Adagio Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 En länk till en intervju jag snubblade över. Så många tillverkare som slår sig för bröstet och hävdar så definitiva sanningar, Franc har en ytterst trevlig inställning tycker jag. http://www.monoandstereo.com/2011/12/exclusive-interview-with-franc-kuzma.html JWE and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 Flera intressanta uttalanden. Quote I had a glimpse of what is possible when we try a very heavy platter (50kg) with no bearing friction and without any drive at all. Quote It is even possible to hear more from an LP than from a tape. Who knows what signal is on a tape which goes into lathe and does not come to us via tape playback? Quote In practise High end is an individual approach to good sound and that is not for mass production. Adagio 1 Quote
Adagio Posted July 1, 2017 Author Posted July 1, 2017 Jag gillar verkligen hans åsikt att principen inte spelar någon roll, utan att det är genomförandet av densamma som avgör resultatet. Quote
Bebop Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 2 hours ago, calle_jr said: It is even possible to hear more from an LP than from a tape. Who knows what signal is on a tape which goes into lathe and does not come to us via tape playback? Hmmm, hur kom det på skivan då? Via tape, tonhuvud... Quote
JWE Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 Intressant att se hans syn på Hifi idag och hans egna designer. Har sneglat på en Stabi S som nästa skivspelare och det kan mycket väl bli så. Quote
Taxmannen Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 Intressant läsning - han verkar stå stadigt med båda fötterna på jorden! Quote
calm Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 Intressant läsning! Hans syn på ljudreproduktion i det stora hela och vinyl i synnerhet, vittnar om en sund och balanserad uppfattning. Verkar som han tycker teknik och lyssning verkar gå hand i hand sett ur hans perspektiv som konstruktör. Gillar hans produkter och det ljud som alstras i dem. Intressant också hans synpunkt rörande magnetism och vinyl och avmagnetisering av LP, kan jag tycka. Hade ett tag tankar på att ändra lager på min Clearaudio till magnetlager, men blev avrådd. Han föredrar luftlagring uppenbarligen. Calm Quote
calle_jr Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 9 hours ago, Bebop said: Hmmm, hur kom det på skivan då? Ja, han menar uppenbarligen att uppspelningskedjan via LP kan göras bättre än via band. Spontant svårt att tänka sig. Quote
Taxmannen Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 1 hour ago, calle_jr said: Ja, han menar uppenbarligen att uppspelningskedjan via LP kan göras bättre än via band. Spontant svårt att tänka sig. Direktgraverat? Quote
calle_jr Posted July 2, 2017 Posted July 2, 2017 5 hours ago, Taxmannen said: Direktgraverat? Ja, det kanske var det han syftade på men då är det ett lite lustigt uttalande eftersom man i princip övergav analoga band för 30 år sedan. Jag tolkar det som att han anser LP från band kan göras bättre än band. Quote
shaft Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 Ang problem med bandinspelning så tror jag han menar att de analoga bandspelarna inte fångar allt välljud som kommer till inspelningshuvudet. Skulle man ha direktgraverat så kunde det evt. låta bättre dvs bandspelarna sätter begränsningen. Han nämner ju också att det inte sker någon utveckling med analoga bandinspelningar. Att LP från (master) band skulle låta bättre än (master)band tycker jag inte är en logisk tanke... Quote
Bebop Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 1 hour ago, shaft said: Han nämner ju också att det inte sker någon utveckling med analoga bandinspelningar. Håller inte med. Det utvecklas både band och elektronik till proffsmarknaden. Det finns t ex bättre och uppgraderade utgångssteg att köpa. @eliot vet en del om detta. Det kommer t o m nya bandare. Läste om tyska Ballfinger som snart kommer ut på marknaden till ett ca-pris på 30,000 €. Elektroniken utvecklas av danska Gamut. Om de tagit utvecklingen framåt återstår att se. På den professionella inspelningssidan är det inte riktigt över ännu för de analoga maskinerna men det mesta idag är digitala upptagningar förstås. Quote
shaft Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 Just now, Bebop said: Håller inte med. Det utvecklas både band och elektronik till proffsmarknaden. Det finns t ex bättre och uppgraderade utgångssteg att köpa. @eliot vet en del om detta. Det kommer t o m nya bandare. Läste om tyska Ballfinger som snart kommer ut på marknaden till ett ca-pris på 30,000 €. Elektroniken utvecklas av danska Gamut. Om de tagit utvecklingen framåt återstår att se. På den professionella inspelningssidan är det inte riktigt över ännu för de analoga maskinerna men det mesta idag är digitala upptagningar förstås. Intressant - notera gärna att det var Franc Kuzmas åsikt som jag återgav ;-) Men det är en intressant tanke att t.ex äldre inspelningar kunde blivit bättre. Men är det inte så att inspelnings- vs uppspelninghuvud på bandarna kan vara olika bra? Har för mig att jag för länge sedan läst något om att uppspelningskvaliteten blivit bättre och kunnat återspela det som faktiskt var inspelat? Annars är ju hifi och även inspelningar ofta en kedja som för att det skall låta fint i slutändan så måste man ha använt bra grejor i hela kedjan sas. Bra studio med akustik, bra mickar mixerbord etc. Quote
eliot Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 Jag diskuterade för många år sedan kvalitén på ADC, Analog Digital omvandlare, som används vid inspelning och DAC, Digital Analog omvandlare som används vid uppspelning och det är uppenbart att DAC:ar är bättre. Allt handlar om efterfrågan! Det behövs inte många ADC för att täcka inspelningsindustrins behov medan vi konsumenter köper många, många fler och därför satsar företagen mer på bra DAC:ar och som vi vet finns det konsumenter som betalar nästan vad som helst. Därför kan mycket väl avspelningskedjan vara bättre än inspelningskedjan! - Det har funnits riktigt bra rullbandspelare som har varit kraftigt modifierade av Mark Levinson, Tim deParavicini m.fl. och flera av dessa används fortfarande och flera privatpersoner på Whatsbestforum eller Audionirvana har lyckats få tag på dessa! UffeZ 1 Quote
eliot Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 Mastertapesoundlab gör förbättrade utgångskort till Studer: http://www.mastertapesoundlab.com/MasterTapeSoundLab/Products_and_Services.html UffeZ 1 Quote
New Order Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 38 minutes ago, eliot said: Mastertapesoundlab gör förbättrade utgångskort till Studer: http://www.mastertapesoundlab.com/MasterTapeSoundLab/Products_and_Services.html Planerar herrn någon mer reseberättelse @eliot? Quote
eliot Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 Jag tror inte att jag har tid till det - jag har fotograferat varje år men inte haft tid att publicera ? Quote
Bebop Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 2 hours ago, shaft said: notera gärna att det var Franc Kuzmas åsikt som jag återgav Jo, det noterades... Quote
calle_jr Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 Artikeln är sex år gammal, och det ser lite annorlunda ut idag. Speciellt vad gäller rullband, men även tex att han sedan dess lanserat Stabi M Quote
New Order Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 3 hours ago, eliot said: Jag tror inte att jag har tid till det - jag har fotograferat varje år men inte haft tid att publicera ? Jag hoppas att du får tid någon gång. Ser fram emot det! LasseJ 1 Quote
Adagio Posted July 3, 2017 Author Posted July 3, 2017 19 minutes ago, calle_jr said: Artikeln är sex år gammal, och det ser lite annorlunda ut idag. Speciellt vad gäller rullband, men även tex att han sedan dess lanserat Stabi M Förvisso sex år sedan men jag tror inte att hans tankar ändrats radikalt. Jag gillar hans stil, mycket diplomatiska svar. M har lanserats men den hade han nog i tankarna redan då. Det nya PU modellerna nämns men han går verkligen inte in på detaljer. Varje modell följer en tanke och en princip, så fullföljer han den utan att kompromissa mot målet, priset blir det det blir, det verkar också så att han har en idé om ett målpris men att att han inte väljer en billigare lösning för att nå ett visst pris utan snarare är trogen designen i varje del. Quote
calle_jr Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 Ja, men jag tror faktiskt inte att han skulle uttala sig likadant om rullbandspelare idag. Absoluta merparten av de som lyssnat på band när intervjun gjordes hade referensen 4-spårs 7½ ips köpeband. Det är inget fel på dem, men det är en uppenbar skillnad mot de masterbandkopior som man ser på bredare front idag. Det skulle definitivt Kuzma också hålla med om. 2011 fanns Stabi M som prototyp, men eftersom den inte fanns i hans sortiment ville han såklart inte ta upp den. 57 minutes ago, Adagio said: Varje modell följer en tanke och en princip Det stämmer helt, och är ingen romantisk förklaring. Min bedömning är att han gör det han tycker är kul och intressant snarare än vad som skulle bli bäst i ett marknadssegment. Adagio 1 Quote
Bebop Posted July 4, 2017 Posted July 4, 2017 13 hours ago, Adagio said: Varje modell följer en tanke och en princip, så fullföljer han den utan att kompromissa mot målet, priset blir det det blir, det verkar också så att han har en idé om ett målpris men att att han inte väljer en billigare lösning för att nå ett visst pris utan snarare är trogen designen i varje del. Utan på något sätt ringakta Kuzma så tror jag att det är en hel drös av hifi-entreprenörer som drivs/drevs av samma passion. Quote
Adagio Posted July 4, 2017 Author Posted July 4, 2017 Säkert. Men många tillverkare av tex skivspelare, har samma tänk/filosofi rakt igenom modellerna. Ofta bygger de pp samma konstruktion vilken förfinas/kompliceras i olika grad och blir olika modeller med olika prissättning. Inget fel i det heller. Det känns mer som att herr Kuzma börjar med ett blankt blad varje gång för att inte fastna i gamla hjulspår. Jag kan ju missta mig så klart. Men istället för att göra sex olika gimbaler gör han en som han finner tillräckligt bra. Denna kan iof fås i div längder mm. Istället för att försöka uppfinna hjulet igen kastar han sig på nästa typ av konstruktion som inte liknar föregående alls, osv Likadant med skivspelarverken, olika former/principer. Jag gillar det iaf. Quote
Recommended Posts