Jump to content

Dynaudio som brand i relation till konkurrenter


nimdao

Recommended Posts

Hej, 

Jag håller på med att projekt och fått i uppgift att uvärdera Dynaudio och deras konkurrenter. Jag är newbie när det handlar om high end speakers och hade verkligen uppskattat er hjälp. 

- Vilka brands skulle kunna anses som Dynaudios främsta konkurrenter? 

- Vilka är Dynaudios svagheter och styrkor jämfört med konkurrenterna? (Vad behöver satsas mer på i Dynaudios fall? Vad gör man redan väldigt bra?) 

- Finns det några nya teknologier/trender i branschen som Dynaudio hade behövt ta sig an?

Stort tack på förhand! 

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

"Problemet" med din frågeställning är att det finns lika många sanningar som det finns deltagare på detta forum. Beroende vem du frågar och vad den personen har för ljudmässiga preferenser så ser den personens sanning ut på ett visst sätt, medan en annan person har andra preferenser och därmed har sin sanning. Själv gillar jag Wilson, Focal, TAD och några ytterligare högtalarfabrikat, men har alldeles för lite erfarenhet av Dynadio för att våga/vilja uttala mig om deras egenskaper, så jag avstår :)

Det vore för övrigt intressant att höra lite mer om ditt projekt. Vem är t ex uppdragsgivaren och vad är syftet/målet med studien?

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Taxmannen said:

Vem är t ex uppdragsgivaren och vad är syftet/målet med studien?

Jag håller helt med hela inlägget från Taxmannen. Jag skulle verkligen vilja veta vilka som ligger bakom dessa frågeställningar. Vilka som är Dynaudios huvudkonkurrenter... inom vad då? Budgethifi? Trådlös hifi? Golv-/stativhögtalare? High-end/mid-end/low-end? 2-kanal/ mångkanal osv... Ett annat pespektiv är tillgänglighet, marknadsföring, service, hemsida, prisvärdhet, status, design osv...

Jag hoppas frågorna inte kommer från Dynaudio... men gör dem det, så undrar jag vad de håller på med. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

:)

Varmt välkommen till detta, världens bästa forum!

Jag håller också med Taxmannen. 

Det går inte att ge en sanning om detta eftersom det är så mycket tycke och smak om ljudåtergivning och om design. Jag antar att du känner till det och därför vill ha våra subjektiva erfarenheter och åsikter. 

En fråga som jag kan tycka är viktig för att förstå hur vi/jag skall svara är just vem du är och i vilken egenskap då fått denna uppgift. Är det för egen del och helt privat, för kompisar,  eller har du fått ett professionellt uppdrag? Vad du själv har för erfarenheter av HiFi och musik spelar in, för svaret kan bli hur stort som helst.  För mig skulle detta underlätta för att ge min åsikt på ett bra sätt. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tjaa, oavsett vem/vilka frågorna kommer ifrån så skulle jag vilja att Dynandio började tillverka nån high-end serie men den välkända okrossbara ringradiatorn. Det är hittills inte särskilt många som har kört med den genom åren. Vad jag känner till så är det bara Gamut, QRS och Sonus Faber hittills. Det står iaf högst upp på min önskelista om det nu är en sån där så kallad önsketråd. Det var iaf så jag uppfattade den men jag kanske är fel ute. Kul tråd iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar det korta svaret... (men det finns de som kan mer än jag om detta).

- Dynaudio är en av de stora HiFi producenterna. 

- De har ett brett utbud som spänner från "vanliga" högtalare från billiga till svindyra via bilstereo och in wall högtalare. De har börjat utveckla riktigt bra aktiva högtalare.

- De har en skandinaviskt enkel design med den klassiska lådformen och ofta är de smala höga. Men de nya verkar bli kurvade och bredare och har en lite annan ljudbild som jag tycker är en förbättring.

- Jag tycker alltid de spelar i toppskiktet av hifi-producenter (om vi tar hemma hifi). 

- Framtiden tycker jag ser ljus ut med tanke på de stora nya, och vad jag tycker, lyckade satsningarna i utveckling mm.

- Personligen har jag ett bra förtroende för Dynaudio.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Taxmannen said:

Det vore för övrigt intressant att höra lite mer om ditt projekt. Vem är t ex uppdragsgivaren och vad är syftet/målet med studien?

Hej! Tack! 

Uppdragsgivaren är ett företag som håller på och förvärvar brands inom främst consumer electronics och uppgiften är sista steget i en rekryteringsprocess hos företaget för en roll inom produktmarknadsföring. 

Edited by nimdao
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bebop said:

 Vilka som är Dynaudios huvudkonkurrenter... inom vad då? Budgethifi? Trådlös hifi? Golv-/stativhögtalare? High-end/mid-end/low-end? 2-kanal/ mångkanal osv... Ett annat pespektiv är tillgänglighet, marknadsföring, service, hemsida, prisvärdhet, status, design osv...

Håller med att det är väldigt brett. Jag har kontaktat företaget och bett de specifiera kategori om möjligt. Uppgiften är att göra en konkurrensanalys och ta fram dynaudios position i relation till konkurrenterna, baserat på analysen komma med insikter om vad som sker i branschen och vilka typ av produkter/teknologier som bör satsas mer på.

Edited by nimdao
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

Vad du själv har för erfarenheter av HiFi och musik spelar in, för svaret kan bli hur stort som helst.  För mig skulle detta underlätta för att ge min åsikt på ett bra sätt. 

Tack! Har jobbat med product management och product marketing inom telecom, men just HiFi/audio är väldigt nytt för mig. Kan en aning mer än genomsnittsvensson men är väldigt väldigt newbie ändå och uppskattar alla åsikter för att skapa en större förståelse, de må vara hur subjektiva som helst.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, nimdao said:

göra en konkurrensanalys och ta fram dynaudios position i relation till konkurrenterna

Jag kan inte komma på någon högtalartillverkare som är bättre positionerade än Dynaudio. Och det finns ju en del.
Det enda man är rädd för är att sådana som din uppdragsgivare ska komma in och sabba det. Det har ju hänt förut.
 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, nimdao said:

Tack! Har jobbat med product management och product marketing inom telecom, men just HiFi/audio är väldigt nytt för mig. Kan en aning mer än genomsnittsvensson men är väldigt väldigt newbie ändå och uppskattar alla åsikter för att skapa en större förståelse, de må vara hur subjektiva som helst.

Ok! Då skall jag ta mig tid att ge min egna syn på detta till en HiFi-nybörjare. Återkommer.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bebop said:

Om du vill göra en kvalitativ undersökning som detta tycker jag att du skall begära in svaren via PM. Om var och en svarar öppet här är rksken stor att de olika svaren påverkas av det som redan skrivits. 

Bra ide bebop!

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Jag kan inte komma på någon högtalartillverkare som är bättre positionerade än Dynaudio. Och det finns ju en del.
Det enda man är rädd för är att sådana som din uppdragsgivare ska komma in och sabba det. Det har ju hänt förut.
 

Varför tycker du att Dynaudio är bäst positionerad? 

Håller med om risken. Den finns definitivt.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, nimdao said:

Varför tycker du att Dynaudio är bäst positionerad? 

De har ett sortiment som genomgående håller hög standard och kvalitet, de har ett sortiment som riktar sig till i princip alla kundkategorier, de har en gedigen historik även som oem till mycket fina högtalare, de är med och visar sina produkter i alla viktiga sammanhang, de har stor spridning och inte minst driver de spetsutveckling både vad gäller drivers, filter, kabinett och angränsande tekniker exvis rumskorrektion, wireless och digitalteknik.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, nimdao said:

Jag har kontaktat företaget och bett de specifiera kategori om möjligt. Uppgiften är att göra en konkurrensanalys och ta fram dynaudios position i relation till konkurrenterna, baserat på analysen komma med insikter om vad som sker i branschen och vilka typ av produkter/teknologier som bör satsas mer på.

Min känsla när du beskriver uppgiften är att Dynaudio har koll men inte din uppdragsgivare. Ska de ge sig in och peta i Dynaudios sortiment i de högre prisklasserna blir jag orolig.

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar att Dynaudio inte har något med detta och att utvärderingen antagligen skulle kunnat handla om vilket brand som helst. Eftersom det är en del i en rekryteringsprocess vill den som funderar på att anställa @nimdao se hur han/hon hämtar in information och utvärderar ett brand. En slags due-diligence som man normalt gör inför ett potentiellt företagsuppköp, men i det här fallet på ett brand och inte ett helt företag.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas ni ursäktar mitt eget språkbruk, men att mixa termer som branding, consumer electronics, product managing/marketing tillsammans med svenska är bara... ridå. Använd svenska termer så låter det inte lika löjeväckande. Just nu ser det bara ut som corpolingo utan innebörd - närapå floskler.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte alls att det är löjeväckande utan i de flesta exemplen vedertagna begrepp som i en globaliserad värld fungerar mycket bättre än att till varje pris krysta fram lokala översättningar. Hur är det för övrigt "på vår egen gata" med termer som loudness, tape-loop, subwoofer, tweeter, hifi, live, ambience, transmission line, interface, bitrate, tube rolling, surround, dome-diskant, drop-out, equalizer, bias, ... ;)

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, shifts said:

Just nu ser det bara ut som corpolingo utan innebörd

:D Jag håller med om att det både låter och ser illa ut när det uttrycks i vanlig svenska. Men om man arbetar inom t ex marknadsföring så använder inom branschen ett internationellt fikonspråk precis som i många andra branscher. Inte minst inom hifi. Några exempel från hifi-världen är just "hi-fi", "biwiring", "compliance (som försvenskas till "komplians" - ett ord som inte finns i svenskan), "Output", "Input" osv. 

Produktchefer heter allt oftare numer "category managers". Lanseringsplan används faktiskt rätt ofta och det är förmodligen för att det är det begrepp som används gentemot butiker. Min som arbetar inom Saab-koncernen och där är vart och vartannat ord på "utrikiska".

Sedan finns det importerade ord som försvenskats och skrivits in i SAOL (Svenska akademins ordlista). Ett av de senare exemplen är "mejl" men folk envisas med att skriva "mail" som inte ens betyder e-post på engelska. Säger och skriver man "mail" i USA så avses brev som man lägger i postlådan.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Bebop said:

Produktchefer heter allt oftare numer "category managers".

Intressant! Jag har faktiskt aldrig hört det. Inom IT som jag pysslat med i många herrans år så vimlar det av Product Managers och Product Directors. Inom vilka branscher har du stött på category manager?

Link to comment
Share on other sites

På Tarkett har man döpt om alla produktchefer som ansvarar för nya produkter och lansering av dessa, alltså fd produktchefer som var knutna till fabriken och "ägare" av produkten. På huvudkontoret i Paris där det tas fram centrala budskap kallas de fortfarande product managers eller brand managers men de äger ingen produktkategori, s a s. De är mer knutna till image creation och brand awareness. Min son jobbar som sagt inom Saab-koncernen och hans titel idag är SR Category Manager, vilket innebär att hans ansvar ligger inom en del av en helhet som har varsin category manager. Gjorde en liten sökning och begreppet Category smygs tydligen in även andra titlar numer.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, shifts said:

Hoppas ni ursäktar mitt eget språkbruk, men att mixa termer som branding, consumer electronics, product managing/marketing tillsammans med svenska är bara... ridå. Använd svenska termer så låter det inte lika löjeväckande. Just nu ser det bara ut som corpolingo utan innebörd - närapå floskler.

 Haha kan förstå det. Blandar tyvärr en del och är inte särskilt konsekvent. Men dessa begrepp är så vanliga inom branschen som någon annan skrev. Vissa har inte ens klockrena svenska översättningar, bland annat branding eller corporate branding. Och det är mer regel än undantag att titlar är på engelska, även på företag med begränsad internationalisering. Har dock jobbat med product mgmt/marketing med enbart engelska som arbetsspråk och även pluggat (marknadsföring) på engelska så det känns lite krystat för mig när jag använder svenska begrepp i dessa fall. Men som sagt, är inte särskilt konsekvent utan använder oftast ordet som jag tänker på först. Det viktiga är att vi förstår varandra, kan jag tycka :)

Edited by nimdao
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Taxmannen said:

Jag gissar att Dynaudio inte har något med detta och att utvärderingen antagligen skulle kunnat handla om vilket brand som helst.  @nimdao

Exakt, det är bara ett case. Dock har företaget relativt nyligen förvärvat Dynaudio, så det finns en koppling (nu är det rätt lätt att googla sig till vilket företag det är?). Dock är tjänsten inte hos Dynaudio utan för ett företag i telecom. Så det är lite random att jag fick en bransch jag inte kan något om, men kanske också det som är tanken, att testa på problemlösningsförmågan i okänd terräng. 

 Jag finner väldigt knepigt att komma med förslag med tanke på att Dynaudio har så pass brett portfolio, i extremt varierande prisklasser och kundsegment. Att ge generella rekommendationer (vilket söktes efter) baserat på en konkurrensanalys, om vad Dynaudio bör utveckla och satsa mer på känns därför väldigt svårt. Att samtidigt analysera varje kategori för sig är väldigt maffigt för en uppgift som ska avklaras på några dagar. Vanligtvis brukar man få en typ av produkt eller kategori att fokusera på.

Imorgon bör jag få svar från företaget och förhoppningsvis en tydligare riktlinje. Sen har jag 24h på att kötta uppgiften?

Tack för alla svar än så länge och fortsätt att komma med feedback och åsikter. Uppskattar det enormt!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nimdao said:

Jag finner väldigt knepigt att komma med förslag med tanke på att Dynaudio har så pass brett portfolio, i extremt varierande prisklasser och kundsegment.

Du kan ju vända på det... Dynaudios marknadsposering visavi någon annan, t ex B&W eller Focal som båda har ett brett spektra av målgrupper och har mer gemensamt med Dynaudio än t ex Wilson och Verity Audio. Eller varför inte Sonus faber som också är uppköpta för ca 5-6 år sedan som breddat sin portfölj betydligt sedan dess men har en annan approach med mer fokusering mot design, täta modellbyten men utan att direkt tumma på ljudet. Men de använder t ex lågprisländer för sina billigare modeller, utvecklar inte allt inhouse och har inte satsat på digitala lösningar. Samtidigt ingår de en koncern med mer traditionell hifi (McIntosh, Audio Research) medan Dynaudio köpts upp av företag som representerar mer den nya tekniken. Hur kan Dynaudio utnyttja detta och vad kan de förlora? Hur vill de bli uppfattade på marknaden och hur väl stämmer deras strategi för att nå dit och stödjer målen strategin och är den i linje med en uttalad vision? Det kan belysas med en analys av tillverkarna jag nämnde ovan.

Det är svårt att avgöra om sten är liten eller stor utan analys av omvärlden. I vilken riktning/riktningar går marknaden? Hur stor är den (om möjligt per segment)? Marknadsandel (egen/andras) distribution, priskänslighet, kommunikation/marknadesföring/promotion, innovationer och kompetens. Dvs Kottlers traditionella marknadsmix i de 4 P'na med tillägg av det 5:e "People", dvs kompetens. En matris med konkurrenter och en minianalys för varje "P" skulle kunna vara något. Denna kopplas även till överensstämmelsegrad om vart marknaden är på väg. Håll dig till Sverige. Det är knepigt nog.

Berätta också att högtalare har gått från en mer funktionell produkt till en heminredningsdetalj som avkrävs andra rekvisit än enbart förmedla ljud, t ex färg o form, möbelkvalitet och inredningsdetalj vilket påverkar beslutsfattandet då fler parametrar skall bedömmas av fler inför ett köp mot som var fallet förr. Det räcker inte med bra ljud och i en del familjer är det inte ens det primära. Det ger en input till P'na Produkt (vilket inkludera innovation och produktutveckling), Promotion (kommunikation (storybuilding), positionering, marknadsföring) och People (kompetens).

Försök inte täcka allt. Berätta om hur hela marknaden ser ut i korta drag och drilla sedan ner till det område du valt att kika på.

Undersök om det finns något branschorgan som kan ge dig lite bakgrundssiffror. Ett samtal till t ex Hifi & Musik kan ge dig något om hur de känner trenderna.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig tänkt på högtalare på det sättet som du beskriver, @Bebop.

Måste erkänna att det verkar stämma.

En faktor som jag tror är väldigt avgörande när det gäller highend är kontext.
Jag skulle aldrig hamnat där jag hamnat utan den kontext man som "konsument" hamnat i, alltså jämförelsen med B&W, Wilson, Focal, Sf, Verity osv, men även den "kultur" som omgärdar dessa produkter, dvs umgänge, tidningar, mässor och inte minst Euphonia Audioforum och liknande.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om språket tycker jag det finns alldeles utmärkta svenska ord som går att använda; I de flesta fall. Dynaudio, har jag ägt och äger högtalare av fabrikatet. Konkurrenter ser jag många, men Dynaudio tycker jag har anammat och utvecklat den digitala signalbehandlingen i sina aktiva högtalare väl. Genelec är en konkurrent och för mig som kör med aktiva högtalare och troligen kommer göra så i framtiden, ser jag utvecklingen med DSP som mycket spännande, där en högtalare kan så att sägas utvecklas med mjukvaran över tid. 

Formgivningen har de en del att jobba med, och de har en del nya idéer som verkar lovande. Jag tror att just formgivning i paritet med ljudkvalitet kommer att vara avgörande om en högtalartillverkare ska överleva i framtiden. De av oss som pysslat med Hi-fi (ursäkta svengelskan) :D länge har ju vuxit upp med extremt lådformade, kantiga skapelser. Nu ser jag mer mjuka, sinnliga former och det gillar jag. Visst kommer det finnas folk som gillar lådor, men många vill att högtalarna ska vara en vacker inredningsdetalj också. 

Ljudmässigt för mig, är det viktigt att högtalarna spelar musik på ett medryckande sätt, med driv, snabbhet i responsen och tar kontroll över musiken - om ni förstår vad jag menar. Kort sagt att jag kan få ståpäls på många typer av musik och inspelningar. 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver jag i perioder inte så mycket på forum pga av att jag till viss del är en del av branchen. Jag tycker det är kul men det kan vara svårt att hålla tungan rätt i munnen sas. Enklaste sättet att jämföra olika märken är att jämföra omsättning med de andra tillverkare på olika marknader men detta säger ju inte så mycket om vilken nivå som säljer mest mm. Dynaudio har EN klar styrka som jag ser det -Element-tillverkning! Själva motorn eller musklerna i en högtalare. De har verkligt bra koll på dessa. Det är ju en stor fördel att tillverka in house.

För mig är det en ärlig produkt som alltid levererat bra ljud, dock har jag aldrig köpt några, det var nära med ett par Contour 1.? För 20 år sedan. Dock är det inte en produkt som väcker köpbegär hos mig, kan inte riktigt förklara varför, för jag gillar dom framför andra liknande högtalare. De känns lite som hifi-världens Volvo, nu snackar jag om mina gamla förutfattade meningar om Volvo förr. Pålitligt säkert, traditionsbundet.....lite tråkigt, ursäkta mig. Sen är jag inte överförtjust i vissa överdesignade saker utan smak. Det finns dock exempel på superdesignade högtalare med smak " host"Sonus faber"host", snygga djärva former som tex Wilson. Det är svårt att sitta och namedroppa olika tillverkare för det finns såååå många. Rektangulära lådor finns ju överrepresenterade och de är lite trista tycker jag, det får dock ej bli Kina-design av det hela. Jag tror de flesta här hänger med mitt resonemang. 

Dynaudio-högtalarnas Volvo på ont o gott. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...