Jump to content

Recommended Posts

8 hours ago, Morello said:

Skrev ett långt inlägg imorse som försvann. Kanske skriver det igen senare.

I den nya mjukvaran brukar inlägget behållas i editorns cache. Mycket bra, och det har räddat mig några gånger om jag surfat bort eller liknande. Men jag vet inte vad som kan ha hänt med ditt inlägg.

 

7 hours ago, MatsT said:

Det är säkert räknat på riktigt sätt då. Jag blev bara lite förvånad över att THD var så pass mycket högre än andratonen.

Jag brukar inte beräkna THD, men Feickerts beräkning blir nu liksom 2011 ca 50% högre, dvs rot(V2^2+V3^2+V4^2+V5^2)/V1 blir drygt 30% lägre.

 

7 hours ago, Morello said:

Mats, notera dock att det testspåret Carl använt har höger resp vänster ur fas, dvs modulationen är vertikal och då är THD ofta högre då VTA sällan är korrekt. Resultatet är alltså inte dåligt.

:39: För stereo beräknas signalerna med bidrag från både vertikal (sidosignal) och lateral (mittsignal) modulering, vä = mitt + sida - 3dB och hö = mitt - sida - 3dB.

Link to comment
Share on other sites

Om THD mättes vid vertikal modulation, dvs H och V ur fas är siffrorna inte alarmerande. Jag undrar dock om nivån är som Carl säger. Det står 0 dB på omslaget vilket brukar betyda 5 cm/s och inte det dubbla.

När det gä'lller frekvensgångsmätningen finns ett problem med "konsument-testskivor"(som tex Feickerts, AP, HFNRR med flera) , nämligen att de är graverade enligt RIAA-standard. Det är ju bra så tillvida att man då kan använda ett vanligt RIAA-steg vid mätning, men problemet är att den graverade nivån blir väldigt låg om man inte vill ha våldsam modulation vid höga frekvenser. Man får helt sonika ett taffligt SNR i mätningen. "Proffs-testskivor" som tex JVC TRS-1007 (=Clearaduio TRS-1007) är graverade utan diskantemfas, vilket tarvars peciellt "RIAA"-steg utan diskant-deemfasen vid mätning, men i gengäld får man ett bättre SNR och en noggrannare frekvensgångsmätning.  

Detta finns förklarat i artikeln som jag länkade till.

Så, ni som vill fördjupa er med hjälp av testskivor: Skaffa Clearaudio TRS-1007. :app: Den kostar bara en femhundring. (Gamla exemplar av JVC TRS1007 kostar mycket mer!)

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, calle_jr said:

I den nya mjukvaran brukar inlägget behållas i editorns cache. Mycket bra, och det har räddat mig några gånger om jag surfat bort eller liknande. Men jag vet inte vad som kan ha hänt med ditt inlägg.

 

Jag brukar inte beräkna THD, men Feickerts beräkning blir nu liksom 2011 ca 50% högre, dvs rot(V2^2+V3^2+V4^2+V5^2)/V1 blir drygt 30% lägre.

 

:39: För stereo beräknas signalerna med bidrag från både vertikal (sidosignal) och lateral (mittsignal) modulering, vä = mitt + sida - 3dB och hö = mitt - sida - 3dB.

Ja, men om höger och vänster signal har samma amplitud men i motfas så blir modulationen strikt vertikal, vilket nästan alltid medför högre THD än vid laterell modulation. På omslaget på din skiva står det att "out of phase".

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Morello said:

Ja, men om höger och vänster signal har samma amplitud men i motfas så blir modulationen strikt vertikal, vilket nästan alltid medför högre THD än vid laterell modulation. På omslaget på din skiva står det att "out of phase".

Hehe, då förstår jag dig. Jag har den vita LPn, the white album. Inte den röda 7". De första 30s på spår 2 på the white album är 1kHz stereo i fas med samma amplitud och 0dB 11.3cm/s. Jag är på resa annars kunde jag fotat omslaget, men det är den första bilden i din länk till Hifi World-artikeln.

adjustplus-02.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Morello said:

När det gä'lller frekvensgångsmätningen finns ett problem med "konsument-testskivor"(som tex Feickerts, AP, HFNRR med flera) , nämligen att de är graverade enligt RIAA-standard. Det är ju bra så tillvida att man då kan använda ett vanligt RIAA-steg vid mätning, men problemet är att den graverade nivån blir väldigt låg om man inte vill ha våldsam modulation vid höga frekvenser. Man får helt sonika ett taffligt SNR i mätningen. "Proffs-testskivor" som tex JVC TRS-1007 (=Clearaduio TRS-1007) är graverade utan diskantemfas, vilket tarvars peciellt "RIAA"-steg utan diskant-deemfasen vid mätning, men i gengäld får man ett bättre SNR och en noggrannare frekvensgångsmätning.  

Helt rätt. Men riaa-modulering är förhärskande och i princip ett måste för gravering av musikinspelning med hög kvalitet. Det är ju de förutsättningar man har vid avlyssning. Och Feickert AdjustPlus är ett inställningsverktyg för musikavspelning.

I det sammanhanget undrar jag hur Clearaudio tänker när de specar sina finare puppor med frekvensgång 20Hz - 100kHz, vilket i princip är en geometrisk omöjlighet ihop med riaa. Om jag minns rätt finns det ingen brytfrekvens över 20kHz i de nyare förslagen till riaa-standard heller.

Hur som helst, jag skulle gärna prova TRS-1007 för att mäta direkt från pu.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Morello said:

För den som vill lyssna på AT OC9 resp Ortofon Super OM40 finns två filer här:

http://user.faktiskt.se/Morello/LP/

 

(Alan Parson Project)

Detta kanske borde ligga i en egen tråd men eftersom jag lånade mina öron till filerna igår kommer här den korta versionen av vad jag upplevde.

OC9 låter avsevärt bättre än OM40 Super i mina öron.

Skivan som låten är hämtad från (Eye in the Sky) hittade jag bland mina Alan Parsons så jag har lyssnat via min skivspelare också men det är ju inte bara PU man jämför då så jag lämnar det så länge. Låten är "Mammagamma" så filnamnen var lite förbryllande och låten är inte särskilt lämplig för jämförelser enligt mig då nästan inga naturliga ljud förekommer.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Helt rätt. Men riaa-modulering är förhärskande och i princip ett måste för gravering av musikinspelning med hög kvalitet. Det är ju de förutsättningar man har vid avlyssning. Och Feickert AdjustPlus är ett inställningsverktyg för musikavspelning.

I det sammanhanget undrar jag hur Clearaudio tänker när de specar sina finare puppor med frekvensgång 20Hz - 100kHz, vilket i princip är en geometrisk omöjlighet ihop med riaa. Om jag minns rätt finns det ingen brytfrekvens över 20kHz i de nyare förslagen till riaa-standard heller.

Hur som helst, jag skulle gärna prova TRS-1007 för att mäta direkt från pu.

Nej, det handlar om att Feickerts skiva är avsedda för konsument i första hand och det blir orimligt att en konsument skall skaffa en speciell förförstärkare för att kunna verifiera frekvensgång. Man graverar då med lägre nivå på bekostnad av litet sämre noggrannhet i mätningen.

 

Med TRS1007 kan du inte mäta direkt från PU, utan du behöver ett modifierat RIAA-steg. Alltså ett "RIAA" utan diskant-deemfas. En av tre tidskonstanter saknas. #122 Hz-polen skall bort och endast polen vid 50 Hz och nollan vid 500 Hz skall vara kvar.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, MatsT said:

Detta kanske borde ligga i en egen tråd men eftersom jag lånade mina öron till filerna igår kommer här den korta versionen av vad jag upplevde.

OC9 låter avsevärt bättre än OM40 Super i mina öron.

Skivan som låten är hämtad från (Eye in the Sky) hittade jag bland mina Alan Parsons så jag har lyssnat via min skivspelare också men det är ju inte bara PU man jämför då så jag lämnar det så länge. Låten är "Mammagamma" så filnamnen var lite förbryllande och låten är inte särskilt lämplig för jämförelser enligt mig då nästan inga naturliga ljud förekommer.

Håller med om allt det där. Skivan i sig är inget under av välljud.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Hehe, då förstår jag dig. Jag har den vita LPn, the white album. Inte den röda 7". De första 30s på spår 2 på the white album är 1kHz stereo i fas med samma amplitud och 0dB 11.3cm/s. Jag är på resa annars kunde jag fotat omslaget, men det är den första bilden i din länk till Hifi World-artikeln.

adjustplus-02.jpg

 

Alright, då är jag med. Står det på skivan att modulationen är 11,3 cm/s?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Morello said:

Med TRS1007 kan du inte mäta direkt från PU, utan du behöver ett modifierat RIAA-steg. Alltså ett "RIAA" utan diskant-deemfas. En av tre tidskonstanter saknas. #122 Hz-polen skall bort och endast polen vid 50 Hz och nollan vid 500 Hz skall vara kvar.

OK!
Antiriaa kan jag själv hålla reda på, ännu enklare om 2122-polen är borttagen. Men rent tekniskt borde jag väl kunna mäta efter en SUT?

 

6 hours ago, Morello said:

Alright, då är jag med. Står det på skivan att modulationen är 11,3 cm/s?

Det står i manualen.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mätskivan av Clearaudio och skickade den sedan vidare till Morello då de enligt honom inte verkade vilja skicka till Sverige. Märkte vid beställning att Clearaudio har sitt säte i Erlangen, mao ca en halvtimme med bil från där jag bor :D. Calle_jr, vill du ha en skiva och du har samma problem som Morello kan jag vara behjälplig.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Rydberg said:

Jag köpte mätskivan av Clearaudio och skickade den sedan vidare till Morello då de enligt honom inte verkade vilja skicka till Sverige. Märkte vid beställning att Clearaudio har sitt säte i Erlangen, mao ca en halvtimme med bil från där jag bor :D. Calle_jr, vill du ha en skiva och du har samma problem som Morello kan jag vara behjälplig.

Tack, det vill jag gärna. Jag ska läsa på deras "sortiment", för det kan vara någon av de andra som jag är i större behov av. TRS-1007 är ju lite ... speciell :)

Ska se om den eller CBS Labs passar mig bäst, eller båda.

On 6/5/2017 at 10:34, calle_jr said:

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr/2017-06-03/cbs-test-record-str-100.jpg
CBS gjorde en hel serie testskivor för olika syften, och de är oerhört välgjorda. De använde inte band för att gravera utan oscillatorn var kopplad direkt till skärhuvudet. Omslaget på denna STR-140 är rosa eftersom det innehåller pink noise :)

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Morello said:

STR100 är liksom TRS1007 en "proffsskiva" med konstant modulationshastighet i sista dekaden, dvs den tarvar också speciellt "RIAA"-steg (utan diskantde-emfas).

Sant, men jag har inte tänkt på att det kräver speciellt riaa. Jag har bara sett det som en beräkningssak, bara jag vet hur moduleringen ser ut.

modulering-07.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Morello said:

Tombstone har inte den möjligheten tyvärr.

Det gör inget i detta fallet, för jag behöver inte det. Det räcker med papper och penna.

Jag trodde du menade att det var något i kretsen som gjorde att man måste ha korrektion i phonodelen. Kunde icke begripa vad du menade :black:
När du skrev att det inte gick att ta signalen direkt från pu så antog jag du menade att den är för svag varför jag skrev att man kan ta signalen efter en sut.
Men då var det kanske samma anledning att signalen inte är avkodad, vilket jag som sagt inte har behov av. Jag ska ju inte lyssna på det :)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-06 at 12:15, calle_jr said:

Jag har ett par utgåvor, men tyvärr inte PG4-45 :diss:. Den japanska 25S-137 låter dock mycket bra.

Sen är det ju sällan tyst på Gabriel från den tiden. Det ligger alltid en synt svagt i botten som överröstar brus. Men jag tycker inte det påverkar den upplevda dynamiken, tvärtom blir det en slags grundstämning.

För att återknyta lite snabbt, jag hittade en intressant utgåva på CDON och klickade hem den. Det är en dubbel 45rpm på 180gr, halvfartsmastrad i numrerad limiterad utgåva. Inkluderar 24/96 download för den som är lagd åt det hållet! ;)

Den är remastered men jag tycker faktiskt att den är behandlad med varsam hand och är väl värd sina knappt 319:-.

Realworld Records pressad av Caroline Records, PGLPR4X

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Morello said:

Har du jämfört den med CD-utgåvan från 1987?

Så gamla CD's var nästan utan undantag oförstörda i masteringledet och inte sällan låter audiofilremasters mindre dynamiska - även på bolag som MFSL och Audio Fidelity.

Det är möjligt att en av mina utgåvor på hårddisk är just den, men det kan jag inte avgöra tyvärr. Och om den är det så anser Roon, efter R128-analys, att den är mycket lik den 24/96 download som medföljde vinylen. (0 dBTP och 20,9 LU i dynamic range)

Men, jag kan inte heller sticka under stol med att min gamla hollandspress på vinyl upplevs som något mera "levande" för att hugga till med en klyscha. :)

Jag ska ta en lyssning i lurarna på vinylerna också för att få en lite annat perspektiv på ljudet!

Link to comment
Share on other sites

Nu är tråden uppe i 115 härliga, kunskapsfyllda poster, men bara en av dessa handlar om dina musikmässiga intryck. :Cry:

Jag längtar efter fler reflektioner över hur du upplever puppan när du lyssnar på annat än testskivor :D

Har dess karaktär förändrats under inspelningen? Hur tar den sig an de olika musikstilar som du matar den med?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bigblue said:

Jag längtar efter fler reflektioner över hur du upplever puppan när du lyssnar på annat än testskivor :D

Har dess karaktär förändrats under inspelningen? Hur tar den sig an de olika musikstilar som du matar den med?

Hehe,

Måste det vara många ord? Fler egenheter lär väl komma efter en längre tids lyssning. Senaste tiden har det bara snurrat mitt vardagliga bibliotek och lite nyheter. Jag använder bara testskivor för inställning, inget annat. Vad jag glömde tillägga i föregående inlägg är att jag nog ärligen inte hade några extrema hifimässiga förväntningar i förhållande till Kleos eller tidigare pickuper. Jag saknade inte något med varken Kleos eller Skala. Bytet var utan tvekan mer drivet av nyfikenhet, hifiintresse och typ "man lever bara en gång". I det avseendet fick jag ett inte obetydligt uppvaknande. Den kan mer än vad jag kunde tro, och svärtan är det inget fel på ens nu mitt i sommarsolståndet, midsommarstänger och andra fallossymboler.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, calle_jr said:

Hehe,

Måste det vara många ord? Fler egenheter lär väl komma efter en längre tids lyssning. Senaste tiden har det bara snurrat mitt vardagliga bibliotek och lite nyheter. Jag använder bara testskivor för inställning, inget annat. Vad jag glömde tillägga i föregående inlägg är att jag nog ärligen inte hade några extrema hifimässiga förväntningar i förhållande till Kleos eller tidigare pickuper. Jag saknade inte något med varken Kleos eller Skala. Bytet var utan tvekan mer drivet av nyfikenhet, hifiintresse och typ "man lever bara en gång". I det avseendet fick jag ett inte obetydligt uppvaknande. Den kan mer än vad jag kunde tro, och svärtan är det inget fel på ens nu mitt i sommarsolståndet, midsommarstänger och andra fallossymboler.

Bra!  Även om jag undrar lite mer om hur du tänkte när du köpte en pickup för över 100.000kr utan att förvänta dig en förbättring? Menar du verkligen det?¨

Det hade faktiskt jag förväntat mig.

Just det där om att sakna något, på den nivå prylar du har, förstår jag att du inte gör. Det låter säkert otroligt bra redan innan bytet är min gissning, men min erfarenhet är att det oftast går att förbättra något ändå och när man gör det märker men vad som kunde bli bättre. Helt uppenbart av vad du beskriver och för mig fullständigt logiskt redan på ritbordet, så låter Etna bättre än Kleos.

Kul att höra mer om just hur det låter tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Menar du verkligen det?¨

Jag visste ju redan att den var tekniskt väldigt avancerad. Jag visste vad Lyra hade addresserat och på ett ungefär vad de hade gjort. Men att detta skulle ge inte bara en hörbar, eller mätbar, eller beräkningsbar effekt utan en upplevelsemässigt positiv effekt? I en vanlig skivsamling? Det var jag ganska tveksam till. Man intalar sig på något sätt att vinylteknikens gränser är uppnådda. Ytterligare finlir kan förvisso vara jätteintressant, men antagligen på marginalen strikt upplevelsemässigt.

Där fick jag en lektion, faktiskt.

Är det värt det? Det tror jag inte. Men det är mer värt än att köpa en ny bil eller byta fru.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...