Jump to content

Åke Blom - in memoriam


Recommended Posts

Tack för ett trevligt mottagande här på forumet. Många har också varit nyfikna på mitt kommande reportage om Åke Blom och hans alster. Så håll till godo……

Mannen bakom myten
Ja, jag lärde känna Åke på en HiFi-mässa, förlagt till något hotell i Stockholmstrakten, i slutet av 80-talet. Varje utställare hade sitt eget rum och det som slog mig när jag gick förbi Åke’s, var att det lät som en riktig jazz-ensemble satt där inne, alltså inte en inspelning av en jazz-ensemble. Åke’s enkla förklaring var att både inspelning och apparatur saknade så gott som distorsion, av något slag. 

Det där var väl en av de få gångerna som Åke visade sina alster offentligt. Han var en ”self-made-man”, som mestadels jobbade, inte för att sälja så mycket så möjligt, utan för att konstruera det bästa i elektronik som dåtidens komponenter kunde prestera. På hans repertoar fanns förstärkare, studiomonitorer och elektroniska delningsfilter. Han modifierar även övrig elektronik i signalkedjan, som t.ex. mixerbord. När jag lärde känna honom så hette hans firma ”Supreme Audio Electronic”. Motown-gruppen ”The Supremes”, som var en framgångsrik tjejgrupp från USA, mellan åren 1959-1977, hade fått ge namn åt hans skapelser.

Det blev många sena nätter när vi lyssnade, testade nya innovationer och ”löste världens problem”.
Han berättade att i början, när han experimenterade med att bygga förstärkare så brann det ganska mycket komponenter, men till slut så hittade han stabila militär-specade transistorer som höll måttet. 

Högtalarna
Samtidigt som Åke utvecklade sina för- och slutsteg så var produktionen av högtalare i full gång. Det var i princip dessa han levde på, vid den tiden. Och de var väldigt eftertraktade. Modellerna hade de föga upphetsande namnen ”Supreme 28”, alternativt 38,42,82 eller 84. Siffrorna angav innervolymen.

Supreme 28
16.jpg

Högtalarlådan byggdes i Sverige och hade alltid samma princip: baffeln var flytande upphängd i "Rawlplugs". Detta för att ta bort vibrationer och öka verkningsgraden samt minska distorsionen. Med en "flytande upphängningen" slapp man vibrationer från element och baffeln till lådan. Med samma resonemang så förstår man att Åke inte gav mycket för ”spike”-kulturen, dvs. att man ska sätta all utrustning på ”spikes”.

Supreme 42
17.jpg

Elementen som användes kom ofta från tyska Isophon. Delningsfiltret var Åkes egen design och han använde sig av luftlindade drosslar och polypropylen kondensatorer. Nedan följer lite mer ”ögon-godis”, min egen ”84”.

Supreme 84
18.jpg

 

Förstärkarna
Åke var en innovatör av stora mått. Han läste ELFA-katalogen som en annan läser en god bok innan man går och lägger sig. Och han var väl förtrogen med alla komponenter och hur de skulle kombineras för bästa välljud. När han byggde förstärkare var han dessutom ganska grym mot dem: skickade in fyrkantsvåg i dem, mätt över hela frekvensomfånget och med maximal förstärkning. Sedan trimmade han in dem tills fyrkanten gjorde själ för namnet. Inget ”Lutande tornet” eller ”Holmenkollen”, tack!

De förstärkare som Åke konstruerade var:
Preamplifier SP-2060
Power Supply PS-324
Mono Power Amplifier MPA-1440
Stereo Power Amplifier SPA-2120

Förstärkarena (både för- och slutsteg) var extremt bredbandiga (DC – 1.2 Ghz), hade låg återkopplingsnivå, helt igenom symmetriskt DC-kopplade i alla steg, samt arbetade mestadels av tiden i klass A. Och ändå, om jag lyfter på locket till min SPA-2120, är det mycket luft inuti.

Stereo Power Amplifier SPA-2120
19.jpg

Preamplifier SP-2060 
Preamplifier SP-2060 är uppbyggd I moduler med ett moderkort och ett förstärkarkort per ingång. Om man är lite fräck kan man faktiskt använda den som mixer genom att trycka in flera ingångsväljare samtidigt.
20.jpg

 

Front, SP-2060

21-cr.jpg

 

Bakplan, SP-2060
Genomgående användes BNC-kontakter som in- och utgångs-kontakter. Denna kontakttyp hade två fördelar: 1) de kunde göras helt elektromagnetiskt täta, 2) ingen risk för kortslutning, då skärmen ansluts först.
22-cr.jpg

 

PS-324
Power Supply PS-324 består av en enorm transformator och 6st lika enorma RIFA-kondensatorer. När strömmen stängs av driver PS-324 fortfarande sin preamp i 2 minuter. På köpet får man eliminering av strömspikar och kontinuerlig matning via 2 m kabel (så att detta krutpaket kan hållas väl på avstånd).
23-cr.jpg

 

Och med locket av

24.jpg

 

Effektstegen
Effektstegen MPA-1440 och SPA-2120 är nästan identiskt uppbyggda. 
Citerat direkt från Åkes egna noteringar:
”Genom att använda kraftig lokal motkoppling i alla förstärkarsteg ger man slutsteget den erfoderliga bandbredden och minimerar behovet av total återkoppling. För att öka linjäriteten och frekvensomfånget i högeffektstegen används kollektorjordade sluttransistorer.

Spänningsdrivning används i drivsteget för att tvinga sluttransistorerna att fungera upp till maximal frekvens δT* istället för δB vilket är vanligt i strömdrivna konstruktioner. Detta eliminerar dessutom effekten av beta-olinjäritet. Endast fasavancerande kompenseringsnät används i förstärkaren för att kompensera överföringskaraktätistiken upp till 1 Mhz. Detta möjliggör en helt omutligt stabil förstärkare.

Slutsteget är fulständigt DC-kopplat och har samma återkopplingsnivå för AC och DC. På så vis elimineras den annars så vanliga dynamiska DC-nivåförändringen som alltid orsakar osymetrisk klippning av transienta signaler.

I alla led används en fullständigt symmetrisk design. Detta medför extremt goda klippnings- och överbelastningsegenskaper. Återhämtningen efter klippning är extremt snabb och någon DC-nivåförändring förekommer inte. I konventionella konstruktioner sker ständiga DC-nivåförändringar.

Förstärkaren är gjord med tonvikt på frånvaron av TIM (transient-intermodulations distorsion) och DIM (dynamisk intermodulationsdistorsion). Vidare har slutsteget ingen fasvridning som kan skapa någon FIM (frekvensintermodulationsdistorsion). Detta tack vare den låga återkopplingsnivån, helt igenom alla steg är symmetriskt DC-kopplat samt arbetar mestadels av tiden i klass A.

TIM tycks med sin närvaro förpesta de flesta förstärkarkonstruktioner av idag, därför att man struntar i att lägga ner ett omfattande utvecklingsarbete på dessa. Istället försöker man lösa problemen med "eleganta trick".”


SPA-2120
Stereo Power Amplifier SPA-2120 är ett stereoslutsteg och lämnar 100 w i 8 ohm. De går bra att köra i 
1 ohm, stegen ska alltså dubbla ner till 1 ohm. 
MPA-1440
Mono Power Amplifier MPA-1440 är ett enkanals slutsteg och lämnar 440 w i 8 ohm. De kan obehindrat köras ner till 2 Ohm.

Front, SPA-2120
25-cr.jpg

 

Bakplan, SPA-2120

26-cr.jpg

 

Teknisk spec för MPA-1440 och SPA-2120:
- Bootstrapp-koppling
- Positiv återkoppling
- Distorsionskompensering
- Glidande förspänning
- Högre återkopplingsvärde för DC än AC

Frequency range: DC to 1.2 Mhz -3db
Power bandwidth: DC to 600 Khz -3db
Frequency response: DC to 300 Khz -3db
Input impedance: 14.7 Kohms
Source Impedance: 0 ohm to infinity
Maximum DC output: 60 A 
Slow-rate: +-240 V per microsecond
Overload recovery time: 0.001 microseconds for 1000% over
Damping factor: 5000 at 250 hz or less
Output impedance: 0.3 ohms
THD,IM, DFF Distortion A.F. analysis 2 hz-20 Khz 0.001%


En kräsen ”moddare”
Åke hade också rykte om sig att blåsa nytt liv i gammal trött elektronik. Han valde dock med omsorg vad han ville ”modda”. Visa konstruktioner var så dåliga från början, att de var ”utom räddning”. På beställning byggde han också om stora mixerbord till studios samt aktiva delningsfilter. Nedan följer lite mer ”ögon-godis” från hans digra produktion:


En Supreme-stapel.
27-cr.jpg

 

Buffert- och Linjesteg, olika utförande

28-cr.jpg

 

Aktiva delningsfilter

Front, MEF-8084
29-cr.jpg

Bakplan, MEF-8084

30-cr.jpg


Åke Blom gick bort 18 januari 2006
31.jpg

 

Arvet efter Åke
Hela sitt liv hade Åke ett brinnande intresse för musik och visste hur den skulle låta live. När då den tidens HiFi inte nådde upp till förväntningarna bestämde han sig för att saken i egna händer. Vägen fram var lång och krokig. Och han tycktes aldrig bli nöjd och arbetade oförtrutet, in i det sista.
 Även om Åkes konstruktioner härstammar från 90-talet så är det många, inklusive undertecknad, som fortfarande lyssna på dem idag. Man förundras över hur väl de står sig jämfört med det mesta som tillverkas idag, 20 år senare. Vissa kretslösningar och tankesätt är han fortfarande ensam om.

Öppna bulletiner
Åke gjorde inga anspråk på ensamrätt till sina alster. Inga patent existerade. Några försökte därför också kopiera hans slutsteg, vilket ofta resulterade i att de fick besök av brandkåren.  Jo, Åke var mer en idealist och delade frikostigt med sig av sina kunskaper. Han publicerade också en mängd bulletiner, se nedan. 
Så det är bara att sätta igång med lite DYI-projekt. Vem vet, här bland forumets medlemmar kanske någon skapar en ny SPA-2120, ver. 2.0.
supreme-audio-electronic001.jpg

supreme-audio-electronic002.jpg

supreme-audio-electronic003.jpg

supreme-audio-electronic004-cr.jpg

supreme-audio-electronic005.jpg

supreme-audio-electronic006-cr.jpg

supreme-audio-electronic007-cr.jpg

supreme-audio-electronic008-cr.jpg

supreme-audio-electronic009-cr.jpg

supreme-audio-electronic010.jpg

supreme-audio-electronic011.jpg

supreme-audio-electronic012.jpg

supreme-audio-electronic013.jpg

supreme-audio-electronic014.jpg

supreme-audio-electronic015.jpg

supreme-audio-electronic016.jpg

supreme-audio-electronic017.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

Vilken hyllning, String :thumbsup: :41:

Det är nog inte så många idag som känner till Åke Blom, inklusive undertecknad. Men jag minns hans produkter. Jättekul att vi fått till oss den dokumentationen. Den hade även platsat i Edenholms milstolpar i HiFi & Musik och även i engelska HiFi News. Om jag minns rätt hade han lite framgångar i just England (?)

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant! Erkänner min okunskap om denna uppenbarligen duktige konstruktör. Hatten av för dessa som viger sitt liv till sin passion. Tycker mer om dessa småskaliga innovatörer än de storskaliga och rent industriella. Det är ofta här man hittar guldkornen och som faktiskt kan leda utvecklingen framåt. :thumbsup: Tack String för trevligt reportage!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt välskriven och intressant text, med hög igenkänningsfaktor. Vilken sympatisk och imponerande HiFi-hjärna Åke Blom verkade vara, och ovanligt prestigelös på kuppen. Jag minns mest Supreme för deras gummibandsupphängda diskantelement, gärna placerade mitt i baselementet. De var coola tyckte jag. Motsatsen till spikes-idealet, som du påpekar i artikeln också. Jag bugar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har reparerat några Supremesteg. Specarna är våldsamt överdrivna i många fall. Utgångsstegen i dessa steg är små (alla jag sett har 2 st BD911 och 2 st BD912-trssior per kanal). Uteffekten hos samtliga har varit cirka 25 W rms i 8 ohm.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
On 2017-08-24 at 13:52, Morello said:

Jag har reparerat några Supremesteg. Specarna är våldsamt överdrivna i många fall. Utgångsstegen i dessa steg är små (alla jag sett har 2 st BD911 och 2 st BD912-trssior per kanal). Uteffekten hos samtliga har varit cirka 25 W rms i 8 ohm.

 

Åke hade en (o)vana att speca toppeffekt då han tyckte att han inte kunde veta vilka signaler som skulle gå genom förstärkarna, så om hans steg gav t.ex. 100 W i 8 ohm med fyrkantsvåg (eller dc) tyckte han att det var ett 100-watts steg också, även om det faktiskt borde benämnas som 50 W rms.
Sedan var det ganska vanligt att stegen bryggkopplades, antingen externt med en liten sladd eller så var de bryggade redan från början internt (monosteg) och då gav de c:a 400W i 8 ohm (toppeffekt) eller 200 W rms.

Jag tror att det är anledningen till att Supremestegen har ryckte om sig att vara kraftpaket trots att de egentligen har högst modesta kraftresurser.

Slutligen så hade Åkes högtalare både hög verkningsgrad och hade dessutom ofta låg impedans vilket lockade ur mera effekt ur stegen, så sammantaget så kan man spela väldigt högt.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-16 at 22:15, Quaramon said:

Jag tror att det är anledningen till att Supremestegen har ryckte om sig att vara kraftpaket trots att de egentligen har högst modesta kraftresurser.

Just av den anledningen bör man ange så mycket som möjligt kring vad det är man specar.

Annars blir det nästan alltid som i detta fall att fokus flyttas från produkten och man tjafsar om meningslösa siffror i stället.

Ingen är betjänt av att veta att det är 2 mil till Lund.

 

Link to comment
Share on other sites

Exakt, tror iofs. inte att Åke direkt mörkade detta sätt att resonera, jag har datablad någonstans från Supreme där uteffekten är angiven som rms som brukligt. Sen kan man ju faktiskt tycka att toppeffekt är det mest korrekta sättet att ange effekt. Det är ju maxeffekt. Att sedan medelvärdet för just sinusvåg är hälften, jaha? Det är ju maxvärdet som är intressant, sen klipper det. Rms=Toppeffekt/2 gäller ju bara för ren sinussignal.

Fritt ihågkommet: "Det är mätförstärkare, jag vet inte vilka signaler som kommer skickas genom dom."

 

Men man måste ofta vara näst intill övertydlig för att undvika ryktesspridning och myter. 

Hur som, Åkes prylar var & är i många fall fortfarande bland det bästa.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...