Jump to content

Recommended Posts

Jag kan tänka mig att den nya Lyran spelade ut riktigt fint. Det är ju inte lätt att jämföra med den förra PU för minnet förvanskas ju med tiden.

 

Jag kan minnas mina uppgraderingar från Benz Micro Wood till Lyra Argo ... det var en klarhet och tydlighet med Argon. Sen med Skalan tillkom en nästan "vibrerande" återgivning och en känsla av korrekta och övertygande instrument och röster.

 

Kanske Callejr har liknande upplevelser? Eller inte alls ..

 

Men det här hände under tiden när jag körde Magnepan och Hegel som förstärkeri ... det var en problemfylld tid med att hitta förstärkare och högtalare ... men också roligt. Det saknades fortfarande mycket av återgivningen tyckte jag.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-11 at 09:16, conan said:

Kanske Callejr har liknande upplevelser?

Jadå!

När jag gick över från diverse mm till mc, så var det Ortofon och Benz, och därefter Lyra Argo, Argo i, Skala, Kleos och Atlas.

Argo innebar för mig en start där jag tycker jag fick följa med i utvecklingen av Lyras modeller. De blev år för år genomgående mer och mer raffinerade i takt med nya "generationer" och tekniska lösningar. Och den utvecklingen verkar minsann inte ha avstannat.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-09 at 16:32, calle_jr said:

 

Någon har sagt att...

 

"If art is how we decorate space, music is how we decorate time"

 

De lösningar som man har implementerat i Atlas adresserar just tidsaspekter.

När upphängningen görs symmetrisk, både geometriskt och kraftmässigt, så blir rörelsen mer tidskorrekt.

Precis som det finns en hysteresisloop i ett magnetfält, så finns det i en nålarmsupphängning.

"Följsamhet" tror jag att @Daniel skulle kalla det.

Det skulle vara kul att titta på om det går att visa.

 

 

 

image.png

 

 

 

Följsamhet är ett ord som jag tycker fungerar bra, ett liknade är Organiskt, de betyder antagligen samma sak. I pickup sammanhang tror jag det det kan härledas till hur bra kanalseparation en pickup har. Om den hänger med i svängarna så att säga. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Daniel said:

 

 

Följsamhet är ett ord som jag tycker fungerar bra, ett liknade är Organiskt, de betyder antagligen samma sak. I pickup sammanhang tror jag det det kan härledas till hur bra kanalseparation en pickup har. Om den hänger med i svängarna så att säga. 

 

Den lutsatsen låter rimlig. :grin:

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Daniel said:

Följsamhet är ett ord som jag tycker fungerar bra

Det passar mycket bra!

Följsamhet är för mig synonymt med de lite mer tekniska begreppen komplians och admittans. Dvs det är direkt kopplat till de lösningar vi talar om i Lambda.
Motsatsbegrepp är rigiditet, styvhet, resistans, tröghet.
 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Det passar mycket bra!

Följsamhet är för mig synonymt med de lite mer tekniska begreppen komplians och admittans. Dvs det är direkt kopplat till de lösningar vi talar om i Lambda.
Motsatsbegrepp är rigiditet, styvhet, resistans, tröghet.
 


Tror det var Peter Lederman på Soundsmith som fick mig att fundera i termer av kanalseparation. Han menar att högre kanalseparation ger en mindre digital presentation. 😀 Det finns en video när han utreder det. Ganska kul faktiskt. Men visst är komplians och admittans en del i den kalkylen. De är nog delaktiga i resultatet hög separation. Lambda har väldigt hög kanalseparation. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Daniel said:


Tror det var Peter Lederman på Soundsmith som fick mig att fundera i termer av kanalseparation. Han menar att högre kanalseparation ger en mindre digital presentation. 😀 Det finns en video när han utreder det. Ganska kul faktiskt. Men visst är komplians och admittans en del i den kalkylen. De är nog delaktiga i resultatet hög separation. Lambda har väldigt hög kanalseparation. 

Ok! Har nog inte sett den videon.

Jag ser ingen direkt praktisk nytta av högre kanalseparation än 20dB, men allt hänger ihop i en pickup som du säger så det är såklart ett mått på en hel rad andra saker än just kanalseparation.

Det som är lite konstigt dock är hur ett statiskt mått kan beskriva helt dynamiska egenskaper :think:

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-15 at 07:36, calle_jr said:

Ok! Har nog inte sett den videon.

Jag ser ingen direkt praktisk nytta av högre kanalseparation än 20dB, men allt hänger ihop i en pickup som du säger så det är såklart ett mått på en hel rad andra saker än just kanalseparation.

Det som är lite konstigt dock är hur ett statiskt mått kan beskriva helt dynamiska egenskaper :think:

 

 

Jag tor inte att det finns någon på forumet som förstår detta bättre än du. :foldedhands: När Peter levererade en Hyperion Mk.2 till mig så gjorde han det med mycket stolthet, för att han lyckats få en enorm kanalseparation i det exemplaret, över 40dB. Vilket han menade skulle ge just följsamhet och en enormt utsträckt men mjuk återgivning i alla register, men främst högt upp i frekvens. Vi talade även om det under en middag i München. 

 

Här pratar Peter om just helheten och har gett föreläsningen en ganska kontroversiell rubrik.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Nu förstår jag din association bättre!
Det finns många kunskapsområden relaterade till transducers, och jag är väl ganska smalt inriktad på det teoretiska funktionssättet. De saker Lederman tar upp ligger helt klart utanför. Intressant.
Att beskriva hur det fungerar är en sak, men att konstruera nya pickuper genom att sätta en hastighetstransducer baserad på elektromagnetism på en radialarm och teoretiskt beskriva ändringar för en roterande LP i registret 20-20k i två kanaler är inte helt trivialt. Man kan säkert nå längre med "bankahuvetiväggen-design", och jag instämmer med Lederman att det är nog så många gör.
Men jag har följt Jonathan Carrs utveckling så gott jag har kunnat och han verkar faktiskt gå mer vetenskapligt tillväga, bit för bit i denna tvärvetenskapliga snårskog.
 

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så att Peters pedagogik funkar bättre på humanister som mig själv. :grinsmilingeyes: 

 

Han är onekligen en skicklig konstruktör. Och det han säger i filmen stämmer väldigt väl på hur hans pickuper låter. Men för att återgå till Lambda. Jonathan Carr har onekligen lyckats med just den där följsamheten. När jag jämförde gamla Atlas med Soundsmith Hyperion var de helt enkelt olika djur. Atlas excellerar i dynamik, fart, upplösning, medans Hyperion lyckas med att få allt att låta väldigt mänskligt och naturligt, i meningen att det naturliga är fritt från onaturliga artefakter. Det som ibland får hifi att låta elektriskt, pressat och lite ryckigt. 

 

Med Lambda har Jonathan få till den där naturligheten, men behållit farten och dynamiken. Jag har märkt att vissa föredrar Soundsmith's presentation framför Lyra och tvärtom. Inte alls konstigt egentligen. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Daniel said:

När jag jämförde gamla Atlas med Soundsmith Hyperion var de helt enkelt olika djur. Atlas excellerar i dynamik, fart, upplösning, medans Hyperion lyckas med att få allt att låta väldigt mänskligt och naturligt, i meningen att det naturliga är fritt från onaturliga artefakter. Det som ibland får hifi att låta elektriskt, pressat och lite ryckigt. 

 

 

Något som fascinerar mig är just hur olika märken och konstruktioner håller sin signatur på återgivningen tex i detta fall när det gäller puppor. Kan man svara på vad det är i en konstruktion som ger en viss typ av återgivning? Eller är det så att en konstruktör tror på en viss typ av grundkonstruktion ger merparten av hur det låter och så blir det den signaturen det blir och det genomsyrar hela modellserien. Eller går det att ställa in ljudsignaturen för konstruktören. När han tycker något blir tex för varmt i ljudet så kryddar han med lite kall konstruktionskrydda???

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

går det att ställa in ljudsignaturen för konstruktören

 

Jag tycker att många märken kan låta bra eller mycket bra. Men de kanske inte når riktigt hela vägen.

De som når hela vägen genomgår alltid en resa, där de tidiga modellerna ofta låter lite väl korrekt, torrt, hårt eller kliniskt för att i kommande modeller finslipa på detta. 

Det finns en rad sådana märken som jag själv har haft förmånen att följa. Lyra är ett av dem.

 

Men kanske ännu oftare handlar det om synergi. Ingen komponent är stand-alone hur ofta och hur många som än verkar anta det. Varken elektriskt, magnetiskt, mekaniskt eller akustiskt. En superpickup med fel elektriska förutsättningar kan vara en katastrof.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Något som fascinerar mig är just hur olika märken och konstruktioner håller sin signatur på återgivningen tex i detta fall när det gäller puppor. Kan man svara på vad det är i en konstruktion som ger en viss typ av återgivning? Eller är det så att en konstruktör tror på en viss typ av grundkonstruktion ger merparten av hur det låter och så blir det den signaturen det blir och det genomsyrar hela modellserien. Eller går det att ställa in ljudsignaturen för konstruktören. När han tycker något blir tex för varmt i ljudet så kryddar han med lite kall konstruktionskrydda???

 


Jag vet ifan om det är som att laga mat. 😀 Tror nog snarare att det är som @calle_jrär inne på. De mest fantastiska produkterna börjar som en  konstruktionsidé som senare finslipas över åren. Det tar lång tid att bli en mästare. 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, calle_jr said:

Men kanske ännu oftare handlar det om synergi. Ingen komponent är stand-alone hur ofta och hur många som än verkar anta det. Varken elektriskt, magnetiskt, mekaniskt eller akustiskt. En superpickup med fel elektriska förutsättningar kan vara en katastrof.

 

Ja, synergi handlar det ofta om. Det är ju altid hela systemet inkl rum och ström som man lyssnar på. Jag tänker så här. Högtalaren och rummet påverkar ljudet mest. Det jag valt för är för att ligga närmast det ljudideal så som jag vill höra på musik hemma. Signalkällorna tillsammans med övrig utrustning skall i det sammanhanget trimma in ljudet till mitt i prick. Det går dock inte att komma ifrån att allt det signalkällan/puppan tar upp ock skickar iväg är det enda som resten av anläggningen kan arbeta med. Så det är ju rätt viktigt att den gör det på ett sätt som man gillar i grunden. 

Jag saknar den breda erfarenhet många av er på detta forum har angående olika puppor. Jag har bara hygglig koll på en handfull märken. Jag håller med om @calle_jr's utlåtande om deras karaktär. För mig är de lite av samma skrot och korn som Nordost kablarna är i karaktär i kabalvärlden och produkterna beter sig liknande i ljudet upp genom produktserien. 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Daniel said:


Jag vet ifan om det är som att laga mat. 😀 Tror nog snarare att det är som @calle_jrär inne på. De mest fantastiska produkterna börjar som en  konstruktionsidé som senare finslipas över åren. Det tar lång tid att bli en mästare. 

Inte som att laga mat, men tror du inte att de efter ett tag med sina grundprinciper vet att "påverkar jag detta med x-detaljen", så blir det varmare och mer lyrisk och "påverkar jag med y-detaljen" så blir det mer kliniskt och kallare ljud och att de blandar detta till de egenskaper de tycker är bra. Ett hantverk?

Vi kanske menar samma sak... men beskriver det på olika vis? 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Apexorca said:

Inte som att laga mat, men tror du inte att de efter ett tag med sina grundprinciper vet att "påverkar jag detta med x-detaljen", så blir det varmare och mer lyrisk och "påverkar jag med y-detaljen" så blir det mer kliniskt och kallare ljud och att de blandar detta till de egenskaper de tycker är bra. Ett hantverk?

Vi kanske menar samma sak... men beskriver det på olika vis? 

 


Ja, kanske. Men mer så i den elektriska domänen än i den elektromekaniska. Men nu killgissar jag. 🤪 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de flesta konstruktörer har sin grundfilosofi vad som funkar och vad man vill undvika. Sedan varierar nog tillvägagångssättet en hel del hur man går till väga beroende på vad det är för något som ska konstrueras.

 

20 minutes ago, Daniel said:

mer så i den elektriska domänen än i den elektromekaniska. Men nu killgissar jag. 🤪

Jag gissar oxå men tror det går betydligt mer vetenskapligt till vid framtagandet av en pickup än en strömkabel där det främst handlar om att famla sig fram till man hittar något som fungerar:D Har man väl hittat något som fungerar håller man fast vid det och gör bara smärre justeringar.

 

Jag tycker just Nordost och Ansuz's kablar är intressanta exempel. Nordost har helt klart ett vinnande koncept i sin kabeluppbyggnad som ser likadan ut förutom att vissa kablar är platta. Det som främst skiljer är antalet ledare blir fler och grovleken på ledarna ökar när man kommer upp i nivå. Vad jag förstår så ville Børresen hitta en kabelkonstruktion för Ansuz som lät bättre än allt annat han provade. Det resulterade i att han anser att materialet är mindre viktigt medans uppbyggnaden och impedansen är kritisk och i alla fall Ansuz nätkablar som jag tittat närmare på har en rätt udda uppbyggnad.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

påverkar jag detta med x-detaljen", så blir det varmare och mer lyrisk och "påverkar jag med y-detaljen" så blir det mer kliniskt och kallare ljud och att de blandar detta till de egenskaper de tycker är bra.

Så är det naturligtvis. Frågan är kanske mer när det är dags att sätta ner foten. I en av de videor som Ortofon lagt upp får deras chefskonstruktör en sådan fråga. Han säger att alla deras pickuper i deras Exclusive serie låter bra men med vissa tyngdpunkter åt ena eller andra hållet. Det finns inte en tonalitet som är bäst. Däremot finns det ett antal tekniska aspekter som pickuperna måste leva upp till. När det har nåtts kommer finliret och de är ett team som bestämmer sig för när det är bäst där Leif har någon form av vetorätt om t ex vad marknaden söker och liknande. För deras SPU-pickuper har de en japansk referensgrupp eftersom där har de den största marknaden för de pickuperna.

 

När Micke Fremer testade Ortofons MC Anna jämförde han med den första Lyra Atlas. Han skrev att i bas, diskant och dynamik var de rätt så likvärdiga. I mellanregistret var Lyran lite mer upplöst med Ortofonen hade en något lenare klang. På hans fråga om vem som var bäst svarade han själv att det beror på din smak och hur du vill skruva till det som kommer ut. Man kanske vill tona ner mellanregistret något medan någon annan vill tvärtom. Det handlar inte om att någon av dem är objektivt bäst. Det är väl samma sak med kablar. Det skall ju bli ”bäst” tillsammans, inte var för sig.

2 hours ago, Apexorca said:

Jag saknar den breda erfarenhet många av er på detta forum har angående olika puppor.

Det är inte så lätt längre. Det har ju kommit en uppsjö av nya pickuper de sista 20 åren inklusive en hel del nya märken. Men vad jag har lärt mig är att lika viktigt som pickupvalet är att man får till anpassning mellan pickup, tonarm, riaa/SUT som @calle_jr är inne på. Tillverkaren har inte aning om vad köparen har för prylar. Det fina är att det är ganska enkla räkneövningar man behöver göra. En pickup och tonarm som inte matchar varandra och får tonarmen att självsvänga och spåra sämre funkar inte, eller en SUT, pickup och kabel som inte är anpassade får en galen frekvenskurva eller kan bli överstyrd eller fel utspänning som påverkar dynamik och brusnivå som inte tillverkaren avsett. Jag håller mig till pickuper som jag vet passar både elektriskt och mekaniskt till de prylar jag har. Det utesluter just nu Soundsmith, t ex.

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Frågan är kanske mer när det är dags att sätta ner foten

Ja. Vad jag lite menade med det jag skrev ovan är att alla landvinningar inte kan göras med örat. Då stampar man kvar i 1900-talet. Den kunskap som säger att x och y låter si och så finns inte.

Däremot sker det en utveckling av transducers generellt inom industrin, och därifrån kan nya teknologier implementeras.

Om det ger en hörbar förbättring vet man inte förrän efteråt.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Däremot sker det en utveckling av transducers generellt

Om man ser på de nämnda tillverkarna så är det väl just där man lagt den största utvecklingen på senare år plus nya materialkombinationer (diamantnålrör, titanhus, polymerblandningar…) samt tillverkningsprocesser typ 3D laserprinting. Det finns säkert fler som jobbar på samma spår, men en hel del lever på gamla utvecklingar. Nålslipningarna är det inte samma fokus på just nu.
 

Just nålslipningarna är intressant. Fram till slutet av 70-talet fanns det i stort sett bara koniska och eliptiska slipningar av enklare slag. Men när 4-kanalsskivor lanserades behövde man bl a en större kontaktyta i spåret och då växte det fram nya slipningar som idag går under många namn typ hypereliptic, Shibata, Replicant, Micro-ridge, Fritz Gyger, Fine Line. På Svalanders hemsida beskriver man det så här:

 

Man slipar nålen i en betydligt större radie (50-100 um) i vertikala riktningen än i horisontell riktning (5-7 um) och får därmed en betydligt längre anliggning mot spåret = lägre tryck mot skivspårets sidor - endast ca 25% av en elliptisk nål. Med denna slipning kan man spela av LP-skivor med signaler graverade uppemot 45 000 Hz eller mer utan alltför högt skivslitage. Den största nackdelen är det betydligt högre priset för denna nålslipning.

 

En annan nackdel är att det behövs betydligt högre precision vid monteringen. Feltoleransen minskar ju högre radie man har. T ex så är en Ortofon Windfeld med Replicant 100 (µmmindre tolerant i jämförelse med deras Cadenza Black som har en Shibata 50 (µm). Man kan nästan jämföra det med en skruvmejsel som skall ner i ett spår med 90 graders vinkel mot spårsidorna. Ju mer man avviker desto sämre återgivning (och mer eller ojämnare slitage) får man.

 

Idag tror jag alla bättre pickuper har någon variant av hypereliptic slipning. Här tycks man hittat fram och det skrivs inte så mycket om nya varianter idag. Både Lyra (3/75 µm) och Ortofon (5/100 µm) har samma slipningar i sina främsta modeller.

 

A7E1F767-3804-4C9E-BE7C-FB0548AD6E13.gif

0249362F-DDF8-4196-8820-BC8E852FC767.jpeg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Bra.

Det är en fördel med lägre kontakttryck för att inte kullen som nålen bygger upp under spelning ska bli för stor vilket ökar skanningsförluster. Dock blir det begränsande vid höga accelerationer eftersom nålen då nyper pga för snäv modulering. Det är inte bara att sänka VTF heller för då lyfter hela nålen. Så det är en balansakt hur lång man ska göra slipningen.

 

Men...

 

3 hours ago, Bebop said:

På Svalanders hemsida

:weary:

Vi har ju redogjort för detta i detalj med text och bilder i avsnitt 3, 10 och 17 här.

Varför gå över ån?

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, calle_jr said:

Varför gå över ån?

Jag tror inte det skadar att upprepas i olika sammanhang. Det kallas "överinlärning" sas det när vi protesterade i lumpen efter att ha lagt ut och in 200 meter kraftkabel 5 gånger i rad och 3 gånger till efter lunch.:grimacing:

 

Är artikeln fixad nu efter senaste programuppdateringen?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Bebop said:

Är artikeln fixad nu efter senaste programuppdateringen?

Ja.

Det var en liten bedövare, för ett av de mest omfattande inläggen innehåller skript med beräkningsformulär, och förra mjukvaruuppdateringen "skrev om" koden på eget bevåg så inget funkade.

Det såg man inte framför sig kunde hända.

Men Richard hittade en backup av forumet från 2019, så med en del handpåläggning kunde vi backa tillbaka källkoden.

 

Här är inlägget och det kan rekommenderas att kolla sin pickup, tonarm, sut och riaa med det som står där: Att tänka på...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...