Jump to content

Patricia Barber 2017-06-20


calle_jr

Recommended Posts

Patricia Barber - Sommarscen Malmö 2017-06-20

Kilgore och jag och några till besökte amfiteatern i Malmö Pildammar igår.
En sval sommarkväll, perfekt för picknick och livemusik. Jag hade ingen picknick
men blev trots det flitigt uppvaktad av en svart labrador. Jag trodde Kilgore skulle
ladda upp lite bilder, och han ansluter kanske efter lite sortering.
Detta kan vara det första bildmaterialet med Patricia Barber i skandinavien,
så håll till godo med ett par iphone-upptagningar.

IMG_2560.JPG

:)

Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-21 at 22:19, calle_jr said:

Patricia Barber - Sommarscen Malmö 2017-06-20

Kilgore och jag och några till besökte amfiteatern i Malmö Pildammar igår.
En sval sommarkväll, perfekt för picknick och livemusik. Jag hade ingen picknick
men blev trots det flitigt uppvaktad av en svart labrador. Jag trodde Kilgore skulle
ladda upp lite bilder, och han ansluter kanske efter lite sortering.
Detta kan vara det första bildmaterialet med Patricia Barber i skandinavien,
så håll till godo med ett par iphone-upptagningar.

IMG_2560.JPG

:)

Underbart!!!

Var ni där väldigt tidigt, eller var det väldigt få som var medvetna om vilken världsartist som väntade? Det ser lite glest ut i stolsraderna!

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bigblue said:

Underbart!!!

Det är löjtnanten som sitter där i mitten rad 2. Till vänster om labradoren.

Pildammarna är en vacker plats mitt i Malmö, med rikt fågelliv (I hired those) och det är mycket evenemang här på sommaren. Det har det varit sedan Baltiska utställningen för drygt 100 år sedan. Ryssarna lämnade kvar en massa konst här som vi behöll när ryssarna blev hemkallade pga kriget. Stalin ansåg att konsten tillhörde Sovjet, men han fick inte tillbaka nåt. Det finns kvar här :)

Patricia Barber trio innebär för tillfället Patrick Mulcahy på bas och Jon Deitemyer på trummor. En mycket bra konsert med material från nutid bakåt åtminstone till Verse. Patricia Barber ångrade att hon inte tagit långkalsonger, och verkade frysa en aning, men det var inget som märktes i spelet. Jag har ett kluvet förhållande till hennes musik, jag är helt såld när hon gör Black Sabbath med jazzstuk. Men en del annat hon gör gillar jag inte alls. Som artist är hon enastående.

Under en låt blev hennes intuition mycket påtaglig, när hon instinktivt vävde in ljud från omgivningen. Det var ett litet barn som hojtade till, några skator som kraxade, en brandbil körde förbi, och träden runt teatern prasslade. Hon plockade upp dessa ljud, repeterade dem med sin röst och sitt spel och vävde in dem så att det nästan framstod som de ingick.

Link to comment
Share on other sites

Patricia kanske gör sig bäst i en mörk och murrig jazzklubb. Men en utomhuskonsert är bättre än ingen. Svårt både för artist och publik att komma i stämning så att man kan njuta av klanger fullt ut och de små nyansernas spel. Av Calles inspelning att döma så blåste det en del. I vart fall roligt att hon äntligen kom till Sverige. Hoppas att det gav mersmak och ännu fler besök, för det är hon och vi värda.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...