Jump to content

Dämpning av låda


Recommended Posts

@Engelholm Audio ; Hittade en pdf-rapport som jag kopierat och sparat när jag byggde lådor, kan vara läsvärd för dina lådexperiment: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211812814006865. För små lådor eller större som har stagats, lär lådväggarnas resonanser komma relativt högt i frekvens och då är butylgummi ett gott val enligt rapportens resultat. (Glöm polyetylen ("skärbrädeplast") som också är bra vid "lite högre" frekvenser, den är lögn att limma på enkelt sätt). Butylgummiklet på patron är ganska enkelt att få tag på, finns på byggmarknader, Biltema etc.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-08-07 at 09:05, AlfaGTV said:

:mm: Det lät inte så illa, men du äter sen lunch tycker iaf jag!
(Om tidsangivelserna stämmer var det vid dygnsskiftet, i alla fall inom tidszonen i Dalarna)

Fräcka toppar i senaste inkarnationen, vad är det för element i dessa?

Det är Beyma's 10-tums koax-element med hornladdad diskant. Ger såklart ingen bas, men 96 db's känslighet ner till ett par hundra Hz är inte illa. Lab.Gruppen-steget får jobba hårt med att få upp nivån på basen! :D Men bra blir det!

On 2017-08-05 at 20:22, Richard said:

forsta_ht1.jpg

(Stulen fast beskuren bild från samma tråd :-))
Först ut för lyssning var denna högtalare bestående av baslåda med keramiskt element och basport samt topp med diskant och mellanregister ståendes på Engelholms egna Coda på bägge nivåer. 
Detta var absolut första alfaalfa-versionen och lät riktigt bra i synnerhet med tanke på ett så tidigt stadium. Alla register fanns där, jag kunde inte hitta några fel i sömmarna mellan registren. Ljudbilden i bredd och djup var riktigt bra. Det man möjligen kunde påpeka, vilket vi var helt överens om, var att de var lite laid back. Även om de var lättdrivna så släppte det inte hur lätt som helst. Om jag förstod det rätt på Pär så var det något i tidsdomänen mellan diskant och mellanregister som skulle justeras vidare. 
Detta kan bli en riktigt bra högtalare då den justerats klart och ligger i en låda. Tanken är, om jag förstod det rätt, att Pär labbar med olika lådor för att det ska vara enklare med justeringar. Ex.vis talade han om en förskjutning bakåt av diskanten ett par cm och det säger sig då "sigsjälvt" att det är lättare att göra detta i endast den övre lådan än i en hel fullvuxen frontare.  

 

Edit: Pär, rätta mig i alla eventuella felaktigheter i detta och kommande inlägg. :-)

Diskanten skulle må bra av att justeras (fysiskt) bakåt ca 25 mm. Detta lär ge bättre släpp, luftighet och allmänt renare ljud. Med det på plats, går det lura fram en än mer linjär frekvenskurva för än mer neutralitet.

On 2017-08-07 at 14:44, Richard said:

Nu är iaf bägge hemma och fungerar som det ska. 

Ja det va riktigt skönt att dina subbar faktiskt funkade som dom skulle!

On 2017-08-07 at 14:44, Richard said:

Detta element är ett ytterligare projekt som är i antågande. En 15-tums bas från Amerikanska AE Speakers. Just denna driver med en känslighet på 95 dB.:mm: 
Ska bli spännande att följa detta projekt. Kanske skulle kunna bli så att det hamnar ett par aktiva Engelholm Audio subbar i min källare vart det lider...

Efter ytterligare lite lyssning var det så dags att bege sig hemåt. Hoppas att det inte var sista gången jag var på besök. Det var både mycket trevligt och lärorikt. 
Ber åter om ursäkt för bildkvaliteten. Eftersom jag glömde riktig kamera blir det inte heller tillräckligt många bilder tagna. Lovar att bättra mig. 
Stort Tack Pär för besöket!!

15 tum is da shit! :) Men det kostar såklart... 15 tummare går att köpa från 500kr och uppåt. Högre pris är såklart ingen självklar garanti för bra ljud, men med pengarna kommer iaf en chans att få rätt material, rätt konstruktion, precision och toleranser i både detaljer och montering.

http://aespeakers.com/wp-content/uploads/2015/09/TD18H-.mp4?_=1

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Adhoc said:

@Engelholm Audio ; Hittade en pdf-rapport som jag kopierat och sparat när jag byggde lådor, kan vara läsvärd för dina lådexperiment: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211812814006865. För små lådor eller större som har stagats, lär lådväggarnas resonanser komma relativt högt i frekvens och då är butylgummi ett gott val enligt rapportens resultat. (Glöm polyetylen ("skärbrädeplast") som också är bra vid "lite högre" frekvenser, den är lögn att limma på enkelt sätt). Butylgummiklet på patron är ganska enkelt att få tag på, finns på byggmarknader, Biltema etc.

@Adhoc Butylgummi - köper man det på patron och limmar ihop med nått annat på insidan eller hur tänker du?

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Engelholm Audio said:

@Adhoc Butylgummi - köper man det på patron och limmar ihop med nått annat på insidan eller hur tänker du?

 

Tänker? Vem, jag? ;) Tja, det jag tänkte var mest att i rapporten visas att olika viskolelastiska material fungerar olika väl som mittenskikt i en CLD-konstruktion, beroende på frekvensområdet man är intresserat av att dämpa. -Satsa inte på ett som borde funka sämre .... I rapporten används dubbelhäftande adhesiv från 3M mellan gummiduken och aluminiumprofilerna. Tunn butylgummiduk är dock inte särskilt vanlig och därför marig att hitta inköpsställe för. Iom att du håller på och kladdar / experimenterar, kan det vara enklare att prova med en standard 300 mm patron istället, kostar ca 50 kr. Dra ut till ett tunt jämtjockt skikt med spatel före du tvingar ihop MDF- / plywoodskivorna.

Jag använde 0,8 mm tjocka, smala gummidukstrimlor som distanser för att snabbt få till jämntjockt mittenskikt med Loctite-varianten jag använde. Häftade fast några stycken utefter skivan, drog i klet emellan distanserna, ryckte sen loss distanserna och jämnade till tjockleken över hela ytan. Gick ganska enkelt, ca 5 minuters jobb för en baffel på ca 40x100 cm.

Om du även prövar Swedacs dämplim, vore det intressant med några rader om vad du kommer fram till, inte för egen del men kanske för andra.

(18”-basen i videosnutten som du lade in, är den jag använder som frontbasar.)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Engelholm Audio said:

Vi får speca upp lite och jag tar gärna din hjälp.

Det vore intressant att mäta när lådan är kompletterad med ett stag i mitten.

Gängstång med bricka+mutter från in- och utsida. Täta hålen.

box-01.jpg

box-03.jpg

 

Mätpunkter är som vanligt bra att märka ut så att man mäter på samma ställe varje gång:

box-02.jpg

 

39 minutes ago, Adhoc said:

CLD-konstruktion

:app: Mycket bättre att prova CLD än ytdämpningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Time flies...

De små högtalarna har nu lyssnats på, i orginalutförande, av Richard, DoubleA-Anders med flera. Alltid kompletterade med basmoduler.

Det har smugit sig in "livet", jobb, högtalarförsäljning och lite akustikuppdrag på senare tid vilket gör att detta projekt fn vilar. Men M8 gängstav är inköpt och ambitionen är att gå vidare med dessa praktiska prov.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite mer tid men inte ägnat åt vibrationer. 

 

Men en 2x250 watts plateamp med dsp hittade hit. Denna kan konfigureras på väldigt många sätt, tex för sub eller som här till aktiv 2-vägare. 

Denna lilla högtalare mådde bra av att kunna justeras in med dsp. Att boosta basen samtidigt som man skär bort djupaste basen som fyrtummaren ändå inte klarar är riktigt bra. Kan spela rätt ok partynivåer trots litenheten. 

 

Hur ställer ni er till aktiva högtalare? Ett försteg som matar lågnivå (RCA eller xlr) till resp högtalare. Möjlighet att justera många aspekter för personliga preferenser och rum. 

IMG_9162.jpg

IMG_9165.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skoj att du skakar liv i denna tråd igen :thumbsup:

Högtalaren på bänken lät oförskämt bra trots att den var i sin linda då jag hörde den i somras.

 

Det jag finner mest intressant med denna sorts förstärkare är inte i första hand till "vanliga" huvudhögtalare (stativare eller frontare) utan kanske mer att kunna använda dsp för att tygla subbar. När det gäller förstärkare till huvudhögtalarna är det för mig en stor del av intresset att kunna byta olika delar i systemet.

Att däremot använda som förstärkare till subbar ger ju däremot stora möjligheter med förhoppningsvis förbättra rummets lägsta frekvenser. 

Råkar också känna till att denna plateamp går att brygga till 500 watt... 

Link to comment
Share on other sites

Håller med Richard med tillägget dsp för att renodla filtren.

De där cylindriska MF-monoblocken som man hängde på sin huvudförstärkare var ett intressant koncept.

Jag kan för lite om vad som egentligen händer, men jag kan tänka mig att man bättre kan behålla sina drivers verkningsgrad och göra filtren mer renodlade för resp driver.

 

Hur många dB ska en signal ha sjunkit för att inte höras igenom (blandas) till anslutande driver? 6dB, 12dB? Jag tror dock att det är viktigare att titta på kvalitén på det som hörs igenom. Snacka om kompromiss!

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Richard said:

Skoj att du skakar liv i denna tråd igen :thumbsup:

Högtalaren på bänken lät oförskämt bra trots att den var i sin linda då jag hörde den i somras.

 

Det jag finner mest intressant med denna sorts förstärkare är inte i första hand till "vanliga" huvudhögtalare (stativare eller frontare) utan kanske mer att kunna använda dsp för att tygla subbar. När det gäller förstärkare till huvudhögtalarna är det för mig en stor del av intresset att kunna byta olika delar i systemet.

Att däremot använda som förstärkare till subbar ger ju däremot stora möjligheter med förhoppningsvis förbättra rummets lägsta frekvenser. 

Råkar också känna till att denna plateamp går att brygga till 500 watt... 

Jag vet det och respekterar det. För mig är det egentligen lite samma sak, fast här handlar det om att kunna testa 4 olika filterbrantheter, 2-3 olika filtertyper, jämföra FIR mot IIR, kombinationerna av dessa tillsammans, samt möjlighet att kunna påverka tonkurvan individuellt per element och för helheten. För mig är detta riktiga, objektiva, tydliga skillnader som gör enormt stor skillnad. :) Till råge på allt så stöds 4 olika presets så att man t.ex. kan optimera Stockfish-skivorna på ett sätt och en bastunn 70-tals rockskiva med en annan preset.

 

Som subbförstärkare gäller samma sak, fast för < 100 Hz. Och det är riktigt bra det också!

 

 

2 hours ago, calle_jr said:

Håller med Richard med tillägget dsp för att renodla filtren.

De där cylindriska MF-monoblocken som man hängde på sin huvudförstärkare var ett intressant koncept.

Jag kan för lite om vad som egentligen händer, men jag kan tänka mig att man bättre kan behålla sina drivers verkningsgrad och göra filtren mer renodlade för resp driver.

 

Hur många dB ska en signal ha sjunkit för att inte höras igenom (blandas) till anslutande driver? 6dB, 12dB? Jag tror dock att det är viktigare att titta på kvalitén på det som hörs igenom. Snacka om kompromiss!

Här tappar du bort mig, @calle_jr. Renodla filter? MF's monoblock ser jag inte kopplingen till? Dom hade väl bara ett effekttåligt motstånd som tog emot signalen från en (lite svagare) förstärkare, spänningsdelade, fick med sig förstärkarens artefakter (ljudsignatur) och förstärkte detta med en rätt "vanlig" men ändå stark förstärkare.

Att som i min bild ovan, använda en plateamp med DSP och förstärkare (plural) är något annat och - enligt mig - mer kraftfullt.

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/23/2017 at 10:22, Engelholm Audio said:

Här tappar du bort mig

Förstår det. Det var ju två helt olika frågeställningar :blush

 

Angående MF så menar jag att konceptet som sådant kan vara intressant. I min sinnevärld borde man kunna göra delningsfiltren betydligt mer renodlade om man inte var bunden till en given insignal. När jag tänker efter så har ju det gjorts i många sammanhang, men det kanske inte är så vanligt med helt olika förstärkare för olika drivers. Acapella har så tror jag på en del modeller. Man boostar helt enkelt vissa drivers i stället för att sänka verkningsgraden på hela högtalaren.

 

Den andra frågan handlar om delningens karakteristik. Ett brantare filter ger lägre output utanför delningsfrekvens, men en större fasvridning. Vad är optimalt?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calle_jr said:

Förstår det. Det var ju två helt olika frågeställningar :blush

 

Angående MF så menar jag att konceptet som sådant kan vara intressant. I min sinnevärld borde man kunna göra delningsfiltren betydligt mer renodlade om man inte var bunden till en given insignal. När jag tänker efter så har ju det gjorts i många sammanhang, men det kanske inte är så vanligt med helt olika förstärkare för olika drivers. Acapella har så tror jag på en del modeller. Man boostar helt enkelt vissa drivers i stället för att sänka verkningsgraden på hela högtalaren.

 

Den andra frågan handlar om delningens karakteristik. Ett brantare filter ger lägre output utanför delningsfrekvens, men en större fasvridning. Vad är optimalt?

 

Sorry. Hänger inte med. ?

Vilken förstärkare man har påverkar filtret väldigt lite jämfört med andra parametrar. 

 

Jag tror jag saknar en pusselbit i ditt tankesätt. ?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Engelholm Audio said:

Jag tror jag saknar en pusselbit i ditt tankesätt. ?

Sorry. Jag börjar med endast den ena frågan då :)

Om du har valt två väldigt fina drivers, ett mellanregister och en bas. Antag att du väldigt gärna vill använda just dessa ihop av något skäl.

Mellanregistret har en verkningsgrad 94dB 2.83V 8ohm. Basen har tyvärr en verkningsgrad 89dB 2.83V 8ohm.

Hur konstruerar du filtret för att få bästa möjliga systemverkningsgrad och linjäritet?

 

Link to comment
Share on other sites

2 motstånd till mellanregistret.

 

Ett i serie och ett parallellt. Sen finns varianter om tex mellan har låg imp jämfört med basen så kan man köra på ensamt seriemotstånd. Påverkar qts men brukar gynna eftersom mellanregister ofta sitter i sluten låda och högre qts är att föredra.

 

Passiva filter e allmänt dåliga. Men av alla beståndsdelar är dämpning som vi pratar om här harmlös. 

Link to comment
Share on other sites

 

On 11/25/2017 at 10:04, Engelholm Audio said:

till basen behöver du ju X watt, mellanregister X/4 watt

Ja, mer än så menade jag inte :) Om man då bara har x/4 watt i sin huvudförstärkare så kan man tänka sig en ganska renodlad lösning genom att bara boosta basarna med lite mer pulver. I stället för att sätta motstånd på filterna och byta ut sin favoritförstärkare.

 

Med den andra frågan menade jag egentligen om det finns några metoder för hur man optimerar avrullningens magnitud och fas. Det skulle vara intressant att titta på, men det är nog en annan tråd :)

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, calle_jr said:

 

Ja, mer än så menade jag inte :) Om man då bara har x/4 watt i sin huvudförstärkare så kan man tänka sig en ganska renodlad lösning genom att bara boosta basarna med lite mer pulver. I stället för att sätta motstånd på filterna och byta ut sin favoritförstärkare.

 

Med den andra frågan menade jag egentligen om det finns några metoder för hur man optimerar avrullningens magnitud och fas. Det skulle vara intressant att titta på, men det är nog en annan tråd :)

 

Ja så är det! Det är tyvärr så att det (praktiskt) är lättare att få hög känslighet för höga frekvenser och det är därför vi ofta ser trattar till högre register, medan kraftigare (klass D?) aktiva förstärkare driver basen.

 

Till detta måste man väga in eventuella tonala skillnader mellan säg SET Klass A förstärkaren till toppen jämfört med 500 watts klass D förstärkaren som driver basarna (potentiellt med DSP). Allmänt upplever jag att konsumenterna är emot denna typ av lösning - av olika anledningar.

 

Optimera avrullningens magnitud och fast är, som du skriver, en annan tråd!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

Allmänt upplever jag att konsumenterna är emot denna typ av lösning - av olika anledningar.

Jag är en av dem. Eller, jag är egentligen inte emot det, men jag har dålig erfarenhet av det.

Om en högtalare är homogen i sin grundkonstruktion så ska man nog inte sabba det genom att dela upp den.

Jag tycker dock det blir en annan sak om man med ett lokalt ingrepp boostar basarna. Framför allt eftersom det är basar som är lite mindre känsliga för förstärkarfärgning.

Jag tror också att det kunde få många förstärkare att prestera bättre, både rör och transistor.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calle_jr said:

Jag är en av dem. Eller, jag är egentligen inte emot det, men jag har dålig erfarenhet av det.

Om en högtalare är homogen i sin grundkonstruktion så ska man nog inte sabba det genom att dela upp den.

Jag tycker dock det blir en annan sak om man med ett lokalt ingrepp boostar basarna. Framför allt eftersom det är basar som är lite mindre känsliga för förstärkarfärgning.

Jag tror också att det kunde få många förstärkare att prestera bättre, både rör och transistor.

 

Känner mig som Rainman...märker ord! :)

 

Vad menar du är ett lokalt ingrepp och hur tänker du att den homogena högtalaren är mer immun mot bas-boost här?

Link to comment
Share on other sites

Kanske dags att avslöja att Pär och jag har tänkt att ha litet projekt vad gäller de nedre frekvenserna i mitt musikrum. Vad det hela slutar vet varken han eller jag men början är att han bekantar sig med ovan nämnda plateamps som på något sätt ska agera förstärkning till kommande subbar. Hur dessa ska se ut vet jag inte heller, det jag vet är dock att jag inom relativt kort kommer att göra lite ombyggnationer i musikrummets bakre del.

Om det sedan blir två nya subbar istället för de jag har (Elac Sub 2060 ESP), de jag har tillsammans med två nya, endast två nya, eller kanske till och med fyra nya, det får tiden utvisa. Frontarna står dock som huggna i granit. :icon_smile_cool: :)  

Efter att ha besökt Pär i somras väcktes tanken till detta mer utdragna projekt. Jag behöver hans kunskap i både högtalarbyggen och akustik, jag behöver också tid att samla ihop medel för att finansiera det hela... OCH ....  resan är en del av målet!! :thumbsup: 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Richard said:

Kanske dags att avslöja att Pär och jag har tänkt att ha litet projekt vad gäller de nedre frekvenserna i mitt musikrum. Vad det hela slutar vet varken han eller jag men början är att han bekantar sig med ovan nämnda plateamps som på något sätt ska agera förstärkning till kommande subbar. Hur dessa ska se ut vet jag inte heller, det jag vet är dock att jag inom relativt kort kommer att göra lite ombyggnationer i musikrummets bakre del.

Om det sedan blir två nya subbar istället för de jag har (Elac Sub 2060 ESP), de jag har tillsammans med två nya, endast två nya, eller kanske till och med fyra nya, det får tiden utvisa. Frontarna står dock som huggna i granit. :icon_smile_cool: :)  

Efter att ha besökt Pär i somras väcktes tanken till detta mer utdragna projekt. Jag behöver hans kunskap i både högtalarbyggen och akustik, jag behöver också tid att samla ihop medel för att finansiera det hela... OCH ....  resan är en del av målet!! :thumbsup: 

Ja det är idel ädel adel om vi ser till råvarorna. Projektet kan knappast beskyllas för att vara av sprinter-karaktär men varken baselement eller plateamps springer ju ifrån oss! ;)

 

Detta blir det kraftigaste jag satt mina händer i någonsin.

 

Link to comment
Share on other sites

Verkligt kul "leksaker" detta! ??

 

Igår gjorde jag och @Double A tester med olika mellanregister och olika diskanter. Smidigt och effektivt att testa olika på kort tid och många överraskande upplevelser. 

Accuton, Vifa, SB Acoustics, Mundorf AMT, Faithal Pro, testades och jämfördes. Priser mellan 200kr/element till >5000kr/element. 

 

Det enda konstanta va Accuton S280 bas i portad låda.

IMG_9181.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det va en fantastiskt kul och lärorik kväll i "tomte" verkstaden :)

Otroligt smidig verktyg att kunna vrida till ett delningsfilter snabbt för en första test. 

 

Jag tror att en och annan audiofil skulle få sina sanningar reviderade om dom velat va med på en sådan här kväll med öppna sinnen.

 

Vi kanske skulle köra en work-shop i ämnet!?

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Double A said:

Vi kanske skulle köra en work-shop i ämnet!?

 

Vore ju otroligt skoj!!!

Det måste vara galet praktiskt att ha element i olika lådor och bygga olika kombinationer som med lego :thumbsup:

Sätter ni sedan filter efter spec på vardera element eller provar ni er fram helt och hållet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Richard said:

 

Vore ju otroligt skoj!!!

Det måste vara galet praktiskt att ha element i olika lådor och bygga olika kombinationer som med lego :thumbsup:

Sätter ni sedan filter efter spec på vardera element eller provar ni er fram helt och hållet?

 

 

 

"Filterbyggandet" i den digitala världen är väldigt enkelt jämfört med passiva.

Men om din fråga är "använde ni samma filter till alla eller justerade ni individuellt" så är svaret det sistnämnda. Med självklarhet så kan man med såhär många element inte hinna optimera till 100%...men jag har mätningar på alla elementen och har en okej känsla av hur dom beter sig. Nån diskant behöver lyftas lite i toppen, nån ska delas lite högre, nått mellanregister behöver EQ'as ner runt 1000hz....

 

1 hour ago, calle_jr said:

 

 

Anyway you want :)

 

:)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...