Jump to content

Raspberry Pi i hifi-system


vita

Recommended Posts

Raspberry Pi är enkortsdatorn som förändrat hur vi tänker kring kostnaden för en dator, mediaspelare, robotar, mm, och som fått många att tro på små enkla men kraftfulla lösningar där det är din egen fantasi (och förmåga) som sätter stopp för vad som är möjligt. Några centrala frågor för det här forumet är om och hur man kan använda hallonpajen i ett hifi-system och hur bra den är för detta ändamål? Detta är intressant med tanke på att allt fler nyttjar digitala källor som Spotify och Tidal samt att utbudet på apparater som kan användas för att strömma digitala filer och strömningstjänster ökat markant under de senaste åren. Dessutom är Raspberry Pi ett väldigt kostnadseffektivt alternativ.

 

Avsikten med denna tråd är få till en samlad diskussion om hallonpajens möjligheter och kvaliteter i hifi-system. För att ge liv till diskussionen är det lämpligt att inleda med en kort introduktion till Raspberry Pi, hur man kan använda denna tämligen enkla men kraftfulla enkortsdator samt diskutera dess kvaliteter i ljudsammanhang och hur de kan förbättras med små enkla medel. För sakligheten skull kan väl nämnas att frågan om Raspberry Pi är inte ny på forumet utan har tidigare uppmärksammats i andra trådar, se t ex : http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/10265-raspberry-pi/#comment-162969

 

Raspberry Pi är en enkortsdator ungefär lika stor som ett bankkort. Kapaciteten i den (för närvarande) mest kraftfulla modellen (Pi 3 Modell B) är 1GB RAM och en fyrkärnig 64-bitars 1,2 GHz ARMv8 Cortex-A53 processor med inbyggd WiFi och Bluetooth. Kapaciteten är (mer än) tillräcklig för att lyssna på musik i högupplösta format men även för att strömma högupplösta filmer, osv... Hallonpajen saknar hårddisk och har inget inbyggt minne för operativsystem. Istället används en vanligt (mikro)SD-kort. Det går utmärkt att använda ett SD-kort från annan enhet, t ex digitalkamera. Det finns inte ett enskilt operativt system till Raspberry Pi utan många olika som alla har sina kvaliteter. Linux är den huvudsakliga kärnan i dessa distributioner. Det går bra att använda en vanlig mobilladdare (5V) som strömkälla. En Raspberry Pi 3 kostar knappt 400kr (juni 2017) och kan köpas i de flesta elektronikbutiker.

 

Pi 3 Modell B

Pi_3_Modell_B.jpg

 

För sin storlek har Raspberry Pi rikligt med in/utgångar. Däribland Ethernet, 4xUSB (2.0), HDMI och en 3.5mm analog audio-videoutgång. I standardutförande, med en vanlig mobilladdare som strömkälla och 3.5mm ljudkabel till förstärkaren, är ljudkvaliteten inte särskilt imponerande. Samtidigt är funktionaliteten väldigt bra och med skräddarsydda operativsystem för musik som t ex Volumio (kostnadsfritt) och MoOde Audio ($10) är det ett rent nöje att strömma musik från t ex Spotify, lyssna på webbradio och spela digitala musik filer från extern hårddisk eller NAS. Med dylika operativsystem kan man spela ljudfiler i format som MP3, FLAC, WAV, AAC, ALAC, DSD. Stöd finns för UPNP\DLNA. Det går även kombinera musik, film, spel mm med operativsystemet Kodi (kostnadsfritt), så det är fullt möjligt att göra hallonpajen till hjärna och hjärta i ditt mediasystem. Med dessa operativsystem kan hallonpajen enkelt kontrolleras med en vanlig smarttelefon eller surfplatta.

 

Raspberry Pi är enkel modifiera och det finns tillbehör för alla möjliga typer av applikationer. Eftersom vi intresserar oss för ljud och musik så är det intressant med ett externt ljudkort. Det finns ljudkort från olika tillverkare. HifiBerry DAC+ pro med RCA-utgångar är vanligt förekommande. Förenklat kan man säga att en hallonpaj, ljudkort, 5V laddare, SD-kort och Volumio/MoOdeAudio (eller annat liknande operativsystem) ger dig en fullt funktionsduglig DAC/mediaspelare för cirka 1000kr. Frågan är hur mycket bättre ljudet blir med det externa ljudkortet? Visst blir ljudbilden bättre men det är fortfarande mediokert. Det finns mycket högfrekvent brus kvar. Det gäller även om vi stänger av WiFi och Bluetooth som är integrerade i hallonpajen (Pi 3 Modell B).

 

Raspberry Pi 3 + HifiBerry DAC+ pro

Raspberry_Pi_3_HIfiberry_DAC.jpg

 

Den goda nyheten är att ljudbilden kan förbättras relativt enkelt och till en obetydande kostnad. Detta genom att modifiera ljudkortet och byta ut strömkällan mot ett switchat nätaggregat. Att modifiera ljudkortet innebär att vi separerar hallonpajens och ljudkortets strömförsörjning och använder separata strömkällor till dator och ljudkort. Förvisso ingen svår procedur men som kräver att vi löder om ljudkortet. Resultatet är påfallande då mycket av det högfrekventa brus som kommer från hallonpajen och strömkälla (mobilladdare) reduceras kraftigt. Nedan framgår de produkter (inkl pris) som jag använt för att göra en enkel DAC/Mediaspelare baserat på en hallonpaj.

 

Foto_3_-_Tillbeh_r.jpg

 

Det vi ser är följande:

- Raspberry Pi 3 (ca 400kr) inkl kylflänsar (ca 30kr)
- Hifiberry DAC+ pro (ca 500kr)
- Nätaggregat 5VDC/1800mA (ca 100kr)
- Kabelhylsa (svart) (ca 5kr)
- Kabelhållare (grön) (ca 15kr)
- En bit kabel (ca 5kr)
- SD-kort (ca 50kr)
- Chassi i plåt (ca 150kr)

 

Ljudkortet (Hifiberry DAC+ pro) modifieras i två steg. Steg 1 avser innebär att du tar bort resistorn (0 Ohm) på plats R14. Detta resulterar i att ljudkortet inte längre får ström från enkortsdatorn utan från en extern strömkälla (nätaggregat 5VDC). Steg 2 innebär att du löder fast en kabelhållare på plats P3 (snett nedanför till vänster om R14) och fäster en kabel så du kan koppla in den externa strömkällan.

 

Foto_5_-.jpg

 

Foto_4_-.jpg

 

Så här kan det se ut när det är färdigt. Grön kabelhållare är fastmonterad på plats P3 och resistorn (0 Ohm) på plats R14 är borttagen.

Foto_6_-.jpg

 

Foto7.png

 

Foto8.jpg

 

Montera på ett chassi så du skyddar hallonpajen och ljudkort. Det finns många olika chassin att köpa men man kan naturligtvis även göra ett eget. Koppla sedan in Raspberry Pi till en router. Ethernet är stabilt men Wifi fungerar också. Koppla därefter samman ljudkortet med din förstärkare med RCA-signalkablar. Avsluta med att koppla in en strömkälla till hallonpajen och en annan strömkälla till ljudkortet. Om grön lampa på ljudkortet lyser fungerar strömförsörjningen korrekt.

 

Foto9.jpg

 

Foto11.jpg

 

Foto12.jpg

 

Foto13.jpg

 

Hur spelar man musik? Volumio/MoOdeAudio/RuneAudio (eller annan önskvärd distro) laddas ned från respektive hemsida och installeras på SD-kortet som placeras i hallonpajen. Dylika linuxdistributioner liknar varandra och är enkla att använda och konfigurera. Här MoOde Audio.

 

Foto14.png

 

Foto15.png

 

Foto16.jpg

 

Sammantaget kan man säga att Raspberry Pi är ett klart intressant alternativ till enklare DAC:ar/mediaspelare. Framförallt om man ordnar en bättre strömlösning. Samtidigt är det ingen konkurrent till avancerad utrustning. Och även om det blir bättre av att förbättra strömhanteringen enligt ovan så är det fortfarande en bra bit kvar till DAC:ar/mediaspelar av bättre kvalitet. 

 

Under de senaste åren har det kommit allt fler hifi-produkter som baseras på Rapsberry Pi, vilket indikerar att hallonpajen bör betraktas som en modern lösning på moderna (hifi)problem, och som jag tänker på hallonpajen så ska den inte underskattas.

 

Det vore intressant att höra vilka erfarenheter som finns här på forumet från att experimentera med Raspberry Pi i hifisystem.

 

Några länkar:

Raspberry Pi: https://www.raspberrypi.org

Volumio: https://volumio.org

MoOde Audio: http://moodeaudio.org

Kodi: https://kodi.tv

HifiBerry: https://www.hifiberry.com

 

Edited by vita
.
Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt sugen på att prova en av Allo:s Transport lösningar som finns med både RCA/BNC eller USB ut. Ladda den med DietPi och sen köra Roon Bridge eller HQ Player NAA på den (finns färdiga att installera på den)

https://www.allo.com/sparky-transport.html

http://dietpi.com/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=5#p5

Finns en tråd på Roon forumet om just DigiOne kortet.

https://community.roonlabs.com/t/allo-digione-board/18564/92

 

Link to comment
Share on other sites

Bra inlägg, du samlade det mesta! Har kört på RasPi i flera år nu och jag är väldigt nöjd med tanke på hur lite pengar den kostar kontra vad man får igen.

Använder en RasPi 1 Model B med openelec (Kodi) till TV som mediespelare. Klarar 1080p filmer utan problem. Körde även dualboot på denna ett tag med Retropie (en dist med samlade emulatorer så man kan spela äldre konsolspel som NES, SNES osv.).

Till min vardagsrumsstereo har jag en RasPi Model B+ med Volumio och HifiBerry dac. 

 

Underbar liten maskin! Svårt att hitta en bättre mediaspelare, nästa logiska steg är ju en aurender.

 

Link to comment
Share on other sites

Har också en Pie men använder den till andra sysslor. Även om jag sett denna möjlighet med. Har exakt samma chassie, (Kjell o Co ftw!) fast jag har moddat och borrat två hål på gavlarna där jag satt en strömbrytare och led diod. Använder min bara till nostalgiska övningar med SNES och Megadrive spel. Fungerar utmärkt även för det.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Har några Raspberry Pi som Roon Bridge och till detta fungerar de utmärkt. Gillar inte UI't på Volumio/moOde, det är inte tjänligt... Tycker inte de briljerar ljudmässigt heller. 

Använder också ett par NanoPi Neo som Roon Bridge och där kommer du undan under hundralappen! Det blir dock krav på USB ut ävrn om den också har I2S anslutningar.

Det är min ambition att få till I2S överföring till mina DACar! :)

Link to comment
Share on other sites

Med rätt drivrutiner borde det väl gå att köra asykront via usb på pie till en dac som stöder det? Då behöver man inte bry sig om ljudsignalen tänkte jag.

Då den sänder vidare den digitala ljudsignalen obehandlad och bara sköter operativet och mjukvaran (roon, tidal etc) borde ljudkvaliteten inte vara sämre än från någon annan datakälla?

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Jag har inga erfarenheter att redovisa. Fick access idag till JRiver MC 23 (Early Bird). En av nyheterna är att de tagit fram ett konfigurerat SD-kort för Raspberry/JRiver MC. Så här skriver de:

JRiver IdPi

JRiver offers a pre-configured micro SD card for the Raspberry Pi 3 Model B.  The card has Linux, MC, and Engen (lighting control).  You can use it to build a DLNA Renderer for about $90 total.  It's extremely easy to do.  Just plug it in and turn it on.  It uses just 7 watts so you can leave it on full time.  The IdPi is $40.   

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Bebop said:

Intressant. Jag har inga erfarenheter att redovisa. Fick access idag till JRiver MC 23 (Early Bird). En av nyheterna är att de tagit fram ett konfigurerat SD-kort för Raspberry/JRiver MC. Så här skriver de:

JRiver IdPi

JRiver offers a pre-configured micro SD card for the Raspberry Pi 3 Model B.  The card has Linux, MC, and Engen (lighting control).  You can use it to build a DLNA Renderer for about $90 total.  It's extremely easy to do.  Just plug it in and turn it on.  It uses just 7 watts so you can leave it on full time.  The IdPi is $40.   

Det låter som en ruggigt bra ide! Ännu enklare vore om de bara sålde klara iso filer att ladda hem. Men de är väl rädda för piratkopior antagligen. Med den lösningen behöver man ingen datorkunskap alls. Kan man hantera en mejsel så är allt hunky dory.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, new order said:

Med rätt drivrutiner borde det väl gå att köra asykront via usb på pie till en dac som stöder det? Då behöver man inte bry sig om ljudsignalen tänkte jag.

Då den sänder vidare den digitala ljudsignalen obehandlad och bara sköter operativet och mjukvaran (roon, tidal etc) borde ljudkvaliteten inte vara sämre än från någon annan datakälla?

De tidigaste versioner av Pi't hade problem med USB > DAC med det verkar vara fixat på de senaste (allt över PI 2). Finns flera rekommendationer på dacar som ska fungera via usb på diverse forum.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Bebop said:

Vad menar du? JRiver har inga egna filer, det är verktyg för dina rippade eller nerladdade filer...:?:

Det där färdiga microsd kortet som dom säljer tänkte jag. Det går ju att montera deras operativ på ett sd kort själv om man har en iso fil. Då behöver man inte fysiskt köpa micro sd kortet. Bara programvaran.

Link to comment
Share on other sites

Då är jag med dig. De har fått samma fråga i sitt supportforum och svarar så här:

If you're comfortable with Linux, you can certainly build your own.  The Id has a few advantages.

  • We maintain it, including the OS.  
  • You can update by choosing the option from a menu.  This updates the OS, MC, and the Id system.
  • It can run in a GUI mode or it can run headless.
  • It includes Engen, our automated lighting system.
  • Panel can control it and can set it up
  • You can use Panel to reboot it or shut it down from any device
  • You don't have to understand Linux or use it.

In general, it's more of an appliance than a computer. We ship it on a card so it can be inserted in a Raspberry Pi 3 Model B and just boot.  We may make it available to download in the future.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, new order said:

Med rätt drivrutiner borde det väl gå att köra asykront via usb på pie till en dac som stöder det? Då behöver man inte bry sig om ljudsignalen tänkte jag.

Hmmm... Vet inte vad du menar med 'att inte bry sig om ljudsignalen'... Oavsett om ljudignalen är en analog, SPDIF eller till och med USB så behöver vi 'bry oss om den' :)

Grejen med Linux (och Mac) är att de idag inte kräver några drivare på de flesta moderna USB-interface, om de stödjer standarden USB Audio 2.0.

Och Pi'erna är inget undantag. Ursprungligen hade Linux-kärnan svårt att hantera usb och nätverk samtidigt då de delar interrupt. Det är inget bekymmer idag och jag kör själv upp till 32bit/768khz eller DSD256 via Roon över ethernet och vidare till USB-dac.

(även på NanoPi Neo)

Intressant med JRiver och deras Pi-ambitioner också! Däremot fattar jag inte vad den gör? Är det bara en UPnP renderer? 

Och vad är Engen? "Automated lighting system" What? Automatiskt halvljus lixom????!???

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, AlfaGTV said:

Hmmm... Vet inte vad du menar med 'att inte bry sig om ljudsignalen'... Oavsett om ljudignalen är en analog, SPDIF eller till och med USB så behöver vi 'bry oss om den' :)

Grejen med Linux (och Mac) är att de idag inte kräver några drivare på de flesta moderna USB-interface, om de stödjer standarden USB Audio 2.0.

Och Pi'erna är inget undantag. Ursprungligen hade Linux-kärnan svårt att hantera usb och nätverk samtidigt då de delar interrupt. Det är inget bekymmer idag och jag kör själv upp till 32bit/768khz eller DSD256 via Roon över ethernet och vidare till USB-dac.

(även på NanoPi Neo)

Intressant med JRiver och deras Pi-ambitioner också! Däremot fattar jag inte vad den gör? Är det bara en UPnP renderer? 

Och vad är Engen? "Automated lighting system" What? Automatiskt halvljus lixom????!???

Jag menar bara att synkningen av signalen sker i daccen.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, AlfaGTV said:

Och vad är Engen? "Automated lighting system" What? Automatiskt halvljus lixom????!???

Jag konsulterar https://yabb.jriver.com igen. JRiver hanterar ju inte bara ljud utan bild, BR, video, AV osv, och om nag förstår det rätt så är det någon typ av universellt gränssnitt för styrning av "allt". Se även http://www.engen.com

Engen is a server.  It runs on Windows, Linux, or OSX.

Engen supports the Z-Wave protocol, which is widely used in home automation, also known as the Internet of Things (IoT).  It is a python program.
It talks directly to a Z-Wave controller, like the USB Z-Stick.  It can turn on and off switches. It is Z-Wave only at this time.  We probably will offer it with a Raspberry Pi and an Intel NUC.  We will probably offer it with our Id products:  http://jriver.com/Id/
Engen has a REST interface, so anyone can send it commands to be executed.  Engen is a kernel that user level programs can interact with.  
Engen also can be controlled with a web browser.  You can send it a link to turn a switch on or off or to set the level or color.
OneRemote is an Android app that acts as a remote control for devices.  At this time, it can send commands to Engen to turn lights on and off.  OneRemote can have a ustom structure, buttons, and backgrounds.   

 
 
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

It talks directly to a Z-Wave controller, like the USB Z-Stick.  It can turn on and off switches. It is Z-Wave only at this time.  We probably will offer it with a Raspberry Pi and an Intel NUC.

Då kan man ha JRiver till att styra belysning, koka kaffe, kolla porttelefon och boka tvättstugan. Eller en armlyft till vinylspelaren.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

Hmmm... Vet inte vad du menar med 'att inte bry sig om ljudsignalen'... Oavsett om ljudignalen är en analog, SPDIF eller till och med USB så behöver vi 'bry oss om den' :)

Grejen med Linux (och Mac) är att de idag inte kräver några drivare på de flesta moderna USB-interface, om de stödjer standarden USB Audio 2.0.

Och Pi'erna är inget undantag. Ursprungligen hade Linux-kärnan svårt att hantera usb och nätverk samtidigt då de delar interrupt. Det är inget bekymmer idag och jag kör själv upp till 32bit/768khz eller DSD256 via Roon över ethernet och vidare till USB-dac.

(även på NanoPi Neo)

Intressant med JRiver och deras Pi-ambitioner också! Däremot fattar jag inte vad den gör? Är det bara en UPnP renderer? 

Och vad är Engen? "Automated lighting system" What? Automatiskt halvljus lixom????!???

De är UPnP renderer om jag förstår texten rätt.

"JRiver IdPi

JRiver offers a pre-configured micro SD card for the Raspberry Pi 3 Model B.  The card has Linux, MC, and Engen (lighting control).  You can use it to build a DLNA Renderer for about $90 total.  It's extremely easy to do.  Just plug it in and turn it on.  It uses just 7 watts so you can leave it on full time.  The IdPi is $40."

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Om man vill ha bättre förutsättningar för spdif ut så kolla på Allo Digione (passar på RPi) annars har Allo en komplett lösning de kallar Transport USB bridge med deras egna Sparky SBC.

https://www.allo.com/sparky/usbridge.html

Denna lösning där usb:n frikopplas ifrån processorkortet tror jag är en vettig lösning. Sen hur den låter de ska jag låta vara osagt.

Allo Sparky SBC med deras USB Bridge 

usbridge.jpg.e00a479295bf2acc8a4b6932dbca5e55.jpg

Allo Digione med RPi.

acrylic-case-for-rpi-digione.thumb.jpg.2ba90944960eba55018f763290515d5d.jpg

Dessa kan köpas med Dietpi förinstallerat och då kan man välja att ha den som Roon Bridge, HQ Player NAA eller UPnP renderer alltså passar den i princip till allt. Listan på olika mediasystem är rätt lång. 

Screenshot_20170626-085046.thumb.png.8abf760cb9fc4f3ddfc9fa117eb804bc.png

De drivs med 5vdc 2A (usb bridge kan ha separat matning eller ifrån Sparky SBC) så en rätt liten linjär PSU kan driva dem.

För en i sammanhanget rätt blygsam summa kan man få en streamer endpoint sen hur den står sig mot färdiga lösningar de får väl tiden utvisa men jag ska prova en när jag får min nya DAC.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Om man vill göra de riktigt enkelt för sig om man nu vill köra sin RPi som Roon Bridge är att ladda ner Ropieee som är ett program som enbart kör Roon och inget annat. Tråden på Roon community är lång om denna och de verkar vara en smidig produkt. 

Kräver inga större kunskaper, bara flasha minneskortet med Ropieee sen sköter programmet resten själv när man startar upp den.

Stöder flertalet olika produkter, finns lista på deras hemsida.

http://www.ropieee.org/

Ropieee stöder även 7" touchscreen så man kan se vad Roon spelar men även byta låt osv. de är just nu i beta test men såhär skrev han som utvecklar Ropieee. 

"Right now we're in the middle of a beta with support for the 7 inch official Raspberry Pi touchscreen. So yeah, that one is supported.

I don't have a recent screenshot lying around, so for that you need to have a look over here in the forum. And especially on this part stuff is far from 'final' yet.

The idea is simple: basically everything you could do in the past with the famous Squeezebox Touch is something that I want to achieve with RoPieee as well"

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Installerade min digione igår kväll.
Första lyssningsintrycket idag efter 12h inspelning var en rejäl vitaminboost från min tidigare digi+ där jag lött på en DC-kontakt så som @vita beskrev i första inlägget.
Tyvärr lät lite sämre inspelningar ganska vasst och tråkigt och jag saknade lite bottendrag.
Fortsättning följer.

Tack @octavia rs för tipset om digione!

Link to comment
Share on other sites

On 2017-08-02 at 14:05, Volfram said:

Första lyssningsintrycket idag efter 12h inspelning var en rejäl vitaminboost från min tidigare digi+ där jag lött på en DC-kontakt så som @vita beskrev i första inlägget.
Tyvärr lät lite sämre inspelningar ganska vasst och tråkigt och jag saknade lite bottendrag.

Har du provat med switchade nätagg? När jag bytte ut billiga mobilladdare till VDC/1800mA till både paj och hifiberry (enligt beskrivning ovan) så försvann mycket av det vassa samt att det blev lite mer djup. Den stora skillnaden resulterade dock från separation av strömförsörjning för dator och ljudkort.

Jag köpte två exemplar av följande nätagg från Elfa för 100kr/st: https://www.elfa.se/sv/naetaggregat-vdc-nordic-power-am-9820a-5v/p/16968748?q=+5VDC%2F1800mA&filter_Price=90+-+150&page=4&origPos=72&origPageSize=50&simi=80.76

 

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

Jag körde med en enkel mobilladdare innan jag bytte till ett linjärt nätagg.
Då strömförsörjde jag pajen via hifiberry-kortet.
Mitt nya digione-kort strömförsörjs från pajen via mini-USB.
Kolla min profil för mer info

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Diskussionen om hallonpajens egenskaper och prestation fortsätter. Någon har t o m tagit sig tid att ta fram och presentera testdata, utifrån vilka denne bl a drar slutsats att "The Raspberry Pi 3 playing to the USB DAC is indeed "clean"; as in just as noise-free and "bit-perfect" as other computer-based servers sending to a good asynchronous DAC". Klart läsvärd artikel för den som intresserar sig för digitala aspekter: http://archimago.blogspot.se/2017/01/measurements-raspberry-pi-3-as-usb.html

 

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vita said:

Diskussionen om hallonpajens egenskaper och prestation förutsätter. Någon har t o m tagit sig tid att ta fram och presentera testdata, utifrån vilka denne bl a drar slutsats att "The Raspberry Pi 3 playing to the USB DAC is indeed "clean"; as in just as noise-free and "bit-perfect" as other computer-based servers sending to a good asynchronous DAC". Klart läsvärd artikel för den som intresserar sig för digitala aspekter: http://archimago.blogspot.se/2017/01/measurements-raspberry-pi-3-as-usb.html

 

 Jag tycker nog han drar för stora slutsatser av de få mätningar han presenterar. Även om jag själv upplever skillnader i ljudkvalitet med olika nätaggregat och faktiskt även olika operativsystem i pajerna så är de små. 

Oavsett om små skillnader förekommer eller inte vill jag också slå ett slag för Raspberry Pi och dess förmåga att låta oerhört bra i förhållande till pris. Och återigen, vore det otroligt roligt att läsa om någon som verkligen jämfört om man upplever någon skillnad i ljudkvalitet mellan t.ex. NanoPi Neo (85:-), Rapsberry Pi2B (300:-), Sonore microRendu (6.000:-) och t.ex. den ljudbrygga som @LasseJ skaffat sig, SOtM SMS-200 Ultra med sMP nätaggregat (runt 18.000:-)

Och varför inte kasta in en PC o en Mac i leken också? Jag har ju själv valt MacMini som ljudbrygga för dess ljudkvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Visst tar artikelförfattaren ut svängarna. Inte minst vad gäller (o)betydelsen av nätaggregatets kvalitet. Enligt mina små experiment är nätaggregatet (väldigt) viktgt för rpi (i ljudsammanhang). Ett linjärt agg gör verkligen skillnad. 

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...