octavia rs Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 Nästa vecka tisdag 2/8 klockan 12.00 kommer Ljudupplevelser slå upp dörrarna till sin nya butik i Malmö. Butiken ligger vid Caroli i samma lokaler som Caroli Musik&Bio låg för ett antal år sedan på Rörsjögatan 8. I sortimentet finns TAD, Aavik, Gryphon, Sf, Audio Research, Canton, Mark Levinson, JBL, Hegel, Focal, Lavardin, Harbeth, Ansuz, KEF, Devialet, Marantz mm. Tex. kommer hela TAD:s sortiment, försteg, slutsteg och högtalare ifrån Gryphon finnas på demo.. Lite bilder ifrån uppackningen av nya prylar, rummen är inte klara på dessa bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 Det hörs och ser lovande ut. Så roligt med alla dessa fina märken och så mycket spännande på plats. Nick Cave och Kurt Cobain är ju där också. Får bli en tur dit framöver helt klart. Lycka till. //Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted July 29, 2017 Author Share Posted July 29, 2017 (edited) Jag planerar att göra ett besök senare under sommaren då de bär iväg på semester nästa vecka och jag tror att alla rummen kommer vara mer färdiga och mer produkter på plats då. Edited July 29, 2017 by octavia rs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted July 29, 2017 Author Share Posted July 29, 2017 Kan även tillägga att jag endast är kund hos Ljudupplevelser och har inget annat intresse i detta än att sprida information om att butiken flyttar och vad som kommer finnas där vilket jag hoppas är ok Apexorca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 2 hours ago, octavia rs said: Kan även tillägga att jag endast är kund hos Ljudupplevelser och har inget annat intresse i detta än att sprida information om att butiken flyttar och vad som kommer finnas där vilket jag hoppas är ok Jag ser detta som positivt förmedlad information. Tack för att du delar med dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 Ser spännande ut! Säkert värt ett besök om man har vägarna förbi Malmö. Är det någon som vet om det blir en mässa i Malmö i höst? Brukar vara de år när det inte är "Arkenmässa". Datum? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted July 30, 2017 Author Share Posted July 30, 2017 Har inte sett något om mässa i Malmö i år @calm 2015 var hembiobutiken The Rock i Lund med och arrangerade mässan men de har redan haft en egen mässa i Lund i våras med fokus på just hembio. Borde ju funnits info om mässan nu då den brukar vara i mitten på oktober. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted August 21, 2017 Share Posted August 21, 2017 Mässa är inbokad för hösten i Malmö och jag tänker ställa ut där: 21-22 / 10. Jag minns lokalerna till Caroli Musik väl och gjorde minst en demo där för många år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted August 28, 2017 Author Share Posted August 28, 2017 Lite fler bilder ifrån nya butiken, rummen är under uppbyggnad därav de lite spartanska utseendet i dem. Mer roliga prylar är påväg in under hösten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted August 28, 2017 Author Share Posted August 28, 2017 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 Mycket attraktiv HiFi i mina ögon och lokalerna ser vackra ut också. Kul att se. Jag får väl åka ner framöver och hälsa på er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted August 28, 2017 Author Share Posted August 28, 2017 33 minutes ago, Apexorca said: Jag får väl åka ner framöver och hälsa på er. De tycker jag du ska göra, kanske under den kommande hifi mässan helgen den 21-22/10? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted October 3, 2017 Author Share Posted October 3, 2017 Lite amerikanskt på plats i butiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted October 2, 2019 Author Share Posted October 2, 2019 Idag kom de nya TAD R1-TX i finishen Emerald black in i butiken. Sen tidigare finns CD/SACD/dac, försteg och slutsteg på permanent demo. Apexorca, shifts and P-pan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 Fina grejor det där. Man kommer väl in i butiken utan inträdesavgift fortfarande ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted October 2, 2019 Author Share Posted October 2, 2019 De hoppas jag @P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 Inte för att vara "Mr negativ" men det känns som rätt små förändringar i "TX" modellen för att motivera en prisökning men nästan en halv miljon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted October 2, 2019 Author Share Posted October 2, 2019 Om det är "små" förändringar de är nog upp till var och en, om de sen motiverar de priset de är en annan femma @thli72 vad jag vet så är det nya basar, nya delningsfilter, omändrat kabinett och sen byggs allt i Japan då lådan byggs i samarbete med möbeltillverkaren Tendo Mokko. http://www.tendo-mokko.co.jp/info/a/5675 Återigen så jämfört med vissa andra tillverkare så är TAD förhållandevis "billiga" även om de är sjuka pengar för ett par högtalare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 3, 2019 Share Posted October 3, 2019 19 hours ago, octavia rs said: TAD förhållandevis "billiga" även om de är sjuka pengar Man skulle i stället kunna säga att TAD är medicin för sjuka audiofiler. octavia rs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 3, 2019 Share Posted October 3, 2019 1 hour ago, calle_jr said: för sjuka audiofiler. Jag frisknade till när Dynaudio meddelade mig att det var dags för mig att uppdatera mina Evidence Temptation till Evidence Platinum. Till det yttre hade basarna vuxit med en halv tum och de klarade än högre ljudtryck. Prisskillnad: Upp 100 %. På mässa i Köpenhamn frågade jag deras ärliga mening om de verkligen trodde de skulle gör skillnad i mitt rum (de harit här). De tittade på varandra och sa "förmodligen inte, men om du hade haft 75-80 m2 och 3-4 meter högt till taket"... så släppte jag den tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 3, 2019 Share Posted October 3, 2019 2 hours ago, Bebop said: Jag frisknade till när Dynaudio meddelade mig att det var dags för mig att uppdatera mina Evidence Temptation till Evidence Platinum. Till det yttre hade basarna vuxit med en halv tum och de klarade än högre ljudtryck. Prisskillnad: Upp 100 %. På mässa i Köpenhamn frågade jag deras ärliga mening om de verkligen trodde de skulle gör skillnad i mitt rum (de harit här). De tittade på varandra och sa "förmodligen inte, men om du hade haft 75-80 m2 och 3-4 meter högt till taket"... så släppte jag den tanken. Kanske billigare att bygga ut. triomio 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 3, 2019 Share Posted October 3, 2019 3 hours ago, Apexorca said: Kanske billigare att bygga ut. Ja, faktiskt. @calle_jr har lagt förslag på hur jag skulle kunna göra. Men jag är faktiskt väldigt nöjd med hur det låter idag. Vårt liv innehåller också andra intressen att vårda och utveckla. Jag har inget behov av nya hifi-prylar. Jag jobbar med det jag har och det har inte nåtts väg ände ännu. Om något går sönder går det i regel att reparera och det går också att göra service på befintliga prylar. Mina högtalare har varit iväg ett varv hos Dynaudio för en full trimning och uppgradering i samband med ett batchfel i diskanterna. De är i nyskick. CD-spelare är uppgraderad från standard till Signature edition och det finns även en ny uppgradering till Eclipse-nivå. Mina slutsteg har varit i USA och uppgraderats från MB185 series 2 till MB 450 series 3. @calle_jr och @Peoförser mig med nya uppslag hela tiden. Det finns faktiskt genvägar och vägen dit går inte alltid vi ständiga nyköp. Apexorca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted October 3, 2019 Share Posted October 3, 2019 On 2019-10-02 at 18:03, octavia rs said: Om det är "små" förändringar de är nog upp till var och en, om de sen motiverar de priset de är en annan femma @thli72 vad jag vet så är det nya basar, nya delningsfilter, omändrat kabinett och sen byggs allt i Japan då lådan byggs i samarbete med möbeltillverkaren Tendo Mokko. http://www.tendo-mokko.co.jp/info/a/5675 Återigen så jämfört med vissa andra tillverkare så är TAD förhållandevis "billiga" även om de är sjuka pengar för ett par högtalare Har inget emot priset i sig, mer prishöjningen på en halv miljon Känns mer som man "anpassat priset till konkurrenternas nivå" mer än att dom behövt höja med 500k för att täcka mer kostnaden för andra basar o delningsfilter komponenter Att bygga lådan i Japan kan säkert kosta mer. .men vi snackar hundratusentals kronor här Men det spelar nog ingen större roll om högtalaren kostar en eller två miljoner . .i denna prisklassen har man råd eller inte Kommer ihåg mitt första OPALEN mässa besök då Wilson hade Watt/Puppy där för 160k. . klart dyrare än allt annat på mässan o många skakade på huvudet över priset. . i en tid då Mirage M1 för 30k var HiEnd Nu kostar Wilsons toppmodell +5Miljoner o 30k räcker inte långt. . .men Wilson finns kvar, det gör inte Mirage. . så nått gör dom rätt Men tillbaka till TAD TX. . .det KAN vara lite svårt att motivera sig att byta från den gamla till den nya TAD r1. . lägga nästan en miljon emellan o får nått som ser nästan exakt likadant ut . . men bra WAF på bytet ( eller WDN . .Wife Dont Know ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 4, 2019 Share Posted October 4, 2019 8 hours ago, Bebop said: Ja, faktiskt. Pågående och framtida ändringar görs enbart i studiesyfte. Det enda jag på riktigt skulle önska var ett något bredare rum. 60cm hade räckt. Men det skulle innebära att entrén kommer rakt in i lyssningsrummet, vilket jag iofs allvarligt har övervägt. Det finns ett alternativ till (förutom att riva ut grannens kök), men det är lite fake och har helt oviss utgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 4, 2019 Share Posted October 4, 2019 4 hours ago, calle_jr said: lite fake och har helt oviss utgång. Digital delay and reverb... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 5, 2019 Share Posted October 5, 2019 21 hours ago, Bebop said: Digital delay and reverb... Nej. Vi kanske inte ska störa denna tråd, men vända systemet och öppna väggen vid de röda prickarna. Ett akustiskt vågspel. _______ ___________________ | | | | |_____ ......................______|__________ | HT | | | | | | | | HT | |________________________________________| Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 8, 2020 Author Share Posted September 8, 2020 Snart finns det flera Accuphase produkter att lyssna på hos Ljudupplevelser i Malmö just nu enbart E-650 men de kommer slutsteg, försteg RIAA m.m framöver. Simon76, Kilgore and JWE 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 Trevligt att Accuphase kommer till fler och fler butiker . jag saknar mina och funderar starkt på att köpa Accphase igen Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Ingen dårlig amp det der Trives usedvanlig godt med min DP-430 & E-650, grädden på moset ble det med den her mellan, också från Accuphase..ASLC-10 XLR mvh Sammy 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted October 1, 2020 Author Share Posted October 1, 2020 Nu finns det TechDAS och Lyra hos Olle Simon76 and Kilgore 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts