Jump to content

Dynaudio Contour S 3.4


AlfaGTV

Recommended Posts

Hej på er!

Skulle vilja höra vad ni har för tankar kring Dynaudio Contour S 3.4? "Radiohandlarn" har ett par till salu som väckt mitt intresse!

De skall i så fall drivas av en Karan för-/slutstegskombo och husera i ett rum med ca 4,3*5,6m golvyta och ca 3,3m till tak. De placeras av praktiska skäl ca 50cm ut (från bakändan) från vinylförvaringen. 

Idag är jag nöjd med ljudet från mina gamla trotjänare Yamaha NS-1000M som "pimpats" med stativ (ca 30cm) och granitblock á ca 30kg uppepå för att öka massa och minska kabinettljud. De spelar klart och fast men saknar en hel del "släpp" och givetvis en hel del andra egenskaper. De slutna kabinetten (?) ger dock en bra integration i rummet och jag kan till stor del ignorera en resonans på ca 37Hz som andra högtalare har exiterat ordentligt.

Råd o tips?rigg_bw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är som du kanske vet stor vän av Dynaudios högtalare så jag är naturligtvis färgad av det. Det innebär inte att jag förnekar andra märken.  Jag hyllar även Verity Audio, övre skiktet hos Focal, Avalon och Engelholm Audio (framför allt hans Eos som varit på hembesök). Sonus faber då? Jag har hört dem för lite...

Men jag bar valt att hålla mig till Dynaudio där jag klättrat 5 modeller inom ca 20 år. Jag har ett par bekanta som också har NS1000 som ju har legendarstatus. Det jag tror du kanske uppskattar hos Dynaudio är deras silkeslena diskant som jag tycker är bland de bästa i branschen. Det går spela högt med Dynaudio utan att de grötar ihop och de har fin ljudbild. Basen är troligen mer "gosig/varm" än hos Yamahan som jag minns som torr och snabb. Dynaudio tycker jag är duktiga med att få ett bra ljud över hela frekvensspektrat ùtan att något register skenar iväg åt ena eller andra hållet.  

Om du söker en "rockare" med supersläpp så är nog den nya Contourserien än bättre. Det bör du ju kunna jämföra i butiken. 

En del kritik har förekommit mot 3.4's upp-och-ner-vända design och att ljudbilden påverkas negativt av detta om man sitter för nära. Det är inget jag själv störts av. Till det pris de erbjuds är det i min mening ett klipp. Om de sedan passar dina ideal är en annan femma. Ofta vänjer man sig vid det ljud man har och allt för stora skillnader kan ibland upplevas som negativt. Med Dynaudio tror jag att du får vänja dig vid en annan standard som enligt mig ligger på ett högre plan men det är sanning man kan tvista om.

Dynaudio har rykte om sig att vara svårdrivna. Contour ligger i ett mellanläge. Yes, de behöver lite muskler för att spela ut men det är ju inte så svårt att hitta idag. En 100-wattare räcker långt. En fördel är att de har en snäll faskurva som sällan går under 3,5 ohm vilket de flesta förstärkare klarar, t o m rörförstärkare.

 

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för ditt svar Bebop! Jag tror också att det är en märkbar höjning av kvaliteten på återgivning med Contour men oroar mig i någon mån för att det kan bli problem med resonansen och även att jag uppfattar dem som något för "gosiga" eller kanske "släpiga". (basreflex...)

Marcus på PF har ju också ett par väldigt fina Dynaudio, ett par C2 Platinum, förvisso till 4ggr priset. Vad skiljer dessa åt ljudmässigt?

Jag tror inte att jag har någon brist på effekt med Karan KA S270 men det är inte ett slutsteg man väljer om man gillar skarpskuret och (över-)analytiskt ljud. 

Link to comment
Share on other sites

Även jag gillar Dynaudio och är inne på min tredje uppsättning enligt förväntad stege: från Focus till Contour till Confidence. Dock av Dynaudio stativhögtalare (detta då jag bor bor i flerbostadshus a la Stockholm).

Instämmer med Bebop vad gäller Dynaudio diskant och varma ljudbild. Det man kan tillägga är att jag upplever Dynaudios högtalare mer accepterande av breda musikbibliotek än många andra. Innebär att man kan spela det mesta med stor behållning. Och desto högre serie och nivå inom respektive serie (läs prisklass) desto mer kontroll, detaljingsgrad och rymd. Sammantaget: min uppfattning är att Dynaudio ger mycket högtalare (och glädje) för pengarna.

För närvarande har jag C1 Signature som drivs av en rörförstärkare (Octave V70SE) å 70w. Detta utan några som helst problem. Tvärtom - en suverän kombo!

Nya Contourserien är bra men Confidence ger dig mer (även för rock!). C2 är en suverän högtalare så varför inte boka en provlyssningssession? Du lär inte bli besviken. Har du möjlighet kan så varför inte jämföra med Focals modeller i motsvarande prisklass.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Marcus på PF har ju också ett par väldigt fina Dynaudio, ett par C2 Platinum, förvisso till 4ggr priset. Vad skiljer dessa åt

Med C2 blir det något helt annat. Du får ett fastare grepp om ljudet och ljudbilden blir mycket större. Ljudet upplevs också som betydligt mer dynamiskt. När crescendot kommer så finns det inga hinder s a s. Basarna ser inte mycket ut för världen men de går djupt om det finns i musiken. Jag upplevde också basen som renare och mindre toppad i mellanbasen gentemot Contour. Låter renare och mindre färgat. 

Den ena diskanten går från 3-8 kHz och den andra från 3 till >20kHz där den en har en fördröjning på någon microsekund för att inte slå ut varandra. Det tillsammans med baffeln ger en ljudbild som en liggande elips vilket ärben del av den större ljudbilden. Dessutom minskar risken/effekten av golv/takreflexer vilket gör den relativt lättplacerad. Dess smala front gör den också lättplacerad. Höjden är därvidlag ett mindre problem. Min frus favorit möbleringsmässigt.

Platinummodellen (jag hade den "vanliga") har dessutom uppgraderade delningsfilter och internkablage. Exakt vad det bidrar med vet jag inte men de lär blivit än mer dynamiska (och snyggare tycker jag).

Om vi pratar om power så är C2'orna väldigt beroende av en kraftfull förstärkare (som du redan har) för att ge fullt släpp. Där är C4:an betydligt snällare. Båda dessa har mycket gemensamt i sitt ljud.

4 gånger mer pengar har respekt men det är också helt andra högtalare. Du får följa den gamla visdomen "pengar är inget problem, det kommer ju nya hela tiden..."  (för den som har en inkomst).?

Link to comment
Share on other sites

Även jag har haft Dynaudio S3.4 innan jag spårade in på Sonus faber. Jag var generellt nöjd med dessa högtalare som jag tyckte spelade rent och med bra upplösning. Diskanten upplevde jag som mjuk och som Bebop skriver aldrig jobbig. Basen tyckte jag var relativt torr och gick lågt i frekvens, dock utan att ge speciellt mycket output. 

Anledningen till varför jag gick från denna högtalare var att de i mitt tycke var lite olinjärt trögdrivna (i brist på bra formulering). De kom igång bra när man höjde volymen rejält men innan dess upplevde jag dem som lite tama och de spelade inte ut som jag riktigt önskade. Allt lät bra men lite snällt och opersonligt på låga volymer. 

Jag drev mina med McIntosh MC302 så jag tror inte effekten var för låg men helt klart är att S3.4 mår bra av lite muskler. Dock kanske matchningen med just detta slutsteg var optimalt. Det är ju lite upp till var och en vad man är ute efter.

Men för att summera tycker jag det är en trevlig högtalare som står sig bra i prisklassen, särskilt när man kan köpa dem begagnade.

Azur

Link to comment
Share on other sites

Mycket tack för era tankar och erfarenheter! Det verkar ju onekligen vara ett "vettigt" köp oavsett och konstigare saker har väl sålts vidare om det inte skulle falla på läppen. Tror jag kontaktar Anders så får vi se vad som händer!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

konstigare saker har väl sålts vidare

Definitivt, även inom en 10-årsperiod.

De modeller jag hört mest är Confidence, Evidence och några Contour, och de spelar fantastiskt bra om de får ordentligt med slutsteg. Man kan argumentera om att "det räcker med...", "impedanskurvan..." bla bla bla osv. Men min uppfattning är att de måste få ordentlig krafttillförsel om de ska låta luftigt, dynamiskt och oansträngt. Då kommer de till sin rätt och jag vågar påstå oöverträffade. De gånger som Dynaudio inte låter suveränt beror det sannolikt på förstärkeriet.
 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, calle_jr said:

Definitivt, även inom en 10-årsperiod.

De modeller jag hört mest är Confidence, Evidence och några Contour, och de spelar fantastiskt bra om de får ordentligt med slutsteg. Man kan argumentera om att "det räcker med...", "impedanskurvan..." bla bla bla osv. Men min uppfattning är att de måste få ordentlig krafttillförsel om de ska låta luftigt, dynamiskt och oansträngt. Då kommer de till sin rätt och jag vågar påstå oöverträffade. De gånger som Dynaudio inte låter suveränt beror det sannolikt på förstärkeriet.
 

calle_jr slår huvudet på spiken här. Jag äger själv föregångaren till de du nämner, @AlfaGTV - Contour 3.3. Härlig spelglädje och de kunde verkligen spela hur högt som helst! Förstärkare var a och o däremot, de lät snabbt "tråkigt" när inte strömmen flödade rejält..  Med lite klassisk Krell-dynamit i baken däremot, då släppte det så det stod härliga till. :) Jag hade väldigt skoj med mina Dynaudios (har dem kvar!), och saknar Krell-burkarna faktiskt.. Det gör inte mina grannar dock.

Edited by osgorth
Link to comment
Share on other sites

Några andra tips! :)

 

Bild på Sonus Faber Amati Anniversario som var den minsta golvaren i samma serie som jag körde med även om jag körde med stativaren bland annat. Dock ej mina första Sonus Faber. Innan dess var jag ägare till ett par Cremona M bland mycket annat :)

Bilden visar Anniversario i Red Violin Highgloss. 

Den här modellen borde du kunna hitta för runt 50-90k?? idag beroende på skick

.

Bildresultat för sonus faber amati anniversario

Annars finns ju alltid gamla Cremona golvaren som har funnits på begagnat marknaden tidigare för runt 30k. Mina var dock den senare som hette M på slutet. M=Modificato.

Här en bild på Cremona M i äkta Lönn.

Bildresultat för sonus faber cremona m

Cremona och Cremona M ska tydligen bara finnas i totalt 15 par i Sverige enligt Ludwig på Audionord (en av dåvarande distributören), har själv kollat detta så man brukar ha en väldans tur när dom dyker upp på begagnatmarknaden kan man säga. Men väl värt väntan som jag ser det. 

 

Mvh

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...