Timbre™ Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Guarnerihögtalarna har visat sig vara utmärkta instrument för att plocka fram skillnader på både det ena och det andra. Kanske dags att se sanningen i vitögat och jämföra högtalarkablar? Identisk längd, lindning, dielektrikum och terminering. Det finns bara en detalj som skiljer dessa kablar åt och det är ledarmaterialet. Koppar mot silver betyder i praktiken KS-3033 mot KS-3038. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Detta skall bli intressant /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 21, 2005 Author Share Posted January 21, 2005 Ja, finns det några kablar på jorden där man uteslutande kan koncentrera sig på ledarmaterialet vid en jämförelse så är det väl dessa... Ädelmetallernas kamp skulle man kunna kalla det och här har vi kopparns försvarare. Termineringen består av WBT 0660Cu (spadar) och WBT 0645 (vinklad banan). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 21, 2005 Author Share Posted January 21, 2005 Vid invägningen i silverhörnan gäller samma längd och spadarna utgörs av silvervarianten WBT 0660Ag. På högtalarsidan har 0600 blivit utbytta mot 0645. Rak banan mot vinklad banan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Skojigt test!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gurin Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Intressant! Jag har plockat bort mina silver till förmån för koppar, men jag bytte märke och kabelprincip också. mvh/gurin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 Den konstruktionsmässiga filosofin bakom uppbyggnaden av dessa kablar är således identisk och ledarna kretsar i ett bestämt och konstant symmetriskt mönster kring en trög men flexibel mittkärna bestående av ett ämne vars kemiska sammansättning Ray Kimber kallar X38R... :cool: Detta halvledarmaterial har även till uppgift att motverka statisk elektricitet, medverka i skyddet mot RF-instrålning samt agera mot luft- och golvburna vibrationer. De många ledarna är individuellt isolerade via kalldraget V-Teflon och det symmetriska lindningsmönstret, som är konstant även vid kraftig böjning, har fått beteckningen VariStrand kabelgeometri. Tillsammans bildar detta en effektiv sköld mot allehanda instrålningar samt elektromagnetiska fält enligt Ray Kimber. Ledarmaterialet i KS-3033 består av "hyperren" koppar och i KS-3038 av motsvarande ("Black Pearl") silver. Aluminiumklumparna har endast sin estetiska och möjligen praktiska funktion. Alltså ingen idé att dissekera dessa i jakten på compensating networks... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 Selectkablarnas uppkopplingsriktning är tydligt markerad men den symmetriska kabelgeometrin förutsätter ingen bestämd riktning. Det är i första hand vid inbränningsprocessen som denna riktningsverkan uppkommer (bl.a. i samspelet ledare/dielektrikum) och KimberKable har redan bestämt sig för en uppkopplingsriktning vid efterbehandlingen på fabriken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 För att hålla silverlinan så konsekvent som möjligt används Select KS-9038 jumpers vilka kan ses som en fortsättning på ledarna i KS-3038. Kontakterna är av guldpläterad koppar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 För att undvika silver i signalvägen till KS-3033 har jag tagit till en typ av "fasta" kopparjumpers som passar perfekt till Guarneris biwirekontakter. WBT har egna jumpers men avståndet stämmer inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 Börjar vi med KS-3033, så har dessa kablar varit nedpackade alltsedan K-man testade biwire någon gång förra året. Ett dygns återinspelning är det minsta som krävs innan man kan börja lyssna på allvar. I början fick Guarneri en klart strävare klang som satte sig snabbt och tillförde liv och lyster till återgivningen. Mellanregistret fick mer kropp och därmed ökade närvarokänslan ytterligare ett snäpp. Basregistret känns ungefär likartat men jag kan på några jazzskivor från GRP Records uppleva en ökad stringens vilket dock kan vara inbillning. Det känns som att ljudbilden har sjunkit mot golvet vilket inte behöver vara någon nackdel. Perspektivåtergivningen upplever jag som oförändrad och det skulle möjligen kunna vara högtalarsläppet i höjd/sidled och luftigheten som har fått stryka på foten en aning. Fem gånger dyrare betyder inte med automatik fem gånger bättre och jag har uppriktigt sagt svårt att se vad silverledarna skulle kunna tillföra denna uppkoppling av Sonus faber/Accuphase. Dags för en rekapitulation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Detta test kommer jag följa med glädje! Få kablar (om ens någon) som är lika vackra som KS-serien. Att de dessutom är förträffligt välljudande drar inte heller det ner helheltsintrycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 Man kan aldrig räkna bort utseendet och där startar dom på samma linje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Instämmer...KS-högtalarkablaget är så tjusigt så man kan nästan köpa det bara för utseendet skull Timbre....jag provade bestämt bi-cable i min biampkonfiguration...bi-wire finns inte i KS-serien.. Skönt att hör att det fortfarande funkar efter min testperiod \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Detta test har jag väntat/hoppats på ett tag nu! Go Timbre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Kablar som strider om tungviktsklassen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FBK Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Ja, detta blir intressant . Jag har ju funderat lite på Kimbers billigaste koppar signalkabel i select serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Nu vill vi ha ett utlåtande om KS-3038orna Jag har en förutfattad mening angående ljudegenskaperna när det gäller koppar kontra silverledare,få se om detta stämmer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Har försökt koppla bort mina egna förutfattade meningar och det har blivit en hel del lyssning fram och tillbaka de senaste dagarna. Här finns onekligen en del identifierbara skillnader och de förstärks ju mer man byter och lyssnar. Silverselecten har en mjukare karaktär rakt över. Inte så att den är avrullad utan musiken presenteras på ett mer viktlöst och luftigare sätt. Man skulle kunna tro att den har högre upplösning men den släpper inte igenom mer mikrodetaljer än kopparkollegan. Här är det jämnt lopp. Tonalt känns kopparkabeln mer mellanregistercentrerad och silverkabeln mer utsträckt men dessa upplevelser har varierat lite för mycket beroende på musikval. Ett är dock säkert och det är en högre grad av strävhet som uppkommer med KS-3033. I den här uppkopplingen är det snarast till fördel och det blir lite mer bett i mellanregister och bas. Små skillnader men ändå observerbara och med annan elektronik hade förmodligen allt ställts på ända. Som att börja på ruta ett. Man kan leva med bägge lyssningsobjekten, fattas bara annat, men i en valsituation hade kopparkabeln fått sitta kvar då musiken känns mer medryckande på något sätt. Inte lika smäktande vackert... men kanske ärligare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Mitt emellan dessa Kimbersnokar ringlar även en hybridvariant med beteckningen KS-3035. Den förenar koppar och silver med dubbelt så många silverledare som dito koppar. Inga legeringar eller pläteringar. Prismässigt ligger den också i mitten. Ser man till förhållandet pris/prestanda är det lätt att hamna i ingenmansland men att det inte råder någon proportionalitet visste vi ju redan innan. Matchningen avgör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Låter som om jag skulle valt 3033 i den setupen oxå....skönt att höra :cool: Tack för denna lyssningsövning! Det slår mig då jag ser denna sista Kimber Kable bild att de stavar företagsnamnets Kable med K..? Kabel på engelska heter väl cable...eller? \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Utah är väl svenskbygder har jag för mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Timbre där bor mormonerna svenskarna flyttade till minnesota fast alla svenskar som jag känner som är födda over there kommer från chicago ilinoi var du inte med på historian i skolan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 var du inte med på historian i skolan Utah är faktiskt lite halvsvenskt men inte riktigt som Minnesota Ta en titt på deras webb sida så ser ni hur den rätta stavningen ska vara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Timbre,har du testat Kimbers nätkablar till din anläggning någon gång Tänkte närmast på Palladian modellerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Intressant med dessa skillnader och det är lustigt/obehagligt hur många variabler det finna att laborera med ljudmässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 25, 2005 Author Share Posted January 25, 2005 Timbre,har du testat Kimbers nätkablar till din anläggning någon gång Tänkte närmast på Palladian modellerna. Nej, jag har aldrig varit i närheten av deras nätkablage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Nej, jag har aldrig varit i närheten av deras nätkablage. Är det ett medvetet val eller har det bara slumpat sig så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 25, 2005 Author Share Posted January 25, 2005 Det beror på slumpmässiga omständigheter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Har du funderat på att prova dessa?Jag är mest nyfiken eftersom du gillar ju bevisligen deras högtalar och lågnivåkablage! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts