Timbre™ Posted January 22, 2005 Posted January 22, 2005 Som en milstolpe inför det nya millenniet släppte jazzgitarristen och sångaren George Benson ett av sina bästa album någonsin. Det handlar om en veteran och veteraner är vad han har samlat omkring sig. Joe Sample spelar piano, orgel och synth på några spår och tre av kompositionerna bär hans namn. Bakom producentspakarna sitter Tommy LiPuma och Stax/Muscle Shoals-veteranen Arif Mardin är med och arrangerar stråkar på ett av spåren. Inte helt okände Steve Gadd har hand om trumsetet på några låtar och diverse kändisar i studiokretsar dyker upp under resans gång. Med detta recept kan det inte gå fel och albumet Absolute Benson öppnar direkt med ett säkert kort i form av Donny Hathaway's The Ghetto. Ett klassiskt nummer från södern som fått ett nytt uppskruvat tempo i renodlad New York-stil. Direkt därpå följer en Nueva York-version på samma tema El Barrio och så är det hela igång... :cool: Tillbakalutade jazznummer blandat med soulinfluenser och latinska tongångar. George Benson i ett nötskal. Quote
Timbre™ Posted January 22, 2005 Author Posted January 22, 2005 Vill man spinna vidare på latino- och Nueva York-temat finns albumet Nuyorican Soul från 1997. George Benson ingick tillfälligt i "Fabrica de Nueva York" och detta album sjuder av liv. Latin Soul när den är som bäst. Quote
Timbre™ Posted January 22, 2005 Author Posted January 22, 2005 George Benson föddes år 1943 och började sin skivkarriär på sextiotalet med inspelningar för bl.a. Columbia och Verve Records. Giblet Gravy och Goodies är två Verve-album från 68/69. Tillbakalutad, slätstruken musik i mina öron och farligt nära hissavdelningen. Det var först år 1976, i och med debuten på Warners, som det började röra på sig ordentligt och nya grupper av lyssnare strömmade till. För de renodlat jazztrogna kanske ett avfall men för många med hjärtat i soulmusiken hade en ny stjärna blivit tänd. Albumet Breezin' med George Benson's soulfulla tolkning av Leon Russell's This Masquerade blev början på något nytt och stort. Resten av albumet saknar vokalinslag men håller god njutarstil. Producent: Tommy LiPuma... :cool: Quote
Timbre™ Posted January 23, 2005 Author Posted January 23, 2005 En framgång bör ju följas upp och det kan vara nog så svårt om den har varit stor. Med Tommy LiPuma vid sin sida tycks dock ingenting omöjligt (det har väl framgått att han är min favoritproducent... ). I sällskap av loripapegojor på skivkonvolutet släpper George Benson så den helt makalösa skivan In Flight år 1977. Omöjligt att välja något favoritspår för allt är lika bra och här börjar George Bensons speciella sångstil (att följa den vokala melodislingan på strängarna) att ta form. Versionerna av Nature Boy och The World Is A Ghetto skulle säkert blivit storsäljare även idag, Donny Hathaway finns representerad med Valdez In The Country och en känslofylld tolkning av Everything Must Change avslutar denna soulmusikpärla på ett värdigt sätt. Quote
Timbre™ Posted January 23, 2005 Author Posted January 23, 2005 George Benson har spelat med de stora. Redan som fyraåring vann han en lokal sångtävling i hemstaden Pittsburgh, några år senare spelade han in några singlar för RCA men dessa gick knappast till musikhistorien och vid arton års ålder slog han sig ihop med legenden Brother Jack McDuff vilket öppnade dörrar till musiker som John Coltrane, Kenny Burell och inte minst Wes Montgomery. George B. har varit flitigt anlitad studiomusiker till bl.a. Miles Davis, Herbie Hancock och Freddie Hubbard. Ett veckoslut i Hollywood september 1977 resulterade i dubbelalbumet Weekend In L.A. och här finns en del godbitar, bl.a. en instrumentalversion av soulklassikern Windsong samt Leon Russel's Lady Blue. Quote
Timbre™ Posted January 23, 2005 Author Posted January 23, 2005 Tillbaka till studion och 1979 kom Livin' Inside Your Love som en slags final på sjuttiotalssamarbetet med Tommy LiPuma. George Benson har blivit ett säljande namn och skivproducenter saknas inte. Här finns mycket trevligt och min favorit är det relativt okända spåret Nassau Day. Som tur var sålde jag aldrig av min vinyl när CD-invasionen kom så detta dubbelalbum har jag i originalutgåva från WB... :cool: Quote
Merkurius Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 "Absolute Benson" har jag och den kan klart rekommenderas Quote
shaft Posted January 24, 2005 Posted January 24, 2005 Hej Timbre! Det verkar som om vi har mycket av samma musiksmak Fast att Giblet Gravy skulle vara något annat än Toppklass håller jag inte med om. Dock är det ju inte "soul" utan ren och skär underbar Jazz - det finns några spår som är snudd på oöverträffade som "Thunder Walk" och "Billie's Bounce". Herbie Hancock är ju också med och förgyller med fina solon. Jag förstår ju att Du koncentrerar dig på hans 70-tal med sånginsats. Fast vi skall ju inte glömma hans underbara CD "Give me the night" som nog är hans bästa i Soul Disco genren. Mästerligt producerad av Quincy Jones och med fint ljud av Bruce Swedien (Q's ljudtekniker). Nuff said! /Shaft Quote
Mattias Posted January 24, 2005 Posted January 24, 2005 Otrampad mark för mig detta, alltid skoj med lite nytt Den där Absolute Benson är det en Verve, eller GRP mån tro? /Mattias Quote
Timbre™ Posted January 25, 2005 Author Posted January 25, 2005 Mattias, det är en GRP och där hamnar ju många av våra favoriter förr eller senare... shaft, visst blev Give Me The Night en megaframgång när den kom 1980. Spelades friskt i nattlivet... George B. tog kanske ut sig för sedan blev det ett uppehåll i skivproduktionen på ett par år och nya producenter skulle ta över. Titelspåret blev dansgolvens favorit men här finns mycket mer. What' s On Your Mind är minst lika bra och Dinorah, Dinorah håller hög klass. Inte ett enda trist spår och mot slutet kommer Midnight Love Affair som en uppstickare när man tror att det inte finns mer att hämta. Här finns en del klassiska jazz- och soulförmågor i studiosättningen. Lee Ritenour, Paulinho Da Costa, David Foster, George Duke, Herbie Hancock, Patti Austin och The Brothers Johnson. Den första (enda ) produktionen på QWEST Records. Quote
shaft Posted January 25, 2005 Posted January 25, 2005 Timbre, kul att du även gillar "Give me the night"! Mitt favoritspår är "Off Broadway" som får mig att skruva upp volymen och bara ge mig hän! Toppklass, och visst är de andra spåren bra med. Och The Brothers Johnson! Mina favoriter sedan länge Synd om alla som inte hört deras funkalster om du frågar mig. Tarantino var ju inne och nosade med filmen Jackie Brown (Strawberry Letter 23) fast jag har dem hellre för mig själv. "Get the funk out of my face" - tydligen en favorit hos Pappa Krell Dan D'Augustino himself. Nej nu svamlar jag. Tack och godnatt! /Shaft PS. Skulle vara kul att vända plattor med dig någon gång Timbre. Hör av dig när du kommer till Stockholm om du känner för det Quote
Timbre™ Posted January 26, 2005 Author Posted January 26, 2005 Vända plattor... :cool: Ja, lite Stax, Atlantic och Motown skulle vi ju lätt kunna få ihop även på vinyl. När det begav sig samlade jag bl.a. på Wilson Pickett och det räcker för en hel kväll om man säger så... Vi hörs av när det dyker upp ett läge. Quote
shaft Posted January 27, 2005 Posted January 27, 2005 Hej Igen! "Vända plattor" får ju en att tänka på vinyl Jag tänkte nog mer på CD....fast visst kan man fylla en kväll med vinyl utan problem Har en Rega 3:a med Denon MC-pickup. Tyvärr måste jag konvertera vinylljudet i min processor om jag inte lyssnar i lurar (Stax). CD är prio 1 för mig - ljudmässigt. Nu kommer jag förmodligen inte i närheten av din stereos ljudkvalitet, men har i alla fall ett par fina Accuphase apparater som samspelar i en multikanalsanläggning av högre klass. Som sagt gärna välkommen när läget dyker upp. Bor i City. Du får gärna ta med dig kameran för ett litet "reportage". Sheraton?? /Shaft Quote
Timbre™ Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 Det blir ingen Stockholmsmässa för min del i år men denna musikträff vill jag inte missa och kameran plockas med lite längre fram i almanackan... Tackar på förhand och vi tar det via PM... :cool: Quote
Timbre™ Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 Åttiotalet rullar på och 1983 släpper George Benson två album; Blue Benson och In Your Eyes. Det senare är en discoprodukt av sin tid bortsett från fyra stillsamma spår som bär signum av klassisk Bensonstil. In Your Eyes är en soulballad som känns specialskriven för George Bensons varma stämma. Being With You och In Search Of A Dream är två tillbakalutade instrumentalnummer av klass. På Late At Night sjunger George Benson duett med Vickie Randle. Soulveteranen Arif Mardin producerade. Quote
Timbre™ Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 Efter Stormy Weather 1984 kommer en stylad George Benson med albumet 20/20 år 1985. Russ Titelman har fått till en superkommersiell produktion som låter hitfabrik redan från första spåret. Nathan East (Fourplay) spelar bas på Nothing's Gonna Change My Love For You och Joe Sample sitter vid pianot på Beyond The Sea. Mycket storbandsjazzkänsla över det spåret. Titelspåret 20/20 känns som en oäkta George Benson. Detta kompenseras med underbar gospelinfluens i balladen New Day av Cecil & Linda Womack. Avslutningsvis får vi en duett med Roberta Flack i You Are The Love Of My Life. Quote
Timbre™ Posted January 29, 2005 Author Posted January 29, 2005 Den frestande titeln While The City Sleeps skulle kunna antyda en stilla och tillbakalutad soul för utvalda stunder men det öppnande titelspåret var nog mer tänkt för nattens dansgolv. Kisses In The Moonlight, Love Is Here Tonight och Too Many Times infriar dock förväntningarna och totalt sett är detta ett toppalbum. Spåret Teaser är svängig soulmusik av högsta klass och just guldkornen har producerats av Narada Michael Walden för Perfection Light Productions. Tommy LiPuma och Kashif har medverkat med några spår åt det mer disco-orienterade hållet men här finns inte riktigt samma känsla. Quote
Timbre™ Posted January 29, 2005 Author Posted January 29, 2005 År 1987 kom ett samarbetsprojekt mellan Earl Klugh och George Benson med den lämpliga titeln Collaboration och det är mycket Bensonsound över detta album. Lättflytande och harmoniska gitarrutsvävningar med enstaka vokalinslag någonstans i gränslandet mellan jazz, soul & bossanova. Svängigt och mycket njutbart... Quote
Matrixen Posted January 29, 2005 Posted January 29, 2005 Mycket intressant och det är väl inte slut än kan jag tänka Blir till att göra några inköp tror jag. Quote
Timbre™ Posted January 29, 2005 Author Posted January 29, 2005 Nä, det är långt till slutet och just nu spelar jag George Benson för hela slanten... Bensontraven växer och jag har ramlat på några riktiga godbitar på GRP. Quote
Timbre™ Posted January 29, 2005 Author Posted January 29, 2005 Ytterligare album följer på Warners. Twice The Love 1988 och Tenderly 1999 varav det senare är en typisk Tommy LiPuma-produktion. Mer jazz än soul och mycket välproducerat, nästan på gränsen till välpolerat. George Benson ger sin mycket personliga tolkning av evergreens som Stella By Starlight, Stardust och Here, There And Everywhere. Uppbackad av idel jazzproffs blir det här ett album fyllt av njutbara musikaliska insatser. Tycks vara en svårfunnen CD om man söker ett nytt exemplar. Quote
Timbre™ Posted January 30, 2005 Author Posted January 30, 2005 År 1983 gav George Benson ett löfte till Count Basie att försöka göra hans musik rättvisa på ett album med utpräglad storbandsjazz. Count Basie gick bort året därpå och detta löfte realiserades 17 år senare. Tillsammans med the Count Basie Orchestra gör George Benson en egenproduktion i form av albumet Big Boss Band. Klassiska jazzsmycken som Without A Song, On Green Dolphin Street och Skylark. På How Do You Keep The Music Playing får vi en duett med Carmen Bradford. Ett mycket välljudande album för den som gillar jazz i det större formatet. Quote
Timbre™ Posted January 30, 2005 Author Posted January 30, 2005 Från senare delen av nittiotalet och framåt har George Bensons skivkarriär gått via GRP Records. GRP ingår i Verve Music Group och cirkeln är sluten kan man säga. Det typiska Bensonsoundet står stabilt i denna omgivning trots att det är lite mindre hitfabrik över det hela och här finns mycket svängig och välproducerad musik att hämta. 1996 kom That's Right med ett drivet sound och godbitar som Marvin Said, True Blue och Song For My Brother. Albumet avslutas med stillsamma Footprints In The Sand. GRP-karriären går vidare med Standing Together från 1998 och här får vi lite spanska uttryck i numret Poquito Spanish, Poquito Funk... Även detta är ett bra och omväxlande album. Quote
Timbre™ Posted February 2, 2005 Author Posted February 2, 2005 Så knyts alla trådar samman... :cool: George Benson följer upp vårt startalbum Absolute Benson med senaste utspelet Irreplaceable från 2003. En hesare soulstämma, ett nytt sound och nya gitarrharmonier. Det var väl kanske en predestination att George Benson skulle korsa sin väg med vår bekant Richard Bona som spelar bas på samtliga spår. Två strängvirtuoser i samma studio och med ett sound som för tankarna till The Tony Rich Project kan det här inte gå fel. Spansk klang och nerv i gitarrspelet på flera spår. Känsloladdat men ändå suave och ett måste för alla soulvänner... Quote
Timbre™ Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 George Benson slog till igen och vårt musikforum måste vara minst sagt aktivt då linan fick halas ända ner till sidan 56 innan det blev napp... :icon_smile: I sällskap med några av de bästa inom dagens R&B är soulstämman med gitarr tillbaka på tronen och 2009 skapades ett album som måste gå till historien - inte bara i den egna karriären utan sannolikt när det handlar om American Soul Music överhuvudtaget. Ett verkligt proffs föds inte över en natt och George Benson's långa resa via traditionell jazz guitar, skilda bolag, skilda musikstilar, världsberömda skivproducenter och extraordinära utsvävningar som Fabrica de Nueva York har banat väg för ett helt enkelt makalöst album. Arif Mardin måste få välljudsrysningar uppe i himlen om han hör denna musik och övriga George Benson-medarbetare utefter vägen som t.ex. Tommy LiPuma & Quincy Jones måste få samma känslor här nere på jorden. Soul 'n' jazz music forever... Quote
calle_jr Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Ett verkligt proffs föds inte över en natt och George Benson's långa resa via traditionell jazz guitar, skilda bolag, skilda musikstilar, världsberömda skivproducenter och extraordinära utsvävningar som Fabrica de Nueva York har banat väg för ett helt enkelt makalöst album. http://euphonia-audioforum.se/timbre/music/benson053.JPG Om bilden gick att fixa högupplöst skulle den passa perfekt på vår vardagsrumsvägg. Quote
Timbre™ Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 Om bilden gick att fixa högupplöst skulle den passa perfekt på vår vardagsrumsvägg. Trösten blir då att du alltid kan fylla vardagsrummet med denna musik... :icon_smile: SONGS AND STORIES är utgiven av Concord Music Group och albumet är producerat av John Burk & Marcus Miller. Quote
Timbre™ Posted April 4, 2010 Author Posted April 4, 2010 Allt oftare kan man läsa om kvalitetsdegradering när det gäller nutidens leverans av inspelad musik. Antingen har jag haft tur, handlar från rätt skivbolag eller lyssnar på rätt artister för jag tycker att det bara har blivit bättre och bättre. De senaste årens skivinköp av etiketter som t.ex. Bluebird, Peak Records, PRARecords, Blue Note, Verve, Dois Irmãos och HEADS UP befinner sig ljusår från det tidiga åttiotalets digitalåterutgivningar. Det gäller i mina öron såväl CD- som SACD-utgåvorna. Detta album från CONCORD RECORDS/Monster Music (kabeltillverkaren...:icon_smile:) är inget undantag och bättre hifidemomusik får man nog leta efter. Sångerna och berättelserna börjar med en stillsam, tillbakalutad gitarr som snart kompletteras med George Benson's stämma more soulful than ever. James Taylor's Don't Let Me Be Lonely Tonight serveras med bluesinfluenser och närvaron bara stiger rakt upp ur lugnet. Här kan man börja tala om klass och nästan förutsägbart finns Paulinho Da Costa på plats i rytmsektionen. Albumet fortsätter med en önskan om Family Reunion och nu dyker det även upp background vocals som är upptagna med en sådan mjukhet och precision att man får välljudsrysningar. Närvarokänsla är bara förnamnet och denna CD skulle kunna snurra dygnet runt på hög volym utan tillstymmelse till lyssningströtthet. Family Reunion lutar mer åt soul music men hela albumet är en välkomponerad anrättning av skilda musikstilar. Damerna och herrarna i studion har ju varit med förr... :icon_smile: Quote
calle_jr Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 SONGS AND STORIES är utgiven av Concord Music Group och albumet är producerat av John Burk & Marcus Miller. Man bör väl som vanligt lyssna in sig bättre, men spåret Living in High Definition är groovy. Vem är det som sjunger på det Quote
Timbre™ Posted April 4, 2010 Author Posted April 4, 2010 Man bör väl som vanligt lyssna in sig bättre, men spåret Living in High Definition är groovy. Vem är det som sjunger på det Det känns som en vokal spegelbild men enligt skivdokumentet är det faktiskt George Benson himself... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.