Jump to content

Ljudupplevelser i Malmö. darTZeel.


octavia rs

Recommended Posts

Nästa vecka tisdag 2/8 klockan 12.00 kommer Ljudupplevelser slå upp dörrarna till sin nya butik i Malmö. Butiken ligger vid Caroli i samma lokaler som Caroli Musik&Bio låg för ett antal år sedan på Rörsjögatan 8.

I sortimentet finns TAD, Aavik, Gryphon, Sf, Audio Research, Canton, Mark Levinson, JBL, Hegel, Focal, Lavardin, Harbeth, Ansuz, KEF, Devialet, Marantz mm.

Tex. kommer hela TAD:s sortiment, försteg, slutsteg och högtalare ifrån Gryphon finnas på demo..

Lite bilder ifrån uppackningen av nya prylar, rummen är inte klara på dessa bilder.

Messaging1501338687795.thumb.jpg.586e8ac9e0e84c2d53e9b011dc1bd881.jpgMessaging1501338693848.jpg.d4da609581515fbd38348c03c772780d.jpgMessaging1501338699483.thumb.jpg.afed1d002203388ea3651082d6e955f2.jpgMessaging1501338704640.jpg.adb4dc903f593490bae32832d6d8ee49.jpgMessaging1501338709089.thumb.jpg.c975b42af4df04410e4aded380196687.jpgMessaging1501338713849.jpg.73cacab51d3c1013067cd42361e26979.jpgMessaging1501338721291.jpg.5f8921d67e3021e3a8c44ba56c4d2f35.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Kan även tillägga att jag endast är kund hos Ljudupplevelser och har inget annat intresse i detta än att sprida information om att butiken flyttar och vad som kommer finnas där vilket jag hoppas är ok :blush

 

Jag ser detta som positivt förmedlad information. Tack för att du delar med dig.

Link to comment
Share on other sites

Har inte sett något om mässa i Malmö i år @calm 2015 var hembiobutiken The Rock i Lund med och arrangerade mässan men de har redan haft en egen mässa i Lund i våras med fokus på just hembio. 

Borde ju funnits info om mässan nu då den brukar vara i mitten på oktober. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Om det är "små" förändringar de är nog upp till var och en, om de sen motiverar de priset de är en annan femma @thli72 vad jag vet så är det nya basar, nya delningsfilter, omändrat kabinett och sen byggs allt i Japan då lådan byggs i samarbete med möbeltillverkaren Tendo Mokko.

 

http://www.tendo-mokko.co.jp/info/a/5675

 

Återigen så jämfört med vissa andra tillverkare så är TAD förhållandevis "billiga" även om de är sjuka pengar för ett par högtalare :blush:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

för sjuka audiofiler.

Jag frisknade till när Dynaudio meddelade mig att det var dags för mig att uppdatera mina Evidence Temptation till Evidence Platinum. Till det yttre hade basarna vuxit med en halv tum och de klarade än högre ljudtryck. Prisskillnad: Upp 100 %.

 

På mässa i Köpenhamn frågade jag deras ärliga mening om de verkligen trodde de skulle gör skillnad i mitt rum (de harit här). De tittade på varandra och sa "förmodligen inte, men om du hade haft 75-80 m2 och 3-4 meter högt till taket"... så släppte jag den tanken.:app:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag frisknade till när Dynaudio meddelade mig att det var dags för mig att uppdatera mina Evidence Temptation till Evidence Platinum. Till det yttre hade basarna vuxit med en halv tum och de klarade än högre ljudtryck. Prisskillnad: Upp 100 %.

 

På mässa i Köpenhamn frågade jag deras ärliga mening om de verkligen trodde de skulle gör skillnad i mitt rum (de harit här). De tittade på varandra och sa "förmodligen inte, men om du hade haft 75-80 m2 och 3-4 meter högt till taket"... så släppte jag den tanken.:app:

 

Kanske billigare att bygga ut. :D

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Kanske billigare att bygga ut. :D

Ja, faktiskt. @calle_jr har lagt förslag på hur jag skulle kunna göra. Men jag är faktiskt väldigt nöjd med hur det låter idag. Vårt liv innehåller också andra intressen att vårda och utveckla. Jag har inget behov av nya hifi-prylar. Jag jobbar med det jag har och det har inte nåtts väg ände ännu. Om något går sönder går det i regel att reparera och det går också att göra service på befintliga prylar. Mina högtalare har varit iväg ett varv hos Dynaudio för en full trimning och uppgradering i samband med ett batchfel i diskanterna. De är i nyskick. CD-spelare är uppgraderad från standard till Signature edition och det finns även en ny uppgradering till Eclipse-nivå. Mina slutsteg har varit i USA och uppgraderats från MB185 series 2 till MB 450 series 3. @calle_jr och @Peoförser mig med nya uppslag hela tiden. Det finns faktiskt genvägar och vägen dit går inte alltid vi ständiga nyköp.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-10-02 at 18:03, octavia rs said:

Om det är "små" förändringar de är nog upp till var och en, om de sen motiverar de priset de är en annan femma @thli72 vad jag vet så är det nya basar, nya delningsfilter, omändrat kabinett och sen byggs allt i Japan då lådan byggs i samarbete med möbeltillverkaren Tendo Mokko.

 

http://www.tendo-mokko.co.jp/info/a/5675

 

Återigen så jämfört med vissa andra tillverkare så är TAD förhållandevis "billiga" även om de är sjuka pengar för ett par högtalare :blush:

 

Har inget emot priset i sig, mer prishöjningen på en halv miljon

 

Känns mer som man "anpassat priset till konkurrenternas nivå" mer än att dom behövt höja med 500k för att täcka mer kostnaden för andra basar o delningsfilter komponenter

Att bygga lådan i Japan kan säkert kosta mer. .men vi snackar hundratusentals kronor här

 

Men det spelar nog ingen större roll om högtalaren kostar en eller två miljoner . .i denna prisklassen har man råd eller inte

 

Kommer ihåg mitt första OPALEN mässa besök då Wilson hade Watt/Puppy där för 160k. . klart dyrare än allt annat på mässan o många skakade på huvudet över priset. . i en tid då Mirage M1 för 30k var HiEnd

 

Nu kostar Wilsons toppmodell +5Miljoner o 30k räcker inte långt. . .men Wilson finns kvar, det gör inte Mirage. . så nått gör dom rätt

 

Men tillbaka till TAD TX. . .det KAN vara lite svårt att motivera sig att byta från den gamla till den nya TAD r1. . lägga nästan en miljon emellan o får nått som ser nästan exakt likadant ut . . men bra WAF på bytet ( eller WDN . .Wife Dont Know ) 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Ja, faktiskt.

Pågående och framtida ändringar görs enbart i studiesyfte.

Det enda jag på riktigt skulle önska var ett något bredare rum. 60cm hade räckt. Men det skulle innebära att entrén kommer rakt in i lyssningsrummet, vilket jag iofs allvarligt har övervägt. Det finns ett alternativ till (förutom att riva ut grannens kök), men det är lite fake och har helt oviss utgång.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

21 hours ago, Bebop said:

Digital delay and reverb... :o

Nej.

Vi kanske inte ska störa denna tråd, men vända systemet och öppna väggen vid de röda prickarna. Ett akustiskt vågspel.

_______         ___________________

|                                                      |

|                                                      |

|_____           ......................______|__________

|           HT                                                         |

                                                                        |

                                                                        |

                                                                        |

          HT                                                         |

|________________________________________|

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...