Jump to content

Recommended Posts

49 minutes ago, Apexorca said:

 

Så rengöringsvätskan kan skada? Hmm, det borde man få reda på när man köper den. Kanske skall sluta med den då. Bra info. 

 

Vissa säger att även de där vibrerande sakerna sliter på puppan. :grinsmilingeyes: Men det är säkert överdrivet. Vätska kan användas men försiktigt bara på diamanten om man kan. Man vill inte ha upp vätska i de känsliga delarna. Men är man försiktig och inte har för mycket vätska så är det ingen fara. Jag brukar torrborsta på armröret då och då med Lyras mjuka vita pensel. Det blir rent. Sen kan man med mycket försiktighet använda häftmassa på pickuphuset. Det tar bort all skit. En liten dutt häftmassa som man försiktigt trycker på huset och tar bort.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Jag har använt mig av rengöringsvätska från Clearaudio i många år och har aldrig råkat ut för någon typ av skada vad jag vet?

Både Clearaudio och Lyra har rengöringsvätska och man får väl utgå från att de har koll på detta för sina pickuper. Jag har en flaska med Lyras rengöring men använder den inte. Ortofon har ingen  vätska. Om deras rekommendation beror på att de har ett annat cement eller om det bara en försiktighetsåtgärd, möjligen baserad på kunder som råkat illa ut vet jag inte. Nu använder jag i huvudsak Ortofon och följer deras råd. Om jag skulle använda vätska skulle jag akta mig för varianter med lösningsmedel om sådana finns. Var och en följer sin övertygelse. Så här skriver Ortofon:

 

3. How should I maintain the stylus to ensure longest life and best sound? 

Stylus longevity is a result of many different factors, including the condition of vinyl being played, the amount of backcueing being performed, and the setup of the cartridge. 

  • For best performance, make sure the records being played are not scratched and that they are relatively free of dirt and residue.
  • Also make sure to follow setup guidelines as suggested by the specifications found in the manual or on our website.
  • Finally, the stylus should be cleaned regularly using an appropriate stylus brush, with the bristles of the brush being dragged from back-to-front to remove any dirt or residue.  Ortofon insists that cleaning fluids are not to be used, as they can weaken the stylus or cause damage to the internal components of the cartridge.


Förr (ca 15 år sedan) var de inte så kategoriska. Då skrev de att inte använda rengöringsvätska som innehåller alkohol. Det kan ju vara ett utslag av tuffa regler i t ex USA där man kan få miljonskadestånd för nästan vad som helst om man inte friskrivit sig eller om det beror på nya erfarenheter… who knows. Jag resonerar mer som så att varför tillföra något som inte behövs.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Urk! Hemskt med så fin puppa. 

Hur låter det?

Blir det en försäkringsskada? 

Ja, precis. Urk :weary:

Jag har inte superskarp syn på nära håll, så jag upptäckte det genom att det började låta sämre.

Först i diskanten som jag inte var van vid, och senare började det dista i basen.

Jag har inte sett det som en försäkringsskada. Inte tänkt så.

 

 

 

1 hour ago, Daniel said:

Lyras mjuka vita pensel

Precis så tänker jag också.

Jag har faktiskt en som är ännu mjukare för rengöring av nål och nålarm. När nålarmen är så skäggig som min så kommer smutsen att suga upp vätskan kapillärt till motorn dvs elastomererna.

Typ av vätska spelar också roll såklart. Det får ju självklart inte vara något som löser lim eller påverkar åldring av elastomerer.

Jag har använt Audiotop så länge nu att jag vet att den fungerar. Den har lägre viskositet än Lyras. Men om det satt en pensel i locket till Lyras SPT så hade jag nog använt den i stället.

Det krävs lite bekvämlighet för att saker ska bli gjorda för min del.

 

Häftmassa var en bra idé. Häftmassa är fan bra till det mesta.

Luft på burk borde vara bra om den torkar ut ev överflödig vätska.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Ajaj @calle_jr, du måste vara mer frekvent med renhållningen för att minimera riskerna:drooling:

 

Det säger min fru också.

Fan, den här pandemin har degraderat hela människosläktet till stenåldern.

 

Men ärligt talat tror jag man ska undvika serva sönder sakerna.

Nålen ska såklart vara ren, men att nålarmen har lite damm på sig påverkar extremt lite, och för själva kroppen är det helt otänkbart.

Det är sämre att hålla på för mycket och pilla med nålarmen så att den får konstiga belastningar, tror jag.

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calle_jr said:

Det säger min fru också.

Fan, den här pandemin har degraderat hela människosläktet till stenåldern.

 

Men ärligt talat tror jag man ska undvika serva sönder sakerna.

Nålen ska såklart vara ren, men att nålarmen har lite damm på sig påverkar extremt lite, och för själva kroppen är det helt otänkbart.

Det är sämre att hålla på för mycket och pilla med nålarmen så att den får konstiga belastningar, tror jag.

Lagom är bäst - som vi säger ”om allt" i Sverige:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

 

Monteringen av Atlas Lambda är klar som jag tror framgått, och jag passade samtidigt på att flytta om motvikterna.
Jag diskuterade detta med @Peo för några år sedan och har inte kommit loss förrän nu.
Totalmassan är såklart avpassad på 4Point så att i princip vad som helst upp till över 30g pickuper kan balanseras, men spelar det någon roll hur massorna fördelas:question:

Det finns två motviktspinnar på 4Point. Den nedre ska ha de stora vikterna, och den övre är för fintrimning av VTF.

Om jag minns rätt monterade jag alla vikter som behövdes "ända in i botten" på den nedre pinnen plus en mindre vikt längst ut på övre pinnen för att få tonarmen balanserad. Sedan skruvade jag den övre så långt in som behövdes för att få rätt VTF.

 

Man bör placera massan så nära lagret som möjligt och man bör ha så låg massa som möjligt för att minimera friktion i lagret.
Men man bör även begränsa armens tröghet eftersom tröghet ökar risk för distorsion, och bör ligga under 20kgcm2. Armens tröghet ökar linjärt med ökande massa och i kvadrat med ökande längd.
En hel hög av "bör" som inte går ihop!

 

Säg att det balanserande momentet är M x L, där M är totalmassan och L är sträckan mellan massans centrum och lagret.
För samma balanseringsmoment kan man i stället välja tex 0.7M x 1.4L eller 1.4M x 0.7L.
Vilket är bäst? :smile:

 

Det BÖR vara bäst att ha lite högre massa och minimera avståndet till lagret.
 

DSC_5809.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Daniel said:

Sen kan man med mycket försiktighet använda häftmassa på pickuphuset. Det tar bort all skit. En liten dutt häftmassa som man försiktigt trycker på huset och tar bort.

Jag brukar dutta ner nålen i häftmassa ifall inte borsten hjälper. Men då måste man vara mer än försiktig, men soprent blir det absolut.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

 

Monteringen av Atlas Lambda är klar som jag tror framgått, och jag passade samtidigt på att flytta om motvikterna.
Jag diskuterade detta med @Peo för några år sedan och har inte kommit loss förrän nu.
Totalmassan är såklart avpassad på 4Point så att i princip vad som helst upp till över 30g pickuper kan balanseras, men spelar det någon roll hur massorna fördelas:question:

Det finns två motviktspinnar på 4Point. Den nedre ska ha de stora vikterna, och den övre är för fintrimning av VTF.

Om jag minns rätt monterade jag alla vikter som behövdes "ända in i botten" på den nedre pinnen plus en mindre vikt längst ut på övre pinnen för att få tonarmen balanserad. Sedan skruvade jag den övre så långt in som behövdes för att få rätt VTF.

 

Man bör placera massan så nära lagret som möjligt och man bör ha så låg massa som möjligt för att minimera friktion i lagret.
Men man bör även begränsa armens tröghet eftersom tröghet ökar risk för distorsion, och bör ligga under 20kgcm2. Armens tröghet ökar linjärt med ökande massa och i kvadrat med ökande längd.
En hel hög av "bör" som inte går ihop!

 

Säg att det balanserande momentet är M x L, där M är totalmassan och L är sträckan mellan massans centrum och lagret.
För samma balanseringsmoment kan man i stället välja tex 0.7M x 1.4L eller 1.4M x 0.7L.
Vilket är bäst? :smile:

 

Det BÖR vara bäst att ha lite högre massa och minimera avståndet till lagret.

 

 

Frågan är väl om det mest handlar om praktisk justering .. att det är lätt att hamna på rätt värde och att det håller sig där.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, conan said:

 

Frågan är väl om det mest handlar om praktisk justering .. att det är lätt att hamna på rätt värde och att det håller sig där.

Helt rätt.

Vikten som ska sitta på den övre pinnen är utformad mer som en fingraderad pot. Det går mycket enkelt att ändra i steg om 0.01g om man så vill.

De stora vikterna däremot är placerade under COG i höjdled. 

Vad jag ville säga är att det finns flera anledningar till utformningen. Ett par till som jag inte ens begriper, men jag vet mer idag än för 14 år sedan när jag monterade den :grin:

Men det övergripande syftet med utformningen är handhavande och att kunna laborera med massa och tröghet för att minimera distorsion.

 

DSC_1037.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Daniel said:

Kom igen!

Jag har spelat en vecka och det finns inget med Atlas Lambda som går att opponera sig mot. I min värld är den fulländad.

Men jag tyckte ju likadant innan Lambda och då blir det kanske en trovärdighetsfråga att tala om förbättringar. 

Jag kan tänka mig att det visar sig med tiden. Det finns ett tjog LP ytterligare som jag behöver spela innan jag får en klar uppfattning.

Det som Lambda-tekniken potentiellt kan göra med klangen är ju ganska sofistikerat finlir, för att inte säga subtilt.

 

Både Skala och Kleos är suveräna pickuper, och Kleos är (var?) väl den mest "prisvärda" pickup som Lyra har gjort.

Men för dessa finns det ändå ett tydligt steg till Atlas / Atlas Lambda, tycker jag.

 

Men okej då, en populär sammanfattning; Atlas Lambda är bäst, Atlas är nästsämst och Kleos är klart sämst :grin::winking:

 

 

4 hours ago, conan said:

Det var Kuzma 4-point?

Ja.

 

4 hours ago, conan said:

Har du tänkt byta till något annat någon gång?

Jag är öppen för att byta allt i min anläggning förutom 4Point.

 

 

4 hours ago, conan said:

Varför behåller du spelaren?

Den är för tung att lyfta ut. Stabi M kräver palltruck och togs in för 7 år sedan. Här är jämförelse från det tillfället;

 

DSC_1154.jpg

 

DSC_1150.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MatsT said:

 

Verkar bra! :grin:

Ja :smile:

 

Och nu har jag haft grön lyssningsstol, gröna kuddar och en grön filt till missus i 5 år.

Ska jag byta detta till lila nu:question:

 

Detta har jag spelat, och det finns en del luckor om det skulle vara en seriös utvärdering.

Ska försöka täppa till de luckorna i helgen.

 

 

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-07 at 21:29, calle_jr said:

Ja :smile:

 

Och nu har jag haft grön lyssningsstol, gröna kuddar och en grön filt till missus i 5 år.

Ska jag byta detta till lila nu:question:

 

Detta har jag spelat, och det finns en del luckor om det skulle vara en seriös utvärdering.

Ska försöka täppa till de luckorna i helgen.

 

 

image.png

 

 

Var är Purple Rain. 💜

Link to comment
Share on other sites

 

Någon har sagt att...

 

"If art is how we decorate space, music is how we decorate time"

 

De lösningar som man har implementerat i Atlas adresserar just tidsaspekter.

När upphängningen görs symmetrisk, både geometriskt och kraftmässigt, så blir rörelsen mer tidskorrekt.

Precis som det finns en hysteresisloop i ett magnetfält, så finns det i en nålarmsupphängning.

"Följsamhet" tror jag att @Daniel skulle kalla det.

Det skulle vara kul att titta på om det går att visa.

 

 

4 hours ago, Daniel said:

Var är Purple Rain. 💜

 

image.png

 

Link to comment
Share on other sites

 

DSC_5769.JPG

 

 

Nu har jag spelat fler LP och mer varierad musik. Jag vågar fortfarande inte med säkerhet säga vilka egenskaper som finns nu men som inte fanns tidigare.
Men det är slående hur man verkligen kommer in i en 3D-sfär, jag lägger märke till det på Aynsley Dunbar som har en elektrifierad bluesrymd och värme.
Samma sak på Katie Melua, där hon och hennes gitarr bildar en enhet med den vackra kören som befinner sig runtom och bakom henne i inspelningen.
Med både Al Di Meola och Saga tycker jag att Atlas Lambda demonstrerar ett driv som många pickuper inte klarar att avkoda med sådan finess, och lite samma sak med Michael Rabin där jag på riktigt känner hur hartsdammet virvlar.

Urvalet av album här är inte slumpmässigt, utan just med tanke på bra eller avslöjande inspelningar, främst för att kunna utröna autenticitet i sådan musik jag lyssnat mycket på. Jag är lite av en sucker för den ambiens som finns både på Dunbar, Melua och Saga, och det är en fröjd att lyssna när denna ambiens verkligen integrerar med huvudinstrument och röster.
 

 

image.png

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

denna ambiens

Hur mycket kan det tänkas att dina basdipoler påverkar dina intryck? Tänker att de har väl landat i lyssningsrummet medan Atlas var på kurort?

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, AlfaGTV said:

Hur mycket kan det tänkas att dina basdipoler påverkar dina intryck? Tänker att de har väl landat i lyssningsrummet medan Atlas var på kurort?

Detta är ett litet gissel :grin:, och största anledningen att jag inte kan säga så mycket med säkerhet.

Mina färskaste minnen av den gröna Atlas är ju hur den lät mot slutet, inte hur den lät när den var ny, även om jag kan sortera bort när den var alldeles på slutet.

Dipolerna har jag ändå spelat mycket med, men det har hänt andra saker.

Tex är mellanregistren bytta i Sarastro, och det tog en jäkla tid innan de var inspelade. Inte helt klara än tror jag.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Tex är mellanregistren bytta i Sarastro, o

Bara en sådan sak känns tråd-värdigt!

 

Skickade Verity nya? Något som gick på garanti eller fick du pröjsa själv?

 

Var det en enkel process att demontera de gamla och montera de nya?

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

med säkerhet

Nä, det är ju verkligen en utmaning. Men du verkar ha koll på de förutsättningar man kan ha koll på iaf. :) 

Jag backade igenom hela den här tråden, men kunde inte hitta vad du kör med för RIAA? Samtidigt ringer en Pass-klocka nånstans, för jag tror inte du nyttjar Lyra's step up längre? (Ja, jag är för lat för att leta ;) )

 

Edit: 

Jag tog till Farbror Google:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

Var det en enkel process att demontera de gamla och montera de nya?

Det gick på 10min per driver. Busenkelt.

Det som potentiellt kan vara strul är skruvningen. Antingen att gängningen inte biter riktigt igen, eller att elementet sitter "som limmat". Men det gick galant att lirka ut dem och även med skruvningen.

Det var kantningen som gav vika, ren åldring/utmattning. De håller inte i evigheter. Skulle såklart gå att kanta om, men jag tycker inte det är rätt med en så pass väsentlig del som mellanregister på dessa.

Det är 6" drivers tillverkade av Audio Technology efter specar från Verity, så trots att de tillverkas andra sidan sundet måste de skeppas till Quebec och tillbaka till Sverige :smile:

 

 

44 minutes ago, AlfaGTV said:

Samtidigt ringer en Pass-klocka nånstans

Det stämmer :smile:

XP-25 med 500ohm/100pF och 66dB gain.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det gick på 10min per driver. Busenkelt.

Det som potentiellt kan vara strul är skruvningen. Antingen att gängningen inte biter riktigt igen, eller att elementet sitter "som limmat". Men det gick galant att lirka ut dem och även med skruvningen.

Det var kantningen som gav vika, ren åldring/utmattning. De håller inte i evigheter. Skulle såklart gå att kanta om, men jag tycker inte det är rätt med en så pass väsentlig del som mellanregister på dessa.

Det är 6" drivers tillverkade av Audio Technology efter specar från Verity, så trots att de tillverkas andra sidan sundet måste de skeppas till Quebec och tillbaka till Sverige :smile:

 

 

Det stämmer :smile:

XP-25 med 500ohm/100pF och 66dB gain.

 

När jag köpte nya baselement till mina Rienzi så kontaktade jag Verity och kunde köpa dem på Hifikit i Stockholm det var Scan Speakelement, kanske andra i dyrare modellerna?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, figge said:

När jag köpte nya baselement till mina Rienzi så kontaktade jag Verity och kunde köpa dem på Hifikit i Stockholm det var Scan Speakelement, kanske andra i dyrare modellerna?

Mellanregistren i Sarastro är baserade på 6" C-Quenze från Audio Technology.

Det är inte ovanligt att man gör små modifieringar för mellanregister för att få dem att integrera bättre med en specifik diskant. Det rör sig om justeringar i geometri och material för magneter, talspole, membran, upphängning mm.

Detta gör både Scan-Speak, Audio Technology och andra till tex Sonus faber, Rockport och Verity. Vad de gör och med vilka drivers är proprietärt, men det är också en faktor att Audio Technology och andra utvecklar och förändrar sina drivers, så man vill såklart vara säker att ett nytt element är rätt version.

Link to comment
Share on other sites

Trist med din Atlas Calle, men kul att det blev en Atlas Lambda.

Håller med att den är fantastisk, kanske den bästa jag hört hittills. Lyra o 4-point är en mkt bra match dessutom.

 

Med dessa precisonsinstrument så är matchningen med arm oerhört viktigt.

T.ex. så var det först när jag hörde My Sonic Lab Signature Gold på en Origin Live Agile som den verkligen kom till rätta, funkade inte lika bra med varken 4-point 14", SME V-12 eller Technics SL1000R-tonarmen. Iaf enligt mina öron :) 

Så efter detta blev jag oerhört intresserad av att testa Origin Live arm hemma isf min gamla SME V

 

Även Fuuga var väldigt känslig på rätt tonarm och inställning, men med rätt förutsättningar är det med en trevlig PU

Alla 3 är riktigt bra, men handlar mycket om tycke o smak. Sedan är nog den mest prisvärda i den högre prisklassen Ortofon MC Anna Diamond enligt mig.

Ska bli kul att jämföra Atlas Lambda med Air Tight Opus1 i framtiden, står på agendan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...