Jump to content

Jakten på det perfekta vinylljudet….. går vidare…


string

Recommended Posts

Ända sedan jag köpte min Simply Black-spelare hos "Mirre" så har jag använt en Ortofon Quintet Black. Det är en bra och neutral pickup, som passar de flesta musikstilar. Men ändå, efter ett tag, så var det något som saknades - den var lite "själ"-lös. Dom där "bells & vissels", den där "wow"-faktorn saknades.
Efter mycket research ute på ”nätet”, har plöjt spaltmeter på olika forumtrådar, samt många och långa lyssnings-sessions hos Veteran-HiFi, så hittades till slut den rätta ”kombon”. Välkommen på min resa, till lite bättre välljud…..

 

Puppa, arm, verk och RIAA
Många har känt sig kallade att försöka förklara varför vissa system låter si eller så. Om man bortser från ett antal basala regler som gäller alla skivspelare, så finns det så oändligt många parametrar som ger det slutgiltiga resultatet. Att jag slutligen hittade rätt, berodde på att jag fick chansen att testa olika pickuper på samma arm + verk. Alla parametrar till trots och allt tyckande från ”självutnämnda” experter - när väl valet föll på en speciell pickup så var det för att ljudet den frambringade på detta system var mest tilltalande.

STRADIVARI V2 MC
Här nedan följer en liten bildsvit på ”vinnaren”, enligt mina öron:
12.jpg

 

Mätprotokoll
Varje pickup är handbyggd och man får medskickat mätresultaten för enheten:
2.jpg

 

Nålslipning är av typen "Micro HD" och nålröret av boron:

3.jpg

 

Väääldigt långt nålrör
Finns säkert en bra förklaring till detta. Men onekligen så är risken stor att nålen skadas när den sitter så oskyddad.
4.jpg

 

Hembesök
Det finns nog flera anledningar till att Veteran-HiFi har överlevt alla dessa år; en är att de bryr sig om sina kunder. Mirre gör hembesök och med vana händer ställer han in den nya pickupen. Ger sig inte fören allt är inmätt, intill perfektion. 

5.jpg

 

Första spelningen
En klassiker ligger på tallriken: Beatles, Abbey Road. Originalpressning, förstås.
6.jpg

 

Nya ägare
Så var det dags att leta efter ett nytt RIAA. Det skall med all tydlighet framhållas att båda mina gamla trotjänare, Lundahl LL1931 samt Pro-Ject Tube Box S, är ypperliga komponenter, men passade inte i mitt system.

Lundahl LL1931 + Pro-Ject Tube Box S

7.jpg

Lundahl hittade ett nytt hem hos en av forumets medlemmar.

Vad beträffar mitt Pro-Ject RIAA, så köptes det av en kille, strax under 20, som precis hade lärt sig stava till VINYL. Han hade levt sitt liv med Mp3, och hade precis köpt sin första svarv, en Pro-Ject Essential II. Vad kunde då vara bättre än ett RIAA från samma tillverkare. Dessutom hade den ju 2 stora glaskroppar som stack upp och som glödde så häftigt (killens egna ord). Jag tror han blev väldigt nöjd.
Så kom inte och säg att dagens generation är förtappad – än finns det hopp för våra tonåringar, i alla fall vad gäller intresse av välljud.
 

Ett matchande RIAA
För egen del började nu jakten, och många burkar passerade revy hos mig. Det är ganska fascinerande att en till synes ganska enkel uppgift, att återskapa RIAA.kurvan, kan låta så olika. När sedan en kompis (en riktig vinyl-nörd) lånade mig sitt  PASS Labs XP-25, så föll slutligen alla bitar på plats.

Pass Labs XP-15
Plånboken hade ju också något att säga till om, så det blev ”bara” en XP-15. 
8.jpg

 

En titt under skalet...

9.jpg

 

DIP-switchar som kan kombineras i det oändliga
... i alla fall 256 varianter.
10.jpg

 

Föredömlig manual
.... med praktiska exempel på kombinationer av DIP-switcharna. Man får också en mindre föreläsning om hur man ska tänka, när man matchar in phono-steget mot sin MM/MC-cartridge. Tack Wayne Colburn, för ett fantastiskt phono-steg!
11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stradivari V2 är en toppenpickup *) så ett stort grattis till den!
Kul och intressant att få följa med på din resa. Hoppas att vi får se lite bilder på hela anläggningen ;)

-------------

*) Egen erfarenhet då jag spelar på en likadan sen dryga 1000 timmar :app:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, string said:

Om man bortser från ett antal basala regler som gäller alla skivspelare, så finns det så oändligt många parametrar som ger det slutgiltiga resultatet.

Ja, det är förbluffande. Det brukar bli bäst när inte en komponent får kompensera för en annan komponents brister, och trots det finns det många vägar till bra lösningar.

Trevligt att läsa.

Snygg redovisning av frekvensgång i mätprotokollet. Basen behöver man inte bry sig om, och i övrigt visar den kanalseparation en bra bit över 30dB. Ännu ett exempel som visar att om man skulle köra Adjust+ på den så skulle man styras att välja lite annan vinkel än vad mallarna ger.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

Egen erfarenhet då jag spelar på en likadan sen dryga 1000 timmar

Har du kvar ditt mätprotokoll?

Min gissning är att en pickup som monteras geometriskt rätvinkligt ger 3-6dB högre kanalseparation från vänster till höger. Man behöver kompensera för nåltryck och skating om de ska bli lika.

 

12 hours ago, string said:

Nålslipning är av typen "Micro HD" och nålröret av boron

Det är en slags linjekontaktslipning 8x40um, återigen för att efterlikna skärhuvudet. Jag förundras över långa nålarmar. Dels blir utväxlingen vid spolarna mindre, dels blir de både mer elastiska och ökar massan. Vore intressant att veta varför de gör dem så långa. Antagligen för att avpassa en av de två högfrekventa resonanserna.

Link to comment
Share on other sites

Alla frekvenser i passbandet, dvs ungefär mellan 20 och 20kHz (dvs det hörbara området) skall återges med samma nivå i en mätning som vi ser ovan. Båda dessa pickuper har relativt kraftiga avvikelser. Jag skriver "relativt" då det finns pickuper med ungefär en tiondel så stora avvikelser räknat i dB.

Men att bara kika på frekvensgång räcker såkalrt inte för att bilda sig en bra uppfattning.

Här kan du se lite andra mätningar på tex Audio Technica OC9 Mk3, som har en mycket snygg frekvensgång samt oerhört låg distorsion:

http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/476-audio-technica-at-oc9-mliii.html?start=1

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul att du tycks ha hittat hem! 

Om man bara skulle bedöma en butik utifrån utseendet skulle man lätt missta sig om Veteran-hifi. Men här finns djupare kunskap om vinyl än förmodligen någon annan stans. Fick mycket fin hjälp vid min senaste uppgradering när det gäller anpassning av ny arm till min Clearaudio. Krävde lite specialmekanisk tillverkning som Mirre fixade via sina kontakter. Fick också låna lite olika step-uper för test. Tydligen gott rykte "worldvide" också för när Michael Fremer var här så besökte han butiken.

Calm

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Morello said:

Båda dessa pickuper har relativt kraftiga avvikelser. Jag skriver "relativt" då det finns pickuper med ungefär en tiondel så stora avvikelser räknat i dB.

Jag reagerade också på de stora avvikelserna som för ögat ser ut att vara 10 ggr större än normalt för MC-PU'er. Det är ju lustigt att mätning med Adjust+ ger "normala" kurvor och åtminstone jag är mycket skeptisk till tillverkarens kurvor som inte alls lever upp till deras egna angivelse om frekvensomfång 20Hz-100kHz. Kanske är det så enkelt att skalmarkeringen gäller kanalseparationen men att den är helt fel för frekvenskurvan?

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Det är som vanligt, det går inte att dra några större slutsatser av mätningar som någon annan har gjort med mindre än att hela testförfarandet har deklarerats.
Tittar man på frekvensgången i t.ex. @Taxmannen's graf så kan den verka lite väl "yvig", men vid vilken belastningsimpedans och med vilken belastningskapacitans är mätningen gjord. Hur är signalen korrigerad? Hur/när är mätutrustningen kalibrerad? Är det samma testutrustning och samma förutsättningar som har använts vid mätningarna på @Taxmannen's och på @string's pickuper? Är pickup-montaget individuellt och likvärdigt justerat för varje exemplar som testas?
Frågelistan kan göras betydligt längre, men jag tror att ni förstår vart jag vill komma.
Mätprotokollet säger ju ingenting om varken dessa parametrar, själva mätmetoden eller använd utrustning (förutom vilken testskiva som använts) och därför anser jag inte att mätkurvorna duger som underlag för att fälla några kommentarer, varken positiva eller negativa.
 

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Pickuperna ifråga torde vara mycket lågohmiga (<50 ohm) varför belastningsimpedansen rimligtvis inte renderar denna typ av avvikelser.

Inte heller har testskivan, TRS-1007, denna typ av inneboende avvikelser. (Jag har ett exemplar själv av denna skiva och får resultat inom cirka +/- dB med båda mina pickuper - Ortofon super OM40 samt Audio technica OC9 Mk3). Det är nog för övrigt markandens bästa testskiva, men den tarvar antingen ett RIAA-steg utan 2122Hz-polen eller justering av datat i efterhand)

Det ser helt enkelt ut som att pickuperna har en resonans en bit under 20 kHz, som medför en "peak" och sedan en något en för tidig lågpassfunktion för att kunna återge hela registret med full bravur.

Det vore helt klart intrssant att höra hur tillverkaren ser på dessa resultat.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Morello said:

Det ser helt enkelt ut som att pickuperna har en resonans en bit under 20 kHz, som medför en "peak" och sedan en något en för tidig lågpassfunktion för att kunna återge hela registret med full bravur.

Jag tror inte alls att det är på det viset. Varför skulle ett exemplar ha en resonans på 10dB och ett annat ha en som är försumbar? Det är snarare så att det är något skumt med mätningen eller dess presentation.

Link to comment
Share on other sites

Vaknat på fel sida?:dry:

Notera dock att skalan i den senare grafen är 5dB/ruta och de andra har 10 dB/ruta.

Men visst, de felsta MC-pickuper uppvisar denna tendens. OC9 Mk3 utmärker sig dock med förhållandevis små avvikelser i frekvensgång samt låg distorsion.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Vaknat på fel sida?

Nejdå, inte värre än vanligt. :)

Jag tror att du kanske missat vad jag skrev tidigare?

4 hours ago, MatsT said:

Kanske är det så enkelt att skalmarkeringen gäller kanalseparationen men att den är helt fel för frekvenskurvan?

Jag har också läst omdömen om den berörda PU'en och de indikerar inte på något vis att det föreligger svåra resonansproblem i diskanten så jag är fortsatt skeptisk till den redovisade frekvensgången och tror att den inte visar hur PU'en låter. En annan indikation på samma sak är:

12 hours ago, Taxmannen said:

Jag undrar om graferna verkligen är direkt jämförbara. När jag mäter min pu i Adjust+ och med en helt annan testskiva så ser kurvan ut ungefär som den för AT OC9. 

 

Link to comment
Share on other sites

I see, så kan det ju vara - vi kanske ska adressera frågan till Clearadudio?

Adjust+-skivan är inte att förväxla med TRS1007.  TRS1007 som ursprungligen pressades av JVC är de facto standard för professionella mätningar, men som jag skrev tidigare tarvar den lite annan mätuppställning. Man har graverat TRS1007 utan nollan vid 2122 Hz för att på så vis kunna gravera allt under 2122Hz med högre amplitid (cirka 20dB) och på så vis erhålla en mätskiva med ungefär 20 dB större signal/störförhållande. Det är inte oväsentligt för att kunna göra mätningar med hög precision.

Jag vill passa på att ge Clearaudio en eloge för att de numera tillhandahåller denna testskiva som var ur produktion under många år!

Jag köpte såväl Analouge Productions som Hifi news testskivor och ingen av dessa är användbara för mätning av frekvensgång. Den första var av så undermålig kvalitet att jag faktiskt skickade tillbaka den. Hifi news har en del användbara spår, men svepet duger inte.

Mitt exemplar av Clear Audio TRS1007 är adekvat centrerat, plant och har oerhört låg störnivå - rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

Mätprotokollen är avsedda att redovisa både frekvensgång och kanalseparation.

Jag tycker inte någon av dem visar något alarmerande när man beaktar det @Peo skriver. Att lägga mätprotokoll från olika tillverkare över varandra ska nog inte rekommenderas.

En mc pickup som vi känner den måste ha två högfrekventa resonanser och det finns mer än magnitud i frekvensgången att beakta - fasgång, kanalseparation, spårning och andra distorsionsfenomen.

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Morello said:

Ja, men det är ingen som påstått att andra egenskaper skall negligeras - just dessa grafer visar frekvensgång och kanalseparation, så det blir ju svårt att uttala sig om något annat.

Förvisso.

Och min undran kvarstår varför de gör nålarmen så jäkla lång. Om de hade gjort den säg 1mm kortare, allt annat lika, så hade puckeln flyttats upp i frekvens. Men detta kanske får andra negativa effekter som bara Clearaudio kan genomskåda.

 

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som att frigången mot skivan inte är jättestor trots den långa nålarmen. Gör man armen kortare minskar frigången ytterligare - alternativt får man öka VTA (som också ser ganska stor ut) och då får man problem med distorsion vid vertikal modulation.

Link to comment
Share on other sites

@Morello Jag håller inte med dig om att belastningen inte spelar någon roll, även för en lågohmig MC-pickup.

Tyvärr har jag inte tillgång till någon fin mätutrustning som kan rita snygga grafer, men jag gjorde en amatörmätning på min Lyra Kleos för styvt ett år sedan.
Jag använder samma skiva som du, TRS 1007 och spelade in den sista halvan av svepet på mitt oscilloskop. Nu kunde jag sitta och plocka fram data från inspelningen i efterhand och jag skannade igenom inspelningen tills jag hittade periodtiderna som motsvarade de frekvenser som jag ville mäta på. Jag valde 5kHz - 20kHz i steg om 1kHz. Den exakta frekvensen ansåg jag inte vara så noga, men periodtiden för varje provpunkt antecknades ändå i mätprotokollet. Vid respektive mätpunkt skrev jag ner signalens amplitud i samma protokoll och sedan fick Excel göra resten av jobbet.
Jag testade med att lasta pickupen med 100 ohm + 100 pF vid mätning 1, 470 ohm + 300 pF vid mätning 2 och 1000 ohm + 600 pF vid mätning 3.
Resultatet ser du här nedan och om inte jag är helt förvirrad så påverkar den resistiva och den kapacitiva belastningen frekvenskurvan ganska mycket och det är därför jag är tveksam till ditt antagande.
Kleos frekvensgång.jpg

Observera att grafen inte har en logaritmisk X-axel, vilket gör att proportionerna ser lite konstiga ut.

/PEO
 

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev "inte renderar denna typ av avvikelser"  - en viss skillnad blir det såklart. Notera att avvikelserna i pickuperna ovan uppgår till cirka -10 dB för den ena och +10dB för den andra.

Man kan ju roa sig med att göra en beräkning eller simulering med de data Lyra tillhandahåller. (5,4 ohm, 9 µH)

Jag tänkte framöver presentera lite mätningar på min Audio Technica OC9 Mk3 och kan då göra svep med olika last. :)

Edited by Morello
edit
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Morello said:

Det ser ut som att frigången mot skivan inte är jättestor trots den långa nålarmen. Gör man armen kortare minskar frigången ytterligare - alternativt får man öka VTA (som också ser ganska stor ut) och då får man problem med distorsion vid vertikal modulation.

:D Haha ja. Jag skrev "allt annat lika", men man får såklart kompensera geometriskt för den kortare nålarmen. Man kommer ju även påverka utväxlingen mot spolarna. Effekten kan bli helt förödande eftersom den magnetiska kretsen inte är anpassad för det.

Link to comment
Share on other sites

On 9/4/2017 at 23:48, Taxmannen said:

Jag undrar om graferna verkligen är direkt jämförbara. När jag mäter min pu i Adjust+ och med en helt annan testskiva så ser kurvan ut ungefär som den för AT OC9. 

Det kan faktiskt vara så att om man spelar en annan skiva med annan styvhet (140->180g), eller t.o.m ett annat spår (alla med samma svep såklart), så skulle grafen se annorlunda ut. Eller om skivmattan är mjukare/hårdare, centrumvikt pålagd eller åtdragen. Någon sådan detalj kan göra att nålens effektiva massa (ETM) samverkar gynnsamt eller ogynnsamt med nålarmens styvhet.

Det finns pickuper som dämpar ut så att man får en snygg frekvensgång men skarp avskärning över resonansfrekvens vilket ger kraftiga fasvridningar inom audiobandet. Det vill man ju inte :dry: Så, det är lite vad jag menar vanskligt att bara studera en sak.

Men 10dB avvikelse är lite väl häftigt och Clearaudio borde åtminstone ha en kommentar till sin egen mätning. Det skulle inte förvåna mig om vi alla säger "aha" när det förklaras.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...