpg

Som ni ser finns Entreqs jordboxar även vid sidan om var högtalare. Jag frågade om hur Mr. D upplevde dessa. Han tyckte att det var här han hörde störst skillnad; musiken låter renare helt enkelt, sa han. 

9sRk24.jpg

De kopplas till högtalarnas minuspol. Själva högtalarkablarna kommer som sagt från Wireworld.

SbOCmd.jpg

På frågan om vad som kommer näst gjorde Mr. D klart att I'm not a gear swapper. Han går metodiskt tillväga och låter det ta tid och är nöjd när han nått dit han vill komma. Han planerar dock ett byte innan han känner sig klar vilket han planerar att göra inom ett par, tre år. Då handlar det om den prisade svenska tonarmen SAT (Swedish Analogue Technologies)

KMFwml.jpg
Bild från internet

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bebop said:

Jag kommer begära av samtliga leverantörer att spela in en 1 kHz-ton framöver till det magnetflux de använt vid inspelningen vilket normalt är 320 nW/m vid 38 cm/sek. Men det finns också de som använder 250 nW/m vilket ger ungefär 4 dB lägre dynamik jämfört med potentialen.

Hänger inte på med hur du räknar här. Skillnaden mellan 320nWb/m och 250 nWb/m är 20*log(320/250)=2,144 dB

Hur kom 4dB in i bilden?

Link to comment
Share on other sites

Som redan framgår av föregående inlägg finns även här en Studer A80 med tillägget RC Mk II från början av 80-talet. Den gavs ut i flera olika konfigurationer, bl a med eller utan VU-meterkonsoll. Dessa maskiner var ju dedikerade till den professionella ljudmarknaden och kraven var lite olika från kunderna krävde en flexibel lösning med olika instickskort och moduler för att passa kunderna.

zil6VR.jpg

Studer A80RC Mk II var den sista versionen av A80-serien. Till skillnad finns här en VU-panel som är densamma man brukar se på B67 förutom editeringshögtalaren till höger som på B67 sitter i mitten mellan spolarna. Mr D's spelare är inte inhandlad i Italien och uppgraderingen har gjorts hos en Studer-specialist i Belgien. Det är en fullständig renovering som har gjorts. T o m manöverknapparna är utbytta till nya. Samtliga kretskort är genomgångna där komponenter är utbytta. Jag kan tänka mig att även motstånd har bytts från 5%-iga till 1%-iga. Mr D ser det som en investering. De här maskinerna kommer att vara eftertraktade lång tid framöver och jag kan tänka mig att han ser det också som någon form av ansvar att se till att dessa klenoder vårdas ömt. Renoveringen kostade två gånger mer än inköpspriset. Ändå är de en av de billigaste komponenterna i hans anläggningen.

N4UySw.jpg

Den såg ut att vara i helt nyskick. Vi pratar om en maskin med över 30 år på nacken som har använts professionellt under flera år i drift från morgon till kväll. Jag tycker det är ett underverk av mekanisk kvalitet.

Wl8Xz0.jpg

Fabio till vänster och Mr. D utbytte både frågor, svar, råd och tips. Det var dags för Fabio att resa vidare och nu till Österrike där ytterligare en maskin skulle levereras...

W2eCcA.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Morello said:

Hänger inte på med hur du räknar här. Skillnaden mellan 320nWb/m och 250 nWb/m är 20*log(320/250)=2,144 dB

Hur kom 4dB in i bilden?

Jag kollade... du har rätt. Jag var för snabb. Så här ser det ut. Det är alltså 4 dB mellan 520 nWb/m och 320 nWn/m och 2 dB mellan 320 nWb/m och 250 nWb/m. Tack för din vaksamhet... Jag korrigerar ovan.

Desired Operating Level 185 200 250 320 370 520
0 dB 0 +1 +3 +5 +6 +9
Link to comment
Share on other sites

När jag kom in i Mr. D's musikrum var första tanken om detta kan låta bra. Rätt kala väggar och övermålad tegel... Min tanke var helt obefogad. Det lät mycket fint med balanserat och luftig återgivning. Mr. D har sitt fokus på klassisk musik och inte minst från klassicismen och bakåt (typ Beethoven och bakåt) och med en speciell faiblesse för barock- och renässansen.  Vi spelade ett band med Bachs Goldbergvariationer på cembalo av Michel Kiener Cembalo har för mig varit ett rött skynke, men det här blev en ny uppenbarelse. Fanastisk musik och en återgivning som om de spelade i rummet. I vänta på mitt flyg dagen efter spenderade jag mesta tiden och leta efter och beställa musik jag blev inspirerad av från detta besök.

Den enda akustikreglering här var plexiglasvingar från SMT. Om man mätt upp rummet finns det säkert mer man kan göra men upplevelsen kände inga som helst behov. Ett mycket fint musikrum och musikupplevelse.

OSqsQ5.jpg

hR5El3.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Jag kan detta för dåligt än så länge för att ge mig in i en djupare diskussion. För avspelning med pickup behövs det ett "phonostage" och för avspelning av band krävs det en "tape head preamplifier" som är inbyggda i bandspelarna. Bandspelarna vi pratar om är 30-40 år gamla och det gäller ju också deras "tape head preamplifiers". Detta har några tagit fasta på, t ex Bottlehead. Primärt tror jag att deras målgrupp är enklare spelare (?). Men det finns även de som jobbar på alternativa och möjligen ännu bättre varianter för Studer. Det är inte Studer själva utan entreprenörer utanför. Om det blir något och när vet jag inte så mycket om och har därför inget direkt att förmedla. 

Jag tror det finns alternativ redan idag. @eliot kan och vet mer om detta och kan kanske bidra med någon rad.

Hur ser det ut idag med  direkt inkoppling till ett försteg alternativt att tappa signalen via ett nytt förstärkarsteg  för de system som du lyssnade på i Belgien och deras A80? Är dessa bandspelare "uppgraderade" med nya förstärkare på utgångssidan eller "externa" förstärkarsteg som plockar signalen direkt från avspelningshuvudet?

Calm

Link to comment
Share on other sites

A80, B67 och A8xx modellerna har insticksmoduler och ett mellansteg som inte kräver ingrepp i maskinen är att man byter ut repro-modulen och det gör t.ex. Master Tape Sound Lab och när jag undersökte för något år sedan så skulle det kosta storleksordningen 1000 euro:

Quote

The modifications include a complete or partial record and repro card modification with low noise/distortion discrete components and custom made A101 opamp (discrete), as well as custom build film capacitors on the audio path. Newly designed stabilizer cards with ultra-high PS regulation and noise rejection. Both NAB and CCIR EQ cards with precision components also available.

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, calm said:

Hur ser det ut idag med  direkt inkoppling till ett försteg alternativt att tappa signalen via ett nytt förstärkarsteg  för de system som du lyssnade på i Belgien och deras A80? Är dessa bandspelare "uppgraderade" med nya förstärkare på utgångssidan eller "externa" förstärkarsteg som plockar signalen direkt från avspelningshuvudet?

De båda maskinerna i Belgien har inga externa förstärkare. De använder de interna. Kondensatorer är säkert bytta men hur mycket utöver detta vet jag inte. A80 hos Mr D har genomgått en större renovering som även innehåller uppgraderade delar till bättre än original, enligt den som utfört jobbet. Exakt vad kan jag inte säga. 

Det går inte att ta signalen direkt från tonhuvuvudet till ditt försteg. Signalen måste först moduleras på motsvarande sätt som en signal från din pickup. Innan jag ger mig på att sätta in något som inte är välsignat av de främsta Studerkännarna skulle jag vara mycket försiktig. Det finns alltid många "tweaknissar" i farten och min grundinställning är att vara skeptisk. Jag tror det var @eliot som berättade att det kommit vittnesmål om att att en del av dessa "uppgraderingar" inte fungerar så bra.

Jag saknar inget i ljudet från min spelare så drivkraften är inte stark för den här typen av tweaks men dörren är inte helt stängd. Om jag inte minns fel så nämns lägre distorsion och lägre brus som argument men brus i samband med bandspelare kommer i huvudsak från band och inspelningar. Distorsionen har redan låga värden så varför? Majoriteten av världen mest klassiska inspelningar av all typ av musik, både ljud och musik fram till slutet av 70-talet är inspelade, mixade och mastrade med Studer, Nagra, Telefunken, Otari eller Ampex. Jag är nöjd med det dessa maskiner presterar utan att släppa in tweaks. Det gäller f.ö. övriga komponenter i mitt rack. Men om det kommer något som Studer rekommenderar så är jag öppen.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Bebop said:

De båda maskinerna i Belgien har inga externa förstärkare. De använder de interna. Kondensatorer är säkert bytta men hur mycket utöver detta vet jag inte. A80 hos Mr D har genomgått en större renovering som även innehåller uppgraderade delar till bättre än original, enligt den som utfört jobbet. Exakt vad kan jag inte säga. 

Det går inte att ta signalen direkt från tonhuvuvudet till ditt försteg. Signalen måste först moduleras på motsvarande sätt som en signal från din pickup. Innan jag ger mig på att sätta in något som inte är välsignat av de främsta Studerkännarna skulle jag vara mycket försiktig. Det finns alltid många "tweaknissar" i farten och min grundinställning är att vara skeptisk. Jag tror det var @eliot som berättade att det kommit vittnesmål om att att en del av dessa "uppgraderingar" inte fungerar så bra.

 

Nej! Det förstår jag också att det inte går att leda signalen direkt från tonhuvudet utan att göra anpassning motsvarande det som ett Riaa-steg gör för bandspelare CCIR eller NAB. Min fråga var närmast av nyfikenhet om dina belgiska audiobuddies hade gjort något utöver det som var standard på A80 som bandspelarna ursprungligen levererades med. I vart fall verkar det som de bara använder dessa maskiner som rena avlyssningsmaskiner och då faller de sig mer naturligt att optimera maximalt i den delen. Inget man skulle vilja labba med själv och definitivt inte via en tweaknisse av okänd kaliber. Om Fabio skulle föreslå något står han säkert på betydligt säkrare mark rent kunskapsmässigt. Jag kan dock göra en jämförelse med min ASR Emitter II som moddades på initiativ av herr Schröder själv och då blir det en helt annan femma tycker jag. Då är ändringen förmodligen beroende på att han kommit på något som kan förbättra ljudet ytterligare. Ungefär som din cd-spelare.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Nej, jag har inte hört honom föreslå något annat än de som sitter i. Däremot skriver han någonstans att om och när han känner till bättre komponenter än originalen så sätter han dit sådana. Exakt vad det är vet jag inte, men jag kan tänka mig att det handlar om typ av kondensatorer, motstånd, kablar och liknande. Det är bara en gissning.

I fallet med min Tandberg så tillverkade de en del bättre mekaniska detaljer efter releasen av själva spelaren. De sattes dit när jag fick min spelare renoverad i Oslo. Det kan ju finnas sådana inslag också för Studer.

Under stresstest upptäcks ibland delar som är står på kö att slitas ut. Då byts även dem. Så vet jag att även Jürg Schopper arbetar och säkert fler.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

När jag kom in i Mr. D's musikrum var första tanken om detta kan låta bra. Rätt kala väggar och övermålad tegel... Min tanke var helt obefogad. Det lät mycket fint med balanserat och luftig återgivning.

Detta är också min erfarenhet. Det är rätt svårt att bara titta på ett rum och bestämma hur det låter. Jag har själv gjort det misstaget flera gånger. De åtgärder och val  han gjort har säkert varit bra för helheten, akustik och produkter, så att systemet spelar musik som det skall. Det är helt uppenbart duktigt gjort.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Här en vy baktill med kabelnästet och en streamer för bakgrundslyssnin. Vi diskuterade inte kablar och kabeltillverkare så här överlåter jag till den intresserade att lista ut vad som huserar bakom elektroniken.

IO8XNy.jpg

Högtalarna kommer från Kanada från en tillverkare som heter Focus Audio. Modellen heter Master Two. Att döma av hemsidan finns de inte representerade i Norden.

7x3p0T.jpg

Som ni ser finns Entreqs jordboxar även vid sidan om var högtalare. Jag frågade om hur Mr. D upplevde dessa. Han tyckte att det var här han hörde störst skillnad; musiken låter renare helt enkelt, sa han. 

9sRk24.jpg

De kopplas till högtalarnas minuspol. Själva högtalarkablarna ser ut att komma från engelska Chords Cable

SbOCmd.jpg

Chord Signature Ref, tycker att han skall uppgradera till minst Sarum T men med tanke på vilket system det ändå är så varför inte till Music.

This system need them.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, figge said:

Chord Signature Ref, tycker att han skall uppgradera till minst Sarum T men med tanke på vilket system det ändå är så varför inte till Music.

This system need them.

Mr. D har kontaktat mig och upplyst mig om att det inte är Chord Cables i systemet. Högtalarkablarna kommer från Wireworld. Jag har redigerat det inlägget med mer information. Se uppdaterat inlägg

Jag har också förtydligat A80's modellbeteckning i inlägget ovan. Det är en A80RC MkII från tidigt 80-tal som vi Mr D har. Se inlägg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...