K-man Posted January 22, 2005 Posted January 22, 2005 Var och varannan skiva man lyssnar på leder en vidare i sin musikbredd...kan detta vara en väg? Konstigt...man vill bara ha mera, mera, MERA! Ja, låter EST - plays Monk som Monk? Isf skall jag köpa lite Monkskivor.... Nå? \\K-man Quote
plundin™ Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 Kvalificerad fråga! Är inte skivsamlandet lite som ett såntdär spel där man ställt up domminobrickor, och när den första faller skapas en kedjereaktion och ju fler brickor man ställt upp ju mer hysteriskt blir det mot slutet av rejset! :clown: Jag har dern samlade EST-katalogen och tycker nog att EST låter EST genomgående. Spelar Monk kanske har en anstrykning Monk, men det är kanske för att Thelonius Monk är en viktig tradition trion har i sin ryggrad. Det finns en ganska ny samling som heter "Jazz moods" som kanske skulle kunna vara en bre ingång till Monken, våra vänner i Nossebro har den för 60 spänn.. Vill du ha ett större utbud kan du alltid besöka Evert på 'Pennies from Heaven' på Södravägen, han hade en del begagnat Monk sist jag var där.. (Minns jag rätt har han dock stängt Sön- och Måndagar..) BTW, min EST favorit är : From Gagarin's point of view /ptr Quote
Mattias Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 EST - Plays Monk Tycker skivan du nämner K-man är en riktig goding. Håller med Plundin, det är nog ganska mycket EST över det hela. Som enda rena jämförelseobjekt finns en pianoskiva i den egna samlingen, Solo Monk (fr 1961) med himself på piano och detta går ju inte att jämföra på ett korrekt sätt. Trotsallt är pinaospelet olika till stilen mellan skivorna. Man kan säga att Solo Monk har mer av "gammal bombastisk" pianospel over sig. Men personligen gillar jag ju Monk och skulle vilja ha mer..... Undra vilka andra plattor man bör ha med Monks musik Domino forever /Mattias Quote
K-man Posted January 23, 2005 Author Posted January 23, 2005 Dominoliknelsen stämmer mycket bra! :cool: Stämmer även mycket bra att "plays Monk" låter klart EST! Ahhh..Pennies har alltså gott om beg Monk..då får jag ta ett besök där, men stängt måndag var ju lite synd...då jag har ärende till Gbg imorgon...jaja...man kan inte få allt Tackar för tipset!! Mattias fråga var bra....vad i Monkväg kan rekomenderas...och gärna en liten vink om lutning.. \\K-man Quote
plundin™ Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 Solo Monk som Mattias nämner är en klassiker.. Det finns ju Monk inspelningar i många olika konstellationer så man skall nog lyssna innan man skaffar nått definitivt.. Några av mina favoriter är : Criss-Cross (Legacy Recordings 63537) Monk (Original Jazz Classics 016) Thelonious In Action (OJC 103) Piano Solo (BMG 743214093627) Plays Duke Ellington (Riverside 201) It's Monk's Time (Legacy 63532) Standards (Legacy 45148) Min Jazzsmak är ganska konservativ så du kan säkert få motsatta rekomendationer från andra. Där finns dessutom ett gäng med liveinspelningar och många av Monk albumen fins i tre-fyra olika utgåvor så det finns massor att botanisera. Beroende på vilken internetsäljare man söker hos så får man upp till 150 träffar. Jag är inte säker på om "Pennies" har så mycket i lager.. /ptr Quote
eliot Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 Denna bör man väl inte heller missa Misterioso (OJC 206) .... som spelades in samma kväll, den 7 August 1958, som Thelonious In Action (OJC 103) Båda har precis givits ut som 45 varvare av Analogue Produktions för det facila priset av $50.00 stycket - men finns även som vanlig CD Quote
Recommended Posts