Jump to content

Hemma hos JR.


Apexorca

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

I lördags var det återbesök hemma hos JR.

Den stora anledningen till besök var att JR hade lyckats skaffa sig de snyggaste NAB-naven som finns. Nej, nej jag är inte ett dugg avundsjuk :Cry:

 

IMG_3314.jpg.2b4e2729c6f5a62506270697759f9df7.jpg

 

Samma fabrikat men något annorlunda men lika snygga. Bild från Studer.

 

5a09d679acb2a_B62_bwkopia3.jpg.137deefc62bf2d92fbb1a92eb7f63ebd.jpg

 

Det blev också lite benchmark mellan de olika spelarna där C37 avlöpte som segrare enligt en enad jury bestående av JR och mig :blush

Kanske inte helt rättvis då C37 har mono tonhuvud. Vet inte vad det påverkar men oavsett så var det mer "flesh and blood", större ljudbild och en otrolig dynamik i den spelaren. Om det beror på att det sitter rör i stegen eller att vi spelade mono eller rentav en kombination vill jag låta vara osagt.

 

Testet utfördes med samma band och låtar från Opus på Studer B67, B62 och C37.

Testet kommer att utföras igen när alla spelarna är trimmade likadant. Stay tuned :)

 

IMG_3309.jpg.3efc0b35c4bca1b96187f9c2f54ccb2e.jpg

 

IMG_3310.jpg.9d65910920f478bb480d1262881507c4.jpg

 

IMG_3313.jpg.bf1b873b3766a39c4a57163d22c3d7c4.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, tipo901C said:

#92

 

>>>>>>>Testet kommer att utföras igen när alla spelarna är trimmade likadant<<<<<<<<<

hej Uffe

På vilket sätt ska de vara trimmade likadant?

Om du meddelar nästa möte i god tid jag kan komma med en riktig bandspelare 

Mvh

Spiros

 

Det hade varit otroligt kul att få lyssna på Lyrec Ptr1 Frida så den får du gärna ta med dig. Skickar Pm om kalibrering. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Kul att se riktiga bandspelarentusiaster! Kan tänka mig att det handlar både om intresse för ljudåtergivning av speciellt slag men också ett intresse för mekanik på hög nivå. Oroligt att se dessa veteraner som fortfarande rullar vidare. Det är något speciellt med detta lilla alplands förmåga till att konstruera mekanik. Enda land vad jag förstår som har tåg som går oavsett väder och på rätt tid dessutom. :thumbsup: Vore något i detta land kan man tycka.:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

#100

hej bebop

om jag minns rätt, revox/studer använder svenska SKF rullar, kostar några tior om de inte säljes förpakade i studer kartong. 

Isf, sverige har lyckas att göra en bra & billig produkt. 

 

#99

hej calm

jag personligen beundrar landet just söder om sverige och landet just söder om den lilla alpenklaven. 

 

#98

hej UffeZ

har jag nämnt Lyrec? jag tänkte att ta med mig min Olympus diktafon L200 och jämföra med Eran mammutar!

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, tipo901C said:

 

 

#99

hej calm

jag personligen beundrar landet just söder om sverige och landet just söder om den lilla alpenklaven. 

Om vi pratar om Italien så kommer mycket fin hifi från detta land. Själv är jag frälst i Serblins högtalarbyggen, men det finns så mycket mer att finna. Livsnjutning tycks vara en specialgren i detta land oavsett om det gäller musik, vin eller mat. I Sverige äter man för att överleva, i Italien lever man för att äta. Viss skillnad i synsätt. Livet är en fest inte en transportsträcka mellan vaggan och graven.:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vinylcalle said:

tipo901C/Spiros tar säkert med sin Lyrec Frida också om man ber honom snällt, jag hjälper honom att lasta den i bilen :D

 

Jag vill varna lite för att Spiros gillar att vara lite retsam mot andra, men på insidan har han ett stort grekiskt hjärta :blush

 

Mvh Carl

 

:D Jag har blivit förvarnad av JR redan när det gäller Spiros humor :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, tipo901C said:

#100

hej bebop

om jag minns rätt, revox/studer använder svenska SKF rullar, kostar några tior om de inte säljes förpakade i studer kartong. 

Isf, sverige har lyckas att göra en bra & billig produkt. 

 

#99

hej calm

jag personligen beundrar landet just söder om sverige och landet just söder om den lilla alpenklaven. 

 

#98

hej UffeZ

har jag nämnt Lyrec? jag tänkte att ta med mig min Olympus diktafon L200 och jämföra med Eran mammutar!

 

Det stämmer att de använde SKF kullager, vad annars :)

Det användes även i capstan och spolmotorerna fram till en viss tidpunkt på 60-talet för att sedan övergå till sintrade bronslager. 

 

Du få gärna ta med dig diktafonen om du tar med dig Lyrec Frida :mm:

Edited by UffeZ
Felstavning
Link to comment
Share on other sites

#104

hej calm

jag menade inte nån hifi produkt av Italien, jag dissar samtliga jag har hört. 

Jag menade förstås innovation inom mekanik/teknik. Iaf specifik för automobil(jag kör Italiensk bil, samma model för resten, sedan 1986)

.........................och Danmark gör Lyrec...............................

 

#103

hej Carl

tack för hjälpen, min Lyrec TR-16 är väl lite tyngre att bära till bilen, så det blir en annan gång. 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, tipo901C said:

revox/studer använder svenska SKF rullar, kostar några tior om de inte säljes förpakade i studer kartong

Jo, så är det inom många andra områden också. Jag har t ex en Volvo D3-motor i mån båt. För samma pris som motorn kostar till båten får man en hel bil inklusive i stort sett samma motor.

 

Tillbehör till båtar, hifi, motorcyklar med firmanamn på kostar betydligt mer. Ett exempel som min förra kollegor på mitt jobb (kemisterna) observerat särskilt är tvättvätska till vinylrengöring. Finns motsvarande från Bona, Tarkett med flera för ca 100:- per liter som spädes 1:20. Om det står Oki-Noki på dem så handlar det om 50-100 ml till helt andra priser. Allt är inte så mycket hokus-pokus som det många gånger antas. Men man måste också ha kunskap och sedan kan det handla om garantier. 

 

Jag överlåter service och reparationer till folk som kan det och har goda referenser. Kostar en slant men jag är beredd att betala för det.

Link to comment
Share on other sites

#109

hej bebop

en marin motor D3 har andra kolvar, kamaxlar, ventiler/ventilsätten, programvara, turbo plus den komplexitet som krävs för kylning med saltvatten genom en växlare. Den tillverkas i denna utförande i en begränsat antal om man jämför med en bil-D3 motor. Att det kostar så mycket är inte en överaskning precis. 

Ang. kostnad på en generik reparation, brukar vara antal timmar som tar att reparera en apparat plus material. 

Timkostnad på verkstäder är ungefär samma och antal timmar som krävs för en specifik reparation ungefär samma.

Jag vill personligen tro att de gubbar som ge sig i sådana apparater är kompetenta för att utföra ett bra jobb och kan konsten att bedöma vad som ska bytas, även långsiktigt, men framför allt konsten att bedöma vad som är fortfarande inom fabrikens specifikationer och ska inte bytas. På så sätt man kan utföra en bra reparation till en resonabel  pris som gagna båda kunden och själva reparatören. 

 

#108

hej UffeZ

Ja, helt rätt

 

Mvh

Spiros

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, tipo901C said:

Jag vill personligen tro att de gubbar som ge sig i sådana apparater är kompetenta för att utföra ett bra jobb och kan konsten att bedöma vad som ska bytas, även långsiktigt, men framför allt konsten att bedöma vad som är fortfarande inom fabrikens specifikationer och ska inte bytas. På så sätt man kan utföra en bra reparation till en resonabel  pris som gagna båda kunden och själva reparatören. 

Så är det säkert. Men man kan ha lite olika ambitioner. Min vän i Belgien valde t ex av respekt och intresse för sin A80 att få den i princip samma skick som den hade när den lämnade fabriken. Det handlar om passion precis som det finns de som vill renovera gamla hus eller bilar till sitt ursprungliga skick. Livet består inte enbart av funktion utan innehåller även passion och den är inte alltid så rationell.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Bebop said:

Men man kan ha lite olika ambitioner. Min vän i Belgien valde t ex av respekt och intresse för sin A80 att få den i princip samma skick som den hade när den lämnade fabriken. 

 

Med all respekt för det som köpt dessa maskiner som är som nya och mer renoverade än vanligt, så fattar jag inte riktigt vad som kan vara nyttan. Kommer de att hålla längre?

 

Jag resonerar lite nedan.

 

Visst kan man ha olika ambitioner, men hur vet man vilken lödning eller vilket komponent som går sönder om ett år? Det finns säkert kända delar som strular mer men det kan ju de som jobbar med detta.

Om man som man skall så klart laga det som är trasigt/mäter dåligt och byter sådant som ofta går sönder, vad har man för mer nytta av att byta ännu mer om man ändå inte byter allt? Men man kanske verkligen byter allt vid en sådan renovering som på denna A80? Mekanik, lager, lampor till knappar, gamla motstånd, transistorer, löder om, reläer och annat. Det skulle väl bli otroligt dyrt? Opraktiskt, tidskrävande, och onödigt dessutom tror jag. 

Om man inte byter precis allt, finns ju ändå gamla komponenter kvar som redan åldrats av tid och användning. Då är maskinen ju ändå gamal. Annars kan man ju lika gärna bygga en ny med alla delar, fast helt nya, som man satte i den gamla. Det är ju faktiskt vintage prylar detta. De kan i min värld aldrig bli "i princip som ny". Den kommer alltid behöva underhåll, liksom även nya produkter efter en tid behöver.

Jag skulle gissa att det finns en gyllene medelväg med dess maskiner som de flesta reparatörer som jobbat med detta i decennier känner till bla av ren erfarenhet. Det står dessutom i servicemanualerna. Man byter det som mäter dåligt och som man vet slits och är nästa del som kan gå sönder och lämnar resten som mäter bra och är i god kondition. De mäter och kalibrerar funktioner så att maskinen fungerar som den skall.

 

1 hour ago, Bebop said:

 Det handlar om passion precis som det finns de som vill renovera gamla hus eller bilar till sitt ursprungliga skick. Livet består inte enbart av funktion utan innehåller även passion och den är inte alltid så rationell.

 

Ja, passion är både bra och dålig. Man kan missa helheten och man kan excellera. Det är balansen som är nyckeln. För mycket är lika illa som för lite.

Det kan faktiskt bli kontraproduktiv funktion. Det finns en del etablerad kunskap om det. Att lägga mer tid och engagemang på en uppgift än en erfarenhetsmässig träffsäker sweet spot är inte bra. Att göra mer är alltså inte alltid bättre. Däremot kan det döva en osäkerhet. Jag har gjort allt jag kan...

Ofta backar nyttan och funktionen när man gör mer än det som behövs så att det tom kan bli sämre. Det vävs in fler felkällor i något som redan fungerar. "If it aint broken, don't fix it", ligger det faktiskt lite i. Nya grejer går också sönder i tid och otid. 

Det är detta jag inte får ihop och tror inte heller det är en bättre väg. Bara mer omständig på flera plan. 

 

Så att säga att laga mer och att byta fler komponenter är bättre i detta fall, köper inte jag. Men handlar det om känslan av att veta att det är totalrenoverad och allt är bytt så är det ett annat mål än själva funktionen och det är en annan sak. Så kan det vara med flera saker runt ikring oss. Fattar vikten av att ha en bra känsla men det är något annat i detta fall tyckt jag eftersom vi pratar om funktion, eller det kanske bara är jag som gör det?

 

Hjälp mig förstå det. Eller är det bara olika uppfattningar som är att acceptera.

Alltså! 

- Vad ingår i dessa renoveringar som gör dem som nya?

- Vad byts som inte andra byter och som gör maskinen bättre?

- Vad är nyttan?

- Är det längre driftstid innan nästa service?

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är ju egentligen inte svårt att göra en mycket stor renovering där man byter ut allt möjligt tänkbart i en maskin.

Det handlar nästan uteslutande om kostnaden.

Den stora majoriteten av kunder vill gärna hålla nere kostnaderna. I ett sådant läge handlar det om att dels notera vad kunden faktiskt har frågat efter (lämnar du in bilen för byte av kamrem så ingår inte nya tändstift osv). Det handlar också om att göra det som är rimligt inom budget.

 

Ber du om att få en fullständigt renoverad rullbandspelare så finns det säkert 10-talet servicetekniker i Sverige som gör det precis lika bra som någon annan. Kanske till och med billigare.

 

En annan sak som man ska ha i beaktande är att nya delar inte alltid är bättre än original, oavsett hur tjusigt det ser ut och hur många superlativ som använts i marknadsföringen.

Detta gäller inte minst mekanik.

 

Mvh Carl

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått så är det stor skillnad på livslängden på mekanik och elektronik. I mekanikdelen som naturligtvis också innehåller ett visst mått av elektronik t.ex. i form av kondensatorer, likriktare och selenoider, byts vanligen slitdelar typ lager, bromsbanor, gummidetaljer etc. Annars verkar det som att mekaniken kan vara hur länge som helst i princip, vilket alla äldre maskiner vittnar om. 30-40 åriga och ännu äldre är ju fortfarande igång. Däremot verkar den rena elektroniken ha en betydligt kortare livslängd och där är byten mer omfattande. Framförallt kondensatorerna verkar ha en mera begränsad livslängd och torkar ut.

Jag har erfarenhet av tidigare bandspelare som strulat i styrtekniken och där byten av komponenter har lett till följdfel inom kort tid som inneburit ytterligare byten av kondensatorer, transistorer etc. Min gamla A77 strulade redan som ny och jag minns att den åkte in för översyn redan i början av 70-talet på garanti,  kort tid efter det att den köptes. Minns inte i detalj vad som byttes, men jag var inte så glad minns jag, det var stora pengar i köp för en fattig student och en knäck för förtroendet för en maskin som var lite som en het dröm då. Den är ånyo reparerad nu men efter två besök på verkstaden på kort tid.

Min nyligen inköpta Studer A807 har en annan story och är mer av en proffsmaskin även om den är av den "portabla typen" och kanske inte den standardutrustning man använde i studios när det begav sig.

Jag kan se två nivåer på att ställa en maskin i skick. Den ena består av nödvändig reparation till nivån "nu fungerar den som den skall" och det som är bytt är det som erfarenhetsmässigt brukar gå sönder med åldern. Den andra nivån är en total genomgång med ambitionen att ställa apparaten i nyskick med allt vad detta innebär med att plocka ner och återställa och justera till ursprungsdata, med mätprotokoll etc. Det kostar naturligtvis mer att göra en sådan omfattande renovering och personligen så är i vart fall jag villig att betala för denna för att om möjligt undvika framtida strul. Har sett en del exempel på hur det kan gå fel. 

Det finns ett antal skickliga reparatörer/renoverare i Sverige och på annat håll och de styrs naturligtvis av det uppdrag som ges. Reparationsnivån eller renoveringsnivån och vad kunden är beredd att betala för. Inget konstigt med detta, det gäller ju alla hantverksmässiga arbeten. Renskrapa ner till träet eller målning ovanpå befintlig färg. Man får oftast vad man betalar för, ibland mindre, ibland mer. Inget konstigt i det.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Apexorca skrev: Med all respekt för det som köpt dessa maskiner som är nya och mer renoverade än vanligt, så fattar jag inte riktigt vad som kan vara nyttan.

 

Passion och intresse är inte alltid förknippad med nytta. Vi tenderar att äta mer än vad vi behöver om maten är god. Vad är nyttan med detta? Det hänger liksom inte ihop.

 

Om man bara tänker funktionellt så är det svårt att förstå den som drivs av ren passion. Samtidigt är det så att de flesta av oss har något område där vi drivs av inte rent funktionella mål. Några exempel:

 

  • Det finns en uppsjö av passionerade bil- och bilfantaster som drar genom Europa med ett släp för att hämta en gammal rostig bil som hen sedan lägger all tid på att renovera. För mig är bil ett transportmedel och laståsna som jag också vill skall vara säker och ha förtroende för, alltså nästan enbart funktion.
  • Jag har tidigare nämnt båtar. Vad är nyttan med att hänga på 2x300 hk på en Anytech och köra mellan kobbar och skär med fartbegränsningar? Det är "onödigt". Det krävs passion för detta. 
  • Vad är nyttan med juveler och gamla klockor. Klocka finns ju i mobilen eller till låga priser som fungerar utmärkt. Hur fördelar sig passionen och funktionaliteten?
  • Jag tror de flesta utomstående som inte har det intresset vi har för hifi betraktar oss som mer passionerade än att vi skulle drivas av en funktionalitet, att allt det vi har byggt upp krävs för att njuta av musik.

Det är klart att det kostar pengar. Det borde ju inte vara så förvånade för de som har intresse för hifi. Jag har varit i kontakt med en servicekille om ett gammalt Nakamichi-däck som jag eventuellt kommer att ge en full genomgång inklusive hitta helt nya tonhuvud till den. Jag kommer förmodligen inte spela på den något nämnvärt men jag vill gärna att en del av dessa maskiner skall leva vidare. Det är ett dokument över mitt liv. Samma sak med rullbandspelare. Jag har växt upp med dessa maskiner och det är något magiskt över dem. Dessutom låter de bra.

 

Jag tycker det är härligt med människor som drivs av en passion och inte bara ser efter funktion. Octavias tråd om hans "digitala jakt" är väl ett utmärkt exempel på detta, eller calle_jr's passion för perfekt el och intresse för att förstå vinylmediets innersta dna-profil. Eliots passion och intresse för originalpressningar och stampers. JR's bandspelarsamling likaså. Ingen kan väl hävda att allt detta behövs för att lyssna på musik. Det är exempel på att vi drivs också av andra saker. Är det nyttigt? Ja, för den som har bacillen är det ju det. Det kan bli en rejäl börda om det upplevs som tvångsmässigt eller om det t ex äventyrar familjens ekonomi eller hindrar andra i familjen att förverkliga sina intressen. Balansen, som Apex nämner är viktig.

 

Kan det ändras under livet? Ja, definitivt. Jag har blivit allt mindre intresserad av hårdvaran. Sedan jag varvade ner och slutligen gick i pension har jag ägnat allt mindre tid åt tekniken och nästan helt fokuserat på musik, musikteori och musikhistoria. Det hade jag inte tid med förr. Jag har t ex trängt mig in i musik som jag tidigare vare sig uppskattade eller visste så mycket om, t ex musik från medeltid och renaissansen för att förstå hur det började och vikten av reformationen för dess utveckling av fria uttryck genom musik och hur viktig förutsättning detta var för t ex Bach som i många stycken är vår tids musik urfader. 

 

Behöver man verkligen tränga ner så djupt? Nej, inte alls men det handlar om passion och intresse. Jag inledde en artikel om Sibelius där jag bl a försökte sätta in honom i ett historiskt sammanhang för att förstå hans utveckling och hur det påverkade hans musik. Det projektet la jag ner eftersom jag kände att det möttes av både ointresse och kommentarer som jag inte uppskattade. Men så är det med passioner. Man får leta efter likasinnade. Jag har pratat om Sibelius och hans musik i andra sammanhang där det kom besökare som drivs av samma intresse som jag. Oavsett vilka intresse och passioner vi har så finns det oftast likasinnade... någonstans.

 

Var och en får följa sin kompass och ingen av oss har facit över vad som är rätt eller fel i detta sammanhang. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

 

 

Var och en får följa sin kompass och ingen av oss har facit över vad som är rätt eller fel i detta sammanhang. 

 

 

 

 

 

Så är det. Ställer frågor för att jag vill förstå och bilda mig en egen uppfattning.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

On 16.11.2017 at 09:40, Bebop said:

Apexorca wrote: With all due respect to the purchasers of These machines are new and more refurbished than usual, so I do not really understand what could be the benefits.

 

 

 

 

 

 

Let me explain why I Decided to fully overhaul my A80RC MkII.

 

When I Decided to explore the universe of the master tapes, I quickly Realized That the bulk of my investment wouldl ask the tapes and not the recorder. I am slowing down my acquisitions of vinyl records and compact discs. I am shifting to the master tapes and high resolution files. I have about 150 tapes and my collection is still growing. At an average price of 240 euros for a single tape, I thought That it would be worth Acquiring one of the best master tape recorders available on the market, hence my decision to Acquire a Studer A80RC. It took me more than one year to find my grail.

 

What differentiates Studer A80 and A820 from other tape recorders is the tape transport mechanism. This transport mechanism is highly sophisticated and represents the core of a master tape recorder. In order to fully benefit of the advantages of a master tape recorder, you need to ENSURE That the tape transport is in its absolute best. The heads are an Important Issue. The electronics Should follow the same path.

 

A friend of mine used to own an analog recording studio and every year all his gear would go through a maintenance process. During the golden age of the analog recording studios, this was a standard routine. The tape decks would be maintained and all defaulting pieces or pieces likely to fail were replaced.

 

I found my A80 for a reasonable price. It had been "sleeping" in a small recording studio and Because it was not being used, it had not gone through the standard yearly maintenance since a longtime. 

 

I had Several options: a reasonable overhaul or a break one party with the aim at Achieving even better specifications than the original machine. In Decided to go for the second option. I have the chance of having a technician who is fanatic about the Studer A80 recorders and who knows how to get the best out of them. 

 

The vast Majority of the new party are actually new old stock Studer party sourced from Audio House in Switzerland. All capacitors and resistors have a shelf life and have to be replaced. There are ways to Improve the recorder by using parts with tighter specifications and Improving the shielding against radio frequency interferences.

 

I have listened to Several Studer A80 tape recorders and all what I can say Is that you can tell a difference between Those That are well maintained and Those That Are Not. I am not afraid to Claim That mine sounds ever better than some of the well-maintained ones. What is worth the extra mile? I believe so. It is still the Cheapest source component I have Compared to my turntable or my CD / SACD player and it represents just a fraction of the cost of my ever-growing tape collection.

 

Music plays an Important Issue Party in my life and the master tapes have brought me to a level of enjoyment that i never had before.

Edited by Mr. D
Link to comment
Share on other sites

Thank you for a thorough and interesting explanation. What should one expect when it comes to future service needs (under normal circumstances) for a machine that has been so well serviced? Are we talking about 1 year or 5 years of trouble free enjoyment. One one hand it is fully refurbished - on the other hand it is an old machine.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, said BigBlue:

Thank you for a break feast and interesting explanation. What Should One Expect When It Comes To future service needs (During normal Circumstances) for a machine That has been so well serviced? Are we talking about 1 year or 5 years of troublefree enjoyment. One one hand it is fully refurbished - on the other hand it is an old machine.

 

My technician's lab is just 10 minutes away from my home. We Have Agreed That he will come every year to my house for a quick check. As my tape recorder is not being used intensively Compared to a studio machine, my technician is confident That a service every 5 to 10 years ice Sufficient (checking the bearings, oil, etc.). He jockingly Stated That the machine was good for another 40 years. When you see the build quality of a A80, you can believe That These machines have been designed to last forever. 

Edited by Mr. D
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...