Jump to content

Recommended Posts

Inspirerad av bla Calle Jr mdfl som nyligen bytt PU. Kom chansen att köra/testa en.......annan!

Bakgrund: jag har haft min Benz LP i snart 10 år, den har varit på renovering på Benz-fabriken två ggr. Jag har mao varit väldigt nöjd och inte känt behov av byte. Men nu har ju rapporter om förbättringar duggat tätt och som sagt tillfället presenterade sig. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Montering är smått genialisk. 

Tanken är att PUn ska monteras med skyddet på, skyddet är tillverkat i massivt gods av aluminium med insexskruvar.

IMG_1628.jpg

man "parkerar" bar puppa med skydd så att markeringarna på skyddet överensstämmer med proteaktorn.

IMG_1630.jpg

Man har nu grovinställt PUn, det krävdes faktiskt ingen justerng i efterhand och VTA stämde med LPn.

 

Link to comment
Share on other sites

En riktig pansarvagn :mm: Det verkar ju vara en väldigt smidig lösning för grovinställningen - klart tilltalande!

Är det inte en stor risk att nålskyddet inte kommer att användas "till vardags" om det skall monteras med skruvar varje gång, eller tänker jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Du tänker helt rätt! Min tanke precis. "Vad synd att den inte sitter i ett spår" så man kunde montera den lite lagom löst, men se de går inte. Kanske tänker man/Franc att risken är större att man "monterar" den lite fel och förstör nål/cantaliver?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Adagio said:

Montering är smått genialisk. 

Tanken är att PUn ska monteras med skyddet på, skyddet är tillverkat i massivt gods av aluminium med insexskruvar.

IMG_1628.jpg

 

Gillar formen. Den tar för sig kan man säga. Mycket ingenjörsmässig utan krusiduller. Den ser verkligen ut att låta bra :41:

Skruvarna på taket hade jag gärna sluppit men de är praktiska förstår jag.

Grattis till en snygg puppa.

Link to comment
Share on other sites

Coolt Adagio!

Skitbra lösning med mallen. Man får ju snabbt koll på både vta, hta, azimut och zenit med den lilla vaggan.
Även om varje pickup är lite unik och har toleranser, så blir ju denna mall minst lika bra som andra schabloner.
 

10 hours ago, Adagio said:

den har varit på renovering på Benz-fabriken två ggr

Funkar det som vanligt numera? Hur är det med Benz nuförtiden?

Link to comment
Share on other sites

Japp, spännande var ordet. PUn i sig är helt ny och oinspelad, ändå var det en remarkabel skillnad, känns orättvist att recensera den redan nu men eftersom det är orättvist mot LPn kan jag redan avslöja att i mina öron, med mina leksaker skulle jag direkt kunna kasta ut LPn från balkongen..... men så dramatisk är jag inte. 

En liten teaser dock. Jag hörde under midsommarhelgen CAR-50 vs Benz LP och en enl egen utsago totalt tondöv kompis, vilket inte alls är sant, undrade han van som lade en filt över högtalarna när vi gick över från CAR-50. Själv tappade jag också viss del av intresset när vi litade på Benzem.

men vi suger lite på CAR-30 i mitt sammanhang.......

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, UffeZ said:

Gillar formen. Den tar för sig kan man säga. Mycket ingenjörsmässig utan krusiduller. Den ser verkligen ut att låta bra :41:

Skruvarna på taket hade jag gärna sluppit men de är praktiska förstår jag.

Grattis till en snygg puppa.

Än är den inte min, även om det mest är en transaktionsdetalj för jag kan inte gå tillbaka tror jag.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calle_jr said:

Coolt Adagio!

Skitbra lösning med mallen. Man får ju snabbt koll på både vta, hta, azimut och zenit med den lilla vaggan.
Även om varje pickup är lite unik och har toleranser, så blir ju denna mall minst lika bra som andra schabloner.
 

Funkar det som vanligt numera? Hur är det med Benz nuförtiden?

Nej nu för tiden är det stopp, blir att skicka till van den hul i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Hm, har nu lyssnat på lite olika skivor och visst CAR-30 har bara spelat ca 5 timmar så det kommer hända en hel del. 

Man kan nog säga att LPn spelar lite mer drömskt, förföriskt. Till viss musik är den i jämförelse nästan suggestiv. CAR-30 är så ren i ljudet, den har extrem pondus, driv och exakthet. Som att jämföra KT-88 med EL34 skulle man kunna säga.

Paradgrenen är nog att spåra, här finns inga tendenser till spårningsfel i form av tendens till dist, visst lastar jag med 2,0g i VTF men den har endå massor av detaljer och luft. LPn var jag tvungen att köra på max 1,8g annars blev den för dämpad. 

Jag upplever att CAR-30 har massor av muskler och helt plötsligt har mitt sug efter horn försvunnit, mina maggisar spelar otroligt dynamiskt, instrument som piano har en full, äkta klang som jag verkligen uppskattar. 

Orkesterverk når sin fulla storlek och pondus på ett sätt jag aldrig tyckt att kombinationen Maggies och Benz LP riktigt förmått. Jag spelade en gammal inspelning av Carmina Burana på DG med Eugen Jochum och Schönberger Sängerknben. Jag svär, Dietrich Fischer-Dieskau stod och sjöng i vardagsrummet. In Taberna skrämde slag på mig! Att jämföra med LP som förflyttar en till bakre raden och ger en varm mysig, behaglig återgivning som inte överraskar, bara förför. Med CAR-30 har man fått en dos revaxör och sittplats längst fram. Otroligt nykter och alert återgivning, samtidigt med full dynamik. 

Yello Toy spelar betydligt mer nyanserat och dynamiskt, på ont o gott. Bastonerna blandar aldrig ihop sig med Dieter Meiers röst, inte ens i de lägsta partierna. Det blir väldigt mycket detaljer, ljudet är ljusare, exaktare. LPn var enklare och mycket rolig att lyssna till här men dettta är RAW POWER!

Nästa skiva blir en vit OPUS 3 med Bert Deivers och Eric Bibb, här måste jag nog säga att magin hos LPn vinner. Inspelningen är så bra i sig att det helt enkelt låter mer live med LPn. Å andra sidan är CAR-30 ännu renare och bjuder på fler detaljer och luft. Om 100-200 timmar kanske saken är annorlunda.

Neil Young Harvest har under något år agerat måttstock, här går medaljen helt klart till CAR-30. Youngs röst blir ren, klar och får precis lagom kropp, orkester och piano låter lite småskalig med LP men med CAR får allt rätt proportioner, bombastiskt.

sen har jag ett gäng skivor jag trott ha varit så slitna att de varit skadade, med CAR spårar det perfekt, inga tendenser till dist.

Saxofon får en riktigt realistisk ton med kropp och fyllighet utan att blöda ut. Bravo!

Gitarrer återges på ett sätt som gör det mycket lätt att höra om det är nylonsträngar eller stål, mycket luft kring instrumentet.

 

Link to comment
Share on other sites

Vilket "pansarvagnsbygge" och smart lösning för injustering. Det är kul när man testar något och får uppleva en sådan förbättring som du beskriver.

Nu behövs väl inte det planerade bytet av högtalare längre?

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, LasseJ said:

Vilket "pansarvagnsbygge" och smart lösning för injustering. Det är kul när man testar något och får uppleva en sådan förbättring som du beskriver.

Nu behövs väl inte det planerade bytet av högtalare längre?

mvh
Lasse

Nej, som tur är kom jag till viss insikt, det är dock lockande med horn men jag tror att jag kommer kräva samma konstruktionsprincip i alla register för att bli helt nöjd. Man är mycket bortskämd med Maggies. Jag testar en liten tweak som det finns anledning att återkomma till senare, he, he. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Nej, som tur är kom jag till viss insikt, det är dock lockande med horn men jag tror att jag kommer kräva samma konstruktionsprincip i alla register för att bli helt nöjd. Man är mycket bortskämd med Maggies. Jag testar en liten tweak som det finns anledning att återkomma till senare, he, he. 

Ok, blir intressant att följa. Både vad som händer med PU:n efter lite mer inkörning samt ditt tweak. Nackdelen med att läsa så här positiva rapporter som din och Calles om Lyran är att man själv blir sugen på att testa något annat. Jag kör också med Benz och är supernöjd men det kan ju alltid bli ännu bättre och som du skrev om ett nyköp; det är bara en "transaktionsdetalj". Skön inställning:thumbsup:. Hade en gammal barndomskamrat på besök i midsommarhelgen och han fick provlyssna min anläggning men han tyckte att jag är fullständig galen som har lagt ut så mycket pengar på en "stereoanläggning". För mig är det en investering i livskvalitet och det gäller nog många här på forumet. Tur att vi är olika vi människor och tur att man har en förstående bättre hälft. Det underlättar:).

Följer med intresse dina rapporter.

mvh
Lasse 

Edited by LasseJ
Snavfel
Link to comment
Share on other sites

Intressant lösning med nålskydd som hjälp vid injusteringen måste jag säga!:thumbsup: Kuzma gillar jag för de tekniska lösningarna som alltid verkar väl genomtänkta och innovativa. Skall bli spännande att höra dina lyssningsintryck och skillnaden mellan den nya och den gamla pickupen. Intressant att testa olika pickuper mot varandra. Det är skillnad kan jag skriva under på efter egna tester och erfarenheter som jag kanske får anledning att återkomma till.

Grattis!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja, principen "source first" är väl aldrig så tydlig som med PU.

Min PU-resa iofs med två olika spelare har varit.

AT-35e -billig allround rocker som följde med min första spelare.

Benz MC Gold-haksläpp och insikt i hur stor betydelse PU hade för vinylavspelning och vad en MC gör som en billig MM inte gör.

Benz ACE L-nästa nivå med medföljande haksläpp. Insåg hur hämmad Gold var och att det fanns myriader av detaljer nere i spåren högupplöst rocker!

Benz LP- Ohh!+obligatoriskt haksläpp? Allt finns där, plus magi, nu börjar det bli på riktigt.

CAR-30- som LP, fast med muskler och järngrepp. 

Benz LP är magikern och CAR-30 den ädla riddaren, Merlin och Lancelot, frågan är var är King Arthur? Kanske CAR-60?

Här på forumet är det många som gillar Lyra, med all rätt förmodar jag, jag har lyssnat på dem men inte jämfört med andra. Jag tror när jag läser mellan raderna att Kuzmas ton ligger mellan Benz och Lyra, en nyans mörkare än Lyra men samtidigt en nyans ljusare än Benz. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LasseJ said:

Ok, blir intressant att följa. Både vad som händer med PU:n efter lite mer inkörning samt ditt tweak. Nackdelen med att läsa så här positiva rapporter som din och Calles om Lyran är att man själv blir sugen på att testa något annat. Jag kör också med Benz och är supernöjd men det kan ju alltid bli ännu bättre och som du skrev om ett nyköp; det är bara en "transaktionsdetalj". Skön inställning:thumbsup:. Hade en gammal barndomskamrat på besök i midsommarhelgen och han fick provlyssna min anläggning men han tyckte att jag är fullständig galen som har lagt ut så mycket pengar på en "stereoanläggning". För mig är det en investering i livskvalitet och det gäller nog många här på forumet. Tur att vi är olika vi människor och tur att man har en förstående bättre hälft. Det underlättar:).

Följer med intresse dina rapporter.

mvh
Lasse 

Ja, jag vet precis vad du menar. Det är inte säkert att ett byte av tex PU alltid blir bättre, det beror till stor del på övrig utrustning, men visst blir man sugen när man läser om andras glada upplevelser. Jag kommer givetvis ha kvar min LP också, kanske kommer den få en ny nål i framtiden.

Jag kikade på 4point och blev väldigt sugen. Dennhar just kommit (under hösten) som 9 tummare utan VTA-torn, vilket reducerar priset till en human nivå, ca 35-39 kkr om rapporterna stämmer. Den har ju egenskapen att snabbt kunna byta PU via bajonettfäste!?. Ni förstår sambandet? 

Link to comment
Share on other sites

Efter att ja handhavt 4-point blir man inte så lite sugen........

men det är en helt annan sak. 

Det där med hur polletterna ska fördelas och distribueras är väldigt olika från person till person och givetvis från familj till familj. 

Vissa lägger med glädje 20kkr  på en veckas all inklusive på semestern, några har sin båt som får kosta i princip hur mycket som helst. Klart jag vill de där sakerna också men det handlar om prioritet, ytterligare finns de som har sommarstuga för 500kkr-1milj kr som de använder några veckor om året.  En del har tyvärr inget?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Det där med hur polletterna ska fördelas och distribueras är väldigt olika från person till person och givetvis från familj till familj. 

Vissa lägger med glädje 20kkr  på en veckas all inklusive på semestern, några har sin båt som får kosta i princip hur mycket som helst. Klart jag vill de där sakerna också men det handlar om prioritet, ytterligare finns de som har sommarstuga för 500kkr-1milj kr som de använder några veckor om året.  En del har tyvärr inget?

Hifi är ju en hobby för de flesta här! Klart man ska investera i det som intresserar en.

Sen går det alltid att räkna på underhållningsvärdet i tid delat på kostnaden.  

Nu när jag skriver detta har jag för mig att jag läst om detta tidigare här när någon (n.o?) undrade varför det är accepterat att byta in en ny skoter varje säsong för 60kkr när de kör en vecka runt påsken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...