Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ny på forumet!

Som nyanländ här på forumet så tänkte jag det skulle passa med en liten presentation av min anläggning. Det vill säga, så som den såg ut för 2 år sedan, när jag ”blev med” skivspelare. Sedan dess har jag gjort en liten ”kvalitets-resa” och i en kompletterande artikel ska jag berätta hur min setup ser ut idag.

Förr 2 år sedan.....

Som så många andra så har jag återupptäckt charmen med vinyl. På 80- och 90-talet spelade jag ofta på min Revox B795, med en Dynavector-puppa. Ahh, those were the days…. Men, allt eftersom de digitala medierna tog överhand så föll vinylen och Revoxen i glömska. Men så för ca 2 år sedan så fick jag ett ”ryck” och kopplade in min gamla trotjänare igen. Jo, det lät väl hyfsat bra. Men tidens tand och ett antal flyttar hade inte varit nådiga och lite TLC behövdes. Men vem kunde ta sig an en gammal svarv från 1979.

Mirre på Veteran-HiFi kanske kunde hjälpa till… Jodå, den skulle kunna bli som ny, enligt Mirre, men aldrig så bra som dagens moderna skivspelare. Inte minst på material-fronten har det ju skett stora framsteg sedan 1979.

För att göra en lång story kort: Revoxen blev inbytt och jag är nu ägare till en Simply Black V2. Här följer lite bilder…..

Revox B795

För de som inte känner till Revox, kanske inte ens var födda 1979, så kommer här en kort beskrivning: direktdriven skivtallrik och vridbar tangential-arm med en motor som flyttade in armen, via optisk avkänning.

1.jpg

Här sedd uppifrån, med locket av på tonarmen och utan skivtalrik.

2.jpg

Simply Black Cantus

Har man en gång lyssnat på vinyluppspelning via en tangentialtonarm så är man fast. Men till skillnad från Revox tonarm är denna helt mekanisk. Simply Black Cantus är en vidareutveckling av Bo Hanssons tonarm Opus 3 Cantus.

3.jpg

Enklare att lägga på LP:n
Tonarmen har vridbart fundament, fast pickup fäste, ny vagn med hjul och anpassad tonarmskabel.

4.jpg

Precisionsvarvad
Hybrid kullager med keramiska kulor, för mindre friktion och bättre rotation.

5.jpg

Skivpucken
Lägg märke till att spindelns diameter är 5mm och den koniska nederdelen av pucken, som ger bättre centrering av skivan.

6.jpg

Podium i plexiglas
Tack vare det lilla bordet i plexiglas, som följer med, så är spelaren extremt okänslig för yttre störningar. Men den måste stå i våg!
Notera också underdelen av spindeln som kan justeras via en öppning. Här kan man alltså finjustera VTA, genom att flytta tallriken vertikalt. Spindeln i sig "flyter" på 2 repellerande magneter.

7.jpg

Puppan!
Ortofon Quintet, väldigt neutral, klangmässigt. Passar till både jazz och klassiskt.

8.jpg

Internkabel: Clearaudio
Hur tunn kan man göra en kabel? Har aldrig sett något liknande.

9.jpg

Sedan fortsätter signalen...
till en grå oansenlig burk. Lundahl passiva transformator, med gain 1:16, som sedermera byggdes om till 1:8, eftersom signalen överstyrde.

10.jpg

RIAA
Rör på utgångarna. Låter helt rätt. Samt lyser och värmer i stugan.

11.jpg

Åke ler nog i sin himmel....
Supreme SP-2060, konstruerat av Åke Blom. Åke var en god vän som gick bort alldeles för tidigt. Hans förstärkare och högtalare lever vidare.....

12.jpg

Mer nostalgi.
Accuphase lilla 30W class A, tar hand om signalen på ett fint sätt. Egenkonstruerad kyl-rigg (class A blir varmt, även om det bara rör sig om 30W).

13.jpg

Värdig avslutning på signalen.

Jag kommer, i ett annat reportage, att berätta lite mer om Åke’s kreationer, både högtalare hans elektronik.

14.jpg

Thelma
Denna utgåva har jag både som LP och CD. Så det kan vara lite kul att, på ett "ovetenskapligt" sätt, försöka utröna vad som låter bäst.
Första intrycket är att LPn låter varmare och man får med mer detaljer. Men, en stor nackdel: man blir bra kortdistansare. Jag hade glömt hur lite musik som går in på en sida.
Men man vänjer sig....

15.jpg

Edited by string
Posted

Välkommen till Euphonia.
Det är kul att se ytterligare en potent vinylrigg/anläggning i sällskapet.
Jag ser fram emot reportaget om Åke Blom.

/PEO

Posted

Hej igen string.

Jättefint och välavvägt system. Thelma Houston & Pressure Cooker är en mycket välgjord LP, och den är graverad med mycket höga hastigheter. Har aldrig hört den på CD.

Posted

Som sagt, välkommen.

Riktigt kul att se och höra om detta. Intressant med Revoxen och tangentialarm med motor. Det verkar vara ett mycket avancerat sätt att lösa det. Motorn och avläsningen om hur den skall flytta puppan måste vara komplicerat antar jag. Vet du hur det går till?

Posted

Hej Apexorca!

Jag tillåter mig att göra ett utdrag ur artikeln ”Vinylspelare - Inställning och anpassning”, under kapitel 4, där vår forum-medlem Bebop skriver om olika typer av tonarmar:

Fransmannen Pierre Clément har utvecklat många sinnrika konstruktioner inom vinylavläsning. Här har vi en variant på tangentialarm från 1968 som använder en fotocell för att styra framdriften. Så fort armen avviker från 90 graders position så kommer lampan skärmas vilken ger motorn ström som driver en skruv så att ekipaget drivs mot mitten:

tonarm.jpg

Precis samma teknik använde Revox för att driva sin tonarm framåt. Fast deras tonarm var extremt kort och integrerad med släden:

pickup.jpg

Posted

Välkommen till forumet:)

Mirres utveckling av denna tonarm/spelare har jag följt på nära håll och lyssnat på ett antal ggr i olika konstellationer, blev i princip bara bättre och bättre för var gång, ibland kanske annorlunda? Ser också fram emot läsningen av Åke Blom.

/byZan

Posted

Supremes slutsteg dreglade jag efter på 80-talet. Jag har aldrig hört dem men de imponerade på bild och det skrevs bra om Supreme.

Välkommen till Euphonia :6:

Posted (edited)

Jag har lyssnat på denna spelare vid några tillfällen och den levererar bra återgivning tycker jag. Allt ska vara så enkelt som möjligt men inte enklare än så som en vis man sade (A.E)

verkligt udda/egen lösning att flytta skivtallriken för VTA! Rätt kul, varför inte.

Edited by Adagio