Jump to content

Jakten på det perfekta vinylljudet….. går vidare…


string

Recommended Posts

8 hours ago, Morello said:

Jag tänkte framöver presentera lite mätningar på min Audio Technica OC9 Mk3 och kan då göra svep med olika last.

Vore intressant att se.

Att en viss påverkan fås med olika belastningar eller driftsfall är nog klart men just den stora avvikelsen på runt 10dB gör att jag har svårt att tro på skalmarkeringen. Peo's mätningar ger avvikelse på drygt 1dB och den skalan är mer rimlig.

All information som kan ge större kunskap om belastningens inverkan mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Beträffande simulering gjorde jag en sådan i min tråd på den här kretsen.

circuit_mc.jpg.be80665313faf80e4fd49eafee10d189.jpg

Dämpningen är måttlig och minskad resistans i belastningen ger ingen stor skillnad heller. Jag ska göra en ny simulering där jag lägger till kapacitiv belastning också eftersom jag tror att det kommer att ge lite tydligare effekter. Det kommer till helgen eller så.

Jag hoppas trådskaparen har överseende med att vi diskuterar lite teknik i tråden och jag är för övrigt glad att du hittat närmre ditt eget ideal.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, calle_jr said:

Men 10dB avvikelse är lite väl häftigt och Clearaudio borde åtminstone ha en kommentar till sin egen mätning. Det skulle inte förvåna mig om vi alla säger "aha" när det förklaras.

Jag skickade en fråga till Clearaudio för ett par dagar sen, men dom brukar inte vara supersnabba på att svara...

Under tiden vore det klart intressant att se fler protokoll. @calm spelar om jag minns rätt på en DaVinci och borde fått med ett motsvarande protokoll. Det vore intressant att se eftersom det är samma tillverkare även om det är en annan pu!

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns det så var det en avvikelse även på den. Hittar det inte just nu, då låda och annat stoppats undan i förråd. Skall se om jag får fram det. Inget som hörs vad jag tycker. Men skall bli intressant att höra vad Clearaudio svarar.

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-05 at 09:57, Morello said:

Pickuperna ifråga torde vara mycket lågohmiga (<50 ohm) varför belastningsimpedansen rimligtvis inte renderar denna typ av avvikelser.

Pickuperna ifråga (Stradivari v2) är enligt mina preferenser inte speciellt lågohmiga. Enligt tillverkaren är CARTRIDGE IMPEDANCE = 50 ohm och om en Lyra med sina 5,4 ohm påverkas som mina mätningar indikerar borde påverkan av "fel" belastning vara märkbart större på en pickup med så "hög" impedans.

Nu vill jag även passa på att klargöra att mina mätningar inte är gjorda på ett allmänt vedertaget sätt, felmarginalen kan därför vara ganska stor, men jag ser samtidigt inte vari min hemsnickrade mätprincip skulle brista så allvarligt att den inte är användbar. Mätningen ovan gjorde jag för att försöka få ett belägg för mina lyssningsintryck i min iver att förstå hur pickupbelastningen påverkar signalen. Mätning och lyssningsintryck stämde för en gångs skull förb. bra, däremot får jag inte till det rent matematiskt.

1 hour ago, calle_jr said:

Eller om skivmattan är mjukare/hårdare, centrumvikt pålagd eller åtdragen.

Båda dessa parametrar går faktiskt att se med min enkla mätning. Utan skivklämman får jag en liten extra höjning mellan 9 kHz och 11 kHz och olika mattor ger också lite olika profil på kurvan. Nu tror inte jag att en frekvenssvepsmätning kan ge hela sanningen om detta, avvikelserna är nämligen löjligt små < 0,1dB, men lyssningsintrycket säger något helt annat. Där är det en odiskutabelt ljudmässig skillnad med och utan skivklämma och mellan olika typer av mattor, även om den är relativt liten. Jag har svårt att tro att jag överhuvudtaget skulle höra en förändring med 0,05 - 0,1 dB i ett smalt frekvensområde omkring 10 kHz.

46 minutes ago, MatsT said:

Dämpningen är måttlig och minskad resistans i belastningen ger ingen stor skillnad heller. Jag ska göra en ny simulering där jag lägger till kapacitiv belastning också eftersom jag tror att det kommer att ge lite tydligare effekter. Det kommer till helgen eller så.

Hade inte min mätmetod varit så tidskrävande att sammanställa så hade jag presenterat fler kombinationer av impedans och kapacitans. Vad jag har mätt fram så ger en rent resistiv last i stort sätt bara en linjär dämpning av signalen medan kapacitansen ger en "puckel". Beroende av värdet på R (med C konstant) flyttar dock puckeln sig lite upp och ner längs x-axeln och bredden på puckeln ändras något. Jag har också försökt att simulera en pickup med olika belastning, men jag får inte alls samma beteende som i verkliga livet. Puckeln får jag, men den kommer betydligt högre upp i frekvens (>100 kHz området) så modellen av pickupen måste vara något mer än bara en generator med en definierad inre resistans och induktans.

Jag ser fram emot dina simuleringsresultat.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

Om jag minns det så var det en avvikelse även på den. Hittar det inte just nu, då låda och annat stoppats undan i förråd. Skall se om jag får fram det. Inget som hörs vad jag tycker. Men skall bli intressant att höra vad Clearaudio svarar.

Jag är inte övertygad att det inte har att göra med skillnader i riaa-korrigering. Svepet som Clearaudio kör är som bekant omodulerat.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mja, TRS-1007 är graverad med två av tre tidskonstanter. Nollan vid 50 Hz och polen vid 500 Hz finns med, men inte nollan vid 2122Hz. Detta gör man för att kunna höja modulationen under cirka 2 kHz med 20 dB och därför få ett teststimuli med cirka 20 dB bättre SNR. Bättre SNR ger noggrannare mätdata.

RIAA-steget i min "kontors-anläggning" har urkopplingsbar 2122Hz-pol (nolla vid gravering, pol vid reproduktion), så jag kan enkelt sätta RIAA-steget i "mät-mode" och senare koppla över till "musik-mode". Det låter nämligen oerhört illa (våldsamt ljus klang) utan 2122Hz-polen när man spisar. :D

Edited by Morello
edit
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Men skall bli intressant att höra vad Clearaudio svarar.

Dear *****,

thank you for your email.

All MC (Moving Coil) cartridges has a peak at higher frequencies. In our case of Clearaudio moving coils is this peak slightly higher, because in our patented MC design we are not using any damping and stabilizing  wire.

This way we can obtain unbelievable sound details and dynamic range! Which is much more important for music reproduction.

Mit freundlichen Grüßen / with kind regards / Meilleures salutations / 敬祝商祺 / 敬具 

Katharina Dilger 

Sales & Social Media Administration Organization

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Morello said:

TRS-1007 är graverad med två av tre tidskonstanter.

Ok, då har jag missuppfattat dig. Jag har inte TRS-1007 själv men hade för mig att du skrev i samband med du köpte den att den är omodulerad. Men då är det alltså bara i diskanten. Sorry, jag blandade väl ihop det.

IMG_3306.PNG

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Taxmannen said:

Dear *****,

thank you for your email.

All MC (Moving Coil) cartridges has a peak at higher frequencies. In our case of Clearaudio moving coils is this peak slightly higher, because in our patented MC design we are not using any damping and stabilizing  wire.

This way we can obtain unbelievable sound details and dynamic range! Which is much more important for music reproduction.

Mit freundlichen Grüßen / with kind regards / Meilleures salutations / 敬祝商祺 / 敬具 

Katharina Dilger 

Sales & Social Media Administration Organization

Ok men detta avser väl endast den uppmätta frekvenskurvan och den ser identisk ut på min pu, dvs en "puckel" på toppen. Vad jag drar mig till minnes att det var en avvikelse i uppmätt kanalseparation mellan vänster och höger kanal vid olika frekvenser och framförallt i höger kanals diskant. Avvikelsen var ca 5 dB mellan kanalerna avseende separationen jämfört med den andra sidan. Men totalt ca 10 dB jämfört med snittet i lägre frekvenser. Jag funderar på hur detta påverkar ljudet? Om det är mätbart så är frågan hur det lyssningsmässigt tar sig uttryck? Kantrar ljudbilden i riktning mot den sidan som har lägst värde eller vad?

Calm

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, calm said:

Kantrar ljudbilden i riktning mot den sidan som har lägst värde eller vad?

Jag skulle säga att om basisten borde stå 2.0m till höger så står han då 1.9 eller 2.1m till höger i stället. Vem bryr sig?

Min bedömning är att det som kan påverka menligt är återigen fasgången eftersom det som läcker mellan kanalerna lätt blir fasförskjutet. Det kanske inte måste bli det, men sannolikt. Teoretiskt är överhörningen antingen i fas eller ur fas eftersom spolarna sitter ihop, men i praktiken har man en stigtid och en falltid.

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle man göra en lista på vinylens tillkortakommanden, så skulle nog jag placera kanalseparationen ganska långt ned.

I basregistret är det brukligt att monosummera för att slippa stora, vertikala modulationer, så där har man i praktiken ingen separation alls. (inte bas som i instrumentet bas alltså)

Link to comment
Share on other sites

När nu floden av inlägg och kommentarer verkar ha sinat, så passar jag på, som skapare av denna tråd, att komma med några filosofiska funderingar. :unsure:


Ja, musik, och känslan av hur den upplevs, handlar ju mycket om vilka känslor den frambringar. Att jag joinade detta forum berodde mycket på att jag ville få en djupare insikt i, hur man med olika lösningar kan fördjupa denna upplevelse. Uppenbarligen har jag kommit rätt, det finns en ofantlig kunskapsbank här på forumet. Jag är helt fascinerad över hur denna lilla graf, som jag publicerade, kunde dra igång denna mängd av inlägg. 


Men alla är så välkomna här på min tråd. Själv, i brist på djupare tekniska kunskaper i ämnet, så insuper jag allt som sägs. Det jag dessutom har tagit med mig är väl följande: alla dessa vackra grafer som, mer eller mindre seriösa tillverkare använder som säljargument, i den sk hifi-pressen, den är inte så mycket värd. Och diskussionen vi har haft till dags dato, här på tråden, visar ju att inte ens noggrant framtagna mätprotokoll kan jämföras med varandra, tillverkare emellan. Och även om man kunde, om man satte upp en gemensam standard för hur framtagning av mätdata skulle utföras, så kommer som bekant yttre faktorer (som den individuella anläggningen) att slutligen avgöra det ljudliga resultatet. 


Men det är kul med alla inlägg. För egen del håller jag på att snickra på en ny tråd. Men den väntar jag nog med att publicera till framåt jul. Den är ganska kontroversiell och innehåller dessutom massor av grafer……:D

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, string said:

När nu floden av inlägg och kommentarer verkar ha sinat, så passar jag på, som skapare av denna tråd, att komma med några filosofiska funderingar. :unsure:


Ja, musik, och känslan av hur den upplevs, handlar ju mycket om vilka känslor den frambringar. Att jag joinade detta forum berodde mycket på att jag ville få en djupare insikt i, hur man med olika lösningar kan fördjupa denna upplevelse. Uppenbarligen har jag kommit rätt, det finns en ofantlig kunskapsbank här på forumet. Jag är helt fascinerad över hur denna lilla graf, som jag publicerade, kunde dra igång denna mängd av inlägg. 


Men alla är så välkomna här på min tråd. Själv, i brist på djupare tekniska kunskaper i ämnet, så insuper jag allt som sägs. Det jag dessutom har tagit med mig är väl följande: alla dessa vackra grafer som, mer eller mindre seriösa tillverkare använder som säljargument, i den sk hifi-pressen, den är inte så mycket värd. Och diskussionen vi har haft till dags dato, här på tråden, visar ju att inte ens noggrant framtagna mätprotokoll kan jämföras med varandra, tillverkare emellan. Och även om man kunde, om man satte upp en gemensam standard för hur framtagning av mätdata skulle utföras, så kommer som bekant yttre faktorer (som den individuella anläggningen) att slutligen avgöra det ljudliga resultatet. 


Men det är kul med alla inlägg. För egen del håller jag på att snickra på en ny tråd. Men den väntar jag nog med att publicera till framåt jul. Den är ganska kontroversiell och innehåller dessutom massor av grafer……:D

Jag är som du. Brister på djupare tekniska kunskaper. men eftersom jag älskar musik och dessutom gillar när det låter bra får jag av nöden angripa det hela på annat sätt. För mig blir det i stort sätt bara öronen och det som dessa förmedlar in i skallen som avgör om saker fungerar eller inte. 

Jag imponeras också av de djupa tekniska kunskaper mina forumvänner besitter. Men ibland fattar jag inte allt får jag erkänna. 

Grym cliffhanger om kontroversiellt innehåll framöver. Det ser jag fram emot. Go for it!

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...